riikinkukoista
Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko
Mä tein riikkilään itselleni mukavan istuimen muutamasta heinäpaalista. Siinäpä käyn sitten joka päivä istuksimassa. Aluksi riikit aina vetäytyivät vastakkaiselle puolelle tarhaa, mutta nyt jo jatkavat touhujansa ja kulkevat ihan läheltäkin ja syövät ja juovat mun nähden. Seuraavaksi päästään sitten herkkuvaiheeseen.. Onhan se hidasta, mutta tärkeintä on, ettei tee itseänsä liikaa tykö, on vain paikalla niin paljon, että joutuvat tottumaan asiaan..
Ruokinnasta vielä. Jamppa sanoi antavansa herkkuna riikeilleen koiranmakkaraa, eli voiko niille antaa samoin kuin kanoille tuota lihapuolta?
Mulla kun on tälläkin hetkellä kanoille ahvenlaatikko uunissa, miehen pilkkisaaliin pikkutirrit.
Entäs onko muuta "älä vain anna riikeille"-ruokaa kuin pähkinät? Siis sellaista, mitä nyt vois ajatella antavansa, en mä chiliä ja salmiakkia tarkoita..

Entäs onko muuta "älä vain anna riikeille"-ruokaa kuin pähkinät? Siis sellaista, mitä nyt vois ajatella antavansa, en mä chiliä ja salmiakkia tarkoita..

Ei suinkaan kanat tappele muuta ku se alkukärhämöinti tietty..
Onhan tosin esim ullalla kukkojakin useampi samassa
Mut kaipa ulla tai monnilainen osais vastata tähän paremmin...
Mä varmaan ainakin kokeilisin ja vääntäisin sit väliaitaa jos ei toimi.
Mullahan olis nyt haaveena se mustahartia pariskunta vaimikäsenyoli....
Ja toki mielessä on kans käyny jos sais erisukuisen kanankin noille intian sinisille...
Onhan tosin esim ullalla kukkojakin useampi samassa

Mut kaipa ulla tai monnilainen osais vastata tähän paremmin...
Mä varmaan ainakin kokeilisin ja vääntäisin sit väliaitaa jos ei toimi.
Mullahan olis nyt haaveena se mustahartia pariskunta vaimikäsenyoli....
Ja toki mielessä on kans käyny jos sais erisukuisen kanankin noille intian sinisille...
Meillä on yhdistetty kaiken ikäisiä. Kanat puhuvat vähän aikaa riikinkukkoa toisilleen ja ovat pörheitä. Ääni on oikeasti aika jännä, sitä en ole muunlaisessa tilanteessa kuullut. Muutamassa päivässä asettuvat vierekkäin orrelle. Kukko hedelmöittää viidestä kuuteen kanaa, eli jos poikastuotto on tavoitteena, silloin kannattaa pitää useita kanoja. Kukkojen yhdistäminen sujuu parhaiten syksyllä, kun laahus on pudotettu. Keväälläkään ei tule ongelmia, jos on riittävästi tilaa väistää toisia tyylikkäästi. Meillä mustahartiat (huom. ei siivet "black shoulder") päättivät itse muuttaa valkoisten kanssa samaan tarhaan. Murtautuivat ulos omasta häkistään ja keplottelivat itsensä naapuritarhaan. Siitä lähtien ovat saaneet olla yhdessä, eikä ollut mitään ongelmia, silloin taisi olla keskitalvi. Temppelilintuinahan riikinkukot ovat satapäisissä parvissa. Siellä tosin jokaisella on mahdollisuus hakea oma tilansa, jos siltä tuntuu. Meillä on useita kanoja samoissa tarhoissa ja kukkojakin yhdessä, kaikki on sujunut aina hyvin. Toki niilläkin on erilaisia luonteita, kaikki eivät mahdu samalle ruokakupille. Minusta riikinkukot ovat niin isoja lintuja, että kasvattajalla on vastuu selvittää huolella tulevat elinolosuhteet. Vaikka kanoja voi pitää useita kukon kanssa, kannattaa kyllä miettiä onko kaikille poikasille mahdollista löytää hyvä koti. Meillä tahdään munat nykyään lähes pelkästään lettutaikinaksi. Riikinkukon poikasia tuntuu olevan jo niin paljon myynnissä, etten koe tarpeelliseksi lisätä niiden määrää, kun harrastajia on kuitenkin melko vähän vielä näillä leveysasteilla. Mutta, jos kanoja kävelee ylimääräisiä vastaan ja tilat antavat myöten, suosittelen ehdottomasti nappaamaan ne. Munat ovat erinomaisia talouskäytössä. Ja mikä voisi olla upeampaa, kuin muutama komea kukko pihapiirissä!
Mulla on vastaan kävelyt kukko jota tekis kauheesti mieli. Taitaa tulla mulle sama ongelma riikkien kuin kanojen kanssa, eli tykkään liikaa juuri kukoista.monnilainen kirjoitti: jos kanoja kävelee ylimääräisiä vastaan ja tilat antavat myöten, suosittelen ehdottomasti nappaamaan ne.
Monnilainen, mitkä on ne riikeille sopivat elinolosuhteet? Tilantarvetta aikaisemminkin jo oon täällä kysellyt, mutta ei oikeen vastausta tullut. Kertoisitko mitkä sun mielestä on minimit esim pariskunnalle? Ja muut olosuhteet tilantarpeen lisäksi?