riikinkukoista

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

mikkero

Viesti Kirjoittaja mikkero »

Vautsi. Onhan se hienon näkönen tuo vapaana tepasteleva riikki. :smt002
Basu

Viesti Kirjoittaja Basu »

Mä haluun kans! :smt007 Meillä ois vuohelassa just sopivasti ylimääräistä tilaa.. :smt005
Kuinka nuorena riikeistä erottaa sukupuolet? Mulla kun ois haaveena mahdollisimman kesy riikkipariskunta..?
Ulla

Viesti Kirjoittaja Ulla »

Poikasista erottaa sukupuolet n. kahden kuukauden ikäisinä. Tietysti riikit kesyyntyvät helpommin pentuina :smt003 , mutta myös myöhemmin. Vaatii vaan vähän enemmän aikaa ja kärsivällisyyttä ja KAIKENLAISIA HERKKUJA :smt005
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Mä tein riikkilään itselleni mukavan istuimen muutamasta heinäpaalista. Siinäpä käyn sitten joka päivä istuksimassa. Aluksi riikit aina vetäytyivät vastakkaiselle puolelle tarhaa, mutta nyt jo jatkavat touhujansa ja kulkevat ihan läheltäkin ja syövät ja juovat mun nähden. Seuraavaksi päästään sitten herkkuvaiheeseen.. Onhan se hidasta, mutta tärkeintä on, ettei tee itseänsä liikaa tykö, on vain paikalla niin paljon, että joutuvat tottumaan asiaan..
Kotopullaki

Viesti Kirjoittaja Kotopullaki »

Mutta vastahan sä Mimmi ne riikkis sait. Hyvin ovat suhun jo tottuneet! Bravo!
jamppa

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Joo, siellä täytyy vaan istua istua ja istua!!!
Mä edelleen istun riikkien kanssa melkkistä päivittäin ja juttelen heille...
Kyllä ne siittä kesyyntyy!
Basu

Ruokinnasta vielä. Jamppa sanoi antavansa herkkuna riikeilleen koiranmakkaraa, eli voiko niille antaa samoin kuin kanoille tuota lihapuolta? :smt017 Mulla kun on tälläkin hetkellä kanoille ahvenlaatikko uunissa, miehen pilkkisaaliin pikkutirrit.
Entäs onko muuta "älä vain anna riikeille"-ruokaa kuin pähkinät? Siis sellaista, mitä nyt vois ajatella antavansa, en mä chiliä ja salmiakkia tarkoita.. :smt003
Basu

No löysinhän mä itsekin tuolta tiedon, etteä kalaa saavat syödä... :smt004
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Miten riikkien yhdistäminen yleensä onnistuu? Eli tuleeko tappelua jos laittaa toisilleen täysin vieraita aikuisia samaan? Jos tulee kukoilla, niin riiteleekö vieraat aikuiset kanat? Ja voiko kahden vieraan kukon yhdistämistä edes yrittää?

Kun mun tekis mieli lisää sitten kun saadaan uudet tilat...
jamppa

Se mitä mä olen jostain joskus lukenut, anto ymmärtää et nuoresta asti yhdessä olleet ukot pärjäävät, mut vanhoina vaikeempia yhdistää.
Mut jos tilaa on ni kai sitä vois yrittää.

Mut mitäs jos ostaisit pelkkiä akkoja?
Tietty ne kukkothan on niitä hienompia...
smari

jamppa kirjoitti: Tietty ne kukkothan on niitä hienompia...
Niinpä ja olis kiva kun niitäkin vois olla vaikka kaksi. Mutta riiteleekös ne vieraat kanat yleensä?
jamppa

Ei suinkaan kanat tappele muuta ku se alkukärhämöinti tietty..

Onhan tosin esim ullalla kukkojakin useampi samassa :smt017
Mut kaipa ulla tai monnilainen osais vastata tähän paremmin...
Mä varmaan ainakin kokeilisin ja vääntäisin sit väliaitaa jos ei toimi.

Mullahan olis nyt haaveena se mustahartia pariskunta vaimikäsenyoli....
Ja toki mielessä on kans käyny jos sais erisukuisen kanankin noille intian sinisille...
pronssari

Viesti Kirjoittaja pronssari »

Minä ainankin yhdistin 3.5 vuotiaan kukon kanansa kanssa ja 1.5 vuotiaan kukon ja kanan eikä tappeluita juurikaan ollut tämä 3.5 vuotias kana vielä hautoi poikasetkin vaikka nuoremmat riikit olivat samassa tilassa mutta ainahan linnut ovat vähän erilaisia suhtautumaan uusiin lintuuihin :smt003
monnilainen

Viesti Kirjoittaja monnilainen »

Meillä on yhdistetty kaiken ikäisiä. Kanat puhuvat vähän aikaa riikinkukkoa toisilleen ja ovat pörheitä. Ääni on oikeasti aika jännä, sitä en ole muunlaisessa tilanteessa kuullut. Muutamassa päivässä asettuvat vierekkäin orrelle. Kukko hedelmöittää viidestä kuuteen kanaa, eli jos poikastuotto on tavoitteena, silloin kannattaa pitää useita kanoja. Kukkojen yhdistäminen sujuu parhaiten syksyllä, kun laahus on pudotettu. Keväälläkään ei tule ongelmia, jos on riittävästi tilaa väistää toisia tyylikkäästi. Meillä mustahartiat (huom. ei siivet "black shoulder") päättivät itse muuttaa valkoisten kanssa samaan tarhaan. Murtautuivat ulos omasta häkistään ja keplottelivat itsensä naapuritarhaan. Siitä lähtien ovat saaneet olla yhdessä, eikä ollut mitään ongelmia, silloin taisi olla keskitalvi. Temppelilintuinahan riikinkukot ovat satapäisissä parvissa. Siellä tosin jokaisella on mahdollisuus hakea oma tilansa, jos siltä tuntuu. Meillä on useita kanoja samoissa tarhoissa ja kukkojakin yhdessä, kaikki on sujunut aina hyvin. Toki niilläkin on erilaisia luonteita, kaikki eivät mahdu samalle ruokakupille. Minusta riikinkukot ovat niin isoja lintuja, että kasvattajalla on vastuu selvittää huolella tulevat elinolosuhteet. Vaikka kanoja voi pitää useita kukon kanssa, kannattaa kyllä miettiä onko kaikille poikasille mahdollista löytää hyvä koti. Meillä tahdään munat nykyään lähes pelkästään lettutaikinaksi. Riikinkukon poikasia tuntuu olevan jo niin paljon myynnissä, etten koe tarpeelliseksi lisätä niiden määrää, kun harrastajia on kuitenkin melko vähän vielä näillä leveysasteilla. Mutta, jos kanoja kävelee ylimääräisiä vastaan ja tilat antavat myöten, suosittelen ehdottomasti nappaamaan ne. Munat ovat erinomaisia talouskäytössä. Ja mikä voisi olla upeampaa, kuin muutama komea kukko pihapiirissä!
smari

monnilainen kirjoitti: jos kanoja kävelee ylimääräisiä vastaan ja tilat antavat myöten, suosittelen ehdottomasti nappaamaan ne.
Mulla on vastaan kävelyt kukko jota tekis kauheesti mieli. Taitaa tulla mulle sama ongelma riikkien kuin kanojen kanssa, eli tykkään liikaa juuri kukoista.

Monnilainen, mitkä on ne riikeille sopivat elinolosuhteet? Tilantarvetta aikaisemminkin jo oon täällä kysellyt, mutta ei oikeen vastausta tullut. Kertoisitko mitkä sun mielestä on minimit esim pariskunnalle? Ja muut olosuhteet tilantarpeen lisäksi?
Vastaa Viestiin