riikinkukoista

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

TiPu

riikinkukoista

Viesti Kirjoittaja TiPu »

Kyselisinpä nyt vähän riikinkukoista...

1. Hinta. Jossain sanotaan 300 €/pari, jossakin 50 € kpl?

2. Luonne,käyttäytyminen. Riikinkukko ei kesyynny? Ei yhtään vai? Onko riikinkukot semmoisia "touhottajia" vaiko enemmänkin rauhallisia yms?

3. Riikinkukoista sanotaan että ovat äänekkäitä, ovatko? :roll:

4. Riikinkukoista sanotaan, että ovat ahkeria hautojia. Ovatko? :mrgreen: Hoitavatko poikasiaan hyvin? Kuinka monta munaa munivat?

Ja kuinka isoja munia ne munivat? :lol:

Jos kerran riikinkukko lisääntyy suhtkoht helposti, miksei riikinkukkoja ole paljoa myynnissä ja miksi niiden hinta on niin korkea?

5. Häkki. Näitä ei varmaan voi päästää vapaaksi, karkaavatko? Kuinka korkea ja leveä häkin pitäisi vähintään olla? Olen nähnyt häkkejä jotka ovat liian pieniä, ukolla on pyrstösulat rispaantuneet kun ei voi kunnolla kääntyä :?

6. Kuinka monta akkaa yhtä ukkoa kohden? Voiko monta ukkoa mahdollista olla samassa tilassa, vai tappelevatko?

7. Ukkelin pyrstöhän tulee vasta 2-3 vuoden ikäisenä? Jossakin sanotaan että jos talvella on ruuassa jotain puutteita vai miten se nyt oli, niin se ei kasvata komeaa pyrstöään...?

Täs oli vast muutama kysymys :lol: Kyselenpä lisää, jos joku sattuis tietämään riikinkukoista?
Volmari

Viesti Kirjoittaja Volmari »

Ja täältä lisäkysymys jatkoksi:
Onko totta, että riikinkukkouros pudottaa komeat pyrstösulkansa talveksi?
TiPu

Tuohon minäkin osaan vastata, ainakin useassa lähteessä on sanottu että kyllä pudottaa sulat. :roll:
pippuri

Viesti Kirjoittaja pippuri »

No minäpä nyt yritän vastailla jotain..

1. Hinta tosiaan vaihtelee suuresti. Taitaa yleensä olla 100-150€ paikkeilla.

2. Riippuu hyvin paljon yksilöistä, mutta yhtä hyvin/huonosti ne kesyynytyvät kuin muutkin linnut.
Meillä riikinkukot olivat aika rauhallisia, mutta eivät täysin kesyjä. Ruokaa hakivat kyllä käsistä, mutta kiinni eivät vapaaehtoisesti antaneet.

3. Ovat todella äänekkäitä varsinkin kesäisin.

4. Ovat hyviä hautojia ja hoitavat yleensä poikasensa hyvin. Meillä riikinkukot pesivät kahdesti ja molemmilla kerroilla hautoivat 4munaa.
Munat olivat n.ankan munan kokoisia.

5. Riikinkukothan ovat täysin lentokykyisiä, joten häkissä täytyy olla myös katto. Häkki tietysti oltavat mahdollisimman iso ja korkea.
Jossain olen nähnyt pidettävän riikinkukkoja vapaana ja ihan hyvin pysyivät pihassa, mutta älä sitten minua syytä jos päästät riikinkukkosi irti ja ne karkaavat :wink:

6. En tiedä

7. Kukoille kasvaa pyrstö 3vuotiaana.
Minä olen kuullut, että jos ovat talvella liian kylmässä, niin pyrstösulat eivät kasva.. Onko totta? En tiedä..

Pyrstösulat kasvavat kevään aikana ja putoavat loppukesästä.
TiPu

Kiitoksia :wink:

Juu, noin se olikin, että jos talvella on liian kylmää, niin ukko ei kasvata pyrstösulkia.
Kanaset

Viesti Kirjoittaja Kanaset »

Olen Korkeasaaressa kesätöissä ja siellä on vähän tutustunut puutarhahommien lomassa riikkareihin. Eli ovat kyllä tosi meluisia....mutta siihen tottuu, tosin ei ehkä naapurit...ja toisaalta jos on vain yksi kukko se ei ehkä huuda taukoamatta. Ovat kyllä vähän tyhmän oloisia tohottajia, eivät ihan välkyimpiä lintuja, komeus ehkä korvaa älyn puutteen. Eivät vaikuta yhtä kesyntyviltä kuin kanat ja eivät tietysti olekaan, kanojahan on pidetty ja jalostettu ja jonkun tuhat vuotta. Valkoiset riikinkukot on hienoja! Ja tosiaan ne pyrstösulat putoilee just nyt, kun kosiskeluaika on ohi.
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

:shock: Isäntä rupes eilen juttelemaan, että riikinkukkoja vois joskus oikeasti hankkia.

Millaista niitten ääntely on? Miten ja kuinka paljon kukot huutelee?
Nehän on tosi isoja lintuja, paskooko ne koko maailman täyteen niinkuin kalkkunat?
Jossakin joku tais sanoa, että niitten talvipitopaikan lämpötilan tulee olla vähintään tietynlämpöinen, että kukko kasvattaisi pyrstösulat kesäksi. Mutta mikä se lämpötila mahtoi olla?
Kuinka suuri niiden talvikopin pitäisi olla?
Netistä luin, että riikinkukot syö sekalaista riistalintujen ruokaa, mitäs se sitten on?
Mitä rotuja Suomessa on? Risteytyykö ne keskenään?
Kaipa niitten munat ja lihat on ihan syötäviä?
Löysin myös sellaisen tiedon, että ne ovat varsin terveitä lintuja, iso osa ongelmista johtuu sisäloisista ja kahdesti vuodessa madotusta suositellaan. Muuta muistettavaa?
Mitä huonoja puolia niissä on, miksi niitä ei pitäisi hankkia?
Muuta? :smt001
monnilainen

Viesti Kirjoittaja monnilainen »

Riikinkukot ovat meluisia vain soidinaikaan keväällä. Normaalioloissa ne eivät juurikaan metelöi, tööttäävät vain säikähtäessään tai uudessa tilanteessa. keväällä niiden huuto kuuluu ulkona useiden kilometrien päähän. Ainakin meidän kylällä kertovat... Riikinkukkojen hintaan vaikuttaa ikä ja mahdollinen aiempi pariutuminen. Sukukypsyysikä on pääsääntöisesti vasta kolme vuotiailla ja silloin hinta alkaa olla jo ihan toinen kuin vuosikkailla tai kesän poikasilla. Myöskin kanat ovat usein arvokkaampia kuin kukot. Ainakin meillä riikinkukot hoitavat mielellään itse poikasensa, konehaudonnassa on ollut kyllä välillä hankaluuksia. Niinpä mekin olemme kokonaan luopuneet siitä. Se on ollut helppo valinta, koska meillä on hyviä emoja. Kaikki riikinkukot eivät suinkaan ole hyviä hautojia.

Laahus kasvatetaan joka vuosi uudestaan, se ei siis ole pyrstö. Laahuksen alla on samanlainen pullasutipyrstö kuin riikinkanallakin. Ja kun rouva on sitten saatu rakastumaan on laahus turha. Niinpä syksyllä perhonsitojat tekevät hurmaretkiä meidän lintutarhaan ja pyllyt pystyssä keräävät sulkia. Ja isotkin ukot kyllä silloin höyrähtävät. " oi. oi", kuuluu vaan ukkojen suusta :smt003 . Kymmenisen vuotta sitten meillä olivat linnut talvella vielä kylmissä tiloissa ja laahukset olivat upeita, joten tässä kohtaa olen vähän eri mieltä laahuksen kasvatuksesta. Myös kaksivuotiset kasvattavat jo laahuksen, kutsumme sitä pullasudiksi, koska se on melkoisen hupaisa ja pieni.

Riikinkukot eivät pääsääntöisesti karkaa pihasta. "Pääsänntöisesti" siksi, ettei koskaan voi olla varma. Säikähtäessään ne ottavat siivet alleen ja lentävät hyvin, vaikkei laahuksen koosta voisi moista uskoa. Meillä on yksi pari joka saa liikkua vapaasti, muut pidämme kiinni, jotenkin tuntuu,että silloin on kuitenkin jatkuvuus turvattu jos jotain sattuu. Varsinkin kun tämä pari on sellainen, että saamme omilta linnuiltamme uusia samansukuisia jälkeläisiä.

Kanoja voi huoletta olla useita saman kukon kanssa ja se on oikein suotavaakin. Kukot pärjäävät myös yhdessä, jos tilat ovat riittävät. Suositeltavaa on sukukypsiä kukkoja pitää meidän oloissamme kuitenkin yksittäin, harvalla on tilat, joissa kukot tyylikkäästi löytävät soidinaikaan oman paikkansa. Luonnossahan linnut elävät suurissa parvissa joissa voi olla kymmenittäin tirppoja. No, se paskominen on ihan oma juttunsa. Nillä on ikävä tapa esim. hoitotoimenpiteitä varten kiinniotettaessa laskea hätäp... haju on ihan kuvottava eikä lähde vaatteista pesemälläkään! Joskus on sattunut plörö putoamaan orrelta alapuolella liikujan päälle ja onhan se ihan reilu annos. mutta eivät ole mitenkään mahdottomia pitää siisteinää, kun kakeksit on kuitenkin ihan kuivahkoa kamaa.

Riikinkukot on kivoja, tylsää olisi ilman niitä!
Volmari

:smt007
Kuulostipa kivoilta!

...nehän oliskin ihan kivoja pikku lemmikkejä lähitienoota ajatellen! :smt005
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Kuulostaa aivan ihanalta, jossain vaiheessa taidetaan todella hankkia riikinkukkoja. :smt007 Ollaan suunniteltu laittavamme vuohet pihattoon ja pieni kuttula lintulaksi, sinne mahtuis kaikennäköistä...

Meillä on lähin naapuri puolen kilometrin päässä, umpikuuro pappa. Siitä seuraava onkin jo useamman kilsan päässä, mutta itse olen hiukkasen meluallerginen. :smt005
monnilainen

Meillä ollaan niin totuttu niiden huutoon, ettei sitä oikein edes huomaa. kevään ensimmäiset JIHHUU-huudot samoin kuin NAAUUUUU-kiljaisut todetaan ja sitten ne unohtuu. Kerran kilometrin päässä meiltä oli vieraita Uudesta Seelannista ja kävelyllä olivat lähteneet seuraamaan ääntä ja päätyivät meidän pihaan. Olivat vieraat kertoneet isäntäväelle kuulleensa riikinkukon ääneen. Tähän oli sitten viisaammat kertoneet, ettei Suomessa ole riikinkukkoja. Pienen vedonlyönnin jälkeen olivat vieraat lähteneet itse asiaa selvittämään... Joskus kävelylenkillä koirien kanssa olen reilun parin kilometrin päässä hyvin tunnistanut meidän tirppojen sulosoinnut. Mutta ääni ei ole paha pikemminkin huvittava ja sitä tosiaan kuulee vain vähän aikaa. Kun linnut ovat meillä pareittain, ei kukon tarvitse kauheasti huudella ja etsiskellä kanaa.
Volmari

Ai että. löytyipäs tämäkinketju, kun muistelin, että jossain kohtaa riikinkukoista haaveilin ja olin varma, ettei niitä ikinä meille voi tulla.
Ja nyt he ovat täällä! aaah :smt007

Mutta palatakseni tuohon keskusteluun, musta noiden njauuu-ääni on kaunis. Ja tööttäys kanssa.
Yhdenkerran oikein hyppäsin ilmaan, kun tappi huusi NJAUUUU juuri kun olin menossa takakautta liiteriin. on se sen verran kova ja selkeä ääni, että sisälle asti kuuluu. Mutta meitä ei häiritse, päinvastoin.
Kesänaapureista en vielä tiedä, mitä tuumaavat ja kylän juoruakkakin kuulemma kuulee meidän ärsyttävä-äänisten kukkojen kiekumiset, niin kai se on kohta tuolla mutkassa tapittamassa, että "mikähän ääni niiltä nyt kuuluu??!"

Olen tehnyt sellaisen havainnon, että kun me ihmiset ääntelemme pihassa esim. pojat mekkaloivat, avaan ulko-oven tai autonoven, tai keskustelen vuohile tai huutelen riikinkukoille mennessäni, niin hyvin usein Tappi vastaa juuri NJAUUU-huudolla. Olisiko se sitten hieman sama asia, kun kukotkin intoutuvat kiekumaan myöhäänkin illalla, jos kanalaan tuppaa vielä menemään käymään?
Ja olemme myös seuranneet, että kun laahus on levitettynä, niin kana on hyvin hyvin usein laahuksen takapuolella ja kun kana harvakseltaan astelee sen etupuolelle, niin kukko alkaa silloin stepata paikoillaan ja samalla alkaa hirkuinen kahina-ropina, kun pyrstö väristää koko laahusta kauniisti. Jokainen sulka näyttää helisevän.

Kyllä näitä upeita eläimiä on mieluista seurata ja oppia (itselle) uusia juttuja käyttäytymisestä!
monnilainen

Riikinkukko aloittaa aina kosiotanssinsa kohde selän takana. Jos Volmari seuraat tilanteita, huomaat, että Tapola harvoin tanssii kohti Siljaa. Kun kana on "nurkassa", kukko kääntyy kohden ja esittää laahuksen etupuolen. Lähes koko tanssi tapahtuu peffa edellä. meillä on yksi laventeli helmikananaaras jolle Herra Kolmonen tanssii lähes enemmän kuin omalle rouvalleen. Odottelemme mielenkiinnolla josko helmikana joskus myöntyy ja saamme nähdä hupaisia risteytyslapsia. Helmerit ja riikkarit voivat siis oikeasti lisääntyä keskenään, jälkeläiset muistuttaa lähinnä korppikotkia :smt003
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Onneksi vuohi ja lammas ei risteydy :smt005 :smt005 .. mitähän meillä sitten olis maidottomia hirveellä takkuvillalla ja sarvilla varustettuja pieniä monstereita
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Etsin ja luin läpi kaikki riikinkukkoa käsittelevät ketjut, mutta kukaan ei ihan vastannut siihen, millaiset tilat talven yli tulisi olla? Eli tarvitsevatko vain suojan vai tuleeko olla about sama kuin kanoillakin, eli plussan puolella? (Vai jotain siltä väliltä?)

:smt017
Vastaa Viestiin