Ankkavauvoja

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Minä en mistään tiedä toistan nyt mitä oppaassa lukee.

Sikiö pyrkii asettumaan munassa pää ylöspäin. Ilmakuplasta se saa aluksi hengitysilmaa alkaessaan hengittää jo ennen kuoriutumista keuhkoillaan. Tässä vaiheessa munan sisällä, väärästä koteudesta johtuvat nesteet tai heikosta ilmanvaihdosta johtuva hapenpuute on kohtalokasta.

Toisessa oppaassa

Terävä pää munasta on jäänyt kuoriutuessa ylöspäin. Poikanen hukkuu, kun siinä päässä ei ole ilmakuplaa.

Eli nämä ovat Raimo Pystysen oppaasta ja meidän perhe on hänen oppien mukaan aina hautonut ja rosentit ovat olleet kohillaan.
Aikoinaan isäni tilasi häneltä ekat viiriäisemme ja sai hyvät neuvot ja osti hautomakoneen häneltä.
Joten olen vissiin jo äidinmaidossa saanut kunnioitukseni Raimon oppeihin :) Joten minulta ei kannata objektiivista mielipidettä odottaa ;)
tipsi
riikinkukko

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Jotain siinä oli miksi sen on vaikeampi tulla väärästä päästä ulos mutta en muista mitä. Yksi tuli väärästä päästä, mutta se onnistu loppujen lopuksi ihan hyvin. Hmm.. pitääkin tsekata kuka se oli, yhtä autoin pikkasen ja sillä oli kippura jalka mutta oikeni ja on kaikinpuolin hyvä ja terve nykyään.
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
tipsi
riikinkukko

Jeps, se oli Kirjo Kippura joka kuoriutui väärästä päästä. Jouduin sitä ihan pikkasen auttamaan (aivan mikroskooppisen vähän rikoin kuorta). Taisi olla tosin kalvot kuivunut vähän miksei kuoriutuminen edennyt/jalka oli jäänyt kalvoihin kiinni. Tiedä sitten oliko mitään tekemistä sillä että kuoriutui väärästä päästä että jäi kiinni jalastansa.
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Kummatkin Pystysen kirjoittamat kirjat(viirut+muut ja koneellinen haudonta) on julkaistu ensimmäisen kerran vuonna 1975.. mitään tieteellisiä julkaisuja ei po herralta näyttänyt äkkipäiten löytyvän..tosin toi googletus ei ollut kovin tarkalla tasolla. Oiskohan tää herra kuitenkin harrastaja, ei tutkija!
tipsi
riikinkukko

Mun mielestä jotain väärästä päästä kuoriutumisesta luki eng. kielisessä ankankasvatusoppaassa. Mutta mulla ei ole niitä täällä Saksassa (yllätys yllätys) mukana.

Aini, kirjo kippuran kohdalla kuoriutuminen kesti yli 2vrk ekasta säröstä, joten ei hätää jos se ei ole pihalla vielä.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Ite mä oon vain käytännössä huomannut, että kanat ja viiriäiset kuoriutuvat aina pyöreämmästä päästä. Heti kiinnitti huomiota, kun tällä tuli ekat säröt "väärään" päähän.

Ei ole vielä kuoriutunut, ei edes edennyt ja kovin hiljaistakin siellä on.. :smt009 :smt012 :smt011
Mimmi

No, eilen kolmas tuli ulos.. Yhtäkkiä munasta kuului taas innokkaampaa piippaamista ja heilui koko hökötys.. Mutta ei se meinannut saada kalvoa rikki, niin autoin sitten (Tipsin mallin mukaan) hiukan, että sai varmasti hengitettyä. Kuoriutuminen oli kyllä TO-DEL-LA hidasta ja vaivalloisen näköistä.. Ja jalat ovat vähän hassut, ikään kuin voimattoman oloiset. Nyt ne ovat kuitenkin asettuneet aikalailla normiasentoon ankanpojan alle. Aluksi näytti, että jalat ovat toimettomina sivulla ja ihme kiemuralla..

No, kassotaan, mitä siitä tulee. :smt017

Hassua muuten, että toiset kaksi kuorituivat aika nopeasti ja reippaasti ja koneen kosteus oli noin 85-90 % koko ajan. Ja silti tämä yksi vaikuttaa siltä, niin kuin kosteus olisi ollut liian alhainen?? Vai voiko väärinpäin munassa oleminen sitten vaikuttaa jalkojen asentoihin jne??
tipsi
riikinkukko

mullakin meni kauiten Kirjo Kippuran kuoriutumiseen, vaikka se aloittkin ekana. Kalvot kuivuu herkästi siitä reiän ympäriltä, ja mä luulen että siksi pikkuruinen auttaminen tuotti tulosta.

Kirjo Kippuran jalka ainakin oikeni n. vuorokaudessa, ja se oli tosi pahan näköinen aluksi. Eli eiköhän se siitä :) Muista vain se niasiinin saanti, että kananpojille tarkoitetussa rehussa sitä ei luultsti ole riittävästi.

Hihi, lisää kuvia? ;)
ninnu

Viesti Kirjoittaja ninnu »

Onnittelut täältäkin perheenlisäyksestä :smt007

Laita mulle vaikka yksäriä, tai toki voit laittaa tänne julkisestikkin, että mitä tuli ja kuinka monta, onko tupsupäitä ym.

Myös äiti-ja isäankat taputtavat innoissaan märkiä räpylöitään perheenlisäyksestä:smt005

Terkuin: Johanna, sekä äitiankat: Anneli, Martti, Raagel sekä Roosa. Ja isäankat Reino ja Aku, sekä haukansyömä Raili pilvenreunalta :smt007
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Kaipa kaikkien tipusten pitäisi kuoriutua siitä tilavammasta päästä, jotta nokalla olisi enemmän tilaa nakuttaa...mutta onpa kiva kuulla, että nuokin väärästä päästä tulevat (oisko ne ns. perätilassa syntyviä? :smt005) saattavat onnistua...vaikkapa sitten "keisarinleikkauksen" jälkeen! Tsemppiä Mimmin kolmannelle ankkavaaville!
Mimmi

ninnu kirjoitti:Terkuin: Johanna, sekä äitiankat: Anneli, Martti, Raagel sekä Roosa.
Äitiankka Martti kuulostaa kivalta! :smt005

Kaksi ekaa on taviksia, saman näköisiä kuin kaksi marjaa kaikkine raitoine ja pilkkuineen.

Kolmas taapero on tupsupää, sillä on raju takatukka ihan pystyssä ku parhaallakin punkkarilla! :smt003 Jalat oikenivat noin vuorokaudessa, mutta vasen jalka on ehkä vähän heikomman oloinen vielä.. Kaveri kuitenkin juoksee ja kiipeilee ja syö ja juo niin kuin isommatkin. Se on muuten paljon pienempi kuin nuo kaksi muuta, johtuneeko parin päivän ikäerosta, rodusta vai sukupuolesta? Vai vielä ihan jostain muusta.

Neljäs muna on vielä koneessa, sillä "virallinen" laskettu aikahan oli eilen. Läpivalaisin sitä eilen, kun ajattelin jo lopettaa yrityksen.. Munaan näki tosi huonosti, kun sikiö on ihan täysikasvuinen. Mutta kyllä se "sykki", ei tosin liikkunut muuten eikä piipitä. Laitoin sen sitten vielä koneeseen, mutta kauankohan sitä kannattanee odotella? Onks se sydän joka siellä sykkii?

Koetan ottaa lisää kuvia..
ninnu

Viesti Kirjoittaja ninnu »

Noista isistä ja äideistä sen verran, että myös Antti ankka oli porukkaa siittämässä, mutta muutti uuteen kotiin.

Tässä vähän tietoa vanhemmista:

Isäehdokkaat:
Reino, riistan värinen tupsuankka, pienehkö uros
Antti, isompi kuin bekingin ankka, eli valtavan kokoinen tapaus, valkoinen
Aku, valkoinen keskikokoinen ankka

Äitiankkaehdokkaat:
Anneli, perus riistan värinen
Raagel, todella tumma riista
Roosa, vaalean ruskea, valkoisella kaulalla
Raili, harmaa valkoisella kaulalla, pienin naaras
Martti, valkoinen jättiläinen

:smt006
Mimmi

Pikku-ankat muuttivat talliin ja tässä joitakin kuvia:

Kuva

"kaksoset":

Kuva

hassu tupsupää:

Kuva

Neula-kissaa kiinnostaa:

Kuva

Itse asiassa kissanpennut Neula ja Väinö olivat kovasti mukana auttamassa ankkojen talliin muutossa:

Kuva

Kuva

Kun minä kyykötin ankkahäkin vieressä, oli heti kaksi kissaa polvella:

Kuva

Lopulta uni voitti ankkalanvartijan uteliaisuuden:

Kuva

Ja ankatkin pääsivät rauhassa pötköttelemään:

Kuva
tipsi
riikinkukko

aivan ihania! :smt007 Hihi, varsinkin tuo töyhtöpää, hassun väriset jalatkin sillä :smt008
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Onpa ne sieviä :smt007 ja ankkalanvartijat myös kauniita!
Vastaa Viestiin