Kaupan luomumunat

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
maunu_muori

Re: Kaupan luomumunat

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

jep.. mulla konehaudonta pyrkii just siihen, että meidän tyttären pikkumiehellä olis ees joku ruoka-aine jota syyä.. esim ankoilla, koneessa ja keinoemossa tuli monen viikon ruuat, mut noilla loppujutuilla, joita ankat ite hauto, ei poju pärjää kahta viikko.. toi ankka on toistaseks ainoo varma liha mitä on kestänyt..( kaupan pakaste, ulkomainen) ja nyt pitäs kokeilla, jahka noi eldokukot kasvaa, sitä kanaa.. muna ei sille käy..mut en oo ihan varma onko se se rehu, kun itekin pystyn kynnellisen jo pistään noiden meijän munia suihin, ennen tuli oireet kaupan munien särkemisestäkin ja testi tehään tavallisilla.

Maatiaisilla tai muillakaan kevyillä roduilla ei tässä oikein pärjättäis.. kun ei oo nyt tarve niihin muniin.. Metolle oon loppuikääni kiitollinen että selvitti ton leiman ja hedelmöittymisen.. muuten oltais oltu pississä..noita vanhoja " broiskukantoja" on varmaan vielä rotukanakasvattajilla, mut toi .. et on ilmestynyt niin paljon viimesien vuosien aikaan uusia rotuja ja erikoisuuksi, nimenomaan heille.. pisti mulle topin jo siihen siitosmunienkin ostoon...heiltä... ei nekään välttämättä oo ihan.. tautivapaita..

Ja kyllä mää aion niitä muniaKIN ihan sillain tuttaville .. kun otatin ne kokeet... on niitä muitakin allergiaperheitä, jotka haluis kokeilla.. enkä siitä huolimatta koe olevani rikollinen, vaikka niitä myisinkin :smt047 ..enkä epäeettinen elikoitten rääkkäjä :smt044, vaikka joskus saisin niistä muutaman erkin.. menojen katteeksi :smt001 .. saatasin jopa niitä luomukalkatteja, jos evira ja mtt saa sen tutkimuksen johonkin malliin, mitä tekevät, NYT kun löyty toi luomurehu, jota voi ostaa :smt007 IHAN KOTIMAISTA TUOTANTOO
ninanni

Viesti Kirjoittaja ninanni »

mun mielestä maunu muorin ajatus malli on jokseenkin järkeen käyvä. Ja varsinkin kun on hyvä syy miksi näin toimia!

En ymmärrä nyt miksi tässä on näin suuri haloo? Eikö jokaisella kuitenkin ole vara valita miten itse toimii? Eikä kenenkään mielipiteitä tarvitse maankoloon lytätä! Jokaisella omat tavat. "Toinen syö aamupalan, toinen jättää sen syömättä" muutenkin tuntuu nyt että on niin "herkkä nahkaista" porukkaa täällä liikenteessä kun kovasti otetaan "nenään" tai sit ymmärretään väärin. Muutamassa ketjussa olen tähän nyt törmännyt. Ja mikäs ihme se on kun kirjoittamalla kommunikoidaan. Helposti tulee väärin ymmärrettyä, tai sitten ei saa sanottua asiaansa juuri niin kuin toivoisi. En tiedä. Kunhan tästä munanetistä ei tule palstaa jolla "riidellään" pian joka asiasta ja tahallaan ymmärretään väärin.
Hellan lettas

Viesti Kirjoittaja Hellan lettas »

samaa itekki katellu,että vähän joka ketjuun on pitäny päästä jonku näpäyttään tai tarttua johonkin sanaan,ihan kuisallaan. :smt017 Tämmösenä jatkuu,niin täytyypi jättää munis hiukan taustalle ja keskittyä muihin hommiin,ei kiva. :smt018
ninanni

Viesti Kirjoittaja ninanni »

samalta tuntuu itselläkin että kun kirjoittaa niin on tyhmää kun joka sanan joutuu miettii tarkkaan että Uskaltaako mitäkin sanoa!
hurtta

Viesti Kirjoittaja hurtta »

Justjust. Täällähän on poristu hehheh.

Mä haudoin alhoni koneella koska muuten meillä ei olisi yhtään kanaa (ei saa mistään) tai pelkästään kukkoja (joita kyllä löytyy pilvin pimein). Nämä saavat sitten jatkaa sukuaan luonnollisella tavalla ;)
saaristolaismamma

Viesti Kirjoittaja saaristolaismamma »

Oho mikä keskustelu... :oops: Tohtiikohan sanoa, että löysin vihdoin ja viimein kaupasta muumi luomumunia :-" . Keväällähän niitä haudotin kanan alla, koska omat kanat eivät munineet ja 9:stä munasta 5 lähti kehittymään, kunnes päivää ennen kuoriutumista vei ilmeisesti rotta kanan alta koko katraan. Jokatapauksessa niitä on nyt koneessa tehotyttöjen toivossa. Ei ainakaan rotta vie. Joku kysyi muumimunien itävyydestä. Olen kokeillut monia luomumunia ja vain nämä ovat kunnolla lähteneet. Nyt jännitetään :smt003 .
Hellan lettas

Minä kysyin muumeista :smt045 Mulla oli koneessa niitä ehkä 6 kaikkiaan,ja aika kauan odotin ainakin 6 päivää,eikä kehitystä tapahtunu.Vaikuttiko kesä tai kärpäset,miten muumi kanalassa poljetaan sitä en tiedä :smt005 Saattaa syksy olla satoisampi.Kerro miten kävi :smt023
capeet

Viesti Kirjoittaja capeet »

Ja onhan sillä vissi ero, että ostaako parikymmentä munaa hautomakoneeseen, vaiko ostaako sen parikymmentä munaa joka viikko syötäviksi. Katotaan vaan, niin kohta tullee kananmuniinkin tekijänoikeuslait, eikä niitä ennää saa hautomakonneessa hautoa, tai syyllistyy "piratismiin" :smt042
saaristolaismamma

Viesti Kirjoittaja saaristolaismamma »

Tällä kokeilemalla ei lähtenyt myöskään muumimunista yhtään kehittymään, vaikka kokeilin kahdesta eri kennosta yhteensä 14 munalla. Sattumankauppaahan tämä. Mutta hyvänä puolena pidettäköön kahta onnellista ankkaa, jotka saivat ko. munat keitettynä iltapalaksi :smt002
Nerzi

Viesti Kirjoittaja Nerzi »

Olen myös saanut "tartunnan" tätä viestiketjua seuraamalla :oops: . Kokeilua ollut, mistään ei mitään ole tullut, mutta kappas kun ajattelin jo luovuttaa, niin läpivalaisussa yhdessä Kultamunassa oikein komea hämyri-kuvio :smt048 . Läpivalaisu oli 4.vrk. Nyt olisi 6.vrk menossa haudonnassa, kannattaakohan nuo muut vaan nakata pois kun en mitään näe... Tosin mulla ei ole mitään kummoisempaa lamppuakaan... Voisiko joku valaista tyhmää :oops: ja kertoa mikä se pieni musta köntsä on joka liikku munaa käännellessä?
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Onkohan se sitä tipun itua!
Nerzi

Kiitos Suvianne vastauksesta :smt001 . Oon niin kuumeessa nyt etten muistanut, mikä olikaan se merkki, että tarkoittaa alkion kuolemista... On puhuttu "veri-klöntistä", renkaista jne jne niin ei muistanut nyt :oops: . Saa nähdä miten käy, innolla odotan jos siellä jaksaa kasvaa ja kuoriutua terveenä :smt054 .
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Minun munissa se klöntti liikkuu itsestään kun malttaa odottaa. Kyllä se silloin on elävä. ne löntit on yleensä ei terävärajaisia. ja rengas oli muistaakseni paleltuneen merkki.

Terävärajainen ja hiussuoni verkosto on aika selkee merkki elävästä
Hellan lettas

Mulla meni verirenkaaksi just kanan pyllystä tullut muna viimeeksi,kun nakkasin suoraa koneeseen.Ei ainakaan kyse ollut paleltumisesta siinä.Musta klöntti on kuollut alkio. Elävä alkio keinahtelee itse, kun rauhassa katsoo,eikä pyörittele munaa.
Nerzi

Kappas :shock: kyllä se tumma piste siellä itsekseen liikkuu kun pitää munaa paikallaan :smt038 .
Vastaa Viestiin