Kai nostit vähän haudontalämpöä kun laitoit uudet munat koneeseen? Mulla on covatutto 16 toiminut parhaiten silloin, kun koneen mittari näyttää noin 102 F. Silloin haudonta-aika on ollut sopiva. Vettä oon laittanut kummankin astian täyteen, silloin on kosteuskin ollut passeli.
Sievä pikkuinen tipu sulla . Viirut ovat herkkiä vilustumaan, joten pidä huolta ettei pikkuruinen pääse kastelemaan itseään juomakupissa.
Juu nostin lämpöä ja kosteus molemmat astiat täynnä ei riitä 50%vaan pikku pikari korjasi asian on vähän kuiva ilma meillä täällä. Juu ja limsapullonkorkkiin on itsensä jo kastellut mutta osaa jo mennä lämpölampun alle itse kuivattelemaan vatsa sulkia. On muuten tipulla huima kasvuvauhti häntä ja siivet alkaa jo erottua komeasti.
Väristä sen verran että tosta taitaa tulla suklaa riista värit nytten viittaa siihen olisi aika ovelan näkönen
Apuva tipulla on "vaahtoa" suun ympärilä ja se nykii päätään kun yrittäisi sukia mahaa ja jatkunut kohta 3pv ruokana suviannen tipu leipää hiekkaa puuroja jotai vihreää silloin tällöin ja vettä. Apuva meijän heikki ei saa kuolla
OHo, ei ole tuosta kokemusta viirujen kohdalla.
Lapsena löysimme Tilhin jolla oli myös vaahtoa suunympärillä ja se oli heikko. Se kuoli jo yöllä.
Minä en antaisi kärsiä enempää. mutta voit odotella kokeneempien apua täältä.
Viiruista en osaa sen enempää sanoa, mutta jos olisi kyse isommasta eläimestä niin vaikuttaisi tukkeutuvalta ruokatorvelta. Tai sitten jostain syystä ruoka nousee takaisin kuvusta. Joku pöpö? Onko siis kestänyt jo 3 päivää? Pystyykö kunnolla syömään? Tuleeko vaahtoa koko ajan vai ainoastaan silloin kun on syönyt?
nyt ei näkynyt vaahtoa ja syö ja juo normaalisti sekä kasvaa mutta onko normaalia että tipu hengittää suht nopeaan tai sitten vain luulen mutta nyt vähän pelottaa jos on ruoka torvi juttu niin onko mitään tehtävissä(heikkiä en viitsisi ampua)
Nyt vaihdoin alusen tipu on hämillään ja sitten se menis syömään ja joikin vähän niin nyt 1min kuluttua vaahtoaa ja liikuttelee haulaansa sillai turpoaasupistuuturpoaasupistuu ja kun kaula on turvonnut kuuluu semmonen naksaus ja se yrittää hieroa kupuansa miten hoidan apuaaaaaaaa
Voi Heikki-parkaa
Oisko sulla piimää? Sitä voisi koettaa ensiavuksi tasapainottamaan ruuansulatusta...Mitä teidän aikuiset viirut syövät eli onko niillä mitään ostorehua...esim. Pikku-Punahelttaa? Jos on, niin kokeile antaa pelkästään sitä myös Heikille. Kupua voi hieroa, mutta hyvinhyvin varovasti, koska on pieni lintu kyseessä.
Samoja ohjeita antaisin kuin Hilta. Vettä koko ajan saatavilla. Lisäksi vain piimää ja pikku-punahelttaa, kaikki muut ruuat pois. parin päivän päästä voisin antaa lisäksi vihreää. Muuta ruokaa vasta sitten kun oireet loppuvat.
Lehtipuuhiili voisi tehdä hyvää. Itse olen nyt jauhanut sitä tipuille rehun sekaan pikku palan. Vanhan ajan lääke, jos massussa on vikaa. Ruokatorven tukkeutumiseen hiili ei auta, se johtuu hotkimisesta, kuivasta ruuasta tai ruokatorven venymisestä jostain syystä.
Juu tipu oli jo paremmassa kunnossa kun tulin koulusta Ripulimaista kakkaa oli tullut ja yön ajan oli tarjolla vain piimää mutta iskä oli päivällä laittanut sille vettä ja nyt se sielä pomppii kiitos nopeasta avusta.
Tuo on kyllä yksi syy, miksi minä pitäydyn tuossa pikku-punaheltassa. Olen paristakin lähteestä kuullut, että viirutiput on tosi herkkiä ruoansulatusongelmille! Ja että paras keino välttyä niiltä, on pitäytyä tarkkaan pikku-punaheltassa, kunnes ovat kasvaneet vähän isommiksi. Sitten vasta vähitellen alkaa tarjota muuta evästä. Kauaahan ei tartte odottaa, kun nuo kasvaa niin nopeasti!
Voi paska! äiti väkisin tuputti jotain chinchilla hielkaa kylpy hiekaksi ja laitoin sitä sinne vastustin koko chinchilla hiekkaa ja meinasin laittaa lasinpuhallus hiekkaa mutta viime tipassa laitoin chinchilla hiekkaa no tipu ei kylpenyt siinä mutta nokki välillä eli ulkona hitsailin tauluja ja muistin mitä englannin ope sanoi marsusta joka söi kissan hiekkaa ja kivettyi betoniksi, samassa tipahti vehkeet käsistä ja ennen kuin tavarat kosketti maata niin olin jo nostamassa kippoa. no vein hanan alle ja kastelin hiekan piip menee sementiks no kastelin lisää ja meni löysäks joten nyt tipu on vähän aikaa vesikuurilla mutta ruokaa en anna vähään aikaan että tipusta ei tule sementtiä ja kaikille tiedoksi käyttäkää vain lasinpuhallus hiekaa!! Olen niin tyhmä!!!!
ps. ja tipu syö myös hotkimalla
Meillä taas ei ollut tipujen kanssa ongelmia ruuan kanssa vaikka söivät pienestä asti kaikkea mahollista mitä kaapista löyty.
Tipu kuolemat oli silloin eka päivinä heti kuoriuduttua.
Minusta viirut ovat reippaita kunhan selviävät kuoriutumisesta (itse) ja noin neljästä ekapäivästä.
Tuo kissanhiekka on varmasti totta. Ei passaa olla sellaisia tipuille.
Mutta tuskin kauheen tarkkaa muuten. meillä kun on aina kauhaistu hiekka terassin alta