Viiriäiskysymyksiä minultakin
Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri
-
mirri
Re: Viiriäiskysymyksiä minultakin
Lueskelin ihan simmut ymmyrkäisenä nosta agressiivisista viiruista. Itseasiassa onhan ne sitä. Mutta niillä on oltava sitä tilaa ihan kamalasti niin eivät tappele. Mulla on nyt se isolauma irrallaan, 7m2 tarhassa, ja siellä on kaikkea virikettä. Esim Orpingtonkana, sussexkukko. Sulokochin, hamppi ja muutama muu tupsujalka. Kantoa ja käkkyrää. Ja viiruille kaikenmoisia koppeja ja kyhyksiä.
-
Xaus
Mulla on 2 kukkoa samassa, toistaiseksi ei ole ollut minkäänlaista ongelmaa. Ovat olleet yhdessä jo monta kuukautta. Kanoja molemmilla on 3,5
, eikä tila ole kovin suuri (61x120). Taitaa olla hyvää tuuria... 
-
Suvianne
Mirri!!?? Miten löydät munat sieltä??? Mulla ne ei ole lemmikkinä ku munantuottajina.
Mies ehotti oikeen isoa häkkiä pihalle, mutta tyrmäsin munien takia...
Mies ehotti oikeen isoa häkkiä pihalle, mutta tyrmäsin munien takia...
-
mirri
Kyllä ne viiriäiset munii kasoihin. Nekin näemmä tekee pesän. Se vaan on sellanen hiekkakuoppa, tai olkikuoppa. Ja sitten noihin pikku mökkeihinsä ne menee munimaan. Mutta tarkkana saa olla, ettei rusahtele kävellessä. Ja siivota saa mennen tullen, muuten on munat pas... (Hups, ja hyi !) Kaikenparas se Orpington, munii samaan kuoppaan viirujen kanssa 
-
PieniHopea
mirrin kanahäkki kuulostaa aivan ihanalta!
siimis - puhu se mies höpellyksiin niin otat nuo puput kuun lopulla mukaan, mä otan sit viiriäiset tammikuussa kun tulette taas! Ehdin puhua tuon oman miehen
Ei sekään kauhean iloinen meidän pupuista alkuun ollut, mutta eipä ne kovasti haittaa kun ovat tallissa ja ulkona. On se pari hienoa häkkiäkin rakentanut niille lopulta. Mukavia puput ovat ja lapset tykkäävät kauheasti kun saavat antaa ruokaa yms. Mulla on kaksi poikasta ihan ulkona vielä, kolme tallissa ja kolme sisällä, että joka lämpötilaan sopivia löytyy
siimis - puhu se mies höpellyksiin niin otat nuo puput kuun lopulla mukaan, mä otan sit viiriäiset tammikuussa kun tulette taas! Ehdin puhua tuon oman miehen
Ei sekään kauhean iloinen meidän pupuista alkuun ollut, mutta eipä ne kovasti haittaa kun ovat tallissa ja ulkona. On se pari hienoa häkkiäkin rakentanut niille lopulta. Mukavia puput ovat ja lapset tykkäävät kauheasti kun saavat antaa ruokaa yms. Mulla on kaksi poikasta ihan ulkona vielä, kolme tallissa ja kolme sisällä, että joka lämpötilaan sopivia löytyy
-
siimis
En mä varmaan kuun loppuun mennessä onnistu sitä ylipuhumaan
Ja meidän talli ei ole vielä valmis, vasta runko pystyssä... Kanalaan ei mahdu!
Mutta katsotaan sitä tammikuuta!
Toi mirrin kanahäkki kuulostaa kyllä tosi ihanalta. Kyllä munkin täytyy kesäksi sitten duunata noille viiruille joku kesätaivas (tai luultavasti miehen täytyy
) että pääsevät ulos nauttimaan auringosta. Kukkeleiden yhteiselosta mulla ei tosin ole mitään romanttisia haaveita edelleenkään. Kävin just tilaamassa meidän paikallisesta rauta/maatalous/eräkaupasta fiskarssin lintusakset... Ja onpa toisaalta niinkin, ettei mulla ole mitään tarvettakaan pitää kukkoja enempää kuin tarve vaatii. Sori vaan, se on raaka peli.
Mutta katsotaan sitä tammikuuta!
Toi mirrin kanahäkki kuulostaa kyllä tosi ihanalta. Kyllä munkin täytyy kesäksi sitten duunata noille viiruille joku kesätaivas (tai luultavasti miehen täytyy
-
smari
Eikö se orpington tallo painollaan niitä viirunmunia rikki? Jos vielä menee samaan kasaan munimaan? Mä oon luullu joistain kirjoituksista että kanat heti nokkisi viiruja, mutta hienoa jos niin ei olekkaan. Ja meilläkin on aina ollu poikaviiruja samassa ilman tappelua, nyt on kaksi poikaa ja 7 kanaa. Ei niillä silti mitään Mirrin tapaisia hienoja isoja tiloja ole, tylsä pikkuhäkki vain. Ja siitäkin joutuu munat kaivelemaan purujen alta, jos puruja ei joka päivä pöyhi, niin osa munista jää sinne. Tosin nyt ei tarvii pöyhiä kun eivät muni. Kuinka pitkä se niitten munintatauko on? Sulat on jo uudet, eli sulkasadosta ei ole mitään merkkiä enää näkyvissä. Pitääkö munia odottaa kevääseen asti?
-
Suvianne
Kyllä mulla kesähäkki oli aika iso ja osa muni kasoihin, mutta hirveesti on pitkin poikin niitä munia.
Mulla kanat nokki ekat karanneet viirut melkeen kuoliaaksi. mutta nyt eivät ole nokkineet kun karkasi yksi poika. Se tepastelee kanalassa yhä..
Mutta olen kyllä vakaasti päättäny lopettaa viirut. Ei ollu mun juttu.
ps. minä hain ihan salaa 300km päästä kolme kalkkua ja kolme myskiä...
Miehelle sitte tunnustin kalkut puhelimessa. Ja kun hän näki Myskit kysyi eka, että onko nuo vauvva kalkkunoita
No hän totesi melkeen heti, että ovatpa paljon hienomman näköisiä kuin luuli.. Ja pakkohan nuille on lampi tehdä
Hänellä on nyt miettittynä valmiiksi miten saa sade vedet johdettua lampeen ja veden vaihtumaan
Mulla kanat nokki ekat karanneet viirut melkeen kuoliaaksi. mutta nyt eivät ole nokkineet kun karkasi yksi poika. Se tepastelee kanalassa yhä..
Mutta olen kyllä vakaasti päättäny lopettaa viirut. Ei ollu mun juttu.
ps. minä hain ihan salaa 300km päästä kolme kalkkua ja kolme myskiä...
Miehelle sitte tunnustin kalkut puhelimessa. Ja kun hän näki Myskit kysyi eka, että onko nuo vauvva kalkkunoita
No hän totesi melkeen heti, että ovatpa paljon hienomman näköisiä kuin luuli.. Ja pakkohan nuille on lampi tehdä
Hänellä on nyt miettittynä valmiiksi miten saa sade vedet johdettua lampeen ja veden vaihtumaan
-
viiriäinen
Meillä on ollut ainakin kymmenen kukkoa, tai ylikin samassa laumassa ja kanojen kera. Linnuilla on oma mökki pihalla ja ulkotarha, eivät ole tapelleet edes talvella, vaikka tila on varmaan puolet pienempi kuin kesällä. Mutta talvella toki ovat lepotilassa. Terveitä lintuni ovat olleet, jopa lintu, jonka maksa oli monin kertainen normaalin linnun maksaan, kun vanhat linnut laitoin pois, löytyi siis aivan valtava maksa... 
-
Rusina
Tuosta viirujen munimisesta. Mulla ei ole ollut kuin muutama 3-vuotias kana, mutta ainakin ne näyttävät munivan aina samoihin paikkoihin. Yksi valkoinen on kaivanut itselleen pysyvän pesäkuopan, johon munii joka kerta. Toinenkin kana käyttää samaa "pesää". Kolmannen mielestä oikea paikka munalle oli juomakupin vieressä (tämä kana kupsahti jo). Mulla viirut ovat vielä pikkuhäkissä, kuivikkeena turve ja heinä. Ei ole tarvinut kaivella (vielä) munia pehkusta. Johtuu varmaan pienestä lintuparvesta ja sitten tuosta kuivikkeesta joka pysyy aika hyvin paikallaan. Ja siitä että munivat siihen yhteen pesään. Ja ovat vanhoja ja rauhallisia
.
Meillä sulkasato kesti melkein pari kuukautta, mutta nyt vanhukset munivat taas.
Vielä tuosta Mirrin viiriäistarhasta, se on aivan ihana
. Kesyt viiriäiset vaan vilistelevät jaloissa kun sinne menee. Ja tulevat hienosti toimeen kanojen kanssa. Siellä se on Siimikseltä tullut Sotkamon rescue-kukko Sulokin ihan kilttinä ja tyytyväisenä
. Tarhassa on myös hyvin ilmatilaa lentämiseen, ei kai siellä ole "lentoliikenteen" uhrejakaan tullut. Viiriäiskannoissa tuntuu olevan isoja eroja.
Meillä sulkasato kesti melkein pari kuukautta, mutta nyt vanhukset munivat taas.
Vielä tuosta Mirrin viiriäistarhasta, se on aivan ihana
-
mirri
Smari: Viirun kuoppa on syvempi pikkukolonen, niin Orppi istuu siinä päällä.
Ja ei kaikkia kanoja voisi ajatella samaan viirujen kanssa. Niissä on eroja. Mullakin oli yksi kukko, niin oikein niskasta heitteli vimmoissaan viiruja, kun muutama karkasi. Ja osa ei päästäisi syömään ollenkaan. Viirujen kanssa on nämä sävyisemmät. Ja kaippa siinä se tila taas tekee tehtävänsä. Viiru pinkoo karkuun jos alkaa tuntua uhkaavalta.
Kumpa tietäisi millainen oikein on viirun lajityypillinen käyttäytyminen. Siitä voisi paljon päätellä noihin tarhoihin.Pääsispä luontoon seuraamaan jotain parvea itse. Ainakin ne mennä pönöttää samalailla jonossa kuin peltopyyt. Ja nukkuu kasoissa, tai kaivaa olkeen itsensä.
Tarvissis saada vielä suurempi tarha kesäksi niin ehkä joku vahingossa vaikka hautoisi. Eikö jollakulla ollut ihan kanahybridikin hautonut? niin miksei sitä viiruakin saisi taannutettua.
Ja ei kaikkia kanoja voisi ajatella samaan viirujen kanssa. Niissä on eroja. Mullakin oli yksi kukko, niin oikein niskasta heitteli vimmoissaan viiruja, kun muutama karkasi. Ja osa ei päästäisi syömään ollenkaan. Viirujen kanssa on nämä sävyisemmät. Ja kaippa siinä se tila taas tekee tehtävänsä. Viiru pinkoo karkuun jos alkaa tuntua uhkaavalta.
Kumpa tietäisi millainen oikein on viirun lajityypillinen käyttäytyminen. Siitä voisi paljon päätellä noihin tarhoihin.Pääsispä luontoon seuraamaan jotain parvea itse. Ainakin ne mennä pönöttää samalailla jonossa kuin peltopyyt. Ja nukkuu kasoissa, tai kaivaa olkeen itsensä.
Tarvissis saada vielä suurempi tarha kesäksi niin ehkä joku vahingossa vaikka hautoisi. Eikö jollakulla ollut ihan kanahybridikin hautonut? niin miksei sitä viiruakin saisi taannutettua.
-
Suvianne
Minähän haaveilin siitä hautomisesta, mutta meni hermot.
Jos olis enemmän tilaa niin vois ajatellakkin tai jos vaan olis jättäny pihalle isoon häkkiin talvehtiin..
Mutta tunnustan laskevani euroja ruokinnassa ja jos ei munia tule, niin mietin parempaa vaihtoehtoa...
Joten ennemmin ruokin munimattomia kalkkuja talven ja haudon keväällä sitten "lihakarjaa"
Jos olis enemmän tilaa niin vois ajatellakkin tai jos vaan olis jättäny pihalle isoon häkkiin talvehtiin..
Mutta tunnustan laskevani euroja ruokinnassa ja jos ei munia tule, niin mietin parempaa vaihtoehtoa...
Joten ennemmin ruokin munimattomia kalkkuja talven ja haudon keväällä sitten "lihakarjaa"
-
mirri
Ei ne taida viirut oikein hyvin voida suomen talvessa. Kun ainakin tänne eksynyt villikanta pinkoo kovaa lämpimään. Ja olikohan jossain tarhaus ohjeissa tuosta ulkona pidosta. Että saa varautua tappioihin talven aikana. Ne taitaa mennä lähestulkoon horrokseen suomen pakkasessa.
-
Suvianne
Siinä minun kirjassa luki, että pärjäävät jopa -20 asteen pakkasessa jos on ruokaa ja meidän seudulla on tarhattukkin, mutta ne eivät ole paikkalintuja.
Pysyvät yleensä jos ruokaa on kokoajan saatavilla.
Eli kyllä pitäs pärjätä varsinkin jos tekis hökkelin niille.
Pysyvät yleensä jos ruokaa on kokoajan saatavilla.
Eli kyllä pitäs pärjätä varsinkin jos tekis hökkelin niille.
-
sera1
Viiriäisiä on kyllä suomessa ihan villinä. Tosin harvinaiseksi käyvät.
Nämä viiriäiset kumminkin lentelevät lämpimään talveksi, eivätkä jää palelemaan pakkasiin.
Lainaus kirjasta Linnut värikuvina
Viiriäinen muuttaa elo-syyskuussa afrikkaan, palaa touko-kesäkuussa.
Nämä viiriäiset kumminkin lentelevät lämpimään talveksi, eivätkä jää palelemaan pakkasiin.
Lainaus kirjasta Linnut värikuvina
Viiriäinen muuttaa elo-syyskuussa afrikkaan, palaa touko-kesäkuussa.