Siitosmunien säilyvyys postissa/haudontaa/TIPUJA

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

kana.karoliina

Re: Siitosmunien säilyvyys postissa/haudontaa/TIPUJA

Viesti Kirjoittaja kana.karoliina »

Mä olen kanssa sitä mieltä, että se ensimmäinen ei ole Ilmajokinen. Niitä on kaksi, melkein keltaista ja uskonpa, että ne pienet on meidän omien kanojen munista. Joten kaikki muut on sitten Ilmajokisia. Silloin myös se harlekiini-harakka (pingviini, mun tytön mukaan :smt003 ) olis kanssa Ilmajokinen. Ja on kai sen pakko ollakin, ei mun kanoista yksikään sen väristä olis voinut aikaan saada.

Yksi omien kanojen muna jäi kuoriutumatta, samoin yksi Ilmajokinen. Olen tosi tyytyväinen, 10 tipua on enemmän kuin uskalsin odottaakaan. Tänään vauvat oli jo viipottamassa, syömässä ja juomassa. Kanamamma on niin onnellinen tipuistaan, tohkeissaan pesuettaan opastaa ja hoivaa. Ja pienillä on aika vauhti päällä jo nyt. On niin ihana päästä seuraamaan ensimmäisiä omia tipuja, kun kaikki on itsellekin uutta. Ja tyttö on myös ollut aivan myyty vauvoihin :smt049

Josko huomenna saisin aikaan sen ryhmäkuvan, siinä erottuu minusta selvästi ne kaksi ei-Ilmajokista.
kana.karoliina

Kertokaahan, mitä mä en nyt käsitä oikein? Laitoin siis kanan alle 12 munaa, 9 Ilmajokista ja kolme omaa. Päälle merkkasin joko Ilma tai Oma, että tiedän sitten montako omaa pitäis olla joukossa. Noh, 10 tipua meille siis tuli. Kaksi munaa heitin pois, toisessa luki Ilma ja toisessa Oma. Eikös tämän kaavan mukaan meillä pitäisi nyt olla 8 Ilmajokista ja 2 omaa?

Mutta?! Nyt meillä on kolme sellaista tipua, jotka ei minusta näytä Ilmajokisille? Yksi, josta taitaa tulla valkoinen. Ok, tämä on meidän, koska meillä on koko valkea kana. Mutta kun, kahdelle muista tipuista näyttäisi tulevan sulkajalat??! On siis yksi valkea ja kaksi sulkajalkaa, jotka kaikki voisivat hyvin olla omien kanojen munista, vaan kun niitä ei pitäisi olla kolmea :smt017 Nämä kolme tipua ovat myös isompia kuin muut. Olenkohan mä jotenkin sotkenut munat merkkausvaiheessa ( ei pitäis olla mahdollista, koska merkkasin Ilmajokiset ensin ennenkuin edes otin lähettyville omien kanojen munia) vai luinko kuoriutumattomien merkit väärin ( kai mä nyt lukea osaan? ) vai mitä ihmettä?

Noista on käytävä ottamassa kuvia, että voitte sitten tyhmälle sanoa kuka niistä on kuka.
Rusina

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Kyllä ilmajokisestakin voi (valitettavasti) tulla hieman sulkajalka. Mutta jos tipulla on oikein tuuheat sänkisääret ja muutenkin eri näköä kuin ilmajokiset, niin luulenpa että olisi kuitenkin tullut joku sekaannus.
kana.karoliina

Ei kai? Se sekottaa mut lopullisesti, jos niilläkin on sulkajalkoja. Sanokaa vielä, et niitä on myös koko valkeita niin avot :smt003

Pakko koettaa huomenna napata kuvat ainakin niistä kolmesta ja jostain takuulla Ilmajokisesta niin voisitte te osaavammat kertoa kuka on kuka.

Suloisia ne kyllä on ja niin vauhdikkaita. Ne lentelee jo pesiin vieviä tikkaita pitkin ja ovat muutenkin käytökseltään jo niin aikuisia kanoja, pienoiskoossa vaan. Ihanat aina ottaa mammasta mallia ja mamma onnellisena pesuettaan opastaa. Ihana kana se on, huolehtii tipuistaan muttei kuitenkaan oo äkäinen meille ihmisille.
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

No valkosia ilmajokisia ei oo vielä tullu vastaan! :smt003
Sänkisääriä oli kevään haudonnassa, karsin ne kyllä. Ilmaantuivat sen Liekki-kukon jälkeläisissä, sen joka eli metässä 7 viikkoa ja hyväkuntosena saatiin kiinni.
Tuossa aikasemminhan Tarja Niemelä meinas ettei niitä renkää karsia, koskapa se on jo genotyypissä sisäänkirjotettuna. Me säilyttäjät ei sitten voida sitte mitään mitä geenit ulkoasussa aiheuttaa. Jossakin kaukana on silkkikanaa, koska yks kukko oli kiharilla rintakarvoilla ja jossakin muinaisuudessa on ollu mansikkaharjaisia kanoja ja nekin on säilytysohjelmaan hyväksytty.
Mulla muuten ne sänkisääret oli molemmat kukkoja. Oliskohan siinä selitys sun tipusten isoon kokoon?
Mulla ei oo muita rotuja, kuten ei näillä kahella muullakaan ilmajokisen säilyttäjällä, joten mitään jättikanaa ei sekaan oo meillä päässy. Liian harvinainen kanta sotkettavaks.
Hyvä että pirpanat on teräviä ja hyvin päässeet elämän alkuun! :smt023
Vastaa Viestiin