riikinkukoista

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Minkäslaisia ruoka- ja juoma-astioita/automaatteja olette riikeillä käyttäneet?

(Mä en ole näiden omieni nähnyt vielä syövän tai juovan mitään, vaikka kaikenlaista olisi tarjolla.. Vieraskoreita?)
Volmari

Viesti Kirjoittaja Volmari »

Meillä on juomat ja ruoat ämpärissä.
Juovat siis vuohien ämpäristä, kun viipottavat irrallaan navetassa ja ruoka on pienemmässä ämpärissä vuohien ulottumattomissa.
Kun meidän riikit oli aikanaan omassa tarhassa, niin niillä oli ihan kanojen roikkuva ruoka-automaatti ja hyvin vetelivät sieltäkin eväät :smt003 Vesi on meillä ollut muuten aina ämpärissä, vasta tajusin. Kai ne johonkin automaattiinkin oppisivat.

Nyt, kun riikinkukot ovat olleet vapaana viime loppukesästä asti navetassa, niin oikein ihmetyttää, että kuinka rauhallisia, sopeutuvaisia ja oppivaisia ne ovatkaan! Ihan menevät navetassa siinä muiden joukossa ja ovat oppineet päivän rutiinit hyvin. Ei kummemmin häiritse vuohet, poni, kissat tai talikon kanssa eessuntaas suhaava emäntä! :smt005 Taitavat tykätä, kun on tilaa väistyä ja karsinoita joiden aitojen päälle voi tarvitessa loikata.
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

Mullakin olis autotalli käyttämättä. Auto ei mahdu sinne :smt010 .
Mutta sinnehän sais riikkilä, vai onko se liika matala? se on jonkun 220cm korkee. Iso ikkun siellä ois valmiina. Ja pariovista pääsis kivasti ulos, jos laittais tarhan siihen eteen. Mutta kun mää oon tällänen pöllö itte. niin voiko riikkejä pitää sitten kesällä irti pihalla? Kesyyntyykö ne niin ettei lähde lipettiin? Minustakun olis suru pitää isoja ja kauniita lintuja ihan vaan häkissä. Piha mulla on aidattu, noitten koiruuksien takia , mutta kyllä siitä menee lintu yli.
Volmari

Mirrillä onkin sitten hyvä riikinkukkola valmiiksi siellä! :smt005

Tokihan katettua häkkiä moni mielellään pitää, ettei kalliit linnut häviä huit helkuttiin, mutta esim. meille tuli pakottava tilanne pikamuuton keskellä ja riikinkukot oli vaan ihan pakko laittaa samaan vuohien kanssa elämään ja ulkoiluksi oli tarjolla "vaan" vuohien pihatarha (aidan korkeus n.130cm?) ja hyvin ovat siellä pysyneet!
Kana lennähti kerran tarhasta syksyllä pois ja oli pikkukuusikossa yön, mutta seuraavana päivänä johdatettiin se kukon huutelujen perässä takaisin tarhaan ja sen koomin ei ole pois liihottanut.
Itse olisin jo edellisessä kodissamme antanut riikinkukkojen olla vuohien tarhassa, mutta mies laittoi hanttiin.
(nyt kun ei ole ukkoa, niin voi tehdä mitä lystää..heh heh :smt005 ) Odotan innolla tätä kesää ja sitä, että riikinkukkopariskunta saa tallata isossa tarhassa ikäänkuin "vapaana"... On se kiva katsella, kun kukko saa sitten tanssia laahuksineen miten päin tykkää :smt007 ....elleivät tosiaan ota ja karkaa navetan katolle ja kauas pois! Ei kai nyt kuitenkaan sentään.
Mimmi

Kyllä mäkin siitä vapaana pihassa ulkoilusta niille haaveielen.. Mutta en tiedä uskallanko toteuttaa. Sitä ennen pitäisi ainakin jakaa naapureiden postilaatikoihin lappuja, että jos näette ylimääräisiä vuohia, riikinkukkoja, kanoja tms. ota yhteyttä! :smt005
Ulla

Viesti Kirjoittaja Ulla »

Mulla riikit juovat pesuvadeista ja kanojen automaateista. Syövät automaateista ja niistäkin osaavat maahan nokallaan roiskuttaa etsiessään herkkusiemeniä. Mulla on tarhoissa katot, en uskaltaisi päästää irralleen. On pihassa niin paljon maatalouskoneiden ajoa ja ääntä. Ja koirat ja kissat juoksentelee ympäriinsä. Sitten vielä ilves, kettuja, huuhkaja ja kanahaukkoja :smt011 . Olen kuullut kolmelta eri ihmiseltä riikin hävinneen taivaan tuuliin. Kyllä kesyt varmaankin hyvin pihassa pysyvät :smt001 , mutta kun ovat lentäviä ja koskaan ei tiedä mitä niiden päähän pälkähtää, tai säikähtävät jotakin.
Mimmi

Nyt on vesi tarjolla sekä sankosta että automaatista ja ruoka vadista ja automaatista. Kyllä kai ne nyt tajuaa jotain syödä ja juoda.. (Muuten käy huonosti??) No, mutta mä oon koettanut niiden kuitenkin antaa olla paljon rauhassa kotiutumassa, joten enpä minä sitä ole näkemässä, mitä syövät. Ruuan tai veden määrä ei kyllä ole silminnähtävästi vähentynyt..
jamppa

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Ei ne mullakaan heti alkanut kunnolla syömään. Parin päivän päästä vasta alkoi ruokaa ja vettä kulumaan kunnolla.
Kai ne sen verran söi et hengissä pysy!
Mulla on vesi 5 litran ämpärissä ja ruoka sellasessa "kukkatelineessä" ylhäällä seinässä mistä kanat ei saa syötyä. Riikit syövät orren päällä seisten. Nyt ruokaa kuluu jo kunnolla!

Mä olen kans miettiny et pitäiskö niitä vapaana päivisin kun ite on himas... Mut en taida uskaltaa kun on noita petoja mehtät täys ja koirat juoksee pitkin pihoja koko ajan. Ei noi kyllä koiria enää pelkää, eikä koirat niille mitään tee, mutta kuitenkin.
Volmari

Siitä täysin vapaana ulkoilusta sen verran, että kun riikinkukko oikein säikähtää ja lentoon sen vuoksi lähtee, niin eikös se voi lentää aika monta kilsaa heti alkuunsakin....
Olisi se muuten näky, kun taivaalla liihottelisi niin ISO ja nätti lintu! :confused3:

Ja sitä vielä, että jos on oikein arkoja riikinkukkoja, niin niille kuitenkin sellainen pienempi tarha on parempi, sillä silloin ei ainakaan saa säikähdellessään otettua vaarallisen paljon vauhtia, jos vaikka menisi verkkoa päiten. Niin ei sitten ainakaan niskat menisi heti nurin.
monnilainen

Viesti Kirjoittaja monnilainen »

Jos oikein pelottaa pitää irrallaan, voipi toisesta siivestä vähän nipsaista uloimpia lentosulkia. Silloin voivat lentää turvaan pedoilta ja muutenkin navetan katolle istumaan, mutta tuo Volmarin maalaama kuva kilometrien retkestä (mikä on muuten totta), jääpi tekemättä. Eihän ne kotoansa lähde, mutta säikähtyneenä lentävät pitkiä matkoja, eivätkä kyllä useinkaan osaa takaisin. Tai sitten voi hankkia niin paljon lintuja, ettei huomaa jos muutamia katoaa :smt003 ... Meillä on yksi pariskunta joka saa olla irrallaan, ja samansukuisia lintuja katollisessa tarhassa, että jää jotain, jos vahinko tapahtuu. Valkoisia ja mustahartioita en ole uskaltanut pitää lainkaan vapaana, olivat kyllä niin kallis hankinta, kun paperisota ja muut kulut oli laillisesti käyty läpi. Ja oli siinä miljoona hermoja riipivää aspektia muutenkin. Kateellisena vaan seurailen Ullaa, joka löytää näitä pitkin Suomea, kun itse on vuosia niitä etsinyt. Nämä värit pysyy kyllä vastaisuudessakin meillä katon alla myös ulkotiloissa.
pronssari

Viesti Kirjoittaja pronssari »

Minullakin on ollut riikinkukot aina vapaana pihalla muiden siivekkäiden kanssa eikä karku reissuja ole ollut vaikka jotain säikähtävätkin niin menevät jonkun rakennuksen suojaan tai navetan katolle. :smt002 Pedoista ei ole sen jälkeen haittaa ollut kun riikinkukot ovat pihalla ollut niin koko siipi sakkista ei ole yhtään päätä hävinnyt kun riikinkukot rupeavat huutamaan vaaran nähdessään ja johdattavat kanat ja kalkkunat perässään navetan suojaan :smt003

Laitanpa nyt pari kuvaakin meenneeltä kesältä riikinkukkojen ulkoilusta. :smt004
Nuori pari tulossa pellolta.
Kuva
Kuva
Valta kukko tarkkailemassa piha piiriä
Kuva
Kuva
Kotopullaki

Viesti Kirjoittaja Kotopullaki »

Mieltsin ihania kuvia! :smt007 :smt007 :smt007
Mimmi

Oih.. :smt007 :smt007
Skuukkeli

Viesti Kirjoittaja Skuukkeli »

Hienot nuo pronssarin riikit. wau! :smt007
Volmari

Tää kuolaa....! :smt007 :smt007 Ihana kuva nimittäin tuo alempi, missä kukko arvokkaasti kävelee lyhyellä nurmella!! :smt007
Vastaa Viestiin