Mitä maksaa

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Ushva

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Tarkotan siis tätä: Esimerkiksi jos myytte jollekin vaikkapa ompelukoneen, niin vaikka teillä olisi minkälainen allekirjoituksilla varustettu sopimus tahansa missä määrätään että teidän on saatava käydä katsomassa ompelukonetta ja ostaja ei saa myydä konetta eteenpäin, niin siltikään se ei sido ostajaa mihinkään. Eli jos tämä täysin omatunnoton ostaja ei pidäkään sopimuksesta kiinni, teillä ei ole mahdollisuutta saada ostajaa edesvastuuseen tekosistaan. Koskapa ompelukoneen myitte niin se on sitten ostajan ja teillä ei ole mitään päätäntävaltaa siihen.
Valitettavasti eläin on Suomen lain silmissä rinnastettavissa tavaraan. (esim. ompelukoneeseen)
Ushva

ai siellä on tuollanen kohta että alennusta annettaessa sopimus onkin lainvoimainen? Mielenkiintoista!
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Lisäksi vielä se tarkastaminen, jos uus omistaja haluaa, niin ei myyjällä ole mitään oikeutta tunkeutua uuden omistajan eläintiloihin tarkastaan, onko siellä enään ketään, tän estää kotirauhalaki, jos kyseessä on yksityishenkilö .. sen voi vain tehdä viranomainen ja silloinkin vaan jos on kysessä eläinsuojeluepäilys, ja sitä ei se, että syö tuotantoeläimen ei todellakaan ole, tai että myy jonkun omistavansa lemmikin eteenpäin!Eläinsuojelutapauksissakaan ei käsittääkseni ilmoittajalle ilmoiteta yhtään mitään tarkastuksen tuloksesta, se on tyystin viranomaisen ja mahdollisen epäillyn välinen asia, ei kenenkään muun, paitsi jos menee käräjille asti, niin silloin on julkinen juttu, mikäli ei oo erikseen perustetta julistaa salaiseksi!

Sopimus voi olla lainvoimainen, jos on annettu alennusta, jos niin kerran on sanottu sopimuslaissa(en nyt viitti tonkia ja tarkastaa koskeeko yksityishenkilöiden tekemiä kauppasopimuksia, siinä saattaa olla eroo onko yritys vai yksityinen, kennelit/ tallit on juridisia henkilöitä niitten sopimuksia ei voi suoraan soveltaa yksityisiin, se voi erota lain tulkinnassa), mutta mitenkäs toi valvonta niissä yksityishenkilöitten tapauksissa, mää en ainakaan lähtis kokeileen, kuka maksaa käräjöintiviulut...voi tulla ylläreitä puolin, jos toisinkin.
pekkis-68

Viesti Kirjoittaja pekkis-68 »

ei noissa eläin sopimuksissa ole pykälää ettei saa myydä eteenpäin.kasvattajalla on etuosto oikeus jälleen myynti tapauksissa,ei aina.sit siellä on jalostuksellisia asioita,terveyteen liittyviä jne.
ne on sekä myyjän ja ostajan turvaksi yleensä laadittu.näistähän on käyty käräjiäkin! se mitä siinä lapussa missä nimi seisoo on sitova jos ilmenee vääryyttä voi joutua käräjille jompikumpi osapuolista. niissä sopimuksissa suurin osa vastuullisista kasvattajista myös pitää kiinni ja vaatii myös ostajan pitämään kiinni siitä. siellä voi esim.olla et eläimessä on joku virhe tai joku muu jonka takia sitä ei saa käyttää jalostukseen.
jos tätä ei noudateta menee koko rodun maine tulee sairaampia jne.eläimiä! jos nyt kumminkin joku viirupää tekee toista niin on yhdistyksiä jonka kautta saa torpattua aikeet rekisteröidä jne jälkeläisiä.sit tulee se oikeudellinen puoli kuvioon joko yhdistyksen tai kasvattajan kautta! enkä minä ole ainakaan tavannut vielä semmoisia ihmisiä etten ole päässyt katsomaan eläimen jatko elämää .
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Siis ihanko todella te kaikki muut olisitte valmiit allekirjoittelemaan sopimuksia, joitten perusteella elikon myyjä saa tulla vaikka yöllä tarkastelemaan tiloja, määräämään rehumerkin, pesäkopin värin, poikimisajat ja kuolinhetken?!? Ja hakemaan elikon ja puolet tilistä pois sit kun sitä sattuu huvittamaan?!?

Minun mielestäni myyjän pitää vaan valita ostaja parhaansa mukaan. Sit kun koti vaihtuu, vaihtuu myös vastuunkantaja. Itse jättäisin tuollaisilla sopimuksilla varustetut eläimet ostamatta, en suvaitsisi sitä, että jollakulla ulkopuolisella olisi päätäntävaltaa omaisuuteni suhteen. Jos joku toinen kuvittelisi määräävänsä mun asioistani, niin osallistukoon kuluihin sit kans, hah. Jos sopimuksen tarkoitus taas on estää kiertoon joutuminen, niin pakkoko sitä eläintä sitten oli alunperinkään myydä. Ja jos jossain pidetään eläimiä huonosti, se on silloin ihan oikea poliisiasia, ei siihen mitään lippulappusia tarvita.
Vai ymmärsinkö taas vaihteeksi jotain väärin? :smt003
maunu_muori

En usko että tässä sillain on mitään epäselvää.. meille ainakaan ei tuu yhtään elikkoa sillain, että mää päästäisin jonku rotutietoisen kasvattajan kyttään, mitä mää niille jatkossa teen :) KOirapuoli on musta tässä asiassa vähän mennyt överiksi mut siellähän onkin painopisteenä jalostaa ulkomuotoseikkoja, terveyden kustannuksella.. sori, oli pakko sanoo...
monnilainen

Viesti Kirjoittaja monnilainen »

Näin ,kun meillä joskus joku koirapentue on tupsahtanut maailmaan, on ihan pakko ottaa kantaa :) Kauppasopimuksessa ei voi määrätä saako koiraa myydä eteenpäin vai ei. Mikäli sitä ei haluta käytettävän jalostukseen, se tulee rekisteröidä E- rekisteriin, siis ei jalostukseen. Koiraa käsitellään kuten tuotetta ylensä. Jos siitä löytyy elimellinen vika, kasvattaja on velvollinen korvaamaan, kuten sen ompelukoneen. Mikäli pentu esim. kuolee ns. kätkytkuoleman so. siitä ei löydy elimellistä vikaa, ei kasvattaja myöskään ole korvausvelvollinen. Kauppakirjassa on kohta johon voi lisätä muita huomioita, mutta ne eivät ole lain edessä sitovia. Nykylain mukaan jokainen myytävä eläin on todellakin tuote, sen perään ei voi enempää huudella, kun auton perävalot ovat kadonneet. Ja ihan tottavieköön tässä kohtaa voin kirjoittaa kokemuksen syvällä rintaäänellä ( rintakynällä?) nimim. lakimiehen kanssa asiat läpikäynyt, valitettavasti
maunu_muori

Siis onks Suomessa joku PAKKO rekisteröidä piskit.. eiks se riitä, että vaan maksaa koiraveron, vai onks sitä enää ? Onks jokainen naveten takana haukkuva piskikin jossain E rekisterissä vai koskeekos tää vaan näitä rotutietoisia... lähes arjalaisia koiria
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Suomessa(kin) allekirjoitellaan paljon sopimuksia, joiden kaikki kohdat eivät pidä kutiansa sitten, jos todella käräjöimään lähdetään. Esim. työsopimuksissa käytetään kaiken maailman kilpailukieltoja ja uhkasakkoja, joilla ei tavan tallukan työsopimuksessa ole mitään merkitystä.

Ei koiria ole pakko rekisteröidä. Monnilainen tarkoitti (varmaan), että jos haluaa varmistaa, että kasvattamaansa pentua EI käytetä jalostukseen, sen voi rekisteröidä jalostukseen sopimattomaksi. Ainahan koirat voi jättää rekisteröimättä kokonaan eikähän kaikkia koiria edes saa rekisteröityä. (*muoks* Mutta siltihän uusi omistaja sitä voi käyttää siitokseen, mutta ei saa pentuja rekisteröityä.)

Koiraveroa ei ainakaan joka paikassa ole, onkohan se kuntakohtainen vai jäänyt kokonaan pois? :smt017
monnilainen

Viesti Kirjoittaja monnilainen »

Koiravero on nykyään kuntakohtainen. Eikä kaikkia koiria tietenkään tarvitse rekisteröidä, mutta kun oli puhe rotukoirista ja kasvattajan oikeudesta kieltää jalostuskäyttö, silloin ainoa keino on rekisteröidä koira E-luokkaan. Voihan niillä silti tehdä rahaa ja teettää reikisteröimättömiä pentuja, arjalaisia tai mitä tahansa. Ts. koiran kasvattajalla ei ole mahdollisuutta millään keinolla valvoa koiran tulevaa elämää. Mutta me ollaan muorin kanssa menossa sellaiseen laitokseen, ettei meidän tarvitse myöhemmin enää surra tai huolehtia mistään. vanhat munislaiset kenties muistaa mihin meidät jossain vaiheessa kuljetetaan, viereisille petipaikoille :smt002
Ushva

Tuohon Pootsin kirjoitukseen ei mitään lisättävää eikä pois jätettävää. Samaa mieltä.
Tius^^

Viesti Kirjoittaja Tius^^ »

Ushva kirjoitti:Tuohon Pootsin kirjoitukseen ei mitään lisättävää eikä pois jätettävää. Samaa mieltä.
minä myös!
Pigeon

sopimus

Viesti Kirjoittaja Pigeon »

Vähän lähtenyt käsistä tämä keskustelu :smt012 Noilla hinnoilla,ym ei ole mitään merkitystä. Tarkoitin lähinnä sitä, että, jos myyt jokun eläimen toiselle, niin myyjällä on oikeus käydä katsomassa myöhemmin myymäänsä eläintä ja sen oloja, ei tietenkään keskellä yötä tai ilmoittamatta siitä ostajalle etukäteen. Mitä pahaa siinä on, jos halua myöhemmin tietää mitä eläimelle kuuluu.? Jos myy eläimen ja ottaa rahat ja se on sillä selvä, niin ei hyvä. Suomessa on nykyään kuitenkin niin paljon eläinrääkkäys tapauksia ja vain pieni määrä niistä tulee tietoon. Itse myyn vain joitakin lintuja harvakseltaan. Pyrin kuitenkin aina tutustumaan ostajaan ja selvittämään mikälaisiin olihin linnut menevät. Yhtään ei ole tarvinnut hakea takasin ja sopimus on tehty. Tämä on vain minun tapani toimia.
Viimeksi muokannut Pigeon, 02 Joulu 2008, 18:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tius^^

Viesti Kirjoittaja Tius^^ »

niinno tottakai myyjä saaa käydä kattoon ku ilmoittaa eläimen omistajalle et sopisko silloin ja silloin jne.. jos ei saa käydä kattoo nii ostajalla saattaa olla jotai salattavaa.. ei tietenkää aina näin mene..
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Niin, ymmärrän Pigeonin kannan ja hyvä toimintatapahan se on koettaa varmistella, mihin eläin joutuu. Mutta tuossaki vielä sanot, että "myyjällä on oikeus.." niin ei kyllä varmana ole!

Mä inhoan vieraita ihmisiä enkä halua noin vain ketään nurkkiini pyörimään. Tottahan olen sitten juuriltani niin vieraanvaraiseksi kasvatettu, että jos joku haluaa tulla käymään, siihen yleensä suostun ja sitten se on ihan kivaakin. (Mä oon vähän outo, mä varmaan vähän niin kuin pelkään vieraita ihmisiä..)

Eli jos mulle joku ilmoittais tai sopimuksen antais allekirjoitettavaksi, että hänellä on OIKEUS tulla meille, niin antasin varmaan kuulla oikeutensa..
Vastaa Viestiin