Olkipelletti kuivikkeeksi?

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

suikku

Re: Olkipelletti kuivikkeeksi?

Viesti Kirjoittaja suikku »

A-haa! Niinpä tietysti.
ninanni

Viesti Kirjoittaja ninanni »

näin mä sen ajattelin kans et kehut on aina omaan pussiin mutta en sitten kehannu ääneen sanoa :-"
Kiyry87

Viesti Kirjoittaja Kiyry87 »

No niinpäs tietenkin :smt005 Mie en tullut edes ajatelleeksi :oops:
Jemuli

Viesti Kirjoittaja Jemuli »

Mä laitoin yhdelle olkipellettitoimittajalle kyselyä pari viikkoa sitten siitä, onko totta, ettei pellettiä saa sekoittaa turpeesee ja pyysin myös perusteluja jos asia on näin, mutta mitään vastausta ei vielä ole kuulunut. Eli taitaa olla ihan vain oman myynnin edistämistä!
annemari

Viesti Kirjoittaja annemari »

Meillä on ollut nyt viikon verran pellettiä kanalassa, yhdessä kutterinpurun kanssa. Pelletin osuus vaihtelee vähän kopeissa 60/40 - 90/10 (empiirinen tutkimus ja vertailu :smt002 ), ja tänään suursiivousta tehdessäni tulin siihen tulokseen, että mitä enempi pellettiä, sitä helpompi siivota ! Jatkossa pidän kutteria vain tipuilla ja vähän kylpypaikoilla.

Pelletti on hajonnut viikossa lähes täydellisesti, ja siitä on hevosten paskatalikolla (semmoinen muovinen) tosi helppo eritellä vain kakkakikkareet. Pellettipapanat ja hajonnut pelletti valuu puhtaana talikon piikkien välistä pois. Tunkiolle menee siis pelkkää Jaskaa. Kuiviketta olen lisännyt viikon aikana n. 5 litraa, mikä on kolmannes tavallisesta purun lisäysmäärästä. Tämä tulee säästämään kuivikekustannuksissa minulle huimasti ! Pölyävä, sotkeva INHOTTAVA turve ei ole enää meille tervetullutta ollenkaan !

Toinen, ensiarvoisen tärkeä asia on pelletin ilmiömäinen ammoniakin hajun neutraloimiskyky ja täydellinen pölyämättömyys. Sairastan astmaa, joten tämä on tärkeää paitsi kanojen, myös itseni kannalta.
Jos pelletin hinta ei tuostaan nouse, en vaihda enää pois !

Koska kuiviketta menee tunkioon alle kolmannes entisestä määrästä, tulee siitä nopeammin lannoitetta, ja lisäksi se ei kuivata kasvimaata niinkuin kutterilanta. Olen kyllä tyytyväinen !!
Lyydia

Viesti Kirjoittaja Lyydia »

Kuukauden ajan olkipelletti käytössä ja en vaihtais takasi kutteri kuivitukseen. Alkuunhan sitä menee paljon kun laittaa uusiksi kuivitukset,mutta nyt olen vaan pöyhinyt talikolla. Joskus otan kosteampia pois ja laitan uutta tilalle. Tulee kyllä pitkällä ajalla paljon halvemmaksi kuin kutteri.
Säästä aikaa kun ei tarvitse joka viikko kuivikkeita vaihtaa kun ei ole kestopehku käytössä muutenkaan.
Lilliagro

Viesti Kirjoittaja Lilliagro »

Meillä käyvät ostamassa monet Suomesta, hinta 3.20 + km (16 kg pussi). Big-Bag säkeissä on entistä edullisempi! Mahdollista maksaa laskulla!

Jos on kysyttävää niin soita rohkeasti +3725046476

Olemme aina avoinna 24 h :)
Tervetuloa!
max3

Viesti Kirjoittaja max3 »

Biolki-myyjä kertoi, et heillä nyt myynnissä myös rouhittua pellettiä, joka sopii entistä paremmin pienemmille eläimille.
Lilliagro

Viesti Kirjoittaja Lilliagro »

Niin meilläkin, mutta se on hieman kalliimpi, vaan sopii juuri suurille eläimille joiden jälkiä on pieni kuten lehmiä. Ja rikkoutuneiden sopii myös hyvin öljytahrat hävittämiseksi, imee hyvin kosteutta.

Uskon, että pienille eläimille sopii pelletti muodossa, kanoilla onhan se myös hauskempaa pelata pellettejä :smt035
Sari78

Viesti Kirjoittaja Sari78 »

Saako etelä-pohjanmaan alueelta mistään ostaa paria pikkusäkkiä? Olis ihan mukava ensin testata tuota, mutta ei viittis tilata ekaksi 1000 kg.
Fogo

Viesti Kirjoittaja Fogo »

^Jos siellä on Agrimarketti, niin sen valikoimiin ainakin kuuluu olkipelletti.
Sari78

Viesti Kirjoittaja Sari78 »

Joo kuuluu toki valikoimiin, mutta tuo minimimäärä on kaksi suursäkkiä. k-maatalous ei edes tilaa. Lapualta käynyt kysymässä.
suikku

Viesti Kirjoittaja suikku »

Pirkkalan Agrissa oli pikkusäkkejä. Ostin kokeeksi yhden.
annemari

Viesti Kirjoittaja annemari »

Agrit on velvollisia tilaamaan myymäläänsä ne tuotteet, mitkä agreissa on tarjolla. Koskee rehuja ja muita tuotteita. Painostakaa, ja jos ei auta niin ottakaa yhteyttä S-osuuskunnan maatalousryhmästä vastaavaan ihmiseen! Ärsyttää kun he laiskuuttaan jättävät tuotteita tilaamatta, ja sitten jos tilaavat, ilkeävät vielä maksattaa rahdin asiakkaalla. Tämäkin on aivan heidän sääntöjensä vastaista.
kaztanja

Viesti Kirjoittaja kaztanja »

Meidän suunnalla Lahden K-maataloudesta saa 16kg säkeissä 6euroa säkki. Sieltä oon hakenut.
Nyt meilläkin ollut olkipelletti kanoilla käytössä kolmisen? viikkoa. Parasta musta tässä on se, että kanojen nokat ei ole enää tukeessa turpeesta. :)
Ja kosteus, joka meinasi muodostua ongelmaksi on hävinnyt tiloista.
Vastaa Viestiin