Keskustelua ja pulinaa kalkkunoista
Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri
Re: Keskustelua ja pulinaa kalkkunoista
Kananmuna ja kaurahiutale on alkuun ihan jees, pikkupunaheltta samoin. Ei paniikkia 

ok, eli kaurahiutaleita ostamaan.
Kolmessa muussa munassa särö, joista kaks kuoriutunee aika pian. Mut se muna, jossa eilen illalla läpivalaisussa oli eniten elämää, ei anna merkkiäkään kuoriutumisesta. Odottelen noi kolme ja sit läpivalaisen sen vielä. Se yks on mennyt kesken, on kuitenkin vielä koneessa.
Siirrän ton yhden varmaan tipulaan koht, ku lämpö on noussut tarpeeks.
Kolmessa muussa munassa särö, joista kaks kuoriutunee aika pian. Mut se muna, jossa eilen illalla läpivalaisussa oli eniten elämää, ei anna merkkiäkään kuoriutumisesta. Odottelen noi kolme ja sit läpivalaisen sen vielä. Se yks on mennyt kesken, on kuitenkin vielä koneessa.
Siirrän ton yhden varmaan tipulaan koht, ku lämpö on noussut tarpeeks.
nyt vast kuoriutui toinen. Kaksi munaa heiluu ja piippaa ja nokat vilahtelee kuoren välistä.
Nää kalkunpoikaset on paljon rauhallisempii ku kanan tai viiriäisen poikaset. Ja mut yllätti täysin, et niillä on täydet höyhenet päässä
Nää kalkunpoikaset on paljon rauhallisempii ku kanan tai viiriäisen poikaset. Ja mut yllätti täysin, et niillä on täydet höyhenet päässä

Nyt meni niin sekavaksi haudonnat kanalassa että siirsin kaikki kalkkunan munat koneeseen. Eli koneessa nyt 20 munaa jotka kuoriutuu kolmessa eri jaksossa. Toivotaan että sieltä nyt jotain tulee 

meillä on nyt kuoriutunut 4.
Ja meilläkin on haudonnat sekasin, kolme akkaa sikin sokin munien päällä. Ens vkolla pitäis alkaa kuoriutuminen ekoista munista.
Ja meilläkin on haudonnat sekasin, kolme akkaa sikin sokin munien päällä. Ens vkolla pitäis alkaa kuoriutuminen ekoista munista.
No voi hitsin hitsi, pitäisköhän mun alkaa varailee noita kalkkunoita 

Kannattaa alkaa varailla ajoissa. Näillä tuntuu olevan menekkiä 

mä haluisin varata fasuselta, mut ku ei uskalla. Mä haluisin valkosen villikalkkunan, jos semmoi tulee. Mut-mut, pitää enste kattoo, et mitä iteltä tulee ja montaks, et joudunko mä to kalkkunan loukkoon...
Eiköhän sieltä valkosiakin tule jos jotain tulee
Ainakin viime vuonna seitsämästä kuoriutuneesta kaksi oli valkoisia 

mulla on yhä koneessa ne kaks kuoriutumatonta munaa. Toinen on mun mielestä mennyt kesken ehkä vajaa viikko sitten, toisessa on elämää. Huomenna ois vasta 28 vrk. Annanko olla koneessa niin kauan ku siinä on elämää?
Pystyyks noista tirpoista päätteleen sukupuolen otsan perusteella? noilla on erilaiset otsat, osalla semmoi törömäinen tupsu keskellä otsaa.
Voitko fasunen laittaa mulle varaukseen valkosen kalkun? Ja sopiiko, et vahvistan vielä vzrauksen vaiks kk:n sisään?
Mun pitää oikeesti tsekkaa, etten mä joudu ite pissiin noitten kanssa. Sun kalkut ois just saman ikäsii ku mun kuoriutuvat, joten pystyis kivasti sujuttaan joukkoon kasvamaan.
Pystyyks noista tirpoista päätteleen sukupuolen otsan perusteella? noilla on erilaiset otsat, osalla semmoi törömäinen tupsu keskellä otsaa.
Voitko fasunen laittaa mulle varaukseen valkosen kalkun? Ja sopiiko, et vahvistan vielä vzrauksen vaiks kk:n sisään?
Mun pitää oikeesti tsekkaa, etten mä joudu ite pissiin noitten kanssa. Sun kalkut ois just saman ikäsii ku mun kuoriutuvat, joten pystyis kivasti sujuttaan joukkoon kasvamaan.
Kyllä se viiminenkin muna taitaa kuoriutuu. Nyt on munassa särö, aamulla ei vielä ollut.
Mä meen koht ottaan kuvia, ku tulee rauhallinen hetki töissä.
Mä meen koht ottaan kuvia, ku tulee rauhallinen hetki töissä.
Ei taida viiminen kalkku kuoriutuu. Aamusta asti sama reikä munassa ja nyt siit pilkistää vaan nokka. Mut ihan hiljanen on. Voiks tipi tossa vaiheessa uuvahtaa? En kyl oo mokomaa nähnyt ennen.
Kalkkulassa on karsee kasa höyheniä, ei kait noille sulkasato tuu just ku ne hautoäh, odottavan aika on pitkä...
Kalkkulassa on karsee kasa höyheniä, ei kait noille sulkasato tuu just ku ne hautoäh, odottavan aika on pitkä...
- HiltaHelikopteri
- kukkoilija
Paljon onnea kalkkukakaroista!
Ne on untuvia, ei vielä höyheniä 
Sitten, kun kalkkunat kasvavat, niin jotain voi sukupuolista päätellä esim. sen mukaan, että kukkorukka kaljuuntuu nuorella iällä (nokasta laskien) pidemmälle kuin kana. Kanalle jää jonkin verran höyhennystä pään päälle ja niskan/kaulan yläosan keskelle.

Täällä taas tämä "täti pilkunviilaaja", sorisorimik kirjoitti:Ja mut yllätti täysin, et niillä on täydet höyhenet päässä

Sitten, kun kalkkunat kasvavat, niin jotain voi sukupuolista päätellä esim. sen mukaan, että kukkorukka kaljuuntuu nuorella iällä (nokasta laskien) pidemmälle kuin kana. Kanalle jää jonkin verran höyhennystä pään päälle ja niskan/kaulan yläosan keskelle.
Kovasti olen koettanut tuotakin kikkaa tarkkailla, mutta minusta kaikilla kalkkunatipuilla on otsalla se tupsu, kun niillähän on sitten aikuisina molemmilla sukupuolilla siinä kohtaa se "kärsä". Esim. meillä oli viime kesänä vain yksi kalkkutipu ja sillä ko. tupsu oli niin iso, että kukoksi veikkasin sen perusteella, mutta se veikkaus meni pieleen.mik kirjoitti: Pystyyks noista tirpoista päätteleen sukupuolen otsan perusteella? noilla on erilaiset otsat, osalla semmoi törömäinen tupsu keskellä otsaa.
Odottele rauhassa, kuoriutuminen voi kestää vuorokaudenkin. Sulkasato tulee hautoville yleensä vasta reilusti myöhemmin eli sitten, kun tiput ovat jo nuorikoita.mik kirjoitti:Ei taida viiminen kalkku kuoriutuu. Aamusta asti sama reikä munassa ja nyt siit pilkistää vaan nokka. Mut ihan hiljanen on. Voiks tipi tossa vaiheessa uuvahtaa? En kyl oo mokomaa nähnyt ennen.
Ehdottomasti! Mitä olen huomioinut, niin sun kalkkukuume alkaa olla jo niissä lukemissa, ettei siihen auta enää mikään muu kuin kalkkunatkaakatin kirjoitti:No voi hitsin hitsi, pitäisköhän mun alkaa varailee noita kalkkunoita

No jooh. Tulipa jo varattua fasuselta valkoinen villikalkkuna
Kattoo nyt sitten kuoriutuuko niitä.
Sit vissiin pitäisi hommata jostain kaveria sille. Villikalkkunoita ei taida kovin paljoa olla, kait täytyy ottaa pronssi kaveriks.
Niin ja edelleen minusta kalkkunat ovat aika rumia
ja vähän ehkä pelottaviakin.

Sit vissiin pitäisi hommata jostain kaveria sille. Villikalkkunoita ei taida kovin paljoa olla, kait täytyy ottaa pronssi kaveriks.
Niin ja edelleen minusta kalkkunat ovat aika rumia