Kaneli hautoo!!

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

HiltaHelikopteri
kukkoilija

Re: Kaneli hautoo!!

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Jihaa! Tässä pikkuhiljaa olen odotellutkin uutisia, että mitäs "minun kanalleni" kuuluu! Hyvin on siis pullat uunissa! Laita huoleti tyrnismunia sen alle ja palataan sitten suunnittelemaan kyytiasioita, kun rouva saa adoptiomunansa vieroitettua. Kääk! Minen tartteis kyllä enää yhtään hautovaa kanaa, mutta luvattu mikä luvattu :smt005

OT: meillä on siis vain yksi ilmiskana, kohta vuosikas ja eilen huomasin, että sille on sulkasadon myötä tullut pikkuruisia sulkia varpaiden väliin! Kuoriutunut ja kasvanut meillä täysin sileäkinttuisena.
tupis

Viesti Kirjoittaja tupis »

Omaa saamattomuuttani ja laiskuuttani ja mitäkaikkeamuutasamaansarjaanlittyvää on, että en oo saanu sitä lähtemään minnekkään :smt013 :smt019 :smt021 Sori, Hilta! Mut nyt on ainaki todistettu, että se hautoo :smt005 Ja hyvin se muniikin :smt003

Täytyy huomenna kerätä tyrnisten munat sinne alle! Tyhmä minä, kun en tajunnut tämän päivän munia pistää erilleen :smt013 Ois saanut jo muutaman munan siitä.
Rusina

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Öhöm, taitaa olla mun saamattomuuttani, että Hiltan kana on edelleen tupiksella :oops:. Mähän lupasin järjestää sille kyydin. Mutta sitten meille saapui se kaamea kananuha ja tyhjensi mun pään niin että olen unohtanut koko jutun... kyytitarjous on edelleen voimassa. Samoin tupikselle uusi ilmiskukko, heti kun uskallan semmoisen ilman nuhanpelkoa luovuttaa...

* Ryömii pöydän alle häpeämään*
tupis

Ei tartte Rusinan yhtään ryömiä mihinkään häpeilemään :smt005 Enpähän mää itekkään oo saanu aikaseks muistuttaa tai ees ottaa yhteyttä, että tasoissa ollaan :smt042 Sellasta hiljaiseloa on tämä talvi ollut vähän joka asian suhteen, mutta kevättä kohti uusin voimin :3some: Ja taitaa nyt tuo kyyti vähän siirtyä tai sitte pistetään hautova kana meneen Hiltalle :smt005 :smt005
tupis

Nonniin, nyt on eristetty omaan rauhaansa tuo Mymmelikin hautomaan, olipahan sekin kiukkunen :smt005 Hermostuksissaan hyppäs pois pesästä ja mennä kaakotti siivet ja pyrstö levällään ja kiros mennessään :smt005 Kaheksan munaa se oli jo jemmannut sinne alleen, mutta keräsin ne pois ja pistin yhen tyrniksen munan tilalle, ku vielä ei ollut enempää. Ja sinnehän se tälläyty saman tien munansa päälle niin tärkiänä :smt036 Nyt vain munimistuulia tyrniksille, että saa lisää munia Mymmelin alle :smt040

MUTTA iso kysymys paremmin tietäville! VOIKO NOITA JO VUOROKAUDEN HAUDOTTUJA MUNIA KÄYTTÄÄ NORMAALISTI, KUN NE EI SIIS OO HEDELMÖITTYNEITÄ?
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Peukutuksia hautojille :smt023
Juu, voi ne vuorokauden haudotut munat käyttää. Jotkut käyttävät jopa viikon haudotut, tyhjät munat leivontaan ja ne kuulema vatkautuvat erinomaisesti ;)
tupis

Nyt on eka tyrnistipunen kuoriutunut :smt041 Keltainen tipu, jolla ruskea "merkki" päässä. Kuvia en saanut, kun ei ollut kameraa mukana, enkä osannut odottaa kuoriutumista vielä tänään. Vasta perjantaina on "laskettu aika" :smt042 Neljä munaa Hopean alla vielä oli, joten odotellaan rauhassa :smt049 :smt049
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Onnea!! :smt041 :smt041
tupis

Kolme tipusta kuoriutunut :smt055 Vielä kaksi munaa jälellä, joten katotaan, tuleeko niistä mitään. Kaikki tiput keltaisia ja tuollainen ruskea rantu menee päästä pyrstöön asti. Minkähän värisiä näistä tulee? Osaako joku sanoa?

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
sokeripussi

Viesti Kirjoittaja sokeripussi »

Ihania tipusia :smt007
harrastaja

Viesti Kirjoittaja harrastaja »

Onnea :smt043 aikun minäkin pääsisin noin pitkälle :smt018 vasta aloittelevat ja mitä lie harjottelevat :smt022 Alisan muori ainoastaan kiltisti kököttää :smt041
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Paljon onnea pikkuisista!
(VoiVoi...ei pitäisi näitä tipujuttuja lukea...saattaa tulla itsellekin tipukuume :-" )
helleena

Viesti Kirjoittaja helleena »

Onnea tipusista :smt049 . Tossa alimmassa kuvassa on kyl mammakanalla oikeeta äitiyden onnea. Kattokaa tuota ylpeyden ja onnen pilkettä simmussa :smt048 . Aivan ihana.
tupis

Kiitos onnitteluista :smt003 Mä oon ihan onnesta soikeana, sillä tänään on kuoriutunut vielä neljäs tipu :smt049 Se on tuossa kuvassa tuo kaikkein ruskein. Mutta KAUANKO annan viimeisen kuoriutumattoman munan olla vielä alla? Tipuista eka kuoriutui siis keskiviikkona, toiset kaks torstaina ja vika tänään. Odotettu kuoriutumispäivä oli tänään. Kana selvästi kyllä vielä hautoo tuota yhtä munaa, mutta on vähän hädissään, kun pitäisi samalla paimentaa muita ja nuo kolme ensimmäisenä kuoriutunutta alkaa olla jo aika vallattomia :smt005

Kuva
tupis

No eipä tarvinut kauan miettiä, kauanko viimestä munaa kannattaa pitää alla, sillä tänä aamuna VIIDESKIN tipu oli kuoriutunut :smt050 Hyvin on kukko Sir Lancelot hoitanut hommansa :smt047 Viisi munaa ja viisi tipua :smt049 Ja ainakin tällä hetkellä näyttää, että kaikki tiput on sulkajalattomia :smt041

Uusin tipu on tuo vasemman puoleisin, joka seisoo pää pystyssä.

Kuva
Vastaa Viestiin