Kalkkunoiden kasvattaminen syötäväksi. Kysymyksiä

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Paltsi

Re: Kalkkunoiden kasvattaminen syötäväksi. Kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Paltsi »

Äläs Jopekka nyt yllytä hullua!
Yritän pikemminkin vähentää noita elukoita kuin lisätä niitä. Butteja tosin täytyy hommata jostain jos nuo omat ei hoida hommiaan. Pistän kaikki viime kesän karitsat lihoiksi kun noita lammaksia on ihan liikaa. Tänään aloitin jo yhdellä pässillä. Onneksi on lomaviikko niin saa vielä muutaman tehtyä kun kelitkin suosii. Viisi on vielä jäljellä...
Avatar
jopekka
kana
Viestit: 98
Liittynyt: 10 Loka 2008, 19:36
Paikkakunta: Heinävesi

Re: Kalkkunoiden kasvattaminen syötäväksi. Kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja jopekka »

Paltsi, enhän minä :smt006 Meille tänäänkin syntyi kaksi vuonaa...
Teiltähän minä viime kesänä tuon buttihulluuden sain, ei ois pitäny käydä niitä katsomassa :smt005 Ja nyt yritän muitakin yllyttää :smt001
Muuten nämähän on but8/nicholac (kirjoitettiinkohan se noin) risteytyksiä, kuulemma täyteläisen pyöreä muoto näillä. Eli pakko niitä on saada :smt005 :smt006
Halpojakin vielä, 3€ +alv/kpl :smt007
vetehinen

Re: Kalkkunoiden kasvattaminen syötäväksi. Kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja vetehinen »

Nuo kaikki kasvattajat taitaa olla Itä-Suomesta? Tietäiskö kukaan lähempää Seinäjokea buttikasvattajaa :smt006 ? Tarttisin toukokuuksi 15 tipua.
Avatar
jopekka
kana
Viestit: 98
Liittynyt: 10 Loka 2008, 19:36
Paikkakunta: Heinävesi

Re: Kalkkunoiden kasvattaminen syötäväksi. Kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja jopekka »

Kannattaa soittaa tuonne haudottamoon. Tietävät varmaan kuka kasvattaa ja myy eteenpäin. Essenin linnut Savonlinnaan Pekkalantie 100 57230 Savonlinna puh:015-444505.
maunu_muori

Re: Kalkkunoiden kasvattaminen syötäväksi. Kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

mie se vielä jaksan toivoo sitä luonnollista hedelmöittymistä.. buteille.. noille penteleen nelijalkasille sais kyllä saksia putket tukkoon.. mulla on vielä viimekevään karitsatkin tallella kaikki.. ja toissakevään .. ja arvatkaas vaan onko täällä yhtään uuhee joka ei olis tiine.. ite en vaikka niitten mielestä oonkin uuhi... tossa on yks pässi.. siis ei SE sisäpässi, vaan ihan oikee haiseva harmaa uros , joka ystävällisesti pökkää muo peräpeiliin( ei ihan pieni) et pissaas ny niin tarkastan tiineyden :smt013 ..uskalla enää ees puskapissille, tai pitäskö sanoo hangen värjäämiseen..

saas nähän ny miten käy, noitten buttien kanssa, mut jos ei onnistu, niin täytyy sitten tyytyä savulampaaseen :smt005.. mie en uskalla ees arvailla montako vuonaa siunaantuu alkukesästä.
siimis

Re: Kalkkunoiden kasvattaminen syötäväksi. Kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja siimis »

Vitsit kun tietäis ja taitais sen keinosiemennyksen! Jos sillä keinoin sais sen F1-risteytyspolven aikaiseksi, niin niiden lisääntyminen onnistuis varmaan jo omatoimisesti paljon helpommin :smt017 Kuvittelis ainakin? Mutta mä pidän muori peukut pystyssä, että ne sun butit onnistuis ihan luomunakin ja ei kun onnea vaan karitsointiin :smt002
Ehtoo-onni

Re: Kalkkunoiden kasvattaminen syötäväksi. Kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Ehtoo-onni »

Kuuluuko but-uroksella olla musta "rintakarvatöyhtö"? Olen nimittäin ihmetellyt ainoan urokseni kummallista mustaa uloketta. Ilmeisesti se on välillä pienempi, kun häviää höyhenpeitteen sekaan tai sitten asento vain vaikuttaa näkymiseen.
Suwitsu

Re: Kalkkunoiden kasvattaminen syötäväksi. Kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

Meidän but-uroksilla on myös rintakarvoja :smt003 Keväällä luulin että siinä on joku turvekikkara mutta nyt kun kaikilla ukoilla sellianen on niin luulen sen olevan ihan ukoille kuuluva ominaisuus . Herra 47 :smt005
Paltsi

Re: Kalkkunoiden kasvattaminen syötäväksi. Kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Paltsi »

Se on ominaisuus eikä vika. Mustillekin se tulee mutta paljon vanhempana kuin buteilla. Butilla se on puolivuotiaana jo ihan komea kun se mustille tulee vasta pari-kolmevuotiaana yhtä isoksi. Se on tosi paksu ja rasvainen karvatuppelo.
Ehtoo-onni

Re: Kalkkunoiden kasvattaminen syötäväksi. Kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Ehtoo-onni »

Kiitos tiedoista.
Onneksi en ryhtynyt rintakarvojen irroitusyritykseen. Siinähän olisin saanut rauhoitella sylissäni olevaa isoa lintua ja samalla salaa yrittänyt nyppiä sen miehisiä merkkejä. :smt005 Tuskin se olisi tykännyt moisesta kohtelusta.
ninnu

Re: Kalkkunoiden kasvattaminen syötäväksi. Kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja ninnu »

Mulla on pari kaksi vuotiasta buttinaikkosta, joilla myös pienet rintakarvatupsut :smt003
Se karvoitus lähtee ihan nykäisemällä, koko helahoito kerralla, saa mukavan partasudin ym :smt005
Ehtoo-onni

Re: Kalkkunoiden kasvattaminen syötäväksi. Kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Ehtoo-onni »

Pitäisi viikonloppuna laittaa viimeiset kaksi buttia lihoiksi. Nyt kaipaisin vinkkejä siitä, että kuinka naisihminen selviäisi asiasta yksin. Linnut painavat niin paljon, etten missään tapauksessa jaksa sellaista kannatella pölkyllä yhdellä kädellä. Hyvä että olen jaksanut pidellä kiinni kaksin käsin, kun edellisiä butteja pistettiin pois. Siivetkin hakkaavat niin hurjasti kaulan katkaisun jälkeen.
J.K. Palvattu kalkkuna on taivaallisen hyvää. Kyllä kannatti se hurja kynimisurakka.
Paltsi

Re: Kalkkunoiden kasvattaminen syötäväksi. Kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Paltsi »

Jos saat jostain juuttisäkin tms, leikkaat nurkan pois ja survot kalkun sinne niin, että pää tule nurkasta ulos ja pussin suu kiinni ettei lähde lentoon. Sitten vesuria eli kirvestä, kummin vain. :smt027

Juuri katselin kuola valuen Karelian lihajalosteen sivuja että milloin aloittavat rahtityöt. Suureksi pettymyksekseni totesin, että eivät tänä syksynä otakaan vastaan leimaamatonta lihaa :smt011

Minulla on edelleen työn alla se kalkkunagiljotiini. Runko on jo kasassa mutta vielä pitäisi vähän hitsailla tukirankaa ennenkuin pääsee koekäyttämään. Vaimo hihittelee hökötykselle mutta vielä siltä hymy hyytyy kun alan harventaa buttiparvea teolliseen tahtiin enkä itke että voi kun olisi kaveri :smt035
Ehtoo-onni

Re: Kalkkunoiden kasvattaminen syötäväksi. Kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Ehtoo-onni »

Kun kalkkuna on siinä säkissä, niin seisooko se omin jaloin pölkyn vieressä ja minä pidän päästä kiinni. :smt001 Vai pitäisikö säkki ripustaa esim. puunoksaan? Silloin verikin pääsisi valumaan hyvin pois.
Minä vein kalkkunani Someron palviin. He ottavat perjantaisin vastaan leimaamatonta lihaa. Kun soittelin eri paikkoihin, niin selvisi, että säädöksiä on jotenkin kiristetty ja monet ovat lopettaneet leimaamattoman lihan vastaanoton. Sinulla Paltsi on tietysti mahdottoman pitkä matka Somerolle. Toivottavasti löydät lähempää jonkin paikan.
vetehinen

Re: Kalkkunoiden kasvattaminen syötäväksi. Kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja vetehinen »

Meilläkin on nyt saatu maistaa ekologista ja itse kasvatettua sekä teurastettua kalkkunaa eka kerran. Ne palvattiin appiukon savusaunassa, muuten hyvää, mutta aika kuivaa tuli. Mitenkähän tuohon voisi vaikuttaa, paitsi palvausaikaa säätämällä? Nyt taisivat olla vähän liian kauan. Meillä on tehty kahdestaan isännän kanssa teurastus ja mielestäni meillä oli kaksi ihmistä tarpeen, on vähän toisenlaista touhua kuin kukon päästäminen päiviltä :smt027 ! Vielä on edessä kolmen yli vuotiaan kalkun lopettaminen ja ne ovat jo niin isoja, että olen pohtinut, pyydänkö veljeni sijaistamaan itseäni ko. hommassa.
Vastaa Viestiin