Tyrniksiä tulollaan
Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri
Re: Tyrniksiä tulollaan
Olipa harmi.
Minulla kävi eilen myös moka..
Ottaa niin päähän.
Yksi Alhoista hautoo ja eilen kävin sulkemassa luukut kun oli jo ihan säkkipimeää.
En tarkistellut sen kummemmin ,
Ja niinpä se hautova emo jäi ulos!!??
Ei tullut mieleenkään, ettei se olis pesässä vaan ulkona. Ei ole koko aikana käyny pihalla ja nyt oli vielä lunta.
Munat ollu koko yön ilman emoa ja kanalassa joku +5 astetta...
No se kiipesi takaisin munien päälle.. En tiiä mitä tehä.
Että kyllä näitä mokia sattuu.
Minulla kävi eilen myös moka..
Ottaa niin päähän.
Yksi Alhoista hautoo ja eilen kävin sulkemassa luukut kun oli jo ihan säkkipimeää.
En tarkistellut sen kummemmin ,
Ja niinpä se hautova emo jäi ulos!!??
Ei tullut mieleenkään, ettei se olis pesässä vaan ulkona. Ei ole koko aikana käyny pihalla ja nyt oli vielä lunta.
Munat ollu koko yön ilman emoa ja kanalassa joku +5 astetta...
No se kiipesi takaisin munien päälle.. En tiiä mitä tehä.
Että kyllä näitä mokia sattuu.
iiwi
Onneksi sentään neljä tipua oli osannut seurata emoaan ja oli suojassa sen alla (ja varsinkin tuo ihana keltainen, harmi tosin harmaata)!
Tsemppiä, ja Suviannelle kanssa, tekevälle sattuu, vaikka kuinka olis huolellinen niin ei kaikkea voi millään aina osata ennakoida... harmi kyllä

Onneksi sentään neljä tipua oli osannut seurata emoaan ja oli suojassa sen alla (ja varsinkin tuo ihana keltainen, harmi tosin harmaata)!
Tsemppiä, ja Suviannelle kanssa, tekevälle sattuu, vaikka kuinka olis huolellinen niin ei kaikkea voi millään aina osata ennakoida... harmi kyllä

kiitos Muusa. Ja näköjään meni hautomakuume ohi kanalla tuon kylmn yön aikana?
Ei kiinnostanu enää munat.
Rikoin ne ja vaikuttivat kyllä ihn kuolleilta. Onneksi oli vasta ihan pikku alut.
Jospa nuo nyt vähän rauhottus kun on jo lumikin maassa. Ja keväällä sitten taas
Ei kiinnostanu enää munat.
Rikoin ne ja vaikuttivat kyllä ihn kuolleilta. Onneksi oli vasta ihan pikku alut.
Jospa nuo nyt vähän rauhottus kun on jo lumikin maassa. Ja keväällä sitten taas

Klaaran alla on ainakin yksi tipu kuoriutunut, huomenna aamulla päästään varmaan näkemään 

Klaaralla on nyt neljä kuoriutunut, spämmään kuvat tuonne mun kuvaketjuuni 

- HiltaHelikopteri
- kukkoilija
Onnea iiwille ja Klaaralle! Eli ainakin osa niistä jonkin aikaa kylminä olleista munistakin kuoriutui tipuiksi saakka 

Joo tosiaan eivät olleet päässeet kokonaan kylmettymään! Mahtavaa. Mies muuten todisti mielenkiintoista ilmiötä - klaara vähän siirtyi niin että munat tulivat näkyville, ja nokki sitten yhtä munaa niin että siihen tuli oikein lommo. Auttaako emot tosiaan poikia noin ulos munasta? Pitää myöhemmin katsoa onko tuo nokittu muna kuoriutunut vai ei. Vähän on mysteeri onko klaaran alla noitten lopun aikojen sählinkien jäljiltä ylimääräsiä munia, nyt on siis lopun haudonnan viettänyt rauhaksiin omassa verkkokopissaan.
- HiltaHelikopteri
- kukkoilija
Minä olen sattunut näkemään pari kertaa melkein saman ilmiön kuin miehesi...sillä erotuksella, että meidän hautojat ovat suurentaneet nokkimalla jo olemassa ollutta reikää. Tipuja niistä on tullut, vaikka on tuntunutkin pelottavalta sen operaation katsominen. En ole puuttunut mitenkään, kun olen aatellut, että kana osaa ja tietää mitä pitää tehdä.
Hyvin oli klaaran haudonta onnistunut vastoinkäymisistä huolimatta. Oli eilen illalla noussut poikasten kanssa pesästä, ja yksi muna oli jäänyt kuoriutumatta. RIkoin, oli hedelmöittymätön muna, yöks. Eli sielläkin olis nyt 6 poikasta alla, huh toivottavasti tulee kanoja niin sais edes yhen porukan myytyä... Tuossa vanhemmassa sakissa on höyhenten kasvun perusteella 1 kana ja 3 kukkoa, mikä periaatteessa sopii, saadaan lihaa. On vaan sen verta pieni kanala että pitää ehkä pistää vähän keskenkasvusina lihoiksi ettei ala kukot tappelemaan.
Hienoa!! Kyllä se nyt on uskottava, että pikku viilentyminen ei tapa. Mullahan munat oli ihan kylmiä.
Siis nuokin munat olivan kädellä koitettuna aivan kylmiä. Lisäksi yksi muna oli myöhemmin (silloin kun oli tuo häslinki kun kaksi tipua kuoli) tipahtanut pesän ulkopuolelle, ja oli päässyt kylmettymään. Luulen että kuoriutumisajassa oli vähän enemmän hajontaa siksi että osa pääsi välillä vähän jäätymään. Tuo yksi harmaa on niin aktiivinen että saattaa olla jopa vuorokautta muita vanhempi, osaa ehkä jopa pari vuorokautta, ja kuitenkin kaikki munat laitettiin alle samaan aikaan.
Minä myös luulen, että kehitys hidastuu vaan. Siis jos ei liikaa kylmety.
Sikiö vissiin vaipuu ikäänkuin horrokseen.
Voihan se olla, että luonnossakaan ei aina emo pääse pesälle petoeläinten takia ja siksi ne eivät ole niin herkkiä.
Ilmeiseti paljon vahvempia munina, entä tipuina??
Sikiö vissiin vaipuu ikäänkuin horrokseen.
Voihan se olla, että luonnossakaan ei aina emo pääse pesälle petoeläinten takia ja siksi ne eivät ole niin herkkiä.
Ilmeiseti paljon vahvempia munina, entä tipuina??
Meillä yksi maattarisekoituskana nokki yhden pitkään kuoriutuneen tipun ulos kuoristaan. Ilmeisesti päätti, että nyt riitti odottelu ja alkoi tosissaan repiä kuorta auki. Näytti aivan hurjalta ja ajattelin että kyllä tipu pääsee hengestään, mutta niin se vaan kuori sieltä esiin terhakan ja virheettömän tipusen. Olisko ollut vähän kiinni kuoressaan ja emo sen takia vähän pättänyt auttaa, kun huomannut ettei yksin pääse pihalle?
jaaha, taas jänniä käänteitä.. Meijän vilhelmiina (eli sen viikkoa vanhemman poikueen emo) päätti täksi yöksi siirtyä orrelle muitten isojen kanojen kanssa nukkumaan. Mua jännittää että kuinka poikaset pärjää. Askartelin sitten tässä yöpuhteikseni niille vanhasta korista lämpölaatikon, leikkasin yhen sivun auki ja päällystin pyyhkeellä/vanhalla tuolin päällisellä ja kiedoin koko komeuden kasaan fleecepintelillä. Kävin äskön turppimassa uniset poikaset sinne. Yks niistä kyllä sissinä oli orrella nukkumassa, mutta muut kyhjötti pesälaatikon päällä kasassa. Ikää näillä on siis sen vähän vajaa 5 viikkoa.
Klaaran poikueesta ei oo yhtään menetyksiä tapahtunut. Mun pitäis ehtiä kuvaamaan noi poikueet, jotta jotkut viisaammat pääsis arvioimaan onko siellä kukkoja vai kanoja. Toi vanhempi poikue mun mielestä tosi epäilyttävästi vaikuttaa poikamiesporukalta...
Mies on viettänyt hirveesti aikaa kanalassa, se on rakentanu sinne melkein kokonaan toisen kerroksen :D
Klaaran poikueesta ei oo yhtään menetyksiä tapahtunut. Mun pitäis ehtiä kuvaamaan noi poikueet, jotta jotkut viisaammat pääsis arvioimaan onko siellä kukkoja vai kanoja. Toi vanhempi poikue mun mielestä tosi epäilyttävästi vaikuttaa poikamiesporukalta...
Mies on viettänyt hirveesti aikaa kanalassa, se on rakentanu sinne melkein kokonaan toisen kerroksen :D