Viiriäisten kuvia

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Xaus

Re: Viiriäisten kuvia

Viesti Kirjoittaja Xaus »

Saako kultaa yhdistää kaneliin? Valkoiseen?
Rusina

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Viiriäisen kotisivuilla oli kuvia erilaisista kermanvärisistä viiruista. Miten sen värin periytyminen menee? (ovat kauniita :smt055)

Kultapohjaisissa viiriäisissä oon nähnyt kahta toisistaan poikkeavaa väriä; niitä joilla on kaunista tummaa kuviointia ja sitten sellaisia, joilla on vain kullanväriä ja valkoista. Ovatko ne silti samaa värityyppiä vai onko "valko-kultaisella" oma nimensä ja periytymismekanisminsa???
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Minulla oli kaikki värit sekaisin ja kokoajan haudonta prosentti 75-85%
Voiko nuo letaaligeenit siis laskea viirujen haudontaprosenttia?
Jos olisi ollut oikeat värit, niin olisko prosentti ollut parempi??

Mutta viirukirjassani on pelkän villiviiriäisenkin prosentit tuota luokkaa...?
kuukernuppi

Viesti Kirjoittaja kuukernuppi »

Wau, todella mielenkiintoista tietoa! Tuossapa ehken syy siihen miksi ne kulataiset niin huonosti menestyvät...Vitsi kun en muista millainen kukko mulla oli viimeksi kultsinaaraiden kanssa, nyt on ollut kullanvärinen kukko ja todellakin poikaskuolleisuus on ollut korkea :smt017
siimis

Viesti Kirjoittaja siimis »

Missään lähteessä ei liene kerrottu, että missä vaiheessa se letaalitekijä vaikuttaa - lähteekö sikiöt edes kehittymään, vai kuolevatko myöhemmin jossain sikiökehityksen vaiheessa. Toisaalta yksi ihminen englantilaisella foorumilla kertoo, että hänellä on ollut kulta-kulta yhdistelmistä ihan 1000% kuoritutumisprosentteja :smt017 Määristä ei ollut mainintaa - kymmenen munan haudonnassa toki sattuma vaikuttaa enemmän kuin vaikka 50 munan haudonnassa.

Samaisella foorumilla kerrottiin jonkun tehneen parituskokeita ja niiden perusteella olettaisi, että kaneligeeni on x-kromosomissa eli sukupuolisidonnainen. Ja että kullan ja valkean yhdistelmistä sais tosi nättejä, valkeankullan kirjavia.

Pitäis varmaan tehdä omia parituskokeita, ihan vaan ottaa ja kokeilla. Noista on niin paljon toisistaan poikkeavaa tietoa liikkeellä, että ei sitä tiedä mihin uskoa.
viiriäinen

Viesti Kirjoittaja viiriäinen »

En tiedä viirujen letaaligeeneistä, mutta esim. koirilla voi tulla aikainen keskenmeno, ei tule pentuja ulos tai tulevat ulos vanhempina kuolleena ja ehkä vanhempina tai voivat syntyä ajallaan ja vammaisina, kuolla nuorina ja joku on varmasti aivan ok:kin joukossa. Jotenkin näin se varmaan menee muillakin lajeilla???
siimis

Hiirillä on letaali punainen, tuplapunaiset kyllä (kuulemma) lähtevät kehittymään, mutta kuolevat varhaisessa vaiheessa ja imeytyvät kohdusta verenkiertoon tai sitten muumioituvat. Punainen-punainen yhdistelmä tuottaa keskimääräistä pienempiä poikueita. Hiiren koko genomihan on kartoitettu, että nää on tutkittu ihan tieteellisellä tasolla.

Sikälihän jos kultaa tahtoo, niin kulta-kulta yhdistelmä on kyllä ihan kannattava. Toki juu kuoriutumisprosentti voi olla alhaisempi, mutta toisaalta kuoriutuvista poikasista suurempi osa on kultaisia (2:1, kun kulta-villi yhdistelmässä 1:1). Eli jos haluaa vähemmän villivärisiä ja enemmän kultaisia, niin kyllä se kokokultainen siitosryhmäkin voi olla ihan hyvä vaihtoehto. Se miksi Rusinan haudonta meni noin pieleen, voi olla ihan sattumaa tai sitten vanhemmissa on ollut jotain muutakin fuulaa. Kun ei sen kuitenkaan määräänsä enempää pitäis vaikuttaa, keskimäärin 25% kuitenkin vain perii sen tuplageenin.

Periaatteessa tuota vois tutkia niin, että tekis tarpeeksi monta ja eri sukuista koehaudontaa sekä kulta-kulta -yhdistelmällä että kulta-villi -yhdistelmällä ja laskis kuoriutumisprosentit ja värijakauman. Kun riittävän monta toistoa tekee, pitäis tilastojen alkaa toteutua johonkin suuntaan.
kuukernuppi

Viesti Kirjoittaja kuukernuppi »

Kaivelin tiedot viimeisimmistä viiriäishaudonnoista ja en kyl enää niiden perusteella välttämättä usko että mulla esiintynyt poikaskuolleisuus johtuis pelkästään tuosta kulta-kultayhdistelmästä. Edellisestä satsista kuoriutui 4 kullanväristä, 4 villiä, 1 valkoinen ja loput ruskeita.Kuoriinsa kuolleita oli 2 joista kumpikaan ei ollut kullanvärinen. Viimeisimmästä tuli 3 kultaa, 4 villiä ja 5 erilaista ruskeaa, kuoriinsa kuolleita oli jälleen 2 joista toinen oli kullanvärinen ja toinen villi :smt017 :smt017 Edellisestä satsista jäi eloon yksi poikanen ja viimeisimmästä on jäljellä 5...Ne ikäänkuin hiipuu pois tai sitten kuolevat ihan yhtäkkiä.

Jossain mättää kyllä mutta missä :smt013 Vanhemmat on maaliskuussa kuoriutuneita joten niillä alkaa olla jo ikää mutta ei niiden niin vanhoja pitäis olla et se näin paljon vaikuttais ja niissä on kolmea eri kantaa jotka on yhdistetty tuolloin maaliskuussa eli sukusiitoksestakaan sen ei pitäis johtua.Kone ja vauvala on huolellisesti desinfioitu aina edellisten jäljiltä ja vauvalan päälle on laitettu vielä pahvia estämään vedon käymistäkin. Viirulasten kanssa on samassa vauvalassa kanatipuja joilla ei ole ollut mitään oireita.Mystistä ja todella raivostuttavaa!
siimis

No juu, letaaligeeni ei kyllä tuollaista aiheuta :smt009 Enpä osaa sanoa mistä johtuisi. Joku heikkous niissä on? Ei mulla ole vielä yhdestäkään tipusatsista kuollut myöhemmin poikasia, paitsi pari tapaturmaisesti. Miten sä ruokit noita, onko tuollaisia ongelmia muista emolinnuista haudotuissa viirutipuissa?
Rusina

siimis kirjoitti:foorumilla kerrottiin jonkun tehneen parituskokeita ja niiden perusteella olettaisi, että kaneligeeni on x-kromosomissa eli sukupuolisidonnainen.
No mitenkäs kaneli muuten periytyy suhteessa muihin väreihin, lähinnä kiinnostaa miten tulee näkyviin villivärin ja valkoisen kanssa? Mulla on nyt yhdessä pari kaneli-kanaa ja villivärinen kukko, mielenkiinnolla odotan tuleeko kanelitipuja.

Onko viiriäisten värejä tutkittu geenitasolla samalla lailla kuin kanojen? Onko tiedossa mitkä ovat oikeita geneettisiä värejä, mitkä taas kuvioiden aikaansaamia? Valkoinen väri on kiinnostava, onko se väri vai kuvio ja ovatko valkoinen ja tuxedo miten kytköksissä toisiinsa? (Mulla ainakin valkoinen kana (jolla suklaapilkku niskassa) ja suklaakukko saivat 100% jälkeläisistä suklaa-tuxedoja.)

*Muoks* Unohtui vielä yksi juttu. Kyselin jo aiemmin tietääkö kukaan creme-värin periytymisestä?
max3

Viesti Kirjoittaja max3 »

Siis mä oon ihan sekaisin noiden väreistä. :oops: Mä olin ihan varma, et näissä uudemmissa on kolme suklaan väristä tipua, mut nyt yks niistä on alkanut sulkien myötä vaalenemaan (harmaaksi?) ja se oli tipuna tosi tumman ruskea. :smt017
Kuva
(kuvassa aika keskellä)
Myös vasemman reunan ylimmän ja oikean reunan alimman värit kiinnostaisi...

*muokattu uus linkki kuvaan, kun järjestelen albumeita photobucktissa*
Viimeksi muokannut max3, 18 Maalis 2010, 16:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
viiriäinen

Viesti Kirjoittaja viiriäinen »

Onko poikaset emon hautomia :shock: vai yhdistetty isojen kanssa? :shock:
max3

Yhdistin ne tuon 3viikkoa vanhemman (yksinäisen) kanssa ja hyvin on mennyt. Ihanaa on ollut katsoa, kun tuo Devil on opetellut olemaan muiden kanssa. :smt007
Rusina

Max, minkäs värisiksi nuo sun mysteeritiput ovat muuttuneet? Tuliko yhdestä harmaa?? :smt055

Onkos muuten totta, että suklaanvärisestä erottaisi värin perusteella kukot ja kanat? Omiani oon tiirannut sillä silmällä, mutta kun mulla on niissä vain yksi varma kukko, niin on vähän epävarma vertailu :oops: .
max3

ekassa kuvassa oikeassa reunassa
Kuva

vasemmassa reunassa
Kuva

se keskimmäinen, joka oli ruskea untuvikko.
Kuva

Tuollaisia niistä on tullut. Eka taitaa olla kaneli (?), mut noista kahdesta muusta ei mitään hajua...
:smt001
Vastaa Viestiin