Koneen käytön opiskelua...
Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko
Koneen käytön opiskelua osa 2
Laitoimme su 3.1. hämäläismunia koneeseen ja eilen munat läpivalaistiin:
11 munaa näytti lähteneen alkuun ihan ok ja 1 muna oli ilmeisesti mennyt kesken (näkyi sellainen "rengas" läpivalaisussa)? Herra Aaltosen aktiivisuus näyttää siis tuottaneen tulosta.
Viime syksyiseen kokeiluun verrattuna on jo opittu, että talvella kone toimii moitteettomasti. Koko ajan lämpötila ja kosteus on pysynyt sallituissa rajoissa. Lämpötila tosin saisi olla ehkä hieman korkemapi, mutta kun pirtissä on näillä pakkasilla melko viileää, niin suotakoon lievä "alilämpöisyys" myös koneelle. Ei kai se muuta tee, kun hidastaa kuoriutumista?
11 munaa näytti lähteneen alkuun ihan ok ja 1 muna oli ilmeisesti mennyt kesken (näkyi sellainen "rengas" läpivalaisussa)? Herra Aaltosen aktiivisuus näyttää siis tuottaneen tulosta.
Viime syksyiseen kokeiluun verrattuna on jo opittu, että talvella kone toimii moitteettomasti. Koko ajan lämpötila ja kosteus on pysynyt sallituissa rajoissa. Lämpötila tosin saisi olla ehkä hieman korkemapi, mutta kun pirtissä on näillä pakkasilla melko viileää, niin suotakoon lievä "alilämpöisyys" myös koneelle. Ei kai se muuta tee, kun hidastaa kuoriutumista?
Re: Koneen käytön opiskelua osa 2
Nyt jänskätään
Laitas sitten tipuista tarinaa ja kuvia.

Niin paljonko siellä koneessa sitten on?
Minulla on vain sillain huonoa kokemusta tuosta hitaasti kehittymisestä, että niillä on mielestäni suurempi riski kuolla kuoriutuessa.
Mutta ei se välttämättä mene niin. Voi olla minulla vain ollut huono sattuma.
Nyt laitat mieleen vesien määrää ja kosteutta ja kun syntyvät tarkkailet kuoriutuvia ja poikasia. Niistä voipi nähdä onko ollut kuivaa vai märkää.
Minulla on vain sillain huonoa kokemusta tuosta hitaasti kehittymisestä, että niillä on mielestäni suurempi riski kuolla kuoriutuessa.
Mutta ei se välttämättä mene niin. Voi olla minulla vain ollut huono sattuma.
Nyt laitat mieleen vesien määrää ja kosteutta ja kun syntyvät tarkkailet kuoriutuvia ja poikasia. Niistä voipi nähdä onko ollut kuivaa vai märkää.
Lämpötila on keikkunut 36,1-37,4 välillä. Kosteus on pysynyt 50-54 välillä koko ajan (ilman minkäälaista säätämistä
). Vettä on lisätty 2-2,5dl päivässä.
Nyt sitten vaan odotellaan... (ei missään tapauksessa mun vahvimpia puolia
)

Nyt sitten vaan odotellaan... (ei missään tapauksessa mun vahvimpia puolia

- maatiaiskukko
- sussex
- Viesti:
Kyllä noista lukemista itse nostaisin lämpöjä, ylärajaa lähemmäs 38:aa. Mulla oli pari konehaudontaa hieman alilämpöisiä ja siinä näyttää jäävän aina muutama jotka ei ehdi kehittyä lainkaan loppuun. Pari päivää yliaikaisena ovat vieläkin ruskuaispussi ulkona. Olen myös huomannut, että nuo kesken kuoriutumista aloittavat kuivuu helposti kalvoihin kiinni vaikka koneen kosteus olisikin korkealla, koska kuoriutuminen kestää kauemmin. Tekevät usein reiän kuoreen liian aikaisin.
Kosteudesta on monta mielipidettä mutta itse haudon nykyisin lähempänä 40% kuin 50% olevassa kosteudessa. Sillä olen itse todennut parhaan onnistumisen.
Kosteudesta on monta mielipidettä mutta itse haudon nykyisin lähempänä 40% kuin 50% olevassa kosteudessa. Sillä olen itse todennut parhaan onnistumisen.
Tyrnäväläisiä maatiaisia Lapissa
Juu samoja kokemuksia.
Tuosta kosteudesta olisin sitä mieltä, että ei voi oikeen sanoa lukua.
Koska on niin erilaisia koneita ja mittareita.
On tuulettimella olevia ja ilman, isoja ja pieniä ja tosiaan eri mittareita joiden toimivuus ei ole ihan taattu..
Minä oppiin käyttään omaa konetta jopa ilman mittaria. Tekemällä vesitestejä ja tutkimalla munat ja kuoret kun olivat syntyneet.
Kyllä se oikea tapa löytyy.
Minulla onnistui viirut paremmin korkeammalla kosteudella kuin kanoille...
Joten luulen että mulla on suunnalleen samat kuin Maatiaskukolla. Ainakin vähemmän mitä koneen ohje sanoi.
Tuosta kosteudesta olisin sitä mieltä, että ei voi oikeen sanoa lukua.
Koska on niin erilaisia koneita ja mittareita.
On tuulettimella olevia ja ilman, isoja ja pieniä ja tosiaan eri mittareita joiden toimivuus ei ole ihan taattu..
Minä oppiin käyttään omaa konetta jopa ilman mittaria. Tekemällä vesitestejä ja tutkimalla munat ja kuoret kun olivat syntyneet.
Kyllä se oikea tapa löytyy.
Minulla onnistui viirut paremmin korkeammalla kosteudella kuin kanoille...
Joten luulen että mulla on suunnalleen samat kuin Maatiaskukolla. Ainakin vähemmän mitä koneen ohje sanoi.
No niin, tänään menossa haudonnan se vaihe, että pitäis ottaa illalla kääntö pois päältä. Yksi muna poistettu eli koneessa 11 munaa. Lämpöä säädettiin varovasti korkeammalle ja se on ollut nyt melko tasaisesti 37,4 eli ei enää niitä alhaisempia lämpötiloja. Kosteus on pysynyt välillä 50-52.
Vanhassa talossa kun asutaan, niin ongelmaksi muodostuu pakkaset eli kun ulkona kelit kuivuu niin kuivuu sisälläkin. Koneessa on kaikki vesi pohjalla eli ei mitään erillisiä kipposysteemejä ja nyt täytyisi taas pohtia kuinka saan sen kosteuden nousemaan riittävän korkealle, jos/kun joku alkaa kuoriutumaan. Pohdin jo koneen laittamista "laatikkoon" tms jossa sitten koetan nostaa kosteutta ja toivoa, että se vaikuttais myös koneen sisälle. Tässä lienee kuitenkin se riski, että nousee lämmötkin? On varmaan taas laitettava jotain märkiä rättejä sinne sisälle
Onneksi nyt yksi hämäläiskana treenaa hautomista
Kun vaan saisin pian sen alle oikeita munia, ettei tarvi joka päivä kiukkuisen kanan alta kaivella munia pois... Ja saisin unohtaa tän koneen kanssa puljaamisen 
Vanhassa talossa kun asutaan, niin ongelmaksi muodostuu pakkaset eli kun ulkona kelit kuivuu niin kuivuu sisälläkin. Koneessa on kaikki vesi pohjalla eli ei mitään erillisiä kipposysteemejä ja nyt täytyisi taas pohtia kuinka saan sen kosteuden nousemaan riittävän korkealle, jos/kun joku alkaa kuoriutumaan. Pohdin jo koneen laittamista "laatikkoon" tms jossa sitten koetan nostaa kosteutta ja toivoa, että se vaikuttais myös koneen sisälle. Tässä lienee kuitenkin se riski, että nousee lämmötkin? On varmaan taas laitettava jotain märkiä rättejä sinne sisälle

Onneksi nyt yksi hämäläiskana treenaa hautomista

Hae kirpparilta konjakki- tms jalallisia laseja, ne kun laittaa koneen sisälle lisäkosteudeks niin a vot! Eivät vie muniltakaan tilaa vaikka ovat samassa kerroksessa.
Ja ymmärrän kyllä täysin että ootat jo kanan hoitavan hautomisen, mä sain kans koneista tarpeekseni!
Ja ymmärrän kyllä täysin että ootat jo kanan hoitavan hautomisen, mä sain kans koneista tarpeekseni!
Nyt meni valvomiseksi... Ensimmäinen kiljukaula kuoriutui juuri. Sain kosteuden nousemaan 70:een kosteiden froteiden avulla. En uskalla käydä nukkumaan, kun pelkään että taas joku jumiutuu kuorensa kuten viimeksi. Yhdessä munassa on mielestäni pieni reikä kyljessä, muutoin näyttävät hiljaisilta. Onneksi sattui huomiselle vapaapäivä 

Eiköhän se sitten ollut siinä nämä kokeilut. Muissa munissa ei edelleenkään minkäänlaista eloa. Tuossa pohdiskeltiin, että mikä tarkoitus muuten on tuolla kosteuden nostolla loppuvaiheessa? Siis kun kummallakin kerralla meillä on ensimmäinen tipu käytänössä kuoriutunut "väärässä kosteudessa" ja muista munista ei ole tullut mitään...
Isäntä toivottaasti huomenna jo sen verran paremmassa kunnossa mahataudin jäljiltä, että availee noi munat ja kattoo että missä vaiheessa tiput ovat menehtyneet. Raportoidaan sitten, jos vaikka olis jolle kulle muulle hyötyä.
Isäntä toivottaasti huomenna jo sen verran paremmassa kunnossa mahataudin jäljiltä, että availee noi munat ja kattoo että missä vaiheessa tiput ovat menehtyneet. Raportoidaan sitten, jos vaikka olis jolle kulle muulle hyötyä.
Ehkä eka tipu oli vaan hätänen kuoritumaan: edellisen viestin jälkeen kuoriutui toinen tipu
Onneksi sai kaverin 

Harmi, että taas kuoriutui vain yksi tipu. Toivottavasti se on hiljaisempi kuin edellinen. Eikö munat olisi hyvä avata vatsatautisena, niin yökkäily menisi rutiinilla.
Muistaakseni kosteuden nosto vaikuttaa kuoreen ja sen alla olevaan kalvoon. Eli kuori lohkeaa paremmin eikä kalvo sitkisty läpipääsemättömäksi.

Muistaakseni kosteuden nosto vaikuttaa kuoreen ja sen alla olevaan kalvoon. Eli kuori lohkeaa paremmin eikä kalvo sitkisty läpipääsemättömäksi.
- HiltaHelikopteri
- kukkoilija
Onnea tipusista! Josko vielä muutaman päivän odottaisi, että olisiko sieltä vielä joku tulossa?
'Ei optimaaliset'-haudontaolosuhteet voivat viivästyttää kuoriutumista jopa viidellä vuorokaudella...
'Ei optimaaliset'-haudontaolosuhteet voivat viivästyttää kuoriutumista jopa viidellä vuorokaudella...
Kaksi tipua koetti vielä ulos ja niitä yritettiin myös avittaa. Toinen kuoli (ei ollut aivan loppuun kehittynyt, se ruskuaispussi tai mikä se nyt virallisesti olikaan, oli ulkona) ja toinen saatiin hengissä munasta ulos. Tämän hengissä olevan jalat vaan ei ainakaan vielä kanna ja jos se kellahtaa selälleen, niin ei pääse (ellei tuurilla) kääntymään oikein päin
Ääntä siitä kyllä lehtee kuin pienestä kylästä, mutta maailmassa ei pelkällä äänellä pärjää...
Ei tää kyllä oo mun hommaa tää hautomakoneen kanssa pelaaminen
En kestä ajatella, että jatkuvasti tipuja kuolee turhaan, kun mä en osaa. Jätän homman niille jotka osaa tai kanoille itelleen. Tai alan "jalostaa" piikkiöläisiä ja hämäläisiä siten, että hautovat iha ite (varmaan tosi helposti onnistuu tällainen jalostus, kun ei ole yhtään hautovaa piikkiöläistä ja yks hautomista opetteleva hämäläinen...
).

Ei tää kyllä oo mun hommaa tää hautomakoneen kanssa pelaaminen

Eikö otakkin kipeää ihan sielun pohjaan asti! Meillä saa samasta syystä saa kanat ihan ite hautoa tänä kesänä, kaipa ees yks viittii vääntäytyä...