Oletteko tulleet ajatelleeksi??

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

ankkailija

Re: Oletteko tulleet ajatelleeksi??

Viesti Kirjoittaja ankkailija »

Ihmisen työtä, jota on vaalittu tuhansia vuosia, pitää arvostaa? En ymmärrä, eihän se kenenkään elämään vaikuta, vaikka joku risteytyksiä kasvattaa? Maailmassa on kymmeniä tuhansia viestikyyhkyjä, eihän se kantaa 'tuhoa' jos joku risteyttää vain itselleen lemmikiksi! :smt002 Ja onhan se vähän itsekästä mielestäni kontrolloida eläinten lisääntymistä vain jotta itse hyötyisi siitä jotain.. :smt012
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Kanamummo, nyt tuli väärinkäsitys. Se mun kirjoitus leghornista oli vastine siihen kun Moilanen kirjoitti näin: tuskin yksikään ns rotukana tai tuotantokanaristeytys pärjää maatiaiskanalle rehustus/tuotantokykysuhteessa. Eli kyse oli siitä, että on ilmiselvää että leghorn on parempi tuossa suhteessa. Sori kun toin huonosti asian julki.

Missään nimessä en tarkoittanut mitenkään yleisesti laittaa mitään kanoja paremmuusjärjestykseen. Kuinka voisinkaan? Mielestäni se on mahdotonta, koska jokaisella ihmisellä on hyvin henkilökohtaiset ajatukset siitä mikä on paremmuutta. Se mikä on paras yhdelle, ei voi olla paras kaikille, kanoissakaan. Ja kun jokaisessa rodussa on omat hyvät ja huonot puolet, niin on hienoa että voi itse valita mitkä on ne itselle tärkeät asiat joiden perusteella valitsee.
Skuukkeli

Viesti Kirjoittaja Skuukkeli »

Ushva kirjoitti:Varoitus! nyt tulee pientä sarkasmia: Vaikka eläin ei ole ihminen, niin mietin monesti mitä nämä himojalostajat ajattelevat omaa puolisoa valitessaan? Kai he pohtivat mitä annettavaa heillä tai heidän jälkeläisillään on ihmiskunnalle? Jos sieltä ei tule älykkyyttä tai hyvää ulkonäköä, niin ehkä ei kannata lisääntyä ollenkaan?
Mä olen just tuollainen natsi, tutkin sukurasitteet ja omat miinukseni ja laitoin papereihini leiman "Ei jalostukseen". :smt003
Kaikki lemmikkini mitä meillä on ja on ollut ovat paperillisia rotueläimiä, paitsi nyt nämä viiriäiset, käsittääkseni niillä ei Suomessa pidetä kantakirjaa... :smt005

Mitä näihin kyyhky asioihin tulee, niin olen ajatuksissani Moilasen kanssa samoilla linjoilla, mutta muutoin myös komppaan Klaraa ja ymmärrän myös Ushvan ja pyrstönkin ajatusta. Tässä on nyt keskusteltu, jos henkilö A tekee sen sekoituksen, mutta entäs sitten jos 10 000 Asta ööhön tekee sekoituksen, niin se kyllä jo vaikuttaa siihen kyyhkypopulaatioon. Ihminenhän on itsekäs niin miksi juuri Aa:lla olisi yksinoikeus tehdä sekoitus, kun naapuri B ja C:n haluaa myöskin sekoittaa toripuluun viestikyyhkyä. Siinä kun nämä määrät lisääntyy ja pulut eivät osaakaan kotiinsa, niin ne "huonot" geenit leviää, kuin tukiaisen tekstiviestit ympäri pitäjää... :smt002
Tässä tullaan taas siihen vastuu asiaan, mutta jokainen toimii omatuntonsa mukaan, joten toivotaan parasta.

En taas ymmärrä koirapuolella sekarotuistehtailua, koska en näe siinä toteutuvan kenenkään etua. En myöskään tuomitse, jos joku itselleen sekarotuisen haluaa. Mutta sekarotupennusta, kun ei koskaan tiedä mitä siitä tulee, kun rotupennuistakaan ei pysty varmuudella sanomaan paljoa.
Se että ylipäätään syntyy sekarotuisia on kyllä ihmisten ajattelemattomuutta ja laiskuutta, koska koiralta pystyy kyllä keskeyttämään raskauden. Ehkä sekarotuisilla on sitten tilausta tässä yhteiskunnassa, koska niitä on paljon tarjolla ja Virosta ja Viipurista tuodaan kokoajan lisää ja onhan ne sentään niin paljon halvempia kuin rotukoirat... :smt004 * Naapuri maksoi 960 eur pekingeesi kääpiövillakoira sekoituksesta* :smt009
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

No mut eikai kukaan kyyhky harrastaja joka tosissaan säilyttää, ja jalostaa nimenomaan viestikyyhkyä. Ei sitä jokapojan höpö pöpö lemmikki lintua. Niin jalotukseen käytä tälläistä eksynyttä/löytynyttä mitälie lintua.
Mutta jos käyttääkin, niin varmaan siitä linnusta on löytynyt joku hieno ominaisuus mitä haluaa sitten lisätä ( Niinkö sitä jalostetaan?)
Ja kyllä mä nyt laittasin tässä vastuuta sille kuka ilmoittaa että nimenomaan pitää viestikyyhkyjä. Ja jalostaa näitä siihen tarkoitukseen.
Mihin joutuu sitten ne kaikki kyyhkyt jotka ei sovi tässä jatkoon? Tuleehan tuossa ainakin koirapuolella sellaisia yksilöitä, jolla on väärä korkeus tai jotain. Nipsutellaanko ne sitten hengiltä, ettei leviä??
Mulla on kaksi kultaista noutajaa itsellä. Toinen on liian suuri :smt017 ja toista en antanut itse rekisteröidä, koska selvisi että emolla oli lonkissa jotain vialla. Oma isikultsini oli ihan muotovalio ja huippu noutokokeissa. Tää pentu on minun astutus palkkioni. Ja oikeinkin hienoja yksilöitä molemmat. Tässä käytössä, jossa ne minulla on.
Kun tässä menee nyt vähän puurot ja vellit sekasin minusta.
Eihän kaikkien tarvitse jalostaa jotain. Voihan eläintä pitää sen itsensä vuoksi. Ja jos joku jostain syystä välttämättä haluaa niitä ostaa ( sekarotuisia, ei jalostuskelpoisia) niin silloin on kyllä myyjä velvollinen kertomaan, että eläin ei ole puhdasrotuinen ja jalostus kelpoinen.
Ostaja voi siinä sitten miettiä keskenään mitä tekee. Ja taas jos hän niitä myy. On velvollisuus hänellä kertoa eläimestään.
Olen aina puhunut vastaan tuossa asiassa, ettei mitää eläintä saisi vaan antaa, ja myydä halavalla!
Koska siinä halvassa on aina se vaara että menee hetken mielijohteeksi. Tästä on jo keskusteltu aiemminkin.
Ja jos joku menee maksamaa 960€ sekarotuisesta, niin ok. Hän varmasti silloin halusi koiran, tai sitten myyjä kusetti :smt003
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Ok, sori Smari, ymmärsin väärin.
Mutta Moilanen ei vieläkään perustellut minkä takia maatiaiskanakannat vois sekottaa?
Moilanen

Viesti Kirjoittaja Moilanen »

Haulla löytyy siitä maatiaiskanakanoista keskustelua.
pyrstö

Viesti Kirjoittaja pyrstö »

Minulle jäi taas epäselväksi se että onko viestikyyhkyn harrastamisen aloittaminen jotenkin riskialttiimpaa kun jonkun muun harrastuksen? :smt017 Sain aivan sellaisen käsityksen että on täysin mahdotonta aloittaa viestikyyhkyjen pitäminen jos yksikin rikkuri, tässä tapauksessa risteyttäjä on. Huijareita ja kusettajia löytyy jokataholta. Minusta liiotellaan ja syyllistetään nyt liikaa siihen suuntaan että koko lajin tulevaisuus ja yksittäisen harrastajan epäonnistuminen makaisi nyt sen onnettoman risteyttäjän harteilla.

Toistan nyt vielä; Kyllä jokaisen joka aloittaa harrastamaan jotakin lajia tai rotua on velvollisuus ottaa asioista selvää tai jollei näin toimi nielee karvaan kalkin lopettaa siihen ja jos tulenpalavasti on kiinnostunut, ottaa opiksi ja sisu vaan kasvaa. Minä painotan myös ostajan velvollisuutta asiaan. Ei tässä kovassa maailmassa saa olla enää niin sinisilmäinen. Kyllähän jotkut myyjät myyvät vaikka isoäitinsä jos vaan joku ostaa.

Ei voida ajatella että eliminoidaan kaikki epäkelvot pois vaan siltä varalta ettei jollain uusharrastajalle vaan tule pipi. Jos hankkii mahdollisimman paljon tietoa asiasta, tekee sata soittoa eri kasvattajille suodattaa osan heti pois, kiertää, katselee, kyselee ja taas kyselee.Lukee kirjat, hakee netit, pitää korvansa auki ym ym, uskon vakaasti että epäonnistumisen prosentti laskee. Ja jos tuon kaiken jälkeen menee ostamaan kuldane pörs viestikyyhkyn kun se tuodaan torille pahvilaatikossa klo 10 illalla , avaamatta laatikkoa, väitän että siinä risteyttäjä ei tuhoa lajia. Joka tapauksessa se onneton uusharrastaja joutuu aloittamaan aikas rapasarjasta kun minun käsittääkseni sitä parhaimistoa ei myydä. Tie uran huipulle on joka tapauksessa kivikkoinen, niinkun joka lajissa. Ja monet pettymyksen kyyneleet nieltävä.

Kaikessa oppimisessa ja harrastamisessa pätee se nöyryys, halu oppia ja ottaa asioita vastaan. Rahalla ja ylimielisyydellä ei saa kaikkea.
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Tää kyyhkysjuttu nyt on minusta vähän mennyt pilkun viilaamiseksi. Niin kauan kun joku laji ei ole uhanalainen niin ei siinä ole mitään järkeä että jotkut alkaa keuhkoomaan siitä että joku toinen tekee siitä risteytyksen. Ymmärrän toki että ne eläimet ulkomailta tänne tuotuina maksaa maltaita, ja jos pyhdas kanta häviää niin sen uudelleen luominen maksaa täällä pohjolan perukoilla.

Mut asiassa on kaksi puolta ja esim mulla on vuohien kohdalla ollut ihan vissi syy, miksi sotkin suomenvuohen ja afrikkalaisen kääppärin, mutta, kun se syy on sellainen jota ei moni ymmärrä niin jääkööt se tässä yhteydessä kertomatta.... maiskista vaan. Oli ihan käyttötarkoitukseen tapahtuva jalostus :smt002 , kun toi varsinaisen lihavuohen kanta on aika kapeella geenipohjalla ja se näkyy monella tapaa. Suomen vuohi taas puhtaana on liian luiseva mun käyttöön ja liian maitopitonen.
siimis

Viesti Kirjoittaja siimis »

Mä väittäisin, että niin kauan kun Suomessakin järjestetään viestikyyhkyille kilpailuja, niin rotu ei katoa minnekään. Siinä ne karsiutuu epäkelvot yksilöt jalostuksesta pois. Euroopan tasolla ei ole edes teoreettista mahdollisuutta että jonkun pohjolan perukoilla tekemät rakkauslapset pilaisi kenenkään vuosituhantista jalostusta yhtään mitenkään, sen verran suuret rahapalkinnot noissa kisoissa pyörii ja kasvatus sitä myöten melko ammattimaista. Siellä on raaka peli, nuoret linnut vaan treenin jälkeen pidemmälle testilennolle ja 20 ensimmäisen jälkeen suljetaan luukut. Loput mattimyöhäiset saavat pärjätä niinkuin pärjäävät tai eivät pärjää. En tiedä vaivautuuko kukaan edes vääntämään niiltä niskoja nurin.

Pyrstön kanssa täysin samaa mieltä siitä, että ostajallakin on velvollisuutensa ottaa selvää siitä mitä on ostamassa. Jos kelpaa ihan mikä lintu vaan, niin sitä saa mitä tilaa. Jos ostaa huonoja lintuja, niin kyllä sen sitten huomaa viimeistään ekoissa lentoharjoituksissa, että tulipas tyrittyä. Sehän on toki sääli, ei siinä mitään. Ja minusta on toki ehdottoman väärin myydä risteytyslintuja puhtaina. Mutta sen verran kyyniseksi olen jo koirapuolellakin oppinut, että kyllä ostajan pitää läksynsä lukea ennen ostopäätöstä. Näin se vaan nykyään on.
Kotopullaki

Viesti Kirjoittaja Kotopullaki »

siimis kirjoitti:Siellä on raaka peli, nuoret linnut vaan treenin jälkeen pidemmälle testilennolle ja 20 ensimmäisen jälkeen suljetaan luukut. Loput mattimyöhäiset saavat pärjätä niinkuin pärjäävät tai eivät pärjää. En tiedä vaivautuuko kukaan edes vääntämään niiltä niskoja nurin.
Luenko nyt oikein rivien välistä, että ne hitaimmat jäävät pyörimään lakan lähelle kun eivät muuallekaan osaa mennä? Ja että ne ei osaa ite ettiä ruokaa luonnosta?
siimis

Näin mä olen kuullut. Toki voihan se olla kateellisten panettelua... Kaipa niitä ainakin joku edes lopettaa sitten.

Näitä mattimyöhäisiä ei muuten edes anneta lemmikeiksi, ilmeisesti ettei vuosituhantinen jalostustyö menisi pilalle :smt019 jonkun tunarin harrastelijan toimesta? Näin ainakin moni lakka ihan mainostaa, emme luovuta karsittuja lintuja.
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

Siinä se ,taisi tulla mullekkin vastaus. Meinaten rivien välissä, että minne ne huonot linnut menee...
siimis

Rotukyyhkypuolella tiedän, että kasvattajat ihan yleisesti syö ylimääräiset linnut - ainakin Saksassa. Tai eräskin tuttu, kuka ei itse välitä syödä niitä, antaa lopetetut linnut koirilleen. Vanhin koirista oli viimeksi kuullessani 21 vuotias, siitä seuraava 17 ja "juniorit" kaikki yli kymmenvuotiaita :smt002
ankkailija

Viesti Kirjoittaja ankkailija »

Eläimen heitteillejättöhän on rikos, ja muutenkin väärin! :smt013 Ainakin Suomessa, mutta pitäisi olla joka maassa! Seivästä kaikille säälittäville paskiaisille, jotka lisäännyttää elukoita, ja jättää ne luontoon kuolemaan jos ei menesty.. Sekin olisi ihan ok jos kaikki nämä pulut menisi pataan (vaikka elukoitten syömistä vastustankin) Tai vaikka lemmikiksi.. Hirveää tuhlaamista ja eläinrääkkäystä koko p*ska!! :smt013

(Sori tää vihanpurkaus, ottaa vaan kaaliin tälläset yliampuvat jalostukset, älkää ottako henkilökohtaisesti. :smt002 )
Kotopullaki

Viesti Kirjoittaja Kotopullaki »

Ankkailija päästi höyryt pihalle! :smt003 Mä taas kävin juoksee mutkan ja heittää voltin! :smt005
Mietin tota mattimyöhästen kyyhkyjen lemmikiksiantoa, että eikös se ole vähän vaikeeta. Jos ne päästää lentelee vapaasti ni eikös ne sitten palaa sinne syntymälakkaansa? Vai onko joku takuuvarma keino millä ne saa palaamaan lennolta uuteen kotiinsa? Ja jos ne taas lukittee loppuiäks, iankaikkisesti häkkiin, ni eihän sekään oo maailman paras juttu.
Joka tapauksessa, jos noin on, että nopeimmat pidetään ja loput hyljätään eikä niistä huolehdita ja eivät itekseenkään pärjää, niin vastuutonta ja itsekästähän tollanen on.Täytyy olla kyseessä isot voittorahat että dollarinkuvat silmissä sumentaa ihmisen näkökyvyn noin.
Vastaa Viestiin