Kalkkunakukon käytöksestä

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Näillä mustiksilla ei oo mitään säilytysohjelmaa, joka velvottais yhtään mihinkään :smt002
Mulla ei ainakaan tänä vuonna päässyt ykskään koukkuvarvaskoisras lisääntyyn.. ei senpuoleen kukaan muukaan, kun oli alkukesästä se villikissa :smt013 ( ja nyt tää supisakki :smt013 :smt019 :smt011 )
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Tiedän, mutta tuskin niitä vikavarpaisia poistetaan pelkän ulkomuodon takia maattareista. Jos tuo kiharavarpaisuus on perinnöllistä, kannattaisi ominaisuuden ilmentäjät varmaan valita pois jalostuksesta. Tietysti jokainen toimii oman näkemyksensä mukaan, erityisesti silloin asialla ei ole muille merkitystä, jos ei laske lintujaan maailmalle. :smt002
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Vaikken kallkkunoista mitään ymmärräkään, pitää tietysti puuttua tähänkin keskusteluun.. :smt003

Mä ymmärsin tuon Paltsin laittaman "vahvat jalat" kyllä sisältämään senkin, että koukkuvarpaiset karsitaan pois. En mä itse ainakaan koukkuvarpaista kalkkunaa esittelisi, että "kun tällä on niin vahvat jalat"???

Paltsi!! -> Karsittiinko siis Alkulan ohjeen mukaan koukkuvarpaat vai ei? :smt017
Paltsi

Viesti Kirjoittaja Paltsi »

Ei ole karsittu kun ei siitä ole ollut näkyvää haittaa meidän linnuilla. Yhdellä emolla muistaakseni on myös varvas kierossa, mutta ei se tunnu haittaavan edes orrella oloa.

Yksi musta kukko meilläkin meni sellaiseksi, että yhtenä päivänä ei vain varannut oikealle jalalle juuri lainkaan. Otin kukon sylkkyyn ja tarkastin jalan, mitään näkyvää syytä ei ole. Voisiko olla jotain synnynnäistä kuten epäilen tuon Hiltan linnun kohdalla olleen? Kun kokoa on tarpeeksi, ei esim. lonkka kestä. Se nähdään kun lintu pannaan lihoiksi, nyt on annettu vielä armoa ja katsottu josko jalka toipuisi. Kukkojen seasta piti ottaa pois kun alkoi näyttää siltä, että muuta sortavat, on nyt sisällä muutaman emon ja tämän kesän poikasten kanssa. Jos ei tokene, siirretään viikoksi omiin oloihinsa ja pelkälle viljaruokinnalle ettei ole rehujäämiä lihassa kun teurastetaan.

Meillä kalkkia on syöneet tasaisesti kaikki linnut, niin kalkkunakukot kuin kanatkin ja säkillinen häviää todella nopeasti. Laitoin viimeksi monta kiloa ruokinta-automaattiin viljan ja rehun sekaan ja se hävisi about samaa tahtia ruoan kanssa.

Periaatteessa kaikki ulkoiset poikkeavuudet ovat syy jalostuksesta karsimiseen. Tämä kesä on mennyt harjoitellessa tätä hommaa, ja lintuja on myyty vain aikuisena jolloin mahdolliset rakennevirheet ovat olleet näkyvissä. Samoin myyty on vain ns. jalostukseen kelpaavia lintuja. Ihan huiput pidetään tietenkin itsellä (itsekästä, eikö totta :smt003 ) jotta olisi mahdollisimman hyvä kanta jalostukseen, mutta pienet ja hintelät on pysyneet visusti kotipihassa, yhtä lukuunottamatta joka lähti kaupanpäällisiksi.

Ensi kesänä on tarkoitus jakaa parvi pienempiin populaatioihin, silloin voidaan paremmin vahtia ketkä saavat ja millaisen kukon seuraansa. Paitsi ettei näitä mikään aita näytä pitelevän, eli jää vähän luonnon valinnallekin sijaa :smt008
maunu_muori

Meillä ne hurjat nukkuu navettakopperon katolla.. koppi on jotain vajaan metrin korkeudella maasta ja sitten siihen vielä 2,5 metriä, niin että kyllä aidat saa olla tosi korkeita jos meinaa erottaa kaverit. Se läskipossu Bettiina -but lentää myös tuonne katolle halutessaan..

Paltsilla ja Palmikolla onkin jo ihan kivan kokoinen kanta .. tiiänpähän mistä saa uusiä kukkoja kun nää omat sitten joskus päätyy pataan :smt006
Paltsi

Vielä tuosta kierovarpaisuudesta juolahti mieleen sekin vaihtoehto, että kalkkunallakin on syytä kiinnittää huomiota orsiin. Liian ohut orsi voi aiheuttaa jalkavaivoja, muutenkin kuin kieroja varpaita.

Mustakalkkunat (ja ainakin meidän BUTitkin) viihtyvät illalla ja yöllä orsilla ja talven tullen orrella vietetty aika on huomattava. Meillä ainakin laskeutuvat lähinnä syömään ja juomaan ja muuten käkkivät ja torailevat orsilla. Olen tehnyt kuorimattomasta lepästä aika tukevat orret ja pikkukalkatitkin tuntuvat viihtyvän niillä oikein hyvin. Parempi siis aluksi liian paksu orsi kuin liian ohut.
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Mistään en tiedä, mutta itse laittaisin vain ihan terveitä jalostukseen.
Esim koirilla koukkuhäntäisyys on mekki jostain selkäranka jutusta ja sellainen vika voi olla sitten muuallakin kuin hännässä. Ja esim dobbereilla hännät vain laikattiin eikä koukkuhännästä puhuttu mitään.
Ja juuri tuollainen pilaa linjaa.
Minun koiran pentu sai koukkuhännän ja kun oikein kyselin ja kovistelin niin sain tietää että Ricollakin oli ollut koukkuhäntä.Ja ihan eläinlääkäri oli ne hännät sillon katkassu ja kirjottanu kaikille terveet paperit.

Eli sillä vaan että jos tiput kasvaa kunnollisella alustalla, niille ei pitäisi tulla koukkuvarpaita. ja jos silti tulee voi kyseessä olla jotain periytyvää luuston sairautta/kalsiumin imeytymis ongelmaa/heikkoutta tms.
Eli minä en ottais siitokseen sellaista. Mutta jos kana on ostettu jostain teho/suurkanalasta, niin siellä voi koukkuvarpaita olla ihan terveilläkin yksilöillä. Ihan alustasta johtuen.
Paltsi

Muori: Se Sotkamon parvi siirtyi keväällä kokonaisuudessaan meille, eli sinne ei jäänyt kuin yksi karkulainen joka veti komean kahdensadan metrin lentonäytöksen kun yritettiin ottaa kiinni ja laittaa pahvilaatikkoon...

Samassa rytäkässä meni Hiltalle ja hänen naapuriinsa kalkatit kun siinä samoilla nurkilla olivat, säästettiin lintuja ja polttoainetta :smt003

Nyt talvea vasten karsitaan erityisesti kukkoja, ja jätetään vain parhaat ja tietysti poikaset, keväällä nähdään mitä niistä tuli. Käytäntö on vain osoittanut, että sukupuolta ei välttämättä erota vielä vuoden vanhanakaan, kuten jouduimme nöyrästi toteamaan Mikkeron lintukaupassa :smt017

Ajatus kuitenkin on, että pidetään kanta suomessa elinvoimaisena ja myydään lintuja ennenkaikkea eloon, ja jokunen tietysti nautiskellaan itse. Meillä on nyt ensimmäiset omat poikaset, vaan kun kesä oli mitä oli, niin vapaana kasvaneet poikaset kokivat saman kohtalon kuin metsäkanalinnut eli puolet menehtyi. Toivottavasti ensi kesän poikastuotto on parempi, muuten ei ole mitä myydä eikä itsekään raski parvea kovin pieneksi syödä.
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Mä kanssa arvelin vähän tuota orsiasiaa, kunpa siellä lähtötilalla oli ohkaset orret, että olisiko se yksi osatekijä kippuravarpaisiin...
Siinä Paltsin ja Palmikon kalkkutietopaketissa sanotaan, että 7-8cm olisi hyvä orren halkaisija...meillä laitettiin heinäseipäistä.

Se kalkkunanhaku olikin tosi rytäkkää :smt005 Lintuja oli kahdessa hämyisessä karsinassa käytävän kahta puolta. Mä halusin, että meille tulevat samasta karsinasta, että ovat paremmin tuttuja keskenään. Tilan isäntä niitä sitten napsi kiinni hirveän lentohärdellin ja siipiläiskeen seasta. Sanoi, että kaksi hyvänkokoista kukkoa vielä on, että kumpi laitetaan. Sanoin, että kumman vaan kiinni saat. Myönnän, etten kertakaikkiaan nähnyt Anselmin varpaita ennen kuin kotona.

Ja se, että mä sitten käytin kippuravarpaista siitokseen...No-Anselmihan oli hirmu laiska polkemaan. Ilmaantui hautova kanakana ja ihan vain kokeeksi lykkäsin sen alle kolme kalkkumunaa, että eivät varmaankaan lähde edes kehittymään. Tiedättehän---silloin tällöin sitä tekee hetken mielijohteesta hassuja asioita :smt005 Munat lähtivät kehittymään ja lopputuloksena siis kaksi tipua, joilla ainakin toistaiseksi virheettömät jalat. Joten eivät ainakaan kuoriutuneet kippuravarpaisina. Jos ovat kanoja-jäävät itselle. Jos ovat kukkoja-osoite on jo tiedossa. Että eivät ole myynnissä :smt003
Suvianne

Niin ja mitä nuita kirjoja lukenu niin sanoalehtien päällä kasvaneista tulee kippuravarpaisia.. Ja itse olen nähny ainakin ihan ammattilaisella olevan sanomalehtien päällä kanojen tipuja. Mitä isommat kuviot sen helpommin ei parista kippurasta välitä...
maunu_muori

Joo mää tiesin, että ne kyseiset linnut on sieltä mistä myö Kuukernupin kanssa saatiin lähetys, nehän myö hommattiin sen vuoksi, kun Esa suosittelin juur tuota kasvattajaa..Mukava oli äijä, kun kuskas löpörahoja vastaan linnut tänne Keski-Suomeen.. HeH, meilläkin oli tosi hauskaa, kun käytiin sitten Kuukernupin luolta linnut hakemassa.. oli silloin autona pikkuinen eskortti.. ei mahtuneetkaan pahvilaatikot auton sisään.. kikka kolmonen ja laatikot katolle( olivat isossa telkkulaatikossa)... Nuorisokaarti tuli etelästä ( amerikanautonäyttelystä) osuivat samalle bensikselle, missä myö oltiin sitten kahvilla( mukava yhteensattuma .. meistä :smt003 ) noo ne kurvas parkkarille ja kamala hörinä :Kattokaas joku HULLU kuskaa TV:tä tollain pikkupirssin katolla.. menivät lähemmä ja vävy kurkkas autoon, sanoi: "kato oishan se pitänyt arvata, että on joku ammattikoulupoika"( parkkilappu ikkunalla) ja seuraavassa hetkessä hörötys hiljeni.. "ei helkutti tää pirssi onkin automaattilootalla SE ON TIEJÄN PORUKKA".. :smt005 .. no ei siinä mitään vielä, vaan, kun laatikosta alkoi kuulumaan kamala mökä.. kaikki jotka, on joskus kuulleet sen KUDIKUDIKUDI.. tietää millainen.. niin johan likkakin kalpeni; että mitä ihmeen otuksia ne nyt kuskaa...( eivät oikein aikuiset lapset ymmärrä meidän harrastusta :smt011 ). Myö tultiin just ulos kahviosta, ja nähtiin sakin ilmeet.. sanoinkuvaamattomat..

Mulla on orisna siellä tarhassa, jossa nää linnut on sisälläpitoajan, ihan tavis laudat.. irrallaan ollessa ne nukkuu milloin missäkin.. tänään lintutarhan katto oli vallattuna, kun aamulla lähdettiin töihin.
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Suvianne kirjoitti:Niin ja mitä nuita kirjoja lukenu niin sanoalehtien päällä kasvaneista tulee kippuravarpaisia.. Ja itse olen nähny ainakin ihan ammattilaisella olevan sanomalehtien päällä kanojen tipuja. Mitä isommat kuviot sen helpommin ei parista kippurasta välitä...
Ei se nyt ihan noin yksoikoista oo. Mulla on ennen ollut tiput purulla, mutta tänävuonna tätä munista luettuani ja täältä vinkkejä saatuani, olen pitänyt alkuajan alla sanomalehteä. Eikä yhtään kippuvavarvasta ole tullut. Ja isoissa kuvioissa uskon purun olevan paljon helpompi.
maunu_muori

Ammattilaisen.. ei kyllä kannata mainettaan hirveesti pilata kasvattamalla kippuravarpaisia elikoita. Isossa määrässä voi tietty tulla esiin kaikki geenivaihtelut.. Aika moni ammattilainen käyttää purua tai puru/turve seosta, turve olis käytännöllisin lannankäsittelyn vuoksi, olis heti, ilman kompostointia valmista lannoitetta. Kukaan, jolla on enemmän ei jaksa ruveta sanomalehtiä aukomaan poikaskasvattamossa.

Sitten tietty on näitä lähes ammatikseen linnunpoikasia lisääviä joilla satsissa tulee vain jotain 20-100 untuvikkoo kerralla.. sellainen voi vaikka aukookin ne lehdet.

Kyllä siihen kippuravarpaisuuteen on varmaan ihan muut syyt kuin sanomalehti/ puru. Haudonnan ongelmat, sairaudet, perimä ja ruokinta esimerkiksi :smt002 .. pikkupoikasillekin kannattaa tarjota aika aikasessa vaiheessa mahdollisuus kiivetä orrelle. Mää laitan kepakon tai jonkun korin niille, että pääsevät opettelemaan orrella istumista ( silloin kun haudon koneella.. tänä keväänä oli muuta puuhaa)
Suvianne

Mulla on ainakin kolme kirjaa missä varoitellaan sanomalehdistä! Siis en minä neuvomaan rupea, ihmettelen lähinnä, että miksi niistä sitten varoitellaan.
Viimeisimmässä kanakirjassa minkä luin sanottiin, että räpyläjaloilla voi lampsia paperinkin päällä mutta muille tiheä verkko/hiekka/puru.

Eli tämä on vain kirjasta opittua ja voihan käytäntö olla eri.
maunu_muori

Miltä vuodelta ne kirjat, näitä nyt kirjotettuja vai vanhoja.. voi olla näkemyserojakin, osa kirjoistahan on ihan harrastajien kirjoitamia... esim yks vuohipuolen kirja on tietyiltä osin ihan satua... vain kyseisen harrastajan näkemystä elikonpidosta. Harmi että sitä pidetään lähes raamattuna alan harrastajien keskuudessa
Vastaa Viestiin