Ankkavauvoja

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Teppana

Viesti Kirjoittaja Teppana »

:smt007 Kyllä kelpaa vaakkujen polskutella :smt007
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Ihana lampi ja hienoja kuvia! :smt007 Eikä pahalta näytä nuo vaakuttimetkaan. :smt003 :smt002 :smt008
Mimmi

Käytetäänpäs tätä topicia..

Mulla on neljä ankanmunaa koneessa ja laskettu aika perjantaina. Eilen niitä läpivalaisin ja kahdessa oli selkeästi liikettä, kaksi oli hiljaisia, vaikka siellä on kyllä sikiö.

Ja sitten toinen noista liikkuvaisista äänteli!! :smt103 Kananmunista on tottunut, että ne piippaavat vain noin vuorokautta ennen kuoriutumista. Ääntelevätkö ankkavauvat näin aikaisin? Vai onkohan mulla ollut hiukan ylilämpöä ja sikiö kehittynyt normaalia nopeammin?

Vinkit ois hyviä, sillä en nyt oikein muuten tiedä, milloin lopettaisin kääntelyn, nostaisin loppukosteuden ja rauhoittaisin tilanteen kuoriutumista varten.. :smt017
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

SEn vain tiedän että hanhen munat alkaa 2 vuorokautta eaiemmin piippaan ja muistan lapsuudesta että ankan munat myös ainakin paria päivää aikasemmin.
Oppaassani lukee, että ankka 28 päivää, mutta esim. sorsalla 24-27 eli jospa se laskettu aika voisi vaihdella?
Mimmi

Joo, nyt niistä ääntele jo kolme ja yksi heiluu koneessa. Taidanpa lopettaa kääntelyn nyt joka tapauksessa, vai?
tipsi
riikinkukko

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Mä lopettaisin kääntelyn. Mutta eikös se kosteudennosto tullut hieman myöhemmin.. kun munassa on särö. Vai muistanko aivan päin p:tä? Mun ankkavaavit kuoriutui aika hitaasti, pari päivää siitä taisi mennä kun eka särö oli näkyvissä.
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
Mimmi

Joo, mä nyt lopetan kääntelyn ja nostan kosteuden vähän myöhemmin. Niinhän se ohje menee, että kosteus pitäis nostaa vasta, kun on jo särö. Mutta kun toisaalta siinä vaiheessa on jo paha pitää konetta auki, niin helpompi kosteus on nostaa hiukan etuajassa. Mutta nyt meni kyllä laskelmat vähän uusiksi.. Nyt on siis päivä 24.
Suvianne

Luin oppaasta varulta.
Kääntely lopetetaan 2 vuorokautta aiemmin ja jos ei tiedetä varmasti aikaa, niin viimeistään kun ääntelee tai tekee reikää.

Viiruoppaassa muistutetaan siitä että kosteus tulee nostaa vasta kun ekat tiput aloittaa kuoriutumisen.
Mutta ankathan ovat muutenkin suuremman kosteuden lintuja. Eli näin maalaisjärellä luulis että kosteutta voi nostaa aikasemminkin. Saahan ankan munia suihkutellakkin tai pitää.
Vaikeita päätöksiä. kerro miten teit niin voi seurata miten onnistuu ja siitä päätellä jotain.

Minähän en nostanut kosteutta sen kummemmin viirujen kohdalla kun lopetin kääntelyn 2vrk aiemmin ja silloin täytin kaukalot, enkä vain aukaissut enää hautomakonetta. Luotin, että kuoriutuvat tiput lisää kosteuden tarpeeksi ylös.
Varmasti riippuu niin koneistakin ja siitä että onko koneellinen ilman vaihto. Sehän kuivattaa kovasti.

Toivottavasti menee hyvin!!

Ankan poikaset ovat minusta kaikista ihanimpia!!!
Varsinkin eka uinti reissut :)
Mimmi

No, samaiseen munaan ilmestyi jo halkeama ja nostin kosteuden 70 %. Pitääkö se loppukosteus olla muuten ankoilla suurempi?
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Sais olla 80%.. mutta hyvin mulla kuoriutui 40% ankat kerran.. en kylmästä pesästä(emo hylkäs munat ja ne ehti jäähtyä ennenkuin löysin pesän) kerättyjen munien kuoriutumiseen oikein uskonut, vaan niinhän niistä kuitenkin putkahti poijjaat, en pahemmin käännellyt enkä kostuttanut viikkoon.. niin että ei se kait oo aina ihan niin tarkkaa... :smt004 Kyl ne sieltä tulee viimestään ylihuomenna.. :smt023
Viimeksi muokannut maunu_muori, 29 Syys 2008, 16:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Suvianne

Oppaassani ei siitä erikseen mainita ankkojen kohalla. Yleisesti vain, että ankoilla on koko haudonnan ajan kosteampaa.
Mimmi

Aamulla kuoriutui eka ja toinen on kovasti vauhdissa.. :smt003 :smt007 :smt008
tipsi
riikinkukko

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Onnea onnea! :smt008 Kuvia?
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
Suvianne

Ihana! Onneksi olkoon!
maunu_muori