Kestopehkusta alottelijalle

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
rilla

Re: Kestopehkusta alottelijalle

Viesti Kirjoittaja rilla »

Älä nyt enää sitten kastele. Kannattaa seurata tilannetta.
Liian märkänäkään pehku ei oikein toimi.

Untuvikolle lähinnä tämä neuvo. :smt041
Untuvikko

Viesti Kirjoittaja Untuvikko »

No toivottavasti en lutrannut veden kanssa liikaa. En kyllä usko? Toivotaan ainakin näin :smt023 Nyt seuraillaan mitä tapahtuu vai tapahtuuko mitään?
naibunuuni

Viesti Kirjoittaja naibunuuni »

Meillä kans ekaa kertaa kestopehku laitettuna ja oon kai ollu onnekas kun siellä se palaa ja porisee ilman, että oon mitenkään ihmeemmin sitä hyysänny :smt041

Meillä kun on tuo Ellu kana järden tipulaumansa kanssa tarvinnut lämpölampun avitusta (lämmittänyt pehkua todella paljon) ja tiput jatkuvasti läträä vedet pehkuun niin huomasin sitä ruokakupin etsiskelyissä myllätessäni, että herttileijaa kun on kuuma!

Sörssäsin tuosta sitten osan vielä tuonne aikuisten puolelle (jonka pehku kyllä muutenkin oli käynnissä) ja jestas sentään kun lähti palamaan, että oksat pois!

Kuivikkeena meillä on paksu kerros turvetta ja muuta en sinne ole sekoitellut vaan kanat sitten hoitanut loput myllertäessään sekaan kaikenlaista ruokaa mitä niille olen tarjoillut ja kakkoja en ole nyt hetkeen siivoillut kun ei niitä siellä ole paljoa näkynytkään -> kanat aina kaivelee ne pehkun uumeniin.

Juoma automaatin ovat joskus välillä hilluneet sijoiltaan joka on sitten pitänyt huolen sopivasta kosteudesta.

Olisiko silläkin sitten tuon helppouden kanssa tekemistä, että kanala on todella hyvin eristetty joka suunnasta eikä syntyvät lämmöt pääse mistään harakoille..
Tais olla lämpöpattereiden asentaminen tuonne turhaa :smt040
Untuvikko

Survasin käden pehkun sisään- lämpenee, lämpenee \:D/ :smt045
rilla

Hienoa. Siitä se lähtee! :smt038
Maru

Viesti Kirjoittaja Maru »

Ekakertalainen täälläkin kestopehkua tekemässä :-"

Tänään vasta sain talvikanalan siihen kuntoon, et levitin n 8 m2 lattialle, melkein 3 säkkiä turvetta ja yhden kutteria. Lisäksi 3 isoa saavillista ruohonleikkurin jäljiltä, ruoho/lehtisilppua. Iso kasa vesiheinää ja jyviä päälle, niin että kanat (9+kukko) aamulla alkavat hämmentää sitä sekaisin :smt020

Lämmitin tilaa kaasulämmittimellä, ennen kuin kannoin kanat kesäkodista suoraa orrelle. Aika kosteaa turve oli, ei yhtään pöllynny.

Todella alkutekijöissä tämä pehkun tekijä :smt035
koivunlehti

Viesti Kirjoittaja koivunlehti »

^ :smt006 varmsita vielä että on tarpeeksi märkä. Pehkun pitää olla niin kostea että nyrkkiin puristaessa saat siitä pisaran tippumaan.
Itsellä pehku sammui heti alkuunsa kun oli liian kuiva ja kosteammasta kohdasta syttyessään sammui saman tien kun lämpö kuivatti. Onneksi olin ajoissa liikkeellä ja nyt tajuan pitää tarpeeksi kosteana.
Untuvikko

Noniin, tuuletin liian aikaisin... Survaisin käden pehkuun odottaen ihanaa lämpöä- ja mitä vielä: kylmä kuin mikä :smt012 Syykin selvisi kun puristin nyrkkiin, vesi valui sormien välistä eli kuitenkin liian märkä. No, talikoin joukkoon kuivempaa turvetta ja ulkoa sylillisen lehtiä. Uusi ruohonleikkuujätesydän sisälle ja kasaten takaisin. Seurailen pari päivää ja katsotaan tarviiko lisää hevonpeetä. Vielä en aio luovuttaa, nyt ainakin tiedän mikä on liian märkä!
Maru

Pehku palaa :smt041

Sunnuntaina (kun kanat oli maanantai illasta asti lannottaneet ) vein 4 isoa säkkiä lehtiä lattialle. (Tossa mun edellises viestis kerron mitä alla on. ) Nurkkaan orsien alle jätin yhden säkillisen isoon kasaan ja kaadoin päälle ämpärillisen kuumaa vettä, johon oli sekoitettu kukkien kanankakkaa monta kourallista. Päälle jonkun verran kutteria ja turvetta.
Kosteus kanalassa oli mahtava seuraavina päivinä, niin paljon kosteita lehtiä.
Torstaina kokeilin kädellä pehkun sisältä, kuumaa oli :smt045

Nytkun saisi viel koko talven palamaan. Polttoainetta tarpeeksi kai vain kun on. Täytyy varastoida lehtiä säkkeihin katoksen alle. Vanhat vedet kaadan pehkuun, kun vaihdan uusia. Kaikki tasot tyhjennän pehkuun. Käytän niissä kutteria kuivikkeena.
Ruokakipot tyhjennän pehkuun ja kanat hoitaa loput.

Näin ainakin teoriassa :smt040 jääpi nähtäväksi.
Maru

Joopa joo.
Kyllähän sen pehkun käyntiin saa kuumalla vedellä ja kanankakkarakeilla, mutta nyt ongelmana on, että se pysyisi käynnissä :smt013

Olen sinne sisältä kompostiämpäreiden sisältöjä haudannut ja juomaveden loppuja kaatanut. Tasoilta kutterit vaihtanut sinne. Kerran vähän käänsin. Palaa aikansa ja sit hiipuu. Ehkä noin pari kolme viikkoa käy. Olen yrittänyt siinä orsien alla pitää sitä käynnissä. Muualla ei nyt ole edes palanut. Alussa kyllä kun jyvät ovat itäneet :smt003

Täytyy taas 3 kerran käynnistää. On vain haalea nyt.

Auttakee. Mitä mun pitäis tehdä, tai mitä teen väärin. En nyt edes haaveile, et koko alue palaisi :smt022
SannaKle

Viesti Kirjoittaja SannaKle »

Miten tuo kestopehkun kosteus tekee tuhojaan kanalan rakenteelle? Jos puurakenteinen kanala eikös talven yli lattiala lojuva kosteus pilaa puun? meillä ensi talveksi suunnittelilla kanalan rakentaminen ja lämmityksen suunnittelu ja tietenkin mahdollisimman ekologinen ja edullinen ratkaisu siihen. Kestopehku kiinnostaa mutta ei sillä huvita uutta rakennusta pilata tai jos sitä ei saakaan toimimaan.
SimplySix

Viesti Kirjoittaja SimplySix »

Meidän kestopehku oli kuollut kuin kivi tähän astisesti. Sisälle oon hyysänny pihalta lehtiä, ruohonleikkuujätettä, turvetta, olkea, vettä, kalkkunan ja lampaan schaibaa, biojätteet..
Oon käännelly, kastellu ja tanssinut sadetansseja, mitään tapahtumatta. Kunnes..
Toin ankat ja butit sisälle. Butit pitää oman loossinsa pjaska määrästä erittäin hyvää huolta ja ankat on kanojen kanssa sekasin ja niiltä tulee juuri oikeanlaista jätöstä; vetisempää "liejua" joka hyvin imeytyy pehkun uumeniin ja parissa päivässä alkoi pehku käymään niin, että vanhassa kivinavetassa, missä ei oo eristyksiä, oli -13C pakkasyönä +6C lämmintä ja hikihän siellä tuli touhutessa. :smt048 Ankat myös lutraa vedellä, joten pehku pysyy kosteana ja ahkerana saa olla kantamassa kuivaa olkea aluseksi. Toivotaan, että tilanne pysyy samana! :smt003
Maru

Eihän kosteus mitään tee rakenteille tai pinnoille, kun on kanala rakennettu kosteuden kestäväksi :smt001

Tiesin jo rakennusvaiheessa et kosteutta on ja paljon. Kaikki sisäpinnat filmivaneria ja saumat tiivistetty liimasauma massalla. Ruuvit terassiruuveja ja puuosat kaikki tervattu. Katossa 110mm poistoreikä ja pari korvausilma reikää seinil.

Varmasti homehtuu ja lahoaa, jos paljasta puuta on. Ja jos kosteus pääsee raoista rakenteisiin.

Mut tarviin edelleen sitä apua, miten saan pehkun pysyy käynnissä :smt017
(katso mun edellinen viesti tos pari alkuunpäin)
rilla

Kyllä sitä kananpaskaa tarvis vaan aika reilusti sinne saada. Sun pitää hommata kanoja enemmän. :smt003

Kutterinpuru käyttää itessään typpeä paljon palamiseensa. Kun typpeä ei ole tarpeeksi,niin yksistään ei pala.
Tää palaminenkin on niinkuin kasvin kasvu.
Vaikka kaikki muu olis kunnossa,mut jotain on liian vähän,niin ei toimi.

Hiiltä ja typpeä ja sopivasti kosteutta ja happea.

Sit noi puurakenteet. Kyllä,vaara on olemassa että lahottaa suojaamatonta puuta.
Ilmanvaihto kuntoon,se auttaa jonkinverran. Mutta tietenkin pinnat olis hyvä olla lahoamattomat.
Kaikissa asioissa on se heikompikin puoli,niin myös tässä kestopehkussa.

Mä kuitenkin otan sen riskin,et joudun uusiin rakenteita parakissa. Koska kuitenkaan mun ei enää tarvi lämmittää sähköllä.
Samoin liika kosteus pysyy kyllä melko hyvin aisoissa jos palaminen pysyy käynnissä. :smt038
Maru

Arvaa vain onko tulos lisää kanoja :smt045
Mut ne ei tähän hätään auta. Ajattelin, ettei tulis käytösongelmia, kun sisällä vain ovat, jos nyt uusia tulisi. Kevääl sit kun ulos pääsevät ja tottuvat toisiinsa ennen talvea.

Ilmankos joudun sitä kanankakkaa sinne kantamaan lisää :smt040 Tasoilta kyl kaikki talteen pehkuun.
Eikös se keittiöjäte aja samaa asiaa, kuin kanankakka :smt017

Komposti mul ollut jo parikyt vuotta ja se palaa, kun vain saa keittiöjätettä ja kuiviketta väliin. Jos haisee ni möyhii ja lisää kuiviketta (juurikin purua käytän). Jos muurahaisia, ni vettä. Jatkuvasti vain keittiöjätettä lisää. Mutta se niin paljon pienempi !!!! Eikös periaate ole sama?

Eli kanankakka ilmeisesti typpeä ja kai keittiöjätekkin. Kutteri ja lehdet sit hiiltä. Näinkö ?

Siispä mulla ilmeisesti liian vähän sitä typpeä. Yritän lisätä !!!!
Hiiltä riittävästi, ehkä liikaa.

Kuinka usein sitä pitäis möyhiä tai ihan kunnolla kääntää ????
Palaako sulla koko pehku tai vain joku kohta??
Paljonko teillä, joilla palaa koko pehku, on niitä kanasia neliöille ????

Mul ei varmaan koko pehku pala ennenkuin keväällä, kun ei enää tarvii :smt003
Vastaa Viestiin