Tipsin eka kerta (ankkavauvoja tahtoo tahtoo tahtoo)

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Hmm.. joo, senhän voisi etenkin aluksi täyttää purulla niin korkealle ettei reunaa jää näkyviin. En haluaisi leikellä lootia, kun niistä tulisi sitten myöhemmin näppäriä uima-altaita ankoille :smt003
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Joo, mullakin tuli yöllä mieleen tuo sama ratkaisu. (Kaikkea sitä nukkumaan käydessä pohtii, kun toisten munanettiläisten käytännön ongelmia??) :smt015

Mulla ei tainnut olla oikein missään topicissa se Neiti Ankan haudontayritys, niin päivitänpä tilanteen tähän: suurimmassa osassa sikiön kehitys oli pysähtynyt eikä siis jatkunut enää. Nyt on enää kolme munaa koneessa: yhdessä on pirteä tipunen, yksi näyttäisi kehittyneen, mutta en ole osunut näkemään tipun liikkuvan ja yksi on mukana vähän varan vuoksi, vaikka ei taida kehittyä. Eli 1-2 kvaakkua voisi olla siitä haudontayrityksestä pelastettavissa.

Toivotaan, että sulla Tipsi menee paremmin! :smt003
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja tipsi »

No höh.. mutta onneksi sentään joku näyttäisi pelastuneen. Mä taas mietin yöllä että miten ratkaisis sen ongelman, että kanan poikasille suunnattu rehu sisältää ankanpoikasille liian vähän niasiinia. (eng. niacin, tämä tieto siis amerikkalaisesta ankkakirjasta). Ankoilla kun on suurempi tarve tuolle vitamiinille, ja se on tärkeää etenkin poikasille. Kasvisperäinen niasiini ei imeydy ankoilla kunnolla. Yksi mahdollisuus olisi käyttää..ööö.. panimohiivaa? (tai sitten suomensin väärin) ravinnon lisänä. Kuulemma poikaset jotka syövät myös hyönteisiä saa niasiinia riittävästi. Eli, pitääköhän sitä mennä eläinkauppaan ostelemaan jauhopuin toukkia ja sirkkoja vai onkohan lieroissa sitä kanssa? :smt017
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Wikipedia kerrtoo, että "niasiinin lähteitä ovat eläinkunnan tuotteet kuten liha, sisäelimet, kala, kananmunat ja maitovalmisteet sekä kokojyvävilja, pähkinät ja lehtivihannekset." Eli riittäiskö, että annat ankkuleille vähän lihaa, tai sitten tosiaan kaivat niitä lieroja.
Mä en taidakaan olla vielä toivotellut: Onnea haudontaan, toivottavasti tulee sopiva satsi pikkuvaakkuja.
:smt001
dripple

Viesti Kirjoittaja dripple »

Onkohan jenkkien kananrehuissa eri ainekset kuin suomalaissa... jostain netistä luin että juuri runsas maissin käyttö rehuissa aiheuttaisi tuon niasiinin puutoksen ja sitähän siellä jenkeissä käytetään. Suomessa noissa rehuissa on kuitenkin mm. soijaa joka on ainakin finelin mukaan hyvä niasiinin lähde http://www.fineli.fi/ Mutta jos se pitää olla muuta kuin kasvisperäistä niasiinia niin sieltä sitten vaan etsimään antaako lohifilettä vai mitä :smt002 Ötököiden niasiinipitoisuuksia sieltä ei valitettavasti löytynyt :smt003
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Panimohiivaa, jos siellä suositeltiin, niin löytyypi oikee aine hevoshyllystä nimellä oluthiiva.. ihan joka paikasta, missä on hevostarvikkeita.

Joo jenkkilässä holvataan sitä maissia niin, että suurin osa rehutehtaiden työntekijöistä herkistyy sille... jouduin sattuneesta syystä vähän ettimään että voiskos mm maissiöljy olla oireiden lähteenä. Maissiallergia on peemäinen juttu, kun sitä tärkkkelystä on joka helvatan pillerissä ja kaikissa valmistuotteissa( esim sorbitoli on yleensä maissista tehtyä) Joillekin riittää tosi pieni määrä maissin osasia aiheuttamaan pahoja oireitä.. onneks en oo ihan niin herkkä ..vielä

Muikkuja Tipsi.. niitä muikkuja.. Tossa suomalaisessa poikasrehussa on KALAA... siis siinä on nimenomaan kielto, ettei saa antaa märehtijöille kalan takia... siis nautapuolella

Mää en muutoinkaan uskois mihinkään mitä Jenkit syöttää siipikarjalleen.. Ainakin ne lihavalmisteet mitkä on sieltä peräisin, ei mee mun kurkusta alas.. ihan hirveetä hormoonikumilihaa...ainakin on sattunut ne oleen mitä oon syönyt.
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Jippii, jippii! :smt003 14:sta päivä haudonnassa, ja kaikki 5 ovat hengissä. Läpivalaistiin ne siis, ja kaikki sikiöt liikkuivat. Hämmentävää vain, että ilmakuplan koko vaihtelee hurjasti; joissakin se on paljon pienempi kuin toisissa! Mutta en uskalal säätää kosteutta mihinkään suuntaan, koska vaihtelu oli niin suurta.

Pitää seurata koneen lämpötilaa; joko johtuen ulkolämpötilojen kasvusta tai siitä, että sikiö liikkuu ja tuottaa lämpöä, koneen lämpötila on hieman noussut. Se kuulemam voi loppupuoliskolla, ja etenkin ihan loppuvaiheessa nousta juuri tuon sikiön liikkumisen ja lämmöntuoton takia.

Siihen niasiinihässäkkään. Mä vähän mietinkin, että voisi täydentää vauvavaakkujen ruokavaliota muikuilla :smt003 Ne tykkää niistä niin! Ja eläinkaupassa oli 100 jauhopukintoukkaa 4,5e, eli niitäkin sitten. Ehkä mä olen liian hmm.. huolehtivainen?
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
pekkis-68

Viesti Kirjoittaja pekkis-68 »

vai on se tipsi neuroottinen munien suhteen :smt017 :smt002 . sieltä on siis tulossa jotakin. toivotaan et kaikki menee putkeen tuossa loppuvaiheessa.sit kun on yli 21 takana tee vesikoe n.kädenlämpöistä vettä ämpäriin ja munat sinne,pääset pelaamaan ankkojen kanssa pingistä.säähän voit tehä vaihtarin jos haluut valkoisia enempi.tuli muuten ensimmäinen skånenhanhi maalimaan n.viikko sit :smt007
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Skoonenhanhivauva, se on varmasti söpö :smt007 Tuliko sille kaverieta, vai onko se pikkuvaakkujen kanssa? Hih, ei me taidetä enää raaskia lupua yhdestäkään vaikka kaikki olisivatkin kirjavia :smt003 Hassu miten niihin muniinkin voi jo vähäsen kiintyä.

Minun mies eilen munia kääntäessä sanoi kolauttaneensa ainoaa valkoista munaa että kuulosti sille kuin se olisi mennyt rikki. Mutta huh huh, läpivalaistiin se ja kuori näytti ehjälle. Onneksi. Olisi kurjaa menettää mikä tahansa noista, saati sitten ainoa valkosien muna.
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
pekkis-68

Viesti Kirjoittaja pekkis-68 »

jep! toinen skåne on koneessa,tänään siirtyy lampun alle.tuolla ne on vaakkujen kanssa samassa. nyt aamulla katoin niin taas on yhessä hanhenmunassa reikä. :smt001
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Mää avasin ne omat hanhenmunani.. jotka jäi kuoriutumatta... arvatkaapas kiekuko muori, kun suurimmassa osassa oli keitetty poikanen... kiva, että joku autto siinä kosteuden nostossa tulikuumalla vedellä... :smt013
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Muoriska, kylläpäs sattu ikävästi. Mutta taisi mies kuulla kunniansa :smt001

Mut mulla on ihan kysyttävääkin. Elikkäs, kun laskettua aikaa lasketaan niin onko se 28:s päivä jolloin ajatellaan että vaakut kuoriutuisi keskimäärin, eli siten että jos laitoin munat keskiviikkona koneeseen niin ne kuoriutuu tiistaina... vai onko se keskiviikkona? :smt017

Ja eikös se nyt ollut niin, että kosteudennosto tehdään sitten kun ne alkaa kuoriutumaan? Vai jo hieman aikaisemmin?
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Mä oon huomannut kaikissa haudonnoissa, että la osuu lähimmäksi, kun laskee silleen päin, että tullaan samaan viikonpäivään 21 tai 28 päivän jälkeen. Eli ikään kuin aloituspäivää ei laskettaisi. (Sulla siis la keskiviikkona.)

Ainakin viiriäisten ja kanojen osalta neuvotaan nostamaan kosteus vasta, kun kuoriutuminen alkaa. Oisko se ankoilla sama?

Mullakin pitäis ihan pian tuon Unique Survivorin kuoriutua...
pekkis-68

Viesti Kirjoittaja pekkis-68 »

tipsi siihen laskentaan voit vetää +/- 3 päivää
syy moiseen on se et saattaa kehittyä erillailla noi vaakut munissaan.se taas johtuu monesta eri asiasta.
esimerkkinä kerron nyt juuri tapahtuneen mulla on koneessa 5.4 ja 1.4 laitettuja ankan munia .osa 5.4 on kuoriutunu jo tämä 1.4 teki vasta nyt reiän munaan. joten tuo 28 on suuntaa antava ja oletus! yhtään munaa ei kantsi heittää lepikkoon ennen kun on vesikokeella tehny varmistuksen et munaskussa ei tosiaan liiku mitään 32/33 päivän jälkeen.sit toinen homma siinä vesikokeessa ei kantsi aina tuijottaa siihen nouseeko muna pintaan vai ei.se ei pidä kanssa kutia mulla on ollu muutamia jotka on ollu pohjassa,mut sielläpä on semmonen tärinä päällä et ei paremmasta väliä.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Mimmi kirjoitti: Eli 1-2 kvaakkua voisi olla siitä haudontayrityksestä pelastettavissa.
No, toinen näistä oli saman kokoisena kuollut sikiö, kuin kaikki muutkin. Läpivalaisussa ensin vain hämäsi jokin, että näytti isommalta.

Viimeinen kasvoi ja liikkui näihin asti. Eilen meni laskettu aika, ei mitään näy eikä kuulu. Nyt tipu ei näytä liikkuvan läpivalaisussa. Käykö ankkatipulle niin kuin ihmisvauvallekin, että liikkuminen lopussa vähenee, kun tulee ahtaanpaa? Vai käviköhän tällekin tipulle huonosti.. :smt009
Vastaa Viestiin