Tipsin eka kerta (ankkavauvoja tahtoo tahtoo tahtoo)

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Tipsin eka kerta (ankkavauvoja tahtoo tahtoo tahtoo)

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Hihii, jippii, mäkin voin alkaa kirjoittaa tänne. Tarkoitus olisi aloittaa eka kerta haudontakoneen kanssa parin viikon päästä. täydellisenä amatöörinä pitää kysyä muutama jutska (vaikka konettakaan ei vielä kotona ole- ehkä ensi viikolla) :smt006

- miten aikaisin uskallan jemmata kotiin haudottavat munat? Missä niitä säilytetään ennen haudonnan aloitusta? Jääkaapissako? Käännelläänkö niitä jo silloin?

- munien putsaus. Kai sen saa tehdä esim. kostealla rätillä jos ne on likaisia?

- millasella kynällä niihin voi tehdä merkintökä? Mietn vaan, että imeytyykö esim. tussista haitallisia aineita kuoren läpi?

Voihkun pysyisin nahoissani, tekisi mieli aloittaa haudonta heti kun pystyy, mutta ankkavauvat ksvaa niin hurjaa vauhtia, että ei voida niitä kylppärissä kovinkaan vanhoiksi pitää.
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Jei, kuulostaa hauskalta! Mäkin mietin just, että luotanko ankkojen omaan kuumeiluun http://www.katajavuori.tarinoi.fi/203 vai laitanko osan koneeseen..

En nyt löytänyt samaa linkkiä, minkä kerran löysin googelista, mutta siinä oli ainakin se, että munat pyyhitään kevyesti kostealla pyyhkeellä puhtaaksi ennen koneeseen laittamista.

Säilytyksestä en tiedä, mutta jos järjellä ajatellaan, että ankkapariskunta kerää itse pesäänsä noin 15 munaa (ja ylikin?), niin kyllähän ne kaks viikoa säilyy ainakin. Meillä Aku käy munia kääntelemässä, näyttäis että kerran päivässä, mutta enhän mä tiedä, jos useamminkin. Hyvä niitä ois varmasti vähän liikutella. Siitosmunien säilytyslämpötilahan on 15-18 astetta kanoilla, tuskin siinä on eroa. Ankan munille pitäisi kai olla kosteahko se säilytyspaikkakin..

Mä oon kananmunat merkannu ihan kunnon tussilla, eikä ole syntynyt raidallisia tipuja.. (Paitsi viirut, mutta niitä munia en ollut merkannut???) Ja tussilla merkatuista tipuista on kuoriutunut jopa 10 kymmenestä, joten..

Onnea haudontaan!! :smt006

Muoks; mitä sä muuten niihin merkkailet? Ei kai sinne kukaan käy munimassa lisää.. :smt016
dripple

Viesti Kirjoittaja dripple »

Mimmi, huonomuistista se merkintä voi auttaa niin muistaa onko kääntänyt munat vaiko ei :smt002 ja että kääntää jokaisen vain kerran.

Mä luin netistä että sillä virkon-s desinfiointiaineliuoksella voi pestä ja desinfioida siitosmunia. Tipsihän on varmaan sitä muutenkin hankkimassa koneen putsaukseen.
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Oho, onpas ihana kuvasarja Mimmillä! :smt007 :smt005 Rohkea ankka, ja onpa puhdas! Näkee, että on hyvin pidetty.

Mä meinasin merkkailla niitä, no tuon kääntämisen takia, ja sitten sen takia että haluan haalia munia eri paikoista. Nyt vaan on ongelmana se,e ttä keneltä kaikilta ostan jos tähtäimessä on kuitenkin vain 4 ankkaa!! Ajattelin, että jos 7 munaa laittasin,.,. oliskohan se n. 4 vaakkua normaalikuoriutumisprosentilla, vai laittaisinko enemmän? Pekkikseltä otan suurimman osan, mutta sitten kaikilla muillakin on niin söpöjä vaakkuja! :smt002
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Hui.. tulikin mieleen, että mitäsjos saankin 7-päisen ankkalauman! Onko kukaan halukas varaemoksi jos niitä tulee liikaa? (kerrostalossa ei kauhean suurta laumaa voi pitää vaikka ne oliskin pieniä)
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Varmistelenpa että teen kaiken oikein. Eli Tuolla:

http://www.duckhealth.com/hatcduck.html

neuvotaan, että ankanmunien haudontalämpötila on 37,5 astetta, ja kosteus% 55%. Munia pitäisi kääntää 4 kertaa päivässä. 25 haudontapäivän jälkeen kosteus nostetaan 65%, ja lämpötilaa lasketaan 37,2 asteeseen. Ilmeisesti tässä lakataan myös kääntelemästä. Kun munat alkavat piipittämään, kosteus nostetaan 80%. Kuoriutumisen edetessä lämpötilaa lasketaan 36.1:een, ja kosteus 70%:iin. Kuoriutumisen aikana myös tuuletusta lisätään.

Huh, jos lämpötilan säätöä ei tee, vaan tekee vain tuon kosteuden säädön, niin meneekö mönkään? Vai onko se noin tarkkaa? Pitää opetella tuota koneen lämmön säätelyä, nyt se on jämähtänyt 38 asteeseen, eli on liikaa.
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
Torppari

Moi tipsi, onnea etukäteen

Viesti Kirjoittaja Torppari »

Olen etsiskellyt todellista tietoa haudonnasta ja kaikesta siihen liittyvästä aineistosta erilaisista lähteistä ja kyllähän sitä sitten löytyikin.
Tarkoitus olisi laittaa kaikki omaan topiciin joskus, mutta tekstiä tulee kyllä sen verran, että arveluttaa saako sitä yksityinen foorumilainen niin paljon tilaa käyttääkään.

Tässä nyt kuitenkin esimakua:

Munien poimimisessa ja haudonnan alkamisessa on yksi kaiken kattava sääntö: Mitä tuoreempia munat ovat, sitä paremmin niistä voi odottaa hyvää tulosta. On todettu että linnut munivat joskus jopa yli kahden viikon ajan. Niiden evoluution myötä kehittynyt lisääntymisvietti saa ne munimaan mieluummin liikaa kuin liian vähän. Tämän seurauksena myös villien lintujen pesiin jää munia jotka jäävät kuoriutumatta johtuen puutteellisesta lämmöstä tai munan "viimeisen käyttöpäivän" ylittävästä haudonnan alkamisesta.
10-12 päivää vanhempia munia ei tulisi mielellään käyttää.

Munia tulee säilyttää 13 - 18 asteen lämmössä. 13 asteessa munat säilyvät parempina ja pitempään.
Munat tulisi kerätä rasioihin tylppä puoli ylöspäin, lisäksi niitä on hyvä säilyttää niitä siten, että rasia nojaa n. 30 asteen kulmassa vinosti esim. toisen rasian päälle asetettuna.
Munia tulisi käännellä jo tässä vaiheessa aamuin illoin. Tämä sen vuoksi että alkio (embryo) joka on keltuaisen pinnalla saattaa pitkään säilytettäessä työntyä kuoren alla olevaan suojaavaan kalvoon
kiini valkuaisen väistyessä, jolloin mahdollinen munan kuivuminen saa alkion tarttumaan kiinni kalvoon. Milloinkaan munia ei saisi jättää auringon paisteeseen. Muniin voi tehdä muistamista helpottavia merkintöjä tavallisella lyijykynällä.

Jos munia on kuljetettu tai ne ovat tulleet postin kautta, niitä kannaattaa käsitellä tuon edelläolevan ohjeen mukaisesti n. pari päivää.

Oletan että laitat vain puhtoisia munia haudontaan. On nimittäin tutkittu, että likaisia munia tuottavat linnut ovat hieman virheellisiä ja jälkeläisetkin saavat geeni-perintonä ominaisuuden tuottaa likaisia munia. Sellaista laumaa ei kai kukaan mielellään halua. Munat voi desinfioida vähän ennen koneeseen laittoa (ei siis aikaisemmin) sillä Virko S:llä jota jo olet hankkinut. Munat tulisi sumuttaa sillä ja vesiliuoksen tulee olla n. 38-40 asteista, että se haihtuisi hyvin eikä imeytyisi kuoreen vieden samalla taudinaiheuttajia tai likaa mukanaan syvemmälle munankuoreen. Siihenkin on olemassa hyvä peruste, miksi munat puhdistetaan ja desinfioidaan vasta juuri ennen haudontaa. Linnun limakalvot erittävät munittaessa munan kuoren päälle kemiallisen suojan erilaisia taudinaiheuttajia vastaan. Tämä suoja olisi hyvä olla olemassa myös varastoinnin ajan.

Haudontalämpötilan optimaalinen arvo näyttäisi olevan 37,2 astetta ja kosteus n. 55 %.
Ensimmäisenä haudonta vuorokautena ei suositella munia käänneltäväksi, mutta sitten niitä kyllä pitäisi käännellä aika tiuhaan. On todettu että linnut "rullaavat" muniaan vatsan ja pesän pohjan välissä n. kerran tunnissa, sen lisäksi ne korjailevat ja kääntelevät niitä ajoittain myös nokallaan. Tässäkin näyttäisi olevan sääntö että mitä useammin, sen parempi. Kuitenkin myös aamuin-illoin käännöllä päästään hyviin tuloksiin.
Munien kääntelyn lopettaminen tulee ajankohtaiseksi n. 3 vrk ennen laskettua aikaa, tämä sen vuoksi, että poikanen ehtii kääntyä oikeinpäin koska kuoriutuminen oikeassa asennossa on helpompaa.

Hautomakone tulee asettaa sellaiseen paikkaan jossa lämpötilan vaihtelut ovat pieniä. Tämän vuoksi aurinkoista paikkaa ei suositella.

Munat tulisi valottaa n. 5 vrk.n kuluttua haudonnan alkamisesta. Vaalea kuorisilla munilla näkyy hämähäkin verkkoa muistuttavat verisuonet ja sydämen lyönnit voi tarkkasilmäinen havaita. Sydän on ensimmäinen näkyvä elin ja sen ensimmäinen versio alkaa käynnistyä n. 38 tuntia haudonnan alkamisesta. Tummakuorisilla on vaikeampaa ja valotus saattaa pitkittyä jopa viikolla. Hedelmöittymättömät ja kuolleet munat on syytä poistaa hetimmiten ettei mahdolliset taudinaiheuttajat saastuta myös terveitä munia. On myös mahdollista että pilaantuva muna työntää myrkyllisiä kaasuja ja mikrobeja kuorensa läpi ja joskus happamoituvien munien on todettu poksahtavan rikki.
Kananpoikanen hengittää napanuoraa muistuttavan yhdyselimen välityksellä kuoren alla olevaan kalvoon joka puolestaan saa ilmaa munankuoressa olevien huokosten kautta. Jos nämä huokoset tukkeutuvat esim. poksahtaneen munan jäänteistä ja eritteistä, sisällä oleva poikanen tukehtuu.

Munien valottaminen tulee toisen kerran ajankohtaiseksi muutamaa päivää ennen kosteuden nostamista. Niitä on hyvä valotella useamminkin ainakin muutamaa juuri sen oiken kosteuden ja ilmakuplan kosteus-korrelaation toteamiseksi

Kosteudeksi suositellaan n. 55%. 3-4 päivää ennen laskettua aikaa tulisi kosteus nostaa 70-80 %:in.
Kosteuden nostaminen on äärimmäisen tärkeää, sillä sen avulla munassa oleva ilmakupla pysyy riittävän suurena. Toinen tärkeä tekijä on tietysti kuoren pehmeneminen. Munia tulisikin valottaa n. viikko ennen kuoriutumista ja todentaa onko kupla oikean suuruinen. Jos on liian pieni sitä voi suurentaa kosteutta lisäämällä ja päinvastoin. Säätöä ei kuitenkaan saisi jatkaa 2 vuorokautta pidempään.

Yritähän nyt näillä tiedoilla päästä eteenpäin. Nämä tosin ovat vain murto-osa kaikesta asiaan liittyvästä, mutta kyllä noilla tiedoilla pitäisi ainakin eka viikon selvitä..

On tämä niin mielenkiintoista..niin mielenkiintoista ettäh ..Huomenna valotan omia muniani, saapi nähä.

Onnea ja menestystä sinulle :smt001
Torppari

Lähteet unohtu

Viesti Kirjoittaja Torppari »

Olin itsekkin yllättynyt monista asioista joita tuohon kirjoittelin. Tiedot ovat kuitenkin Ruotsin siipikarjaliiton jäsenlehdestä no 1 vuodelta 2002 tai siis suurin osa tiedoista. Ja tietenkin kyseessä on kanat mutta varmastikkaan suuria eroja ei ole ankan tai muidenkaan siivellisten haudonnassa. Tuo ilmakuplan säätely yllätti eniten..
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Oi, kiitos! Mukavan kattavasti selitetyt :smt003 Sain tänään postissa kirjat ankkojen hoidosta, tilasin siis amazonista. En ole vielä ehtinyt niitä tavaamaan, mutta sielläkin saattaa joitakin vinkkejä olla. Säädin konetta juuri äsken, saa nähdä miten alas lämpötila uudella säädöllä menee.

Jotenkin pelottaa tuo munien desinfiointi, eikö siinä muka ole riskiä että ne menisi pilalle?
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Moni on täällä valitellut, ettei tiedä mikä mittari näyttäisi koneessa oikean lämpötilan. En uskonut ennen kuin itse näin; Yksi dikimittari näyttää 38.8, yksi 38 ja kuumemittari 37.2. Mitäköhän tässä nyt uskoisi.. huh huh, paljonkohan se saa vaihdella?
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Noin puoleen asteen vaihtelu on aika ok, eli esim. 37,2 - 37,7. Mutta jossakin ohjeessa sanottiin mm. että haudontalämpötila on 37,6 mutta pienkoneessa astetta enemmän. Astetta enemmän! Sehän olisi jo 38,6 joka taas minusta kuulostaa jo tosi korkealta. (Niin kuin huomaat, mulle tää homma on edelleen hepreaa..)

:smt017
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Lueskelin yhtä ankkakirjaa. Siinä sanotaan, että jos kone on sellainen ettei se pakota ilmaa kaikkialle, siis tasaa lämpötilaa tasaiseksi, niin lämmön tulee olla asteen enemmän.. en tajunnut että se on näin hankalaa. :smt017

Niin ja jos munan puhdistaa, niin kosteusprosentin pitää olla suurempi kun siitä pinnasta lähtee suojaava kerros pois.
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
Maikki

Viesti Kirjoittaja Maikki »

Tarkoittikohan se ns. tyynenilman hautomakonetta? Mulla on sellainen itsetehty käytössä. Tyynenilman koneessa lämmitin (meillä hehkulamput) on hautomakoneen katossa. Koneessa ei ole minkäänlaista tuuletinta. Munat laitetaan tyynenilman koneeseen yhdelle tasaiselle alustalle, kaikki saman matkan päässä lämmönlähteestä. Lämpötila mitataan munien yläpinnan tasolta ja sen tulisi olla n.39C. Munien alapuolella lpt on siis alhaisempi. Tyynenilman kone jäljittelee enemmän luonnollista haudontaa.

Voi hyvinkin pitää paikkaansa, että munien peseminen poistaa suojaavaa kalvoa ja näinollen munan pinta läpäisee kosteutta helpommin. Itse en ole koskaan pessyt haudontamunia, korkeintaan pyyhkinyt pehmeällä puuvillakankaalla pienen kakkatuhrun pois, mikäli jonkun kanan munat on kaikki saatava ehdottomasti koneeseen. Yleensä kyllä hylkään likaiset munat.
Viimeksi muokannut Maikki, 15 Huhti 2008, 21:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Tiätkö tipsi olen justiin pähkäillyt ihan samaa koekäytettyäni nyt omaa motorisoitua kakkukupuani (joka on kyllä ihan tehdastekoinen kiertoilmauu...haudontakone) pari päivää (DHL ei sit hautonutkaan sillä mitään kirjekyyhkyjä, vaikka sitä jo epäilin kun toimitus kesti ja kesti).
No, tässä odotellessani olin kroolannut syvällä muniksen syövereissä ja löytänyt tiedonmuruja joiden mukaan sopiva haudontalämpö on 37,5-38,5 celsiusta.
Koneen oman elohopeankorvikemittarin mukaan lämpö koneessa nyt aikani säädeltyäni on 40 astetta, mutta koneeseen lisäämäni munaritilän päälle silloin tällöin heittelemäni kaksi Lidlin digitaalikuumemittaria antavat lämpötiloiksi vaihtelevasti jotain 37,4-38,jotain väliltä. Poikkeuksetta eri luvun kumpikin mittari.
Mä olen kuitenkin taipuvaisempi uskomaan noita kuumemittareita, olkoonkin Lidlistä. Toisin kuin tuota koneen omaa ja sitä akvaarion elohopeankorvikemittaria jota myös kokeilin. Onhan kuumemittari kuitenkin suunniteltu mittaamaan lämpöä kymmenes- tai jopa sadasosa-asteen tarkkuudella, huonemittarit ja sen semmoiset mittaavat asteen tarkkuudella. Eihän sillä ole niin väliä jos makkarissa on aste lämpimämpää tai kylmempää mutta asteen nousu ruumiinlämmössä oikeuttaa jäämään töistä kotiin.
Lisäjännitystä tuottaa mulla se että koneen ohjeissa korostetaan miten se toimii parhaiten tasaisessa huoneenlämmössä. Missäs huoneessa meillä semmoinen olisi kun on puulämmitys?
Tässä konetta säädellessä hämmästyttää kyllä suuresti miten kanat oikein itse kananaivoillaan onnistuvat saamaan munista aikaiseksi tipuja!
Yhtään munaa en ole koneeseen vielä saanut ladattua, hermot on mennyt jo monesti :smt101
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Muusa kirjoitti:(joka on kyllä ihan tehdastekoinen kiertoilmauu...haudontakone)
Jos linturakastajaa on uskominen, niin helvetinkoneita kai nämä on? :smt005
Muusa kirjoitti:Lisäjännitystä tuottaa mulla se että koneen ohjeissa korostetaan miten se toimii parhaiten tasaisessa huoneenlämmössä. Missäs huoneessa meillä semmoinen olisi kun on puulämmitys?
Sama vika rahikaisella..
Muusa kirjoitti:Tässä konetta säädellessä hämmästyttää kyllä suuresti miten kanat oikein itse kananaivoillaan onnistuvat saamaan munista aikaiseksi tipuja!


Sitä määkin: kanat potkiskelevat munia miten milloinkin, pitävät eri mittaisia välitunteja, unohtuvat välillä kylpylään, kakkivat joskus osan munista likaisiksi yms yms ja ei kun heti piipittää, kun kolme viikkoa on kulunut oli äiti millainen hunsvotti tahansa! :smt003
Vastaa Viestiin