Siipikarjan taajamapitäjien kokemuksia

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Kukkopoika9

Re: Siipikarjan taajamapitäjien kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Kukkopoika9 »

Aika byrokraattista näyttää olevan kananpito taajamassa.

Kun pari viikkoa sitten kanat ja parit kukot laitettiin pihalle, niin ei ollut isosti paperisotaa lupien ja ilmoitusten kanssa.
Ilmoitin muijalle, että nyt kanat muuttaa ulkotarhaan ja muija antoi luvan.
Katson asian näin loppuunkäsitellyksi..
Pellonperänemäntä

Viesti Kirjoittaja Pellonperänemäntä »

Meillä terveystarkastaja piti aika ehdottomana just tuota naapureilta luvan kysymistä kirjallisena. Ja lappuun piti kirjottaa kaikki mahdolliset haittatekijät (melu, haju jne). Mä toivosin, että tää asia ratkee nyt pian, turhan monta viikkoa mennyt tähän tappeluun. Byrokratian puolesta kaikki olis jo selvää pässinlihaa mutta naapuri... Mä päätin sitten tänään, että jos meille ei tuu kanalaa, niin perustan sitten pupulan. Ei tartte naapurin lupaa kaneihin... :smt045
Pellonperänemäntä

Huoh. Laskin, että nyt on yli kuusi viikkoa mennyt lupalappujen jakamisesta naapurustoon. Enkä oo saanut vieläkään vastausta tältä yhdeltä naapurilta. Luulis, että harkinta-aika on jo ollut riittävän pitkä. Kiltti kun olen niin en osaa mennä kiroomaankaan niille... Lievästi sanottuna ärsyttää! Lähetin säpoa pari pvää takaperin, että mites homma etenee, ei oo tullu vastausta. Ite en ees kehtais viivyttää näin pitkään mitään asiaa! :smt021
tuohis

Viesti Kirjoittaja tuohis »

Terveyssuojelulain mukaan ei tarvitse tehdä mitään ilmoitusta, jos pitää maksimissaan 6 kanaa. Se on laki ja selvää lakitekstiä ja sitten on terveystarkastajan tulkinta naapurisuhdelaista. Mielestäni terveystarkastaja soveltaa tuota Lakia naapuruussuhteista väärin. Asiasta kannattaisi ottaa yhteyttä kaupungin / kunnan lakimieheen. Jos et itse halua, niin laita yksityisviestinä paikkakunta, niin voin keskustella asiasta. Itselläni on hyvä lakimiesverkosta takana, niin voin sitten lakimiehen sanomisista keskustella verkostoni kanssa.

Asia kiinnosta ihan periaatteesta. Itse haluan kaikille oikeuden kuuteen kanaan. On ne kanat vaan niin kivoja! Kaneja voi ottaa sitten lisäksi, mutta kyllä sinun pitää ne kanat saada.
Mustikka

Viesti Kirjoittaja Mustikka »

Niin sitä pitää! :smt038
tipsi
riikinkukko

Viesti Kirjoittaja tipsi »

tuohis, onko sulla tiedossa tarkempaa lainkohtaa? Itse en löytänyt ko. mainintaa siitä laista missä se tuon työn perusteella pitäisi olla mihin viittaat aiemmin :smt017
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
Bloodred247

Viesti Kirjoittaja Bloodred247 »

tuohis, tarvitseeko alle kuudesta kanasta siis tehdä mitään ilmoitusta minnekään vai puhutaanko nyt vain naapureiden luvan kysymisestä? Entä kanojen ulkonapito, pitääkö kuitenkin ilmoittaa kunnan eläinlääkärille?
kaneetti

Viesti Kirjoittaja kaneetti »

No johan on vaikeaa...?! Ei kai kanat nyt ihan ole verrattavissa talliin ja lantalahommiin...Miten minusta tuntuu, että nyt kaivellaan vähän vääriä lakipykäliä tueksi tuohon. Ja sitten ihmetytti, että mikä kuolinpesä? Ei kai se mummo kuollut ollut? Sairaalassa vaan? Vai menikö multa jokin ohi?

Kyllä sä ne kanasi saat :) Vaikuttaa todella vaan tahalliselta asian hankaloittamiselta!
Pellonperänemäntä

^ Siis mummo asuu siinä talossa, mutta perikunta omistaa sen, jakamaton paikka. Huomenna lähtee terveystarkastajalle paperit ja hakemukset. Lupaa ei ole vieläkään siis saatu naapurista... :smt021

Bloodred247: siis Eviralle pitää rekisteröityä siipikarjan pitäjäksi vaikka olis vaan yksi kana. Tässä on nyt kyse tuotantoeläinten pidosta taajamassa ja naapurien luvasta ja siitä tartteeko sellanen olla.

Jaahas, google lauloi tässä kun tutkiskelin noita terveydensuojelulakeja ja vaikuttais tosiaan siltä, että eri paikkakunnilla on eri ohjeet. Tosin monissa paikoissa pätee tuo kuuden kanan sääntö, kuten Vantaalla taajamassa, Raahessa & Kalajoella, Pietarsaaressa... Mutta ei silti ole kiveen kirjoitettua, että määrä olisi juuri tuo. Se vaihtelee. Enpä löytänyt meidän alueen ohjeita netistä. Eikä noissa ohjeissa puhuta naapureista mitään, vaan tuosta ilmoittamisesta ympäristöterveydenhuollolle.

Tässäpä kopsattuna Porvoon kaupungin ohjeet:

Enintään viittä ympärivuotisesti pidettävää kissaa, koiraa, kania tai vastaavaa
pientä lemmikkieläintä taikka kesäaikaan pidettävää kanaa tai vastaavaa
pientä siipikarjaan kuuluvaa eläintä varten käyttöönotettavasta eläinsuojasta
tai aitauksesta ei tarvitse tehdä terveydensuojelulain 13 § 4. kohdan
tarkoittamaa ilmoitusta. Ilmoitus tulee kuitenkin tehdä yhtäkin kukkoa varten
perustettavasta ulkotarhasta.

Ja tässä Seinäjoen alueen:

Ympäristöterveydenhuollolle tulee tehdä TsL:n 13§:n mukainen ilmoitus seuraavien eläinten pitoon tarkoitetusta rakennuksesta tai aitauksesta:
-tuotantoeläimet kuten sika, nauta, hevonen, vuohi, lammas, poro, (kaikki ne eläinsuojat, jotka eivät tarvitse ympäristösuojelulain edellyttämää ympäristölupaa)
-mehiläispesistä
- kanoista tai muista siipikarjayksilöistä, jos niitä on vähintään kymmenen (10) sekä
- yli 5 kk ikäisistä kissoista tai koirista, jos niitä on yhteensä kuusi (6)

Että semmosta :smt102
kaneetti

Omituista edelleen mun mielestä...eikö teillä siellä ole maaseutuasiamiestä/viranomaista, jolle voisit soittaa? Tai sitten voisi kenties soittaa MTT:n? Jonnekin ylemmäs siis, ja kertoa mikä kaupunki ja meininki kyseessä ja mitä kyseinen terv.tarkastaja on luetellut asiasta.

Mäkin vähän googlettelin...
http://mttelo.mtt.fi/web/guest/kot-kot- ... -kaupungin

"Byrokratia ei estä citykanojen hankkimista: niistä pitää vain tehdä ilmoitus kunnan maaseutuasiamiehelle sekä jättää Eviralle selvitys eläinten pitopaikkarekisteröintiä varten. Honkatukia lisää, että kanoista on kohteliasta ilmoittaa myös naapureille; etenkin, jos aikoo hankkia lisäksi kukkoja."
Pellonperänemäntä

^ Maaseutuasiamiehen kommentti asiaan oli että rekisteröidy Eviraan. Ei sitä kiinnostanu mikään muu eikä kysellyt mitään... En tiedä kuka tuota terveystarkastajaa ylempi olisi... Noh, hakemukset on nyt lähtetty terveystarkastajalle tänään. Katsotaan mitä hän ehdottaa, että miten asiassa toimitaan. Toisaalta, nyt kun naapuri ei enää vastaa viesteihini, mutta heille on kaikki info toimitettu ja hän on itsekin soitellut kaupungille ja terveystarkastajalle, niin eikö vastaamatta jättäminen ole jo vähän kiusantekoa... Eli eikö terveystarkastaja voisi luvan antaa, kun kerta kaikki tiedot on heille annettu, mutta eivät vaan vastaa...? Naapurista ei ole suostuttu kasvotusten keskusteluun asiasta. Typerältä tuntuu sähköpostein koittaa setviä. Kasvotusten oltais tääkin juttu jo ajat sitten ratkaistu.
kaneetti

No on kyllä tympeetä! Ja just kun se on vaan se yksi naapuri...

Minä kyllä niin pommittaisin kaikki viranomaiset läpi ja kertoisin, mitä kukakin mihinkin sanoo. Tuolla terveystarkastajallakin on esimies, ja jos ei muuta, niin kunnan pamppuun suoraan yhteys että mitäs tämä tämmönen peli oikein on :) Terveystarkastajan sanomiset ja nuo lakipykäläviittaukset muidenkin tietoisuuteen ja sitten kaiketi selvinnee, onko ne ihan varteenotettavia siellä vai silkkaa oletusta. Saisikohan mitenkään selville, onko sinun kunnassasi jo olemassa taajamakanoja tai onko kukaan yrittänyt samaa? Että olisi mahd. kohtalotovereita tai että lupia olisi sitten muille myönnetty?

En tiedä, miksi mutta tämä tapaus jotenkin sapettaa ihan hirveästi :D

Mä tsemppaan sua täällä! On huutava vääryys, että tuollaista tapahtuu!
Pellonperänemäntä

^ Ihanaa myötäsapetusta! Kiitän! :smt040 Lähetin tänään säpoa valvontaeläinlääkärille ja kyselin vähän asioita. Toivotaan että tulee vastaus. Sain myös vähän sisäpiirin tietoa, että olisi tulossa jokin asetus (täälläpäin ainakin) että ilman kukkoa ei naapurin lupia tarvittaisi. Mutta ihan aavistus vasta, huomenna saan ehkä lisäinfoa. Harmittaa kun on jo kesä "näin pitkällä" kun tosiaan on vielä tuo tilakin remontoimatta ja tarha rakentamatta. Turhaan ei viittis rakentaa... Täs olis ollut jo toista kuukautta työttömänä aikaa puuhastella kanasten kanssa, mutta aika on mennyt vaan ihmetellessä, ens vkolla täytyy sit jo mennä töihin. Luulin olevani onnelinen kanojen omistaja jo siihen mennessä. Tänään mä jo näin sieluni silmin viitisen orpingtonia tepastelemassa tarhassa aurinkoisena kesäpäivänä... :smt055 En tiedä yhtään onko täällä kellään taajamassa kanoja. En ole ainakaan kuullut.
pikkutipu

Viesti Kirjoittaja pikkutipu »

Saat mun sympatiani! Tiedän miten v-mäisiä naapurit osaa olla ja tuntuu jotenkin liian tutulta tuo joka puolelle soittelu ja tuollainen köytös. Toivon todella, että saat kanasi ja naapurisi astuisi lokin paskaan avojaloin.
kaneetti

Ala nyt vaan raksahommiin! Sullahan oli se pupuajatus sitten varoiksi? Pitäähän niilläkin asunto olla! :D Vaikka mä kyllä oon sitä mieltä, että kanat sinne tulee sitte :D Onhan se ny hittolainen, jos jossain kaupungissa saa vuohetkin olla kaupungissa ja jossain nihkeillään muutaman hassun kanan takia...huooooh.
Vastaa Viestiin