Viiriäiskysymyksiä minultakin

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
Karhurouva

Re: Viiriäiskysymyksiä minultakin

Viesti Kirjoittaja Karhurouva »

Saapa nähdä tuleeko mitään tästä viiriäisten pitämisestä. Mikä kumma näillä nyt on, kun tämä valkoinen, jota kukoksi luulen, tahtoo jahdata muita? Ja muut tuhatta ja sataa karkuun. Nokkii selkää näiltä, joiden kanoja pitäisi olla. Onko nyt vika olosuhteissa vai jossain muussa? Viisi viirua tuollaisessa noin 60x110 häkissä, jonka korkeus noin 70 senttiä, ruokaa on, vettä on, purut on ja yhdessä nurkassa havunoksat viritelty suojapaikaksi. Ovat aivan mahdottoman rauhallisesti tuossa häkissä olleet ja nyt yhtäkkiä tällaista. Ainoa mitä keksin, on että lämpötila on muutaman asteen nyt korkeampi, kymmenkunta astetta.
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Veikkaan, että niistä tai siitä yhdestä ainakin on tullut juuri aikuinen :smt003 Meillä kävi juuri samoin, että ykskaks alkoi melkoiset hulabaloot ja pian sen jälkeen alkoi muninta. Tutkipas nyt sen kukkosen perää, että joko patti näkyy.
Karhurouva

Viesti Kirjoittaja Karhurouva »

Ihanaa, että tuli näin pian vastaus! Minä olen täällä aivan hätää kärsimässä viirujeni kanssa, sitä vaille, että nappaanko tuon yhden pois tuolta! Mutta kun minun mielestä tuo mitä se päivällä ajeli on varmasti kana, mustat on täplät rinnassa. Toki voin olla sukupuolten osalta aivan metsässäkin, kun on ensimmäiset viiriäiset meillä nämä. Mitä noille olisi viisainta tehdä? Ajattelin, että nyt ensihätään lisään piilopaikkoja ja ainakin yhden uuden ruokapaikan. Liittyykö tämä käytös nyt jotenkin polkemisintoon vai mihin? Ja missä vaiheessa tuosta pitää huolestua?
tinttuli

Viesti Kirjoittaja tinttuli »

Kannattaa lisätä häkkiin havuja, tai jos homma menee mahdottomaksi, voit myös vähentää radikaalisti valon määrää. Lisää valaistusta sitten vähitellen. Salaatinlehtiä, jauhomatoja, pieniä siemmeniä tms. kiinnostavaa.. Hyvin huolestuttavaa ovat veripisarat tai jonkin linnun nokkiminen niin, että tulee vähänkin verta. Nuoret viirukukot voivat olla hyvinkin kiihkeitä, mutta tilanne yleensä tasaantuu pian. Olisi tärkeää varmistaa sukupuoli, sillä kanan käyttäytyessä noin, siitä ei hyvää seuraa . Ohessa linkki http://www.stellargamebirds.com/vent-sexing.html yhteen sivustoon, josta voi olla apua sukupuolen määritykseen. Kovassa mieskunnossa, runsalla valaistuksella elävän viiriäiskukon persuuksista ei voi erehtyä :smt003 Rohkeasti vaan tutkimaan. Tosin ei kannata turhaan stressatakkaan, jos olosuhteet ovat kunnossa :smt023 hyvin ne asiat yleensä menee.
Anne R

Viesti Kirjoittaja Anne R »

En nyt löytänyt enään sitä topiccia missä oli noista viirujen laitosta sapuskaksi, joten kysyn nyt täältä.
Elikkäs meil on 6 kukkoa (tänä kesänä kuoriutunut) odottamassa pataan menoa, ja tässäpä kysymyksiä. Oletteko riiputtaneet kukkoja jos olette niin miten kauan.?
Oletan että sisälmykset otetaan pois ennen riiputtamista?
on syöty yksi viiru kukko ja sitä ei riiputettu ja voisin sanoa että liha oli hieman sitkeä, tehtiin siis sapuska heti tappamisen jälkeen.
Jos ei riiputeta niin millä lihasta saa murean, pakastamallako? Kauanko lihan pitää olla pakkasessa?
Suwitsu

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

Mä en ole isojakaan kukkoja yleensä riiputtanut vaan antanut lihan olla päivän pari jääkaapissa. Ja hyvää on :smt038
Anne R

Viesti Kirjoittaja Anne R »

Kiitoksia vastauksesta. Myös muita tapoja vois laittaa tänne. Mut taidetaan sit tänään listiä noi kukot ja valmistaa niistä sit su sapuskaa.
mik

Viesti Kirjoittaja mik »

Mä sain eilen mun ekat viiriäiset. Nopeesti sopeutuivat, kukkojen kiroilu laantui aamulla, nyt on ihan hiljasta.

Laitan oman aiheen, kunhan ehdin kuvaamaan, mä oon ihan intsinä, sen vaan tulin kertoon :smt003
max3

Viesti Kirjoittaja max3 »

Mä en tiedä mitä mä teen noille viirukanoille, ne on ihan hirveitä viirukukoille! :smt021
Taas oli yks kukko hakattu niin pahoin, et pakko oli lopettaa. :smt010
Se oli jo kai neljäs kukko, jonka noi kanat hakkas, mikä niissä viirukanoissa on vialla???
Tämä kyseinen kana oli jo aiemmin jahdannut yhtä kukkoa ja silloin eristin sen tän nyt lopetetun kukon kanssa (tulivat hyvin toimeen yli 2kk). Nyt oli aamulla kaikki ok, kun kävin vedet vaihtamassa ja laittamassa ruuat ja päivällä kukko verissä päin ja kana jahtaa sitä ympäriinsä. :shock:

Positiivista jos koittaa etsiä, niin kukkoja riittää edelleen ja tuokin lopetettu oli oma kasvatti, jota en siitokseen olisi voinut käyttää. Silti tää on niin kamalaa!
Ushva

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Onko siellä useampi sekopääkana vai pelkästään yks? Meno kummasti rauhottuu viiruporukassa kun listii sieltä sen riidanhaastajan.
max3

Viesti Kirjoittaja max3 »

niitä on useampi. Enkä viitsisi vähiä kanoja listiä. :smt027 parhaiten mulla toimii parvi, jossa on 3kanaa ja 3kukkoa, siellä ei ole ollut yhtään tappeluita. Toisessa häkissä oli ensin 3kanaa ja 1kukko, kun vanha kukko kuoli, niin ne kanat hakkas pari seuraavaa kukkoa (ensin näyttivät tulevan toimeen viikkoja), mut sit laitoin sinne 2kukkoa kerrallaan, niin loppui kukkojen kuolemat. :shock:
hernande9

Sorruin minäkin viiruihin !

Viesti Kirjoittaja hernande9 »

Jop, jop, tietäiskö joku kertoa kun ei täältä keskustelusta löydy vastausta hommeliin eli mikä olisi haudontakone (täysautomaatti) Rcom 20:ssä viirien munille sopiva lämpötila ja mikä kosteus ??, niin tuolla koneessa on nyt ollut kanan asetuksissa 19 viirun munaa eilisillasta lähtien, please vastatkaa pian !!!! :smt005

Muuten tuolla keinoemossa visertelee 14 kpl Ilmajokelaista 4 pv:n vanhaa tipua, Rusina hei !, ovat ensimmäiset Mustikka-kukon alta tulevat tiput. Kiitos kukkotaxille ja varsinkin suharille !!! :smt003
Vastaa Viestiin