kysymys tyrniksistä

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Mini

Re: kysymys tyrniksistä

Viesti Kirjoittaja Mini »

minnimanni kirjoitti:Mä huomasin silloin kun mulla vielä oli niitä Tyrniksiä, niin semmoisen jutun et jos nuori kukko aikuiseksi varttuessaan pääsi johtamaan yksin kanalaumaa siitä tuli kiukkuinen. Jos kukkoja oli kaksi tai kolme niin ei tullut niin herkästi kiukkuiseksi. Samoin kiukkuisuus tuntui olevan osin perinnöllistä koska suurin osa Marmorin jälkeläis kukoista oli enemmän tai vähemmän kiukkuisia.
Samaa olen huomannut minäkin ja tästä syystä mulla onkin nykyään 2 siitoskukkoa per parvi. Ei mene kellään pojankoltiaisella kukkous helttaan kun joutuu jakamaan kanat ja vastuun. Ja ainakin toistaiseksi on toiminut hyvin! :smt001

Iivari oli kiukkuinen, siksi se päätyi pataan. Itselle en jättänyt yhtään Iivarin poikaa siitokseen, mutta kyllä se hyvätapaisiakin poikia jätti, mm. mik:n Koistisen (RIP) ja yhdellä säilyttäjällä on myös 2 Iivarin poikaa siitoskukkoina ja hyvätapaisia ovat käsittääkseni edelleen.
vetehinen

Viesti Kirjoittaja vetehinen »

Tyrnismokailut sen kun jatkuvat tässä taloudessa. Vihainen Urho-kukko on syöty :smt016 ja hänen kolme rouvaansa ovat oikein hyvässä uudessa kodissa. Omenalla on onneksi koneessa joitakin Urhon munia - tai siis rouviensa tuotoksia toki :smt002 . Mulla oli ensikertaisen hautovan ilmajokisen alla muutama tyrnismuna, mutta huolettomien hautojien kerhoon kuulunut kana ei saanut kuin yhden tipun aikaiseksi. Tipuraukka ei elänyt pitkään, sillä se jäi tappelevien kanojen jalkoihin. Eka kerta, kun mulla kuoli tipu :smt022. Yksi elinkelvoton on aikaisemmin pitänyt lopettaa, mutta näin ei ole käynyt.
No onneksi mulla oli sentään kahdeksan tyrnisten munaa vielä hautomakoneessa. Kuinka ollakaan, meiltä oli yksi päivä mennyt sähköt. Hautomakoneessa oli lämpöä + 20 astetta, kun tultiin kotiin. Uskokaa tai älkää, myös tämä oli eka kerta kun hautomakoneen kanssa käy näin. En sentään ottanut konetta pois seinästä, vaan annoin sen hyrrätä edelleen, mutta mitään en sieltä odottanut. Tarina jatkuu sillä tavalla, että olin muka laskenut deadlineksi ensi viikonlopun. Mutta mikäs siellä koneessa jo tänään olikaan? Nyt on siis yksi tipu maailmassa ja toisessa munassa pieni reikä. Nyt sormet kyynärpäitä myöten ristiin, että saisin edes muutaman tipin ja kasvatettua ne aikuisiksi.
Xaus

Viesti Kirjoittaja Xaus »

:smt003 Hanki tyrniksiä, niin elämäsi ei ole koskaan tylsää. :smt005
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Mä oon aina sanonutkin että tyrnikset on ihan idioottivarmoja haudottavia :smt080 (harkitsinkin just uuden hautomakoneen ostoa mutta taidankin pistää munat vaan jonoon patterin päälle...)
vetehinen

Viesti Kirjoittaja vetehinen »

Idiottivarmoja varmaan, jos hautomakoneen hoitajalla ei ole taipumusta idiotismiin, kuten meillä näyttää olevan asian laita :smt004 . Kolme tipiä on nyt kuoriutunut, eikä lopuissa munissa taida olla elämää. Laitan koneen huomenna pois päältä. :tweety:
Silvia Sommarlat

Viesti Kirjoittaja Silvia Sommarlat »

Niinpä niin.Tuntuu tyrnikset olevan sitkeitä sissejä, :smt005 Minäkin tein varmaan kaikki mokat niiden haudonnassa, mutta silti maailmaan ponnisti sirpakka tipujpukkue.Kiva kun sullakin onnisti.
omena

Viesti Kirjoittaja omena »

Hienoa vetehinen ettei menneet haudonnat pieleen!

Nii, onkohan sitä itse kukin tyrnisten omistaja ihan turhaan satsannut hautomakoneeseen? :smt017 :smt005
mik

Viesti Kirjoittaja mik »

mul ei oo lämpöpattereita, et siks käytän hautomakonetta. Vai voisko laittaa leivinuunin päälle? Ajaaks se saman asian?
Vastaa Viestiin