Ja sit saan itse sen salmonellan kun käyn naapurin mamman kasvimaalta hakemassa salaattia (luvan kanssa
salmonellanäyte ja siitoskauden alku
Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri
-
Muusa
Re: salmonellanäyte ja siitoskauden alku
Mun mielestä rutiininomainen salmonellatestaus on kotitarvekanoilla aika turha. Jos mä tänään otan näytteet ja päästän kanat ulkoilemaan, niin siihen mennessä kun saan labrasta puhtaan tuloksen, on kanat jo moneen kertaan ehtineet saada ulkoillessaan salmonellan jostain varpusenjätöksistä, jos sen ovat saadakseen.
Ja sit saan itse sen salmonellan kun käyn naapurin mamman kasvimaalta hakemassa salaattia (luvan kanssa
).
-
malla
Ajoituskysymys pitkälti. Tutkimusvastauksessa toki korostetaan että kyse on näytteenottohetken tilanteesta. Mutta jos ajoittaa näytteenoton pariin viikkoon ennen siitosmunien tai tipujen luovutusta, ei puhtaasta paperista ainakaan haittaa ole. Pienessä mittakaavassa tämä käy, jos luovutettavaa on vain harvakseltaan.
-
SannaT
Täysin samaa mieltä Muusan kanssa.
Itse jos olen munia vieraille antanut, niin olen sanonut että salmonellatestiä ei ole otettu virallisesti, vaan ihan omassa keittiössä taikina kulhon kautta
Itse jos olen munia vieraille antanut, niin olen sanonut että salmonellatestiä ei ole otettu virallisesti, vaan ihan omassa keittiössä taikina kulhon kautta
-
suikku
Oletko siis uskaltanut nuolla sen taikinakulhon? Minä kyllä vielä vähän arastelen, mutta toisaalta, jos sitä niissä on, niin luulis kulkeutuvan pöpöt muutakin kautta, esim. ensin pestään hienosti kädet, mutta sitten kuivataan ne yhteiseen pyyhkeeseen johon rakkaat pikkukanankakankaivelijat (lapset) ovat juuri pyyhkineet omat HYVIN pestyt tassunsa.
Ehkä otan kerran sen testin ja jos ei näytä olevan, niin mietin sitten uudestaan.
Ehkä otan kerran sen testin ja jos ei näytä olevan, niin mietin sitten uudestaan.
-
vardenji
Mä rakastan taikinaa ja uskallan nuolla sen kulhon
Vaikka äiti väittääkin etten voi mitään mahapöpöjä saada kun sain niihin immuniteetin päiväkodin pihalta, kun söin naakankakkaa
Muutaman kerran olen ruokamyrkytyksen saanu ja aina saarioisten valmisruuista, en tarkistamattomista kotitarvemunista. Siltihän tollanen paperi olis vaan kiva olla näyttää, jos sitä joku kysyy. Koskaan ei tiedä mistä ne pöpöt lopulta iskee ja millon.
Muutaman kerran olen ruokamyrkytyksen saanu ja aina saarioisten valmisruuista, en tarkistamattomista kotitarvemunista. Siltihän tollanen paperi olis vaan kiva olla näyttää, jos sitä joku kysyy. Koskaan ei tiedä mistä ne pöpöt lopulta iskee ja millon.
-
Maattari
- lindell
Täälläkin tehdään salmonellatestit kulhoja nuolemalla.
Muusan ja Sannan kanssa samaa mieltä. Jos haluaa olla varma ettei salmonellaa ole niitä testejä pitää ottaa tarpeeksi usein, noin kolmen kuukauden välein. Mitä virkaa sellaisella paperilla on jossa todetaan että salmonellaa ei ollut tiettynä päivämääränä? Eikös jyrsijätkin levitä tautia niin kanat voivat sen saada vaikka sisällä olisivatkin.
Muusan ja Sannan kanssa samaa mieltä. Jos haluaa olla varma ettei salmonellaa ole niitä testejä pitää ottaa tarpeeksi usein, noin kolmen kuukauden välein. Mitä virkaa sellaisella paperilla on jossa todetaan että salmonellaa ei ollut tiettynä päivämääränä? Eikös jyrsijätkin levitä tautia niin kanat voivat sen saada vaikka sisällä olisivatkin.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.
The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
-
Rusina
Sama salmonellatestaus kuin monella muullakin. Äiti ja poika kinaavat kumpi nuolee kulhon
. Mulla on kerran ollut kunnon ruokamyrkytys, jonka sain ravintolan seisovan pöydän lohesta. Meitä vihreitä ihmisiä oli linja-autolastillinen. Muutama säästyi, ne lohta syömättömät. Paljon turvallisemmin mielin nykyään nuolen taikinakulhon kuin syön ravintolassa
.
-
SannaT
Kyllä siis nuollaan astiat ja syödään taikinaa.
Eihän se leipominen muuten olisi yhtään niin kivaa
Eihän se leipominen muuten olisi yhtään niin kivaa
-
milkkis]
Joskus oon kuullu tälläsen väittämän et salmonella paranis n 4kk esim kanoilla. Eli siis jos ottaa kerta vuodessa testin niin ne on voinu sen sairastaa ja parantua?
Meillä kans muksut leikki kesällä pihalla ja teki hiekka mössöjä joita sit "syötti" kanoille eli jakoivat kasoihin joita kanat tuli ihmeissään kattelemaan. Puoltoista vuotias neiti istu ankan läjässä ja tais sitä vähän sormiinkin mennä ja siittä sit suuhun
Anoppi on sairaan pöpökammonen ja voitte uskoa kuin kauhuissaan se oli kun näkin muksujen leikkivän pihalla kanojen keskellä
Samainen neitokainen söi vuohien papanoita, ihmettelin et mitä se mälvää suussaan ja avasin suun ja tutkin asian niin suu oli täynnä vuohen p...aa, oli varmaan hyvää. Kielsin tietysti mut voi kiesus et meinasin kuolla nauruun 
Meillä kans muksut leikki kesällä pihalla ja teki hiekka mössöjä joita sit "syötti" kanoille eli jakoivat kasoihin joita kanat tuli ihmeissään kattelemaan. Puoltoista vuotias neiti istu ankan läjässä ja tais sitä vähän sormiinkin mennä ja siittä sit suuhun
- HiltaHelikopteri
- kukkoilija
Apuva! Tää ^ oli päivän parasmilkkis] kirjoitti:Samainen neitokainen söi vuohien papanoita, ihmettelin et mitä se mälvää suussaan ja avasin suun ja tutkin asian niin suu oli täynnä vuohen p...aa, oli varmaan hyvää. Kielsin tietysti mut voi kiesus et meinasin kuolla nauruun
Joo, se kerran tai kaksikin kertaa vuoteen tapahtuva testaus ei oikeasti todista kanojen olevan salmonellasta vapaita: http://www.ett.fi/tarttuvat_taudit/salmonella
-
helleena
Meidän poika söi oikeesti naapurin tytön tekemiä hiekkakakkuja
. Paljastu kun kävi wc:ssä ja kakka ei suostunu lähtee pytynpohjasta eteenpäin vaikka olis kuin monesti vetäny. Kokeilin läjää lopulta vessaharjalla ja olin iha
. Piti ettii siivoushanska käteen ja mättää läjä käsin pois pytystä
. On muute märkä hiekka pytynki pohjassa painavaa ja tiukassa
. Samanmoista läjää pääs naapurin rouvaki kohta kotonaan ihmettelemään
. Oli ollu tenavilla kakkubileet
.
-
suikku
Voi, voi!
Ei meidän muksut sentään ole hiekkakakkukahveille ryhtyneet. Mitä nyt lunta syövät. Vähän väistelevät keltaisia jälkiä lumessa. Ihan vierestä voi kyllä ottaa. Sehän on puhdasta.
-
Hansu
Meillä tämä nuorimmainen oli pienestä pitäen mukanani navetassa päiväkäynnillä. Istuskeli, kun ei vielä kävellä osannut...ja mätti suuhunsa kaninpananoita minkä ennätti
. Oli nääs hyvä harjotella sorminäppäryyttä
... Mut nehän on vaan hyvästä noi kaninpapanat...koiratkin niitä ra
kastaa
-
Mini
Lohduttavaa kuulla että muidenkin jälkikasvut pyörivät siinä itsessään ja maistelevatkin.
Ja jälleen kerran pohdin tuon salmonellanäytteen kanssa. Vaikka asia onkin kuten Muusa sanoo, silti keventäisi mieltä jos olisi sellainen a4 joka sanoo että ollaan salmonellavapaita päivämäärällä x. Kai sitä täytyisi ottaa härkää sarvista ja otattaa se näyte niin ei tarvitsisi sitäkään pohtia.
Ja jälleen kerran pohdin tuon salmonellanäytteen kanssa. Vaikka asia onkin kuten Muusa sanoo, silti keventäisi mieltä jos olisi sellainen a4 joka sanoo että ollaan salmonellavapaita päivämäärällä x. Kai sitä täytyisi ottaa härkää sarvista ja otattaa se näyte niin ei tarvitsisi sitäkään pohtia.
-
Kerria
Siskon kaksospojat sammutti aikoinaan janonsa muutaman päivän muhineella kananpskavedellä (lannotetta kasvariin). Joivat ihan janoonsa sitä. :P Ripulihan siitä seuras, mutta oisko se johtunuki siitä että kyseessä oli teollisesti käsitellyt kananpskarakeet eikä the real thing?
Myrkytyskeskuksessa olivat kuulemma sanoneet että kesällä noita puheluita tulee paljon eikä oo mitenkään vaarallista.