kanat ja kani

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

kite

Re: kanat ja kani

Viesti Kirjoittaja kite »

Aberkios: ymmärsit väärin viestini... Mulla ne ei ole yhdessä -edellä mainitusta syystä. Otahan se palkokasvi pois vaan :smt002

Vaan tämä ylimääräinen varovaisuus, koska "joskus jossain jotain, niin koskaan ei voi..." oli se mitä hämmästelin ja sen liittymistä tähän. Tottahan on hyvä, että täällä(kin) kerrotaan kokemuksista, ettei ihan kaikkea tarvitse itse kokea kantapään kautta.
Karhurouva

Viesti Kirjoittaja Karhurouva »

Riskejä on kyllä kaikessa, eikä vähiten esimerkiksi eläinten vapaassa ulkoilussa. Nämä ovat vaan niitä riskejä, joita pitää peilata siihen elämänlaadun tasoon.

Salmonellaa pitäisin silti itse kanilla suhteellisen vähäisenä riskinä. Kun ajattelee, kuinka moni kani tässäkin maassa viettää kesänsä ulkona ja meillä ainakin pikkulinnut ovat hoksanneet samantien kanin hylkykauran mainioksi ruuaksi vieraillen häkeissä säännöllisesti. Villeissä linnuissa lienee kuitenkin edelleen suuremmassa määrin salmonellaa kuin siipikarjassa, ja ainuttakaan sairastapausta kanien puolelta ei ole ainakaan minulla sattunut vastaan, enkä sellaisesta ole edes kuullut. Kaikkihan varmasti myös tietää, että Suomen eläinsuojelulain nojalla kanin pitäminen verkkopohjaisessa häkissä on (onneksi) kielletty. Verkkoa pohjalla saa toki olla, mutta sen täytyy olla maanmyötäisesti, se ei saa olla lattia kanin jalkojen alla.

Itsehän toki jokainen eläimensä tuntee, mutta minun on hyvin vaikea kuvitella myöskään tilannetta, että täyspäinen kani kävisi linnun kimppuun, olipa sen hormonitoiminta missä tilassa tahansa. Epävarma, ensikertalainen emo saattaa toki puolustaa poikasiaan, jos kana on koppiin menossa, mutta tuntuisi, että keskimääräisellä älyllä varustettu henkilö ei kaniemoa jättäisi kanojen kanssa samaan häkkiin poikimaan, nakit kun varmasti maistuisivat kanoille mainiosti. Itselläni kyllä on kertaalleen päässyt sellainen vahinko sattumaan, että kukko karkasi pari päivää aiemmin synnyttäneen ranskiksen häkkiin. Kaniemo ei edes kylkeään kääntänyt, vaivautui jaloilleen vasta kun itse lähdin kukkoa sieltä ajamaan, ja silloinkin kerjätäkseen minulta herkkuja. Pelkäävä kani on varmasti myös vaarallinen pelkonsa kohteelle, mutta varsin oudolta tuntuisi paniikissa olevan kanin pitäminen kanojen kanssa samassa häkissäkin, kanin pelkotila on hyvin selvästi nähtävissä. Jonkunlainen suojapaikka varmasti on kanillekin tärkeä, varsin helposti onnistunee tehdä boksi, johon kana ei mene, mutta kanin on helppo luikahtaa.

Useita huomioitavia asioita toki on yhteiselossa. Kanin hengityselimet ovat varsinkin talvisaikaan hyvin herkkiä, ja ylimääräinen pöly voi johtaa riniittiin, pahimmassa tapauksessa jopa krooniseen sellaiseen. Kaikki linnuilla käytettävät pohjamateriaalit eivät ole liian pölyävinä kaneille suositeltavia. Samoin jalkapohjien tulehdukset ovat kaneilla tavallisia, ja likainen pehku on usein syy siihen. En kuitenkaan itse ole vielä päässyt kestopehkua keväälle asti seuraamaan, joten en osaa arvioida, meneekö se jossain vaiheessa kanin jalkapohjille haitalliseksi.

Itse olen muuten saanut eräällä toisella palstalla kritiikkiä kanojen laiduntamaan päästämisestä. Kun ovat tosiaan niin alttiina pedoille. Ja kyllä, epäilemättä häkkikanalassa petoriski on pienempi. En silti tunne minkäänlaista pistoa sydämessä kun löysään kanat tarhastaan, enkä kyllä silloinkaan, kun nostan kanin tai kaneja juoksemaan samalle laitumelle juoksemaan. Elämä on täynnä riskejä, joitakin niistä on vain otettava ja niiden kanssa elettävä ja jokainen tekee ratkaisunsa niiltä osin itse.
Kaisa

Viesti Kirjoittaja Kaisa »

Meidän uusi kanakoppi valmistui vihdoinkin ja kanat ja viiriäiset muutti sinne toissapäivänä. Viiriäishäkin alle tehtiin kaksi kanikoppia ja sinne on asukit tulossa ensi viikolla.
Tätä ketjua lukeneena suunnittelimme kanalaa niin, että kanoilla on ruoka "pöydällä" ja pupujen häkkiin meinasin tehdä pikkuiset reiät, josta kanat eivät mahtuisi, niin että kaneilla olisi myös yksityistilat ja -ruoat. Mutta nyt kun luin uudelleen tätä niin huomasin, että taitaa useimmilla ainakin olla isoja kanirotuja kanojen kanssa. Nämä meidän puput ovat kääpiökaneja, mahtaako niiden ja kanojen yhteiselo sujua tai uskaltaako sitä yleensäkään kokeilla? Pupuhäkit eivät kyllä ole mitenkään minikokoiset ja kunhan talli valmistuu niin ne pääsevät kyllä käytävillekin juoksemaan mutta olishan se mukavaa, jos voisivat hyödyntää tuota isohkoa (~10 m2) kanakoppia.
pipsa

Viesti Kirjoittaja pipsa »

Tarkistin juuri nuo kanin tassun pohjat ja ihan hyville näyttivät.Muutenkin turkin yleiskunto on kiiltävä ja tuuhea sellainen. Simät ei rähmi eikä mitään muutakaan ole ainakaan vielä nähtävissä...puoli villi siitä on tullut ja kiinniottaminen on operaatio aina,vaikkakin syö kädestä.

Tuo meidän kani on niin seurallinen ja viihtyy suurimman kukon kanssa. Kosiikin sitä joskus :smt003 Ne on soöpö pari faverolle kukko ja ranskanluppa tyttö. :smt007
Mun mielestä olisi nyt (eläinrääkkäystä) kiusaamista jos siirtäisin sen tuolta kanalasta pois.
Meillä asustaa isot ja pienet kanat,pari kukkoa,tiput ja muutama kalkkuna sekä tuo kani samassa tilassa eikä ongelmia tosiaan ole ilmennyt.

Sekä tuo kanojen nokkiminen ruokakipolla on loppunut vallan. Kanat ovat tajunneet ettei tuo mihinkään lähde vaikka kuinka nokkii. Toisiaan kyllä komentelvat ruokakipolla,mutta kani saa olla rauhassa. Tosiaan rehu on korkeemalla ja kaalit tms.. epäsopivat kanalle laitan kanin ulottumattomiin. toisin päin ei mun tietääkseni tarvii varoa mitään ?!
Hansu

Viesti Kirjoittaja Hansu »

Meillä tuolla navettatilassa on vanha kääpiöluppakorvapariskunta aina vapaana (eivät pääse muiden häkkeihin kuitenkaan). Tämä urospuoleinen kani on kovin omistushaluinen omasta karsinastaan (1,5mx2m) eli ajaa sieltä kyllä ylim. pois. JOskus siis otan Klaara-kanasen ''siivousavuksi'' eli annan kuljeksia vapaana myös tuossa tilassa... Eksyi kerran tuonne kanien karsinaan ja sai kyllä aika jahtauksen kääpiöluppisherran taholta. Muuten saa olla kanat vapaasti...mutta tuonne karsinaan siis ei ole menemistä :smt002 . Ja meilläkin tämä samainen kanipari ulkoilee kesällä vapaasti ulkona pihalla. Eivät lähde mihinkään kauemmas, sisälle yrittävät tullo taloon ja nukkuvat koirien vieressä (tosin koirat koittavat karkuun :smt003 ). Ja vaikka tuossa riskinsä on, en ikinä laittaisi tarhaan ulos (kuten toinen pariskunta on...). Olivat ekana kesänä tarhassa, mutta niin apaattisia ja jopa äkäisiä että nopsaa laskin vapaaksi. Hyvin menevät ''ajamalla'' navettaan... hoen vain että ''nyt navettaan'' ja ohjaan kepillä... Oli siinä kuulkaa naapurin isännillä ihmettelemistä...''ihanko pysyvät pihalla?'' ''siellä on kanit pihalla vappaana...'' :smt005 . (Ja tuolle vapaanapidolle olen saanut myös kanien edellisen omistajan hyväksynnän, vaikka tietysti en sitä ''tarvitsisi'' edes...)

Tämän lähemmäs ei kanit usein pääse, kun koirat pitää ''hajurakoa''
Kuva

Uploaded with ImageShack.us
vardenji

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Suunnitelmissa on vielä joskus siirtää meidän pupuherra kanalaa, kun siellä sais kaivella paremmin. Kaikkea tarttee näköjään kuitenkin vielä harkita käytännön osalta. Onko kellään tullut vastaan kania, jonka silmät vuotaa aika ajoin? Mitään tulehdusta ei tunnu olevan, silmät vaan vuotaa päivän pari ja sit se menee ohi. Mistä vois johtua ja uskaltaako tällasta ens syksynä jättää kanojen kanssa? Talvesta en sitä vie, koska sisällä tottunut pari vuotta nyt olemaan.
Kaisa

Viesti Kirjoittaja Kaisa »

No nyt on puput tullu ja ollaan koitettu mitä ne tuumaavat kanahäkissä pomppimisesta. Puput ei ollu moksiskaan kanoista vaikka ovat puolet pienempiä mutta kanat hyppäs eka orrelle ja piti siellä kovaa potpotusta. :smt005 Uskalsivat sitten kyllä alas mutta väistivät aina kun puput pomppi lähelle. Kanineidit vaan eivät tule oikein keskenään toimeen, toinen ajaa toista takaa välillä ja puree selkään ja takapäähän :smt009 , joten mitään yleistä vapautta ne eivät tule saamaan, vaan yksi kerrallaan tai valvovan silmän alla.
jenjen

Viesti Kirjoittaja jenjen »

Enpäs oo koskaan tullut ajatelleeksikaan, että Lupposen ja Olivian voisi laskea samaan tilaan kanojen kanssa :smt002 Ne on siis kääpiöluppia, eli aikamoisia rääpäleitä. Kuinkahan niiden elo sujuisi Heimo Von Guuggelsonin kanssa? :smt003

Ite en uskaltaisi kyllä noita pupuja vapaaksi pihalle päästää, tulisko muka takaisin? :smt017
Vastaa Viestiin