siitosmunien kerääminen

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Suvianne

Re: siitosmunien kerääminen

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Niin muuten muuttuvat kiiltäviksi!?
Voihan sekin olla yksi syy, miksi kosteus ei ole niin tärkee emohaudonnoissa??
Vaan eipä auta ruveta omia munia rasvaileen... :smt003
Vaikka voishan sitä kokeilla pyyhkästä miehen kaljussa.... Sellasta luonnon rasvaa :smt037
siimis

Viesti Kirjoittaja siimis »

Mitäköhän mies siitä tuumais? Hei oo paikallas vähän aikaa, mä hieron näitä munia sun kaljuun? :smt005 :smt043
monnilainen

Viesti Kirjoittaja monnilainen »

Ja sorsanmunien kastelu lienee sallittua, no hätä. Sorsaäitikin kun tuppaa varpaitaan uittamaan, niin tuskin käy föönissä ennen munien päälle istahtamista. Myös haudonnan aikana on hyvä sorsilla olla kosteampaa kuin noilla kuivan maan lintusilla. Tarvittaessa olen minäkin pessyt likaiset munat, enkä ole huomannut mitään huononemista prosenteissa. Mutta kutikulaa ei saa hangata! Suojakalvo jos rikkoutuu, pöpöillä on avoin kulku sisään ja ulos.
Suvianne

Ai kamala kun nauratti, munat ja kalju!

Monnilaiselta tuli se Kutikula-sana. Mietin sitä raivokkaasti aamusta, vaan en saanu mieleen.

Kun ankan munia haudottiin lapsena, niin niitä me ihan suihkuteltiin kerran päivässä.
Myskiemot ei kyllä käy ihan joka päivä kylpemässä. Välillä perättäisinä ja välillä on monen päivän tauko.
mona

Viesti Kirjoittaja mona »

Hei!
Joskus lähtee huonompikin muna.Minulla juuri on kuoriutumassa kalkunantipu sellasesta munasta joka oli alku kuusta kaksi yötä ulkona
ja lämpö kävi pakkasen puolella olin varma että siitä ei tule mitään mutta näköjään olin väärässä :smt040
siimis

Viesti Kirjoittaja siimis »

Joskus lähtee huonompikin muna tosiaan. Mun oli ihan pakko päästä testaamaan uutta kääntölaitetta, joten latasin koneen täyteen viiriäisenmunia, jotka olin kerännyt purujen seasta... Ja koska aika suuri osa oli likaisia, niin reilusti vaan pesin ne kaikki. Eli pistin lämpimään veteen ämpäriin likoamaan hetkeksi, heiluttelin varovasti eestaas ja sitten yksi kerrallaan kuivasin paperilla.

Eihän se tulos kovin häävi ollut, mutta huomattavasti parempi kuin edellinen satsi (joita siis ei pesty, ja oli tuoreet munat) :smt003 Jostain syystä edellinen meinaan meni ihan poskelleen, vain 5% kuoriutui ja nyt kuitenkin 25%! Olisko tuon kääntölaitteen ansiota - nyt meinaan kerätä tuoreet munat ja EN pese niitä ennen koneeseen laittoa. Katsotaan mitä tapahtuu, hukunko viiriäistipuihin..?
Suvianne

Minulla taas näyttää epäonnistuneen myskihaudonta. Munat oli pesässä vielä pakkasten aikaan, mutta ei se kauheen kylmänä ole voinu käydä.
Mutta ilmeisesti, eivät kovin kylmää kestä :smt013
Toinen aloitti myöhemmin hautomaan. Jospa ne olis kunnossa...
Vastaa Viestiin