Tiput ja muu parvi

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Suvianne

Re: Tiput ja muu parvi

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

HiltaHelikopteri kirjoitti:
Mulla on varmasti ruostunut matikkapää, mutta kahden laskukerran jälkeen olen saanut Suviannen tipuleivän proteiinimääräksi alle 14% :smt017
ps. olis kiva kun osoittaisit kysymyksen suoraan minulle. Esim. Suvianne, en saa leivästäsi kuin 14 protskua. Kummassa vika?

Ainekset Määrä Energia P H R K
Tonnikala öljyssä (Rainbow) 140g
2,6dl
14rl 266kcal 35g 0g 14g 0g X
Ohrajauho 150g
2,7dl
19rl 469kcal 12.4g 96.6g 3g 11.4g X
Kaurahiutale 100g
2,5dl
17rl 355kcal 14.5g 57g 7.3g 10g X
Vehnäjauho puolikarkea 50g
0,8dl
5rl 168kcal 5.1g 35g 0.6g 1.8g X
Öljyt, rypsiöljy, 5 g, 1 tl 50g 450kcal 0g 0g 50g 0g X
Pellavansiemen kokonainen/rouhe 50g
0,8dl
5rl
17tl 162kcal 14.5g 3.5g 10g 15.3g X
Auringonkukansiemen 50g
1/2dl
3,3rl 291kcal 11.5g 6.3g 24.8g 3g X
Seesaminsiemen, kuorineen 30g
1/2dl
3,5rl
10tl 195kcal 8.1g 2.1g 17.4g 3.7g X
Rahka Milbona 250g 170kcal 30.5g 9.8g 0.5g 0g X
Soijarouhe, vaalea 50g
1,4dl
10rl
33tl 182kcal 19.3g 23.2g 1.2g 5.1g X
Porkkana, keskikokoinen 65g 200g
3,1kpl 56kcal 1.2g 11.9g 0.4g 5g X
Kananmuna kuoreton 100g
1,8kpl 143kcal 12.5g 0.3g 10.3g 0g X
Kurpitsansiemenet, kuivattu 50g 271kcal 12.3g 8.9g 23g 2g X
Leivinjauhe 15g
1rl
3tl 26kcal 0.8g 5.7g 0g 0.1g X

Annoskoko tuplana 2570g 6409kcal 355.4g 520.6g 325g 114.8g
Valittu annoskoko 1285g 3204kcal 177.7g 260.3g 162.5g 57.4g
Annoskoko puolitettuna 643g 1602kcal 88.9g 130.2g 81.3g 28.7g
Arvot/100g 100g 249kcal 13.8g 20.3g 12.6g 4.5g

Olen laskenu ton leivän kalorilaskurissa. Laitoin tohon kopion. Se on sekava kun se on sellasesta taulukosta.
Mutta selkeesti lopputulos on, että sadassa grammassa on 20,3 g ja se kalorilaskuri antaa prosentiksi 22%

Eli tässä palvelussa olen ihan maksettuna jäsenenä.
http://kalorilaskuri.fi

Pitää koittaa katella, että olenko muistanu siihen ohjeeseen laittaa kaikkia aineksia, kun kalorilaskuriin näpytetyillä tulee parikymmentä rossaa protskua.
kite

Viesti Kirjoittaja kite »

Älä Suvianne nyt ota sitä palkokasvia mihinkään. Tuskin HiltaHelikopteri sillä pahaa tarkoitti, kunhan asiaa ihmetteli...
Ja siis voishan se matikkapää olla ruosteessa :smt037
Mulla ainakin.

Mutta siis munitaanko teillä niin paljon, että niistä riittää tipuruokiinkin :shock:
Meillä ei riitä tällä hetkellä edes syötäväksi itselle.. Ja minä vahdin apinan raivolla niitä harvoja munia mitä on saatu :smt013 Kakarat kun tuppaavat syömään kaiken mitä kerkiän tuomaan.. Ja kaupasta on pakko hakea lisää.. :(

Nuorimmainen kun on niin allerginen, että ei oikein kaupan munia voi antaa. Siksi meille nuo kaakattimet tulivatkin. Mutta nyt on kaikki huomanneet miten herkullisia ne on eikä sille syömiselle tule loppua lainkaan :shock:
Ja tästä syystä myöskään en tahtoisi niille kanasille teollisia rehuja antaa. Ehkä ihan tipuille voi, muttei enää muniville...
Suvianne

Juu ei palkokasveja.. Mutta kun on "huoneessa" niin kolmas persoona on vaan ihmeen kuulonen :smt003 Toivottavasti en ite tee tuota :smt017
ja voi siinä virhe ollakkin, mutta en käsitä missä... Kun luotan kuin vuoreen tuohon kalorilaskuriin. Eli näppisvirhe vois olla??
En ole vielä jaksanu käydä tarkemmin läpi.

Jos sulla on allergiaa, niin suosittelen lämpimästi, että harkittet kotiruokintaa.
Mutta se voi tulla kalliimmaksi ja tieten pitää keskittyä.
Meet ekaksikin kyseleen kaupoista saisko ylipäiväistä salaattia ja kalaa tai lihaa.
Perkkeitä tulee kaikille kaupoille missä on kalatiski. Jos suostuvat, niin helpottaa kummasti.

Ei meillä munia just nyt tuu kanoilta kovinkaan paljoo. Ankanmunia olen saanut. Vaan just tänään päätin antaa toisenkin ruveta keräämään pesään munansa, että pääsee hautoon ja lopettaa muninnan. (en halua, että munivat koko talven ja lepäävät kesällä)

Mutta tuota leipää teen siis tipuille.

Nyt kanani saavat viljaa, kalkkia, säilöheinää, lihaa ja kalaa. Leipää. Suosin rouhe, monivilja ja siemenleipiä kanoille.
Kaiken raakana, itse nokkien, mitä mieli tekee.
Sitten saavat eineksiä. En tiedä onkohan sekään viisasta jos on allergiaa perheessä. Ehkä sellaset vähän jalostetut sopii teille paremmin.
kite

Suvianne: ok, kiitos vinkeistä.

Täällä päin ovat kovin tarkkoja tuon lain kanssa, että kaupasta ei saa antaa mitään vanhentuvaa tai "Ylijäämä".. Joku voisi hyötyä..
Kateellisten kaupunki... :O

Ja itse en onneksi ole allerginen, mutta nuorimmainen on aika ikävästi kaikelle... Mutta noita oman kanan munia on voinut syödä, mutta siksi juuri niitä teollisia ruokia välttäisin... :)
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Mulla ei ole mitään kotiruokintaa vastaan...sitä vaan koetan muistutella, että sen kanssa pitää olla tarkkana :smt006

Suvianne: meneekö tämän laittamasi taulukon luvut siten, että P on proteiini, H on hiilihydraatti, R on rasva ja K on kuitu(ko)? (Tuon palvelun ilmaisversiossa ei ole K:ta ollenkaan...)

Ainekset Määrä Energia P H R K
Tonnikala öljyssä (Rainbow) 140g 2,6dl 14rl 266kcal 35g 0g 14g 0g X

Jos ne menee noin, niin 100g tipuleipää sisältää proteiinia 13.8g, hiilihydraattia 20.3g ja rasvaa 12.6g.

Arvot/100g 100g 249kcal 13.8g 20.3g 12.6g 4.5g
kite

Ja hitsi nythän mä vasta muistin (siis en mä sitä lukenut tuosta ylhäälätä, ite muistin :-" ) että kanoille voi antaa tuota säilöheinääkin :shock: :oops:
Suvianne

Hilta katoit ihan oikein!! Laitoin ton gramman väärin!!
Mutta se kone meinaa että prosentit on silti 22???
En saa kopioitua sitä prosenttia kun se on sellanen piirakka kuvio.
Eli piirakassa näkyy, että rasvaa olis 46 ja proteiinia 22 ja hiilaria 32%
Ja rehuissakin ne ilmoitetaan prosentteina.
Eli onko se nyt sitten oikein vai väärin, en osaa sanoa.

En muuten nyt ymmärrä tuota ollenkaan. olen siis aina tuijottanut sitä piirakkaa. Niin miksi rasvaa olis muka 46 prossaa vaikka sitä on vain 12,6g per 100g???
Mutta miten tuon palvelun juttu voi näyttää väärin??
Suvianne

Kyselen tuosta siellä foorumilla. Joten siihen asti kun tietää paremmin, niin pitää antaa lihaa lisäksi tipuille. minulla on kyllä jauhelihaa aina ollutkin.
maatiaiskukko
sussex
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maatiaiskukko »

Hyvin näyttää pärjäävän tuo uusi kanaemo parin tipunsa kanssa muiden kanojen kanssa samassa parvessa. :smt003
Virhe taisi olla aiemmin minulla se, että olivat ensin muutaman viikon verkon takana kasvamassa ja vasta hieman vartuttuaan yhdistin parvet. Nyt taidan purkaa kaikki nuo verkkohäkit pois, niin saavat nuo emot ja tiputkin liikkua vapaammin.
Tyrnäväläisiä maatiaisia Lapissa
Suvianne

Mukava kuulla!
Ehkä ne pitääkin tulla sinne untuvapalloina ja hellyyttävinä sellaisina. Eivät ole uhka ja siten sopeutuvat paremmin.
maatiaiskukko
sussex
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maatiaiskukko »

Nuo isommat tiput tosin näytti hieman komentavan välillä pikkutipuja, mutta emo näytti niille missä on kaapin paikka. :smt005
Tyrnäväläisiä maatiaisia Lapissa
Suvianne

Suvianne kirjoitti:Hilta katoit ihan oikein!! Laitoin ton gramman väärin!!
Mutta se kone meinaa että prosentit on silti 22???
En saa kopioitua sitä prosenttia kun se on sellanen piirakka kuvio.
Eli piirakassa näkyy, että rasvaa olis 46 ja proteiinia 22 ja hiilaria 32%
Ja rehuissakin ne ilmoitetaan prosentteina.
Eli onko se nyt sitten oikein vai väärin, en osaa sanoa.

En muuten nyt ymmärrä tuota ollenkaan. olen siis aina tuijottanut sitä piirakkaa. Niin miksi rasvaa olis muka 46 prossaa vaikka sitä on vain 12,6g per 100g???
Mutta miten tuon palvelun juttu voi näyttää väärin??
No niin :) Nyt ymmärrän.
Eli se piirakka kertoo kaloreiden määrän. Ja koska rasvassa on enemmän kaloraita kuin esim protskussa, niin siksi se on isompi prosentuaalisesti.
Olen siis aina katsonut ihan väärää kohtaa kun olen tehnyt esim. tipuleipä reseptiä tai omiakin reseptejä. Ottaa pannuun. mutta samapa tuo. Nyt tiedän ja parempi myöhään kuin ei milloinkaan :)
Eli seuraavaksi muokkaan ton tipuleivän siten, että siihen tulee 20g protskua per 100g. Sittenhän se menee oikein.
Taidankin leipoa pakkaseen ja tehdä tuotekehitystä samalla. Eiköhän niitä tipuja taas tule joskus.
Suvianne

Ompa homma saada protskua noin paljon 100 grammaan!!?? Mitähän ne lykkää tuohon rehuun, että siinä on muka noin korkee se proteiini. Ja mitkähän ne oikein on per 100g. Kun ilmoittavat vain prosentteina. Eli onkohan niissä just se 19g per sata?
No nyt lykkäsin lihaa leipään sekaan. Joten ei enää oikein leivästä voi puhua vaan paistoksesta :smt120
annemari

Viesti Kirjoittaja annemari »

minun tiput syöpi keittettyä murskattua kananmunaa, kaurahiutaleita, pikku-punaheltta, kauraa, ohraa, pellavarouhetta, keitetty makaroonia ja leipää. Kaalia ja herneitä myös satunnaisesti. Helppoa, edullista ja monipuolista. Minulle on tarpeeksi iltapuhteita töiden jälkeen makaronin ja munien keittelemisessä, en jaksa mitän alkaa niille leipomaan :smt003 :smt002

Mieleistäni tuo minunkin ruokavalioni on monipuolinen, runsas ja vitamiinipitoinen (ja proteiini ja valkuais...) Että helpollakin pääsee. Lihaa en anna linnuille ollenkaan, mielstäni se ei kuulu niille. syököön sitten kesällä matoja, hyönteisiä ja hiiriä jos kissoilta jää, mutta lihat pistelen itse poskeeni !!
Suvianne

Vaan kokeileppa joskus viikon vanhoille heittää jauheliha luikeroita! Alkaa sellanen ralli, että jo senkin takia on hauska antaa!! :smt005
Vastaa Viestiin