Nuori kana hautoo (x3) ja tipujakin on+suruja myös

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

sisu65

Re: Nuori kana hautoo (x3) ja tipujakin on

Viesti Kirjoittaja sisu65 »

Onnea tipusista.
kana.karoliina

Re: Nuori kana hautoo (x3) ja tipujakin on+suruja myös

Viesti Kirjoittaja kana.karoliina »

No niin :smt009 Meillä joku ei osaa hoitaa kanojaan.. Minulla on siis neljä näitä kääpiöitä, joista kaikki intoutuivat hautomaan nyt loppukesällä. Ensimmäinen sai neljä tipua, yhden niistä kadotti altaan ja pesästään muutaman päivän ikäisenä, tämä tipu kuoli. Toinen tämän kanan tipuista meni hukuttautumaan vesiastiaan, joka ei edes ollut kanalassa eikä sinne pitänyt olla mitään pääsyä sen enempää tipuilla kuin aikuisillakaan kanoilla. En tiedä vieläkään mistä tipu oli vesiastialle päässyt.

Toinen kanoista sai viisi tipua, näistäkin yksi oli eksynyt emostaan vajaan viikon iässä, sen onneksi sain pelastettua viime tipassa, ja tällä kanalla on kaikki tipunsa onneksi vielä elossa.

Kolmas kana alkoi kauniisti hautoa kuutta munaa. Yhtenä aamuna viikkoa ennen oletettua kuoriutumista menin antamaan aamuruokia kanoille ja yhytin tämän kanan syömästä omia muniaan kukon kanssa. Viimeinen muna oli menossa siinä vaiheessa, en tiedä missä välissä olivat muut munat syöneet. Viimeisessä munassa oli ainakin tipu, sen otin syöjiltä pois. Tälle ei siis tullut yhtään tipua.

Ja tämä viimeinen, neljä tipua kuoriutui vajaa viikko sitten. Tänään aamulla kävin antamassa ruokaa, kaikki tiput tulivat emonsa alta syömään ja emo huolehti niistä ihan normaalisti. Äsken kävin antamassa iltaruokia ja ihmettelin, kun vain yksi tipu tuli syömään. Aikani odottelin, sitten vilkaisin kanan alle, ja :smt009 Muut kolme tipua olivat kadoksissa. Hirveä etsiminen, joka kesti kauan, lopulta pesän reunalta , heiniin ja puruun hautautuneena löytyivät kaikki kolme kuolleina.

En tiedä, kyllä ahdistaa oikeasti. Enkö minä vaan osaa hoitaa näitä kanoja tipuineen vai mikä tässä oikein mättää??! Olen olevinaan huolehtinut kaikki turvalliseksi, pesät ovat hämärät ja rauhalliset (pitäisi kai estää munien syönti?) ja lattiatasossa, etteivät tiput pääse putoamaan pesästä ja pääsevät varmasti takaisin emonsa luo, jos pesästä eksyvät. Vesiastioissa on kiviä estämässä hukkumista, hukkunut tipu päätti hukuttautua ulkona olevaan lampaitten vesiastiaan, jonne sillä ei pitäisi olla edes mitään mahdollisuuksia päästä.

Nyt on niin paha mieli tipujen puolesta, että tekisi mieli vetää kunnon kännit ja pistää tupakaksi, enkä minä edes polta, en juo. Mielessä kävi myös kanojen myynti jonnekin toiseen paikkaan, ettei meillä enää kukaan tarvitsisi kuolla. Ja jos nämä meille jäävät niin en tosiaan halua enää niitten hautovan kertaakaan, kun ei tästä näytä mitään tulevan :smt010
dumblonde

Viesti Kirjoittaja dumblonde »

Voih, onpa sinulla huono tuuri :smt009 Tuskin sinä huonosti kanojasi hoidat, ei kannata vielä luovuttaa! Joskus vaan kaikki menee päin peetä teitpä miten tahansa.
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Voi miten harmittavia tipujen menetyksiä onkaan kana.karoliinalla ollut :smt022 Mutta noin se on, kuten dumblonde sanoi...Aina sattuu ja tapahtuu eläinten kanssa, vaikka kuinka viimeisen päälle niitä yrittäisi hoitaa.

Onko teillä aikaisemmin ollut munien syöntiä? Löytyikö viimeisen kanamamman jäljiltä kylpykuoppaa...olisiko kylpenyt niin raivokkaasti, että tiput jäivät siinä rytäkässä alle?
sisu65

Viesti Kirjoittaja sisu65 »

Voi kun huonoa onnea :smt022 .
tiina

Viesti Kirjoittaja tiina »

Tää ei varmaan kauheasti lohduta, mutta usein ku sattuu, niin tottuu :smt012 nimimerkillä kokemusta on. Joskus haudonta yks toisensa jälkeen on vaikea. Mulla oli tossa keväällä semmoinen kausi, että tuntu että aina sattu jotain. Mulla on sentään eräskin haudonta takana. Tai siis mun kanoilla. Just ku tuntuu, että kaikki mahdolliset epäonnistumiset sun muut on koettu, niin aina sitä jotain sattuu. Jos ei kanat sählää, niin sitten sitä tekee itse jotain tyhmää. Ihan viimeisin töppäys oli, kun tarjottimelle, jossa oli tipiruokaa, oli kaatunut vettä. Ajattelin, että eihän se mitään, vaikka rehusta tulee puuroa, maistuupahan paremmin. Seurauksena oli, että yksi tipi oli juuttunut rehupuuroon kiinni ja kuollu siihen. Ja sitä sotkua oli maksimissaan puolen sentin paksuudelta. Ja mitäs vielä...no niin, yhden munan aukaisin, ku olin aivan varma, että sinne on tipi kuollu. No ei ollu. Näitähän riittää, onneksi ihmisen muisti on siitä mukava, että sitä unohtaa vanhat jutut sitä mukaa kun uusia tulee.
Tarkoitan vaan, että kuvaamastasi päätellen, et ole tehnyt mitään väärin, minä olen tehnyt väärin ja usein ja tuskin mun töppäykset on töppäilty, vaikka kokemusta jo jonkun verran onkin. Älä lannistu, sulla on ollu vaan tosi huonoa tuuria.
Ushva

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Älä syytä itseäsi! Nuo jutut mitä teidän tipuille on nyt sattunu, olis voinu sattua kenelle vain (ja on monelle sattunutkin) eikä ne ole sun syytä. Tiedän tuon tunteen kun tuntuu että mikään ei suju näitten elukoitten kans vaikka kuinka yrittää, sitä on mullakin ollut tässä jo aika kauan ja kyllähän se matalaksi mielen laittaa. Vaan pakko vaan uskoa että vielä se onni kääntyy ja edes joku asia onnistuu. :smt045
Älä luovuta! :smt056
Ushva

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Ja noista omista töppäilyistä mistä tiinakin puhui, niin niitä riittää mullakin vaikka muille jakaa. Tarkoitus on hyvä mutta silti tulee tehtyä toisinaan väärin. Kukaan ei valitettavasti ole erehtymätön, ei me ihmiset ja ei aina nuo kanatkaan näköjään. :smt009
kana.karoliina

Viesti Kirjoittaja kana.karoliina »

Vieläkin vaan harmittaa.. Kävin päivällä kanalassa istuskelemassa ja miettimässä mikä on voinut aiheuttaa kaikki ne onnettomuudet. Onko pesissä joku vika, onko olosuhteissa joku vialla, joka olisi saanut aikaan sen munien syönnin. En vaan keksi mitään. Tilaa on varmasti riittävästi, on annettu rauhaa hautoville ja tipujen kanssa oleville. Ruokaa on riittävästi=aina saatavilla, vettäkin on.

Eniten vaivaa se emo, joka muutamaan tuntiin sai hukattua neljästä tipustaan kolme siihen olevinaan turvalliseen pesään. En ymmärrä, vieläkään. Ei siinä pesässä kylpemisen jälkiä näkynyt, ei mitään muutakaan omituista. Ja ne kuolleet tiput olivat ihan siistejä, ei nokittuja tai mitään.

Toiseksi eniten vaivaa se munansyöjä, ettäs kehtasikin pistellä poskeensa omat vauvansa, ja kaikki vielä. Aiemmin ei ole munansyöntiä ollut, kerran näin kukon pesässä munaa pyörittelemässä, muttei se sitä ennättänyt syödä. Muuten munia oli aina "riittävästi" kanamäärään nähden.

Kiitos kaikille kannustuksesta :smt049 . Kaipa tämä tästä vielä lähtee, tosin seuraavaa haudontaa saavat kanat miettiä kerran jos toisenkin. Oli aloittelijalle sellainen kokemus tämä. Onneksi toisessa kanalassa kaikki kuoriutuneet tiput on koko ajan olleet hyvissä voimissa. Antaa vähän uskoa kanailuun.
Vastaa Viestiin