ihan syäntä särkee kun tuo tirheä tipu(laitoin emojen pesien väliin verkon et kanat ja tipu ja vielä toivottavasti tulevat tiput näkevät toisensa)piipittää siinä verkolla ja katselee toista emoaan.. mut ei auta..pakko koittaa jotain kun tuntuu et jossain mättää kai tuo ihana pieni tipunen pian tottuu tyytymään vain yhteen emoon
jo löytyi selitys mihin tiput ovat kadonneet ajattelin nostaa kanan alla olevia olkia kun oli kertynyt paksu kerros ja katsoa mitä se sisältää...haju oli hirveä.. no ei muuta kun kiukkuinen kana pahvilaatikkoon ja otin munat pois ja tyhjensin koko pesän,hyi helkatti siel oli jemmattu hajonneita munia,kolme kuollutta tipua näin äkkiseltään..sit löysin yhen puoliks kuoriutuneen ajattelin et se elää kun liikkui,hyi ...se oli matoja täynnä haistoin munia, kuusi sinne nyt sit puhtaisiin olkiin jätin viel,mut nyt seuraan tarkasti et pysyvät tallessa.otan pois viikonloppuna jollei mitään näy.kyllä on meikäläisen elämän ensimmäinen haudonta totta totisesti ollut järkyttävä kokemus olis pitänyt erottaa kanat heti omiin pesiin,olis pitänyt sitä ja tätä...toivon mukaan mikään kana ei innostu hautomaan
Mun kanat näytti hautovan niin sopuisasti,mut ilmeisesti tuo munien siirto toisen alta (jälkikäteen ajateltuna )oli tavallaan sitä tappelua,koska kyllähän vastakuoriutunut tipu varmaankin menehtyy sellaiseen?tosi nololta tuntui kertoa miten kävi mut ajattelin et jos joku joskus etsii vastausta samanlailla kun minä eilen et mihin munat tai tiput katoaa niin osaa ajoissa katsoa myös syvemmälle kanan alle...aika hyvin osaavat jemmata kun minäkin katsoin monta kertaa eikä päällepäin näkynyt mitään no virheistä oppii,mut ketuttaa suunnattomasti no mut on yksi terhakka ihana tipu kuitenkin noista kuudesta munasta en jaksa enään uskoa et mitään tulee,mut seurailen viel jokusen päivän.
huh,huh pikkuhiljaa alkaa toipumaan tuon löydön aiheuttamasta järkytyksestä ehkä mä annan tulevaisuudessa kanan vielä hautoa jos innostuu, mut laitan munat kerralla alle ja eristän niin ettei muut pääse munimaan lisää..ja yksi kana yhdessä paikassa.vielä mä kuitenkin pikkiriikkisen jaksan toivoa josko joku noist kuudesta munasta onnistuisi ne eivät ainekaan mädälle haisseet
älä muuta sa nyt kun haistoin noit jäljellä olevia munia niin mädältähän nekin haisi,otin tietty pois,rikoin kuiteski niin tiput niissä oli oliskohan kanojen taistelun lisäksi käynyt niin et ne eivät mahtuneet tarpeeksi littanana olemaan siel?no mitäpä minä noita mietin..joo mut mitäs nyt kun kana tahtoo hautoa vaiks otin ne munat pois?laitoin sille pari tuoretta alle,lieneekö jo rääkkäystä kun toinen on maannut vaiks kuin kauan? kanat munii tällä hetkellä hirveän vähän 2-3munaa päivässä kuudesta kanasta,mistäköhän moinen johtuu? aattelin et jos tuo kana kerran hautoo vaan,niin pistän huomiset munat viel alle ja katson jaksaako hautoo,onko väärin?
Eipä se rääkkäystä tai väärin ole...Kanalle paras palkinto haudonnasta on tipujen saanti ja innokkaimmat yrittävät hautoa niin kauan, että saavat tipuja. Joskus aikoinaan on ihan ohjeistettu, että hautojalta otetaan juuri kuoriutuneet pois ja uudet munat tilalle. Meillä eka haudonta kesti kuusi viikkoa, kun ekat munat olivat tyhjiä. Ja senkin jälkeen haudonnat ovat vähän venähtäneet esim. viikolla. Olen ottanut tavaksi hemmotella hautojaa ylimääräisillä herkuilla ja vesihörpyillä, ettei pääse kovin laihtumaan ylipitkissä istunnoissa. Laita lisäksi vain huomiset munat, ettei veny kuoriutuminen liian monelle päivälle! Toinen vaihtoehto olisi myöskin se, että saisit hommattua jostain juuri kuoriutuneita tipuja ja hivuttaisit ne kanan alle...
kiitti Tänään kanat munivatkin suht hyvin,neljä munaa, eli sain kanan alle eiliset ja tänpäivän munat,6kappaletta,lisäksi otin eilen tipua hoitavan alta sen yhden joka ehti olla pari päivää muttei siitä varmaan enään mitään tuu kun tuo hoiteli tipua,eli nousi usein,tein tussilla ympyrän tuohon munaan et osaan käydä jossain vaiheessa nuuhkimassa ettei mätäne..joo toivottavasti kana nyt sais tipuja En tunne ketään jolla tässä lähellä olis kanoja saati sit tipuja saa nyt sit nähdä jaksaako tuo hautoa tämänkin satsin vai jääkö kesken.
mä oon kummastellut kun kanamunia ei tunnu tulevan...no kukkapuskasta löysin yhen pesän,mut siel ei ollut kun kaksi munaa,mut tänä aamuna kun menin avaamaan kanalan oven harvinaisen myöhään vasta yhdeksän maissa,niin meijän justiina se paineli kauheella kiiruulla kauas tontin rajalle...noo kun olin eläimet hoitanut niin lähin katsomaan et mikäs kiire sil oli niin sieltä nokkosten takaa löysin pesän jossa on yhdeksän munaa haudo se ei vielä.mut mitäs mun nyt kantsis tehdä kun lehtolapset olis ihania mut paikka on vaarallinen öisin,ihan ison metsän laidalla ja kylmäkin alkaa jo olla kantsiskos mun yrittää nyt siirtää nuo munat sisälle pesään vai antaa sen(jos alkaa)hautomaan ja sit yrittää siirtää sisälle?mites nuo munat noissa ulkopesissä,kai ne jotenkin niis hyvinä pysyvät?
Kyllä ne siellä kunnossa pysyy. Meillä on kans nyt "lehtolapsi"buumi menossa, yksi kana hautoi marjapuskassa 9 tipua ja toinen nyt on kerännyt munia heinäpaalien väliin, näkyy 8 munaa jo olevan. Se on muuten hassun näköistä, kun kanalla on "munahätä" ja se vaan pidättelee ja pidättelee, että saa munittua sinne keksimäänsä piilopaikkaan.. Tosiaan juoksujalkaa viipotetaan hirmu kyytiä..
Jos siirrät pesän ennen haudonnan alkamista, kana ei luultavasti ala edes hautoa. Jos siirrät haudonnan alettua, on suuri mahdollisuus, että kana hylkää pesän. Siinä mielessä paras olisi siirtää vasta tipujen kuoriuduttua. En usko, että vielä olisi liian kylmä, mutta petoasia on tietysti ihan paikkakohtainen riski.. Meillä kyllä kanat valitsevat piilopesäpaikkansa todella hyvin ja ovat siellä aivan hiljaa.. Yksi vaihtoehto olisi tietysti rakennella ilman pohjaa oleva häkki (4 seinää ja katto), jonka nostaisi aina yöksi hautojan suojaksi. Onnistuisiko sellainen? (Yksi helppo ratkaisu on lehdille tarkoitettu kompostihäkki nurin päin.)
No nytpä oli meilläkin käynyt köpelösti; toinen hautovista oli polkenut kaksi munaa pesäolkiinsa. Ihmettelin vaan että miten hitossa haisee näin pahalle vaikka on ikkuna auki ja vaikka mitä. Sittenpä se selviskin jo. Ja vielä tuo, jolla oli vain seitsemän munaa, eikä se jolla on tuplat niitä pienempiä. Vaihdoin kaikki pesäoljet ja pesin jäljelle jäävät viisi munaa ja laitoin takaisin pesään, emo meni jatkamaan kesken jäänyttä urakkaansa ihan kyselemättä. Mikähän ihme tuota polkemista nyt aiheuttaa? Onko emo vaan niin homssu että hutiloi vähän kun siirtyilee?
mätämunista lähtevä haju on kyllä uskomaton mä pistin noiden yhdessä hautovien lähelle puhtaita olikia,aattelin jos tarvitsevat ja tokihan käyttöön meni..piilottivat kuolleet poikaset ja mätämunat siel oli sellain mieto mädän haju,mut sit kun ymmärsi rueta tutkimaan syvemmältä niin se oli hirveä..vieläkin tuntee nokassa kun muistelee :smt078jäi muuten harmittaa etten älynnyt pestä tuota peltiluukkua kloriitilla ennenku uudet oljet laitoin..no mut putsasin hyvin kuitenkin,vielä ainekin tuo kana siel jaksaa uutta satsia hautoa. Katson nyt kuinka monta munaa tuo justiina meinaa sinne munia ennenkuin alkaa hautomaan,tarvitsee ostaa vaik tollanen lehti komposti juttu,kiitti vinkistä
Justiinan ulkopesässä kymmenen munaa eikä vieläkään jäänyt hautomaan mut onko kukaan koskaan kokeillut laittaa tollasta ulkopesää ennen haudontaa esim.kissan kuljetus laatikkoon ja prikuulleen samaan paikkaan mihin kana on pesän tehnyt?hylkääköhän tuossa tapauksessa pesän?tai sit kun kantais haudonnan alettua sisälle turvaan? ehkä oon pikusen liian suojeleva näit lapsosiani kohtaan..mut tuntuis vaan niin hirveältä et ressukka olis yöllä oman onnensa nojassa taivasalla niin ja kun noita munia nyt munitaan pitkin pihaa niin mikä lienee olis paras konsti saada munimaan takaisin sisälle?joo,taas hölmöjä kyssäreitä no mut tuo nimimerkki kertoo kaiken
Tota kissankuljetusboksia voisi tosiaan kokeilla. Sekä mulla että Ushvalla kana muni 14 munaa piilopesään ennen haudontaa. Jospa kanat ovat lukeneet sen ohjeen siitosmunista, että säilyvät hyvänä sen noin 2 vk.