Hiltan tiitiäiset

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Matti

Viesti Kirjoittaja Matti »

Kauniita tipusia! Mukavaa, kun syövät kädestä. :D
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4452
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Mitä tarkoittaa...

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

...mitä viiriäinen tahtoo ilmaista, kun se kävelee jännästi kaikki selkähyöhenet pystyssä kroppa matalana=vaaka-asennossa?!? Hullun näköistä enkä kyllä osaa itse arvella, että onko se pelkoa vai uhkausta vaiko jotain ihan muuta? Kanalintuhan se on, muttei mun kanat oo ikinä tehneet noin :oops:

Päivitystä: yksitoista hengissä edelleen ja hyvissä voimissa ovat! Ne pienimmät ovat melkein isoimpien kokoisia ja isoimmatkin kasvaneet kovasti. Eivät vielä muni, eivätkä kiekuile. Ikää tällä hetkellä pari päivää vaille 7 viikkoa. (Sellaisen sukukypsän kukon kiekaisun oon kuullut Kaakatuksen luona---ihan säpsähdin, että mikä äänsi noin...) Yksi sanoo pystyyn noustessaan noin kuin monnilainen mainitsi...Mutta värityksen kehityksestä isännän kanssa on päätelty, että taitaa olla kukkoja enemmän kuin yksi. Mikä olisi maksimi kukkomäärä tähän yhdentoista viiriäisen parveen?
viiriäinen

Viesti Kirjoittaja viiriäinen »

Mielestäni tuo asento on ulhkailua.
Aloittaisiko nyt syksyllä viiriäiset myöhemmin munimaan, minullakin on väh. 7vko vanhoja, eivätkä ne muni. Aina ennen ovat ovat munineet siinä n. 42 päivää vanhoina. Tosin, poikaset ovat olleet aina sisällä, kun nämä taas muuttivat ulos mökkiin. Sekin voi vaikuttaa?
11 linnun parvessa voisi olla kaksi kukkoa, tai kolme, jos vaan tulevat toimeen keskenään.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4452
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Huh huh...

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

...eipäs olekaan mitään helppoa puuhaa tämä "viiruilu"---näin aloittelijalle ainakaan!

Just, kun olin oikein tyytyväinen viiriäisten kasvuun, niin tulikin takapakkia: Pari päivää sitten niistä tuli ykskaks hirmu arkoja! Ihmettelin, että mikä ne on säikyttänyt ja tarkistin, että onhan mulla varmasti samat tallirytkyt päällä kuin ennenkin...

Eilen ja tänä aamuna oli sitten kamala säpinä menossa---juoksivat häkin seiniä myöten ja pyrähtelivät lentoon. Aattelin, että ne on varmaan lähdössä muuttomatkalle tai sitten niistä on tullut "murkkuja"!

No---tänään päivällä olikin yksi kukko repinyt kahdelta kanalta ja yhdeltä ehkä-kukolta höyheniä päälaelta. Toisella kanalla jopa verijälkiä! Mutta---yllätin sen "itse teosta" ja laitoin heti toiseen häkkiin, josta näköyhteys muihin. Annapas olla---sehän rupesi kiekumaan! Ja muiden elämä rauhoittui hetkessä. Nukkuivat kyllä tosi paljon---olivat kai väsyksissä tuon kukkosen rietastelun jäljiltä :oops:

Oonkohan raakimus, jos pidän sitä nyt yksin? Tarkoitus on karsia liiat kukot parvesta pois, mutta vasta sitten, kun olen sata-varma, että ovat kukkoja...Ööö---onko mitenkään mahdollista, että kukot pärjäisivät keskenään=ilman kanoja poikamiesboxissa? Vai onko parasta kysäistä naapurin rouvalta, että kiinnostaako viiriäispaisti?=Paha paikka mulle, mutta tässä on ajateltava parven etu yksilön edun edelle...
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4452
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viime raportin jälkeen tapahtunutta...

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

“Ykkös-kukko” oli vähän aikaa yksin, kunnes sai seurakseen samaan häkkiin (muoviväliseinällä jaettiin häkki kahtia) sen päästä höyhennetyn kanan. Kanan verinaarmut menivät jo ruville, mutta alkoivat sitten vuotaa vähän verta. Oli eristettävä siis muista, etteivät ala nokkia sitä…Kanaa hoitelin Betadinella+Bebantenilla. Hyvin parantui…Sen nimeksi tuli Arpi, vaikkei sille mitään arpea kyllä jääkään…

Ja taas yhtenä päivänä oli täysi härdelli päällä! “Kakkos-kukko” ajoi takaa Mustia (toinen suklaanvärisistä yksilöistä) aivan villinä ja yritti sen selkään joka käänteessä. Siirsinpäs sitten tämän “Kakkos-kukon” “Ykkös-kukon” seuraksi. Lieköpä pitkän päälle viisas ratkaisu, mutta ovat asustelleet porukassa n. viikon ilman haavereita. Tarkkaillaan tilannetta ja toimitaan sitten sen mukaan…

Mustia luulin kanaksi tuon “Kakkos-kukon” käyttäytymisen vuoksi, mutta seuraavana päivänä Musti rupesikin kiekumaan! Siis jo kolmas kukko…kaikilta näiltä kolmelta löytyy se patti ja tulee vaahtoa! Ja se “Kakkos-kukko” on siis sellainen poju---kääks! Mutta niin on myös “Ykkös-kukko”, koska se riekkuu tämän “Kakkos-kukon” selässä! IIKS---Onko näissä jotain vikaa?!?

Pääparvessa on nyt 8 tiitiäistä. Musti on varma kukko ja sen lisäksi kaksi näyttää kukoilta.Toisella näistä on se hassu varvas ja siksipä sen nimi onkin Varpi. Varmoja kanoja on pääparvessa 4. (+yksi sitten lisää, kunhan se Arpi saa kasvatettua höyhenet takaraivolleen)

Toinen suklaanvärinen nimettiin jo pienenä Valkoksi, koska sillä on rinnassa paljon valkoista. Myös siivissä oli, muttei ole enää aikuisvärityksessä…

8.10., jolloin viiriäiset olivat melko tarkkaan 10-viikkoisia, löytyivät ensimmäiset munat! Aamupäivällä kaksi ja iltapäivällä vielä yksi. JIHUU---rupesivat ne sittenkin munimaan, vaikka jo luulin, etteivät ne näin syksyllä aloita munintaa ollenkaan=>viileä ja hämärä talli=>en “pakkomunita” lämmöllä+valaistuksella kanojakaan…

Saattoikos se iltapäivän muna tulla Valkolta? Olin syöttämässä niitä (kädestä keräkaalia) ja Valko ei ollut innostunut syömisestä, vaikka normaalisti on kaikkein innokkain herkkujen perään. Paipatti juosta vähän hermostuneen näköisenä ja asettui sitten pitkäkseen samaan nurkkaan, josta löytyivät aamupäivän munat. Nousi vähän ajan päästä sukimaan itseään ja siinä vaiheessa huomasin, että joku kanoista meni sen kaveriksi “munanurkkaan” ja pyöritteli nokallaan munaa, joka oli vielä lämmin…

Putkauttaako ne munat noin vain ilman kanamaisia kaakatuksia+pesän peittelyitä? Munivatko kaikki japaninviiriäiset samanvärisiä munia riippumatta värimuunnoksesta? Nimittäin ne kaksi munaa olivat ruskeapilkkuisia ja se kolmas lähinnä sinipilkkuinen. Voikos munan väristä päätellä kanan väriä?
viiriäinen

Viesti Kirjoittaja viiriäinen »

Kukoilla on tapana raiskata toisiaan, myös tappelevat, niin että verta tulee. Välttämättä samassa laumassa ei voi pitää kuin yhtä kukkoa.
Viiriäiskanat eivät ääntele muniessaan. Varmaan oli munimassa, ehkä ensimmäistä munaansa, kertomasi perusteella.
Omistuista, sinipilkkuinen muna!? Yleensä munan väristä ei voi päätellä kanan väriä.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4452
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Ja taas päivitystä...

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Tänään laitoin sitten Arpin muun porukan sekaan, kun sen takaraivohöyhenet olivat jo niin hyvin kasvaneet…En uskaltanut kuitenkaan jättää sitä heti ilman valvontaa, vaan jäin tarkkailemaan pitkäksi aikaa tilannetta. Eipä siinä ollut mitään hätää---kukaan ei näyttänyt olevan moksiskaan eristetyn paluusta…

Siinä tarkkaillessani syöttelin tuorekurkkua ja tein mielenkiintoisen havainnon…Musti-kukko on oikea herrasmies: se nappasi kurkkupalan nokkaansa ja kutsui kanoja apajille: jännällä pehmeällä u-hu-hu-hu-äänellä. Kana säntäsi oitis paikalle ja Musti tarjoili sille herkkupalan nokastaan! Toistin “kokeen” monta kertaa ja sama tulos joka kerran…Enpäs kyllä ois uskonut, että viirukukkokin käyttäytyy noin hienosti!

Se vaan harmittaa, kun noita pilkullisia kanoja en erota toisistaan. Voihan niitä rengastaa, mutta mistäs niitä sopivia renkaita saisi?

Ah-jaa...vielä pitää mainita, että ne ykkös- ja kakkoskukot on nyt nimetty...ykkönen on Juntti ja kakkonen Einari :lol: Eh-heh...meilläpäin junttieinari on vähän sellainen haukkumanimi :wink:
viiriäinen

Viesti Kirjoittaja viiriäinen »

Viiriäisillä on tapana, että kukko "syöttää" kanoja, mutta meillä niin tekevät vain siniviiriäiset.
Renkaita voi tilata täältä: http://www.avianid.co.uk/ . Tulivat tosi nopeasti, parin päivän päästä kun maksoin.
Onko pilkulliset kanasi tavallisen värisiä, vai millaisia pilkullisia?
Leenamaria

Viesti Kirjoittaja Leenamaria »

Olisko Moilasella viiriäiskokoisiakin renkaita? Mä tilasin just äskettäin meidän kanoille renkaat. Sunnuntaina maksoin ja tiistaina oli postilaatikossa!

www.kennel-callex.fi
viiriäinen

Viesti Kirjoittaja viiriäinen »

Eipä ole Moilasella, kyselin siltä kesällä. Kyyhky kokoiset ovat liian suuria...
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4452
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Juu---kanat on niitä tavallisia mustapilkkurintaisia=5 tälläistä ja yksi suklaan värinen kana...Kukkoja on 4 ruskearintaista ja yksi suklaan värinen.

Kukot ja tietysti tuon suklaa-kanan erotan toisistaan, joten rengastarve olisi tällä hetkellä vain 4 kipaletta...yhden pilkkurintakananhan voi jättää ilman rengasta...

Ei viiriäisen piirongin laatikossa sattuisi pyörimään ylimääräisiä rinkuloita? Maksua ja postituskuluja vastaan tietysti kyselen...En kehtais vielä tähän hätään tilata Englannista asti ja Moilasen nettisivuilla näyttäisi olevan vain kanoille ja kyyhkyille sopivat koot...vissiin ne kyyhkykootkin on liian isoja viiruille?

Muoks: viiriäinen kerkes jo vastatakin tässä välissä, ettei Moilaselta löydy...

Ja vielä muistaessani Muoks numero 2: Jokos viiriäisen suunnilleen samanikäiset viirulaiset munivat?
viiriäinen

Viesti Kirjoittaja viiriäinen »

Onhan minulla renkaita vaikka kuinka paljon... Et vain tee niillä mitään, ovat umpirenkaita, ne pitää laittaa n. 3vko vanhoille. Tilasin hienosti kukoille sinisiä ja kanoille punaisia, ja renkaissa nimikirjaimeni. -Mutta mutta, hieno ideani meni piloille, kun joku tilasi vahingossa umpirenkaita. :oops:
Eivät tipuset ole alkaneet munimaa, ovat ulkomökissä, päivät ulkoilevat ja yöksi mökkiin. Jos sitten keväällä munisivat?
kuukernuppi

Viesti Kirjoittaja kuukernuppi »

Mulla näyttäis olevan noita samoja viiruja, saapuivat toissapäivänä ja asustelevat kalkkunan pojan kanssa samassa häkissä. Aika mielenkiintoisia otuksia, kovin touhukkaita eikä niin arkoja kuin pelkäsin.. Nyt täytyy vaan opetella erottamaan kukot kanoista :D näyttävät kaikki mun mielestä ihan samoilta, paitsi yksi joka on ihan valkoinen :wink:
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4452
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

viiriäinen: No niin--enpäs teekään, muttei tuo tilauksesi ole pahakaan, kun saattaisin itse huonolla kielipäällä tilata vaikka strutsille sopivia renkaita :oops:

kuukernuppi: Onnea uusista lintusista! Nää on kyllä tosijänniä ötöjä! Kanan+pikkulinnun risteytyksiä käytökseltään---sanoisin...Montako ja minkä ikäisiä sulla on?
kuukernuppi

Viesti Kirjoittaja kuukernuppi »

Nämä minun ötöt ovat syntyneet keväällä (ei tarkempaa tietoa milloin) ja niitä on kaikenkaikkiaan 16 kipaletta :D Tulivat tosiaan perjantaina pienessä pahvilaatikossa samalla kun kaksi myskisorsaa, kahdeksan kalliokyyhkyä, riikinkukkokyyhkypari ja kaksi kalkkunaa.. Isäntä oli tosi mielissään kun tilasin siltä kyydin linnuille työpäivän päätteksi :? Purin viiriäiset laatikosta ja viskasin laatikon pihalle, muutaman tunnin kuluttua ajattelin että katson laatikkoon ettei sinne vaan ole ketään jäänyt. Minua tuijotti laatikosta hyvin vihainen ja hämmentynyt silmäpari: Jätit mut sit tänne :evil: ! Olin ihan ihmeissäni, oletin että ne pinkoo metsään heti kun silmä välttää...onneksi oletin väärin :wink:
Vastaa Viestiin