Viiriäiset rääkyvät

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Eepi

Viesti Kirjoittaja Eepi »

:smt005 Niinhän siinä taitaa välillä käydä vähän isommillakin :smt003
dripple

Viesti Kirjoittaja dripple »

Siskon poika 5v. rakastaa viiriäisenmunia ja söisi niitä vaikka kuinka paljon! Kananmuna ei sitten kelpaakaan samoin :smt003 Se pienien munien kuorinta on ilmeisesti puoli iloa hommassa. Sama juttu oli kesällä tomaattien kanssa: tavallisia ei syöty, mutta kasvihuoneesta haetut pienet kirsikkatomaatit kyllä kelpasivat. Pienet ihmiset tarvitsevat siis kaikkea pientä :smt002

Onko kenelläkään muuten kokemusta siitä, munivatko viiriäiskanat ilman kukkoa? Minulle on sanottu, että kana tarvitsisi kukon ääntä ja polkemista muninnan ylläpitämiseksi (hormoonit eivät muuten toimisi), mutta joskus pidin kanalauman pari viikkoa erillään (kun keräsin vain osalta siitosmunia ja pidin niitä ainoan kukon kanssa) ja ainakin sen ajan munivat normaalisti. Aika oli kyllä lyhyt ja eri asia voisi olla esim. munintatauon jälkeinen muninnan alkuunsaatto :smt017
Haaveilija

Viesti Kirjoittaja Haaveilija »

Isäntä, jolta ostin viiriäiseni kertoi, etteivät ne tarvitse kukkoa. Luulisin, että kukko voisi aikaistaa muninnan aloitusta? Kohtahan se nähdään! Toisessa häkissä on edelleen kukko ihan hullu... Raivona jahtaa kanoja ja kyttää ruokapaikalla. Toisessa häkissä minulla on kyllä vielä kaksi kukkoa, mutta en tiedä, viitsinkö tuohon raasu-kanalaumaan enää siirtää uutta, jos entisen pistän jatkojalostukseen...
dripple

Mulla on samansorttista ongelmaa :smt013 2v. vanhojen kanojen kanssa ollut vuoden vanha kukko on kevään tullen intoutunut niin, että ahdistelee ja kynii kanojaan minkä ehtii. Yksi kana jouduttiin jo lopettamaan, kun meni niin heikkoon kuntoon. Jos ahdistelu jatkuu, kukolla on kyllä tappotuomio edessä. Kummallista että se noin yhtäkkisesti muuttaa luonnettaan. Kanoissa alkaa olla varmaan iän tuomia heikkouksia ja eroja ja kukko ahdistelee sitten aina sitä heikointa eniten.
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

Tuo rääkyminen on varma kevään merkki! Ja kyllä se ensimmäistä kertaa kuultuna pelästyttää!
Noissa kukoissa on hirmu eroja. Muutamat on tosi herrasmiehiä, eikä kyni kanoja. Ja huutelukin on vähän soinnikkaampaa. Mulla on yksi kukko 6 kanaa kohti. Kahta ei onnistu samassa pitämään. Ja eihän ne kanat sitä kukkoa tosiaan munimiseen tarvitse. Mutta jos poikasia aikoo niin oltavahan niitä on.
dripple

Meillä oli viime kesänä 10 kanaa kohden vain tuo yksi kukko ja määrä oli mielestäni ihan sopiva. Nyt kanoja on vain 6... Olisi pitänyt pitää se vanha kukko (vaihdettiin eri sukuiseen). Se entinen ei edes huudellut eikä kironnut. Eikä tämä nykyinenkään kyllä pahemmin huutele. Kukothan pysyvät aika hiljaisina mikäli samoissa tiloissa eivät kuule muiden kukkojen ääniä. Soitin joskus netistä kukolle toisen kukon ääntelyä ja sehän tuli vallan vauhkoksi :smt005 Myös harakoiden rääkyminen saa kukon ääntelemään.
kuukernuppi

Viesti Kirjoittaja kuukernuppi »

Mä olen huomannut että meillä valkoiset kukot on olleet hiljaisempia kuin värikkäämmät lajitoverinsa..En tiedä pitääkö alkuunkaan paikkaansa laajemmassa mittakaavassa vai onko se vain näiden mulla olevien yksilöiden ominaispiirre :smt017 Ja vasta nyt viimeisimmässä haudonnassa on tullut valkoisia kanojakin, aiemmin valkoiset ovat aina olleet kukkoja :smt003
dripple

Tuo meidän hiljainen kukko oli juuri valkoinen. Ja moni muu (minun lisäkseni) on aiemminkin kommentoinut valkoisten olevan yleensäottaen rauhallisempia ja kesympiä. Ja tyhmempiä :smt003 blondius vaivaa...

Viiriäisten värien ja etenkin valkoisen periytymisestä olisi hauska tietää. Valkoinen kukko sai meillä ruskeiden ja villiväristen kanssa vain villivärisiä ja "pingviinejä" poikasia (eli ruskeita missä kaulassa valkoista). Jos saisi valita, pitäisin pelkästään noita valkoisia viiriäisiä, sillä ovat niin paljon helpompia käsitellä.
Haaveilija

Ahaa, ahaa. Minulla sattuukin olemaan tuollainen melkein valkoinen kukko "kakkoskukkona" toisessa häkissä... Se jotenkin tuntuu sivistyneemmältä, tosin kyllä se kajauttelee huutoja. Jos laittaisikin nuo villinväriset villit kukot pois... :smt017 Yksi lähes valkoinen kanakin on. Ne eivät siis ole puhtaan valkoisia, vaan sulkien sivuilla/päissä on ruskehtavaa, mutta lähes valkoisia muuten. Mutta ruskeat ovat isompia, jos sitä lihaa miettisi...
Haaveilija

Varoituksen sana, kannattaa poistaa häiriökukko pian...

Aamusella/aamupäivällä kävin katsomassa viiriäisiäni, sen hullun kukon lempimorsiamella puuttui höyheniä/sulkia niskasta, muuten tilanne melko ok. Nyt kävin pari tuntia sitten katsomassa, koko pää oli veressä ja kana kyyhötti "pesä"kopin päällä. Olipa kiva yllätys... Toinen silmä on ainakin muurautunut umpeen, en tiedä, onko vammautunut. Kukko lähti samantien autuaammille kanankiusausmaille. Arvelin kanan olevan koivet kohti kattoa, kun tulen kukottomana takaisin. Eikä mitä, sehän oli tullut alas kopin katolta ja kuopsutteli ruokaa. Tovin seurailin, eivätkä muut kanat ainakaan vielä sitä kiusanneet. Reippaasti käy ruokakupilla ja juomassa. Voihan olla, että se selviää. Meinasin ottaa sen eristykseen, mutta varmaan sen on turvallisempi olla muiden joukossa, jos toiset eivät sitä noki. Mitä luulette? Pitäisikö häkki pimentää?
Toisesta häkistä otin myös villinvärisen kukon pois. Ihan varoilta. Se on nyt eristettynä kissan kuljetuskopissa! Kun en muutakaan keksinyt! Toisessa häkissä yhdellä kanalla oli pikkuisen kynitty niskaa ja siltä toiselta kukolta myös (eli häkissä siis oli kaksi kukkoa).

Mutta, mitäs minä nyt teen, kun tahtoisin joskus pikkuviiriäisiä??
Ovatko nuo kukot nyt vaan niin uutuudenviehätyksen pauloissa vai ovatko ne aina tuollaisia? Käyttävät kanan kerrallaan pois???

Auttaisiko jos kesällä laittaisin tooosi ison häkin ja monta kanaa yhdelle kukolle? Saisi sitten niitä pikkuisia? Ja muutoin pitäisi kukon eristyksessä, paitsi silloin kun olisi jälkeläisiä tilauksessa?

Mutta meillä on sitten tänään bileet. Pitää varmaan kysyä anoppikin ja naapureita syömään viiriäisen rintaa! (Siis yhden ainokaisen viiriäisen...) :smt005
dripple

No voihan kurjuus sentään :( Jos kana pärjää muiden kanssa, ei varmaan kannata eristää. Liian kauan parvesta pois ollut kana voisi nimittäin joutua palautuksen jälkeen muiden höykytettäväksi. Häkin hämärtäminen rauhoittaa lintuja eli heittää vaikka jonkin peitteen osittain häkin päälle niin sekin jo auttaa.

Jos haluaa kerätä siitosmunia, olisi parempi ettei kukolla ole liikaa kanoja, jotta ehtii hedelmöittää kaikki. Yleensähän suositellaan että kanoja olisi silloin vain 2-5 per kukko. Mä olen siitosmunia kerättäessä eristänyt kukon muutamien kanojen kanssa. Voihan sitä sitten kerätä ne kukon suosikkikanat siihen joukkoon. Isommassa parvessa osa kanoista saattaa olla kukon hylkimiä eli vaikkei kukko niitä hakkaisi, niin ei välttämättä polje niitä.

Onneksi kaikki kukot eivät ole niitä hulluja. Eikä niiden aggressiivisimpien kukkojen geenejä kannatakaan pistää eteenpäin...pois päiviltä vaan.
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

Varmaan onnistuisi jos iitosmunia haluaa kerätä, ihan rakentaa sopiva ryhmä. Vaikka laittaa vaan niitä valkoisia samaan. Tai koittaa tehdä pingviinejä. Mulla tuli paljon pingviinejä, kun laitoin valkoisen kukon ja tummanruskeita kanoja :smt005 . Tein sen ihan vahingossa, ja nyt ajattelin laittaa samaan koppiin sellaisia harmahtavia, niin periytyyköhän väri sitten poikasille?
Haaveilija

Vielä kamala kysymys... Jos se silmä on puhki, onko armeliaampaa lopettaa kana? En oikein osaa vielä sanoa, mikä on silmän kohtalo. Toinen silmä on jo auki, vaikka sekin näytti muurautuneen umpeen. Edelleenkin vaikuttaa reippaalta, vaikkakin ulkonäöltään rassukalta...
siimis

Viesti Kirjoittaja siimis »

Kyllä varmaan voit rauhassa odotella ja katsoa, jos on reipas ja syö - silloin ei varmaan ole kipeä ainakaan. Vaikka jäisikin sokeaksi toisesta silmästään, niin ei se kai siitä elinkelvotonta tee? Ainoa mutta on jos alkaa tulehtua tms. mutta senhän näkee sitten myös yleiskunnosta nopeasti.
Haaveilija

Mulla on nyt yksi kukko kolmen kanan kanssa. En tiedä, mitä tästä tulee, kun tämä kukko oli "alempiarvoisena" kukkona toisen alla, että osaako käsitellä kanoja. Rääkätty kana on neljän muun kanan kanssa tyttöporukalla. Syö, juo, liikkuu reippaasti. Vähän kyllä näyttää sille, että se silmä olisi nokittu rikki :smt010 . Toisella silmällä katselee ja tarkkaan kuuntelee, kun juttelen. Pitää minua varmaan sankarina, kun tulee luukulle, kun kuulee minun tulevan (minäkö inhimillistän viiruja...)... Muut kanat eivät syrji eivätkä noki. Yhtälailla ovat ruokakipolla.
Tämä kana oli varmasti ainoa joka muni... Nyt ei ole kahteen päivään tullut munia ja aiemmin tuli joka toinen päivä. Viimeiset kaksi (!) löysin äksidenttipäivää edeltävänä aamuna.
Kissankuljetusboksi on tuossa hätävarana, jos uusi kukko innostuu liikaa. Mietin kyllä, että jos sen ottaisi pois ja laittaisi takaisin vasta kun kaikki kanat munivat ja keräisin sitten jonkin ajan päästä munia haudontaan.

Minkä aikaa kukkoa pitäisi pitää porukassa, jotta saisi hedelmöittyneitä munia?
Ja minkä aikaa kanat tekevät vielä hedelmöittymättömiä munia kukon saavuttua? Jossain oli ohje, muistaakseni BUTtien siementämisestä, että yksi annos riittää seitsemään seuraavaan munaan, ja kovakuoriset eivät (tietenkään) enää hedelmöity. Riittäisikö siis kukon teho n. viikoksi kukon poistamisen jälkeen? Jos siis kanat munisivat kerran päivään. Pitää rakennella yksityishäkki kukolle. Jääkö se kiinni, kun minulla olisi häkki, jonka silmäkoko on noin 2,5x2,5cm? Voin kyllä vuorata sen tuolla pienemmällä verkolla, jos muutoin ei onnistu.
Vastaa Viestiin