Vielä tota ostajan vastuuta:
Jos ajattelee,et haluaa jotain tiettyä rotua olevan kanan/kanoja,eikä tunne rotuja etukäteen.
Kannattaa etsiä tietoo tärkeimmistä rotumääritelmistä ja sitten myös olla tarkkana,että ostettava eläin vastaa kuvausta.
Minullekin on kaupattu mille fleureina isoja maatiasien kokoisia kanoja. Sulkajalkoja kyllä vähän löytyi ja väri oli semmonen aika perus mille.
Mut koko ja rakenne oli ihan erilainen. Tää myyjä oli katsonu kuvia,ja kuvan perusteella olis voinu luullakin,et ovat millejä?
Kuvassa vaan ei ollut tullut ilmi se kokoero!
Joskus kun meillä on käyny joku lintujen kyselijä/ostaja,niin on ihan itse päätelly jostain minun kanasta mitä rotua se on. Väittää vielä vastaankin,kun sanoin,et ei ne ole puhtaita,et puhtaalla pitäis olla erilainen harja tai sileät jalat tms.
Vielä vuosikymmeniä sitten (n. 20 vuotta) Kulki joku lintuauto josta sai käydä ostamassa maatiaiskanoja. Minäkin sieltä hain komean harmaan kukon.
En tiedä oliko puhdas. Mut naapuri haki maatiaiskanoja sieltä. Kaikilla oli sellanen tukkalaite,siis harja oli höyhentupsun peitossa.
Muuten ne oli kyllä maatiaisen näkösiä. Minäkin silloin luulin,et ne on puhtaita.
Sittemmin hankin Merja-Liisan kirjan Suomen kanaroduista. Siellä kerrottiin,ettei se tukkalaite kuulu joukkoon.
Kaikki ei kuitenkaan ole niin innostuneita,et alkaisivat haalia tietoa enempää. Sitte kuitenkin haluttais jotain hienoja kanoja.
Helppo nakki myydä tietämättömälle mitä vaan kanoja,jos ei ole mitään tietoja millainen sen pitäis olla.
Joku on väittänyt ihan tosissaan jotain täplikkäitä kanojaan helmikanoiksi. Ehkä syystä että ne täplät näyttää helmikirjailulta,mut oikea helmikana on jotain ihan muuta.
Vastuuta kuitenkin täytyy olla myyjälläkin. Ettei suostu uusiin rotumäärityksiin,jos ostaja sanoo haluavansa ostaa tuon mille fleurin ja oikeasti se ei ole mille, tms.
Menee niin mutkikkaaksi mun sepustukset,etten enää itekään pysy kärryillä,mut tässä tapauksessa jätän osan vastuusta mahdolliselle lukijalle.