olkaapa tarkkana !

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

sannikki

Re: olkaapa tarkkana !

Viesti Kirjoittaja sannikki »

Jo viimevuoden puolella jaoin facessa tietoa ja laitoin täälläkin että:

myytiin brahmaristeytyksiä puhtaina jätti-kocheina PALJON Niistä oli ihan todellista tietoa ja eräskin oli myynyt tietämättömyyttään moisia herneharjaisia kochineja Hän kyllä korjasi virheensä asiallisesti. Kun itse asiaa selvittelin niin sain kymmeniä ja kymmeniä kuvia herneharjaisista kochineista, jopa täysin sulkajalattomista, joiden ominaisuudet olivat muutenkin kaukaa haettuja. Olipa puhdas kultabrahmakin myyty kochinina kun ostaja kochinin halusi sulkajalkojen tähden ;)

Eräät ihmiset myyvät tietämättömille juuri sitä mitä he haluavat ostaa, raha pois jos vaan menee ostajalle läpi :( OLKAA TARKKANA Anne-mari puhuu asiaa!
sannikki

Viesti Kirjoittaja sannikki »

Laitetaan nyt tähän näitä kuvia mitä paljon sain, kyselyinä että onkohan tämä sittenkään kochin kuten piti olla.... Yhden Plymouth rockin puhtaudesta myös hienoista epäilyä ;)

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Tämän kuvan linnun harha myös matala kolmerivinen...
Orpington talo

Viesti Kirjoittaja Orpington talo »

annemari kirjoitti:Ompa älytöntä juttua, En varoituksellani tarkoittanut ketään tässä ketjussa kirjoittanutta mutta älähtääkö se koira kehen kalikka kalahtaa ?

En tosiaan teidän kanakaupoista tiedä mitään, paitsi Orpington Talo-Tähkäpää-Ampsun kanala ja ketä muita niitä nyt olikaan tällä nimimerkkinä, Sinun puuhasi nyt tietää ihan kaikki ilman mitään Eviraan soitteluja. Oikea nimesi on myös tiedossa, joten antaisit jo olla !
Et ole koskaan käynyt kanalassani. Hyvin harva on ja silti kaikki tietävät kanapuuhani. Outo väite, mutta kiitän luottamuksesta. Olen ollut kanojen kanssa tekemisissä koko ikäni. Edes minun nimeni ei ole salaisuus. Tilani on rekisteröity jne. :smt023

Sitten asiaan. Minä en myy koskaan sekarotuisia kanoja. Valitettavasti niitä on minulle siitosmunina myyty. Sekarotuisia kanoja on minulla tasan kaksi kappaletta. Niiden munat syödään.
rilla

Viesti Kirjoittaja rilla »

Onhan sitä minullakin jostain ihmeestä silkkiporukkaan puikahtanut joku käärme paratiisiin. Joskus tulee 4-varpainen tipu,ihan samoista aineista,kuin ne muutkin tiput. :smt017

Ja viime kesänä tuli valkoinen silkkikana,joka oli muuten ihan oikea. Mutta,silläpä onkin harja,(mikäli silkin harjaa kauheasti näkyy) vaaleanpunainen.
Muutenkin se on ihme blondi,sinisyys on kalpeampaa kuin toisilla. :smt004

En sitä kyllä myyny kenellekään,kun ei ollu oikeanlainen. Pikku ristinokka löysi kodin,mut sen annoin kaupanpäällisenä,kun ei ollut täydellinen.
Se oli muutoin ihan oikea silkki,mut oli sellanen vinonokkainen. (Terveiset naibunuunille) :smt006

Luultavasti en ole aina itekään tunnistanut rotuja kunnolla. Jos olen jotain vääränlaista jollekin myynyt,olen pahoillani.
Mutta ei kai se kanakauppa nytten ole niin rahakasta hommaa,et tarvitsis alkaa huijariksi?
Sekaro´tuisuus ei mua itseä noissa käyttökanoissa haittaa. Ovat ihania persoonia.

Mutta minusta ostajankin täytyy vähän nähdä vaivaa. Jos epäilee,niin kyselee sitten enemmän. Joskus myyjä itse ei tiedä,et linnut ei olekaan rotupuhtaita. Ja usein on juuri näin! :smt024
Pimu

Viesti Kirjoittaja Pimu »

rilla kirjoitti:Onhan sitä minullakin jostain ihmeestä silkkiporukkaan puikahtanut joku käärme paratiisiin. Joskus tulee 4-varpainen tipu,ihan samoista aineista,kuin ne muutkin tiput. :smt017
Nelivarpaisia syntyy ihan puhtaistakin.. Eli ei tarkoita välttämättä että on sekuli!
EppuHeppu

Viesti Kirjoittaja EppuHeppu »

Pimu kirjoitti:
rilla kirjoitti:Onhan sitä minullakin jostain ihmeestä silkkiporukkaan puikahtanut joku käärme paratiisiin. Joskus tulee 4-varpainen tipu,ihan samoista aineista,kuin ne muutkin tiput. :smt017
Nelivarpaisia syntyy ihan puhtaistakin.. Eli ei tarkoita välttämättä että on sekuli!
Mutta siitoskäyttöön kannattaa nelivarpaiset karsia ja käyttää muutenkin vain rotumääritelmät täyttäviä yksilöitä.
Aiheellinen muistutus, itsekkin huomannut muutaman kerran että myydään esim.minicochi-kanoja tai harjallisiaja sulallisia "silkkejä" puhtaina silkkeinä, koska on aikoinaan ne myyjä itse ostanut minicocheina ja silkkeinä.
rilla

Nin,tuo on totta. En myöskään ole nelivarvassilkkejä puhtaina eteenpäin laittanu. Paitsi sekarotuisten porukoissa. :smt002

Maatiaiskannatkin on hupaisia. Tai ei mulla ole kun tyrnäväläisiä muutama.
Mut mun tyrnäväläiskanat on 2 eri paikasta. Säilyttäjiä molemmat.

Silti ne on keskenään jotenkin erityyppisiä. Toisen kannan tyrnäväläiset on isompikokosia. Kaikki minulla olleet joko valkomustia tai mustavalkoisia. Silmät on kauniit,ihan kuin olis tumma silmämeikki. Nää ei ole minulla vielä kertaakaan onnistuneesti hautoneet.

Sitten on nämä toiset. Vähän pienempiä ja sirompia. Kaikenlaisia eri värejä. Tai ainakin minulla noi kaikki 6kpl erivärisiä.
Tosi innokkaita hautojia. Kauniita myös,vilkkaita. Silmissä ei ole sitä tummaa ympärillää.

Kaikilla mun tyrnäväläisillä on kuitenkin sitte tummahkot,kovasimen väriset jalat. Ovat mukavia kanoja. Eivät arkoja,muttei päällepäsmäreitäkään.
Kukkoa mulla ei ole niille ollut hetkiin. Enkä ole saanu näit 2 kantaa edes sekotettua vielä keskenään. Pian pitäis toimia,ku nää isompikokoset alkaa olla jo aika iäkkäitä.

Menikö aiheesta ohi? Ehkä,mut meinaan vaan,et näillä on ihan paperit,ja ovat kuitenkin keskenään niin erityyppisiä. :smt038
Pimu

EppuHeppu kirjoitti:
Pimu kirjoitti:
Mutta siitoskäyttöön kannattaa nelivarpaiset karsia ja käyttää muutenkin vain rotumääritelmät täyttäviä yksilöitä.
Aiheellinen muistutus, itsekkin huomannut muutaman kerran että myydään esim.minicochi-kanoja tai harjallisiaja sulallisia "silkkejä" puhtaina silkkeinä, koska on aikoinaan ne myyjä itse ostanut minicocheina ja silkkeinä.
Ilmanmuuta! Ei jalostukseen niitä mutta siis ihan vain huomautuksena piti todeta että joskus niitä ilmaantuu, ihan puhtaista linjoistakin.
Olenkin silkkikanafoorumilla varoittanut ja tiedottanut eroja puhtaiden ja sekoitusten välillä. Hurrrrjasti myydään "puhtaita" silkkejä, joko sitten tietämättömyyttään tai tarkoituksella. Pitää vain yrittää tiedottaa ja huolehtia että ihmiset tiedostavat nämä asiat.
Pimu

rilla kirjoitti:Nin,tuo on totta. En myöskään ole nelivarvassilkkejä puhtaina eteenpäin laittanu. Paitsi sekarotuisten porukoissa. :smt002
Minä myyn kyllä nelivarpaiset puhtaina jos ne ovat omaa tuotantoa, minulle on syntynyt 1/40 neljällä varpaalla ja se lähti selkeällä halvennuksella.
Ja ei jalostukseen.
kukkopoika
bankiva

Viesti Kirjoittaja kukkopoika »

Mitenkäs tarkkaa se on maatiaiskana puolella.
Jos maatiaiskanalla on vähänkin sulkia jaloissa,onko se "puhdasrotuinen" ,sekuli vai mikä?
rilla

Mä olen huomannut joskus,et silkiksi sanotaan ihan kaikenlaisia,yleensä ne on kuitenkin "karvaisia" niinkuin silkit. Mut just jossain kaupattiin silkkejä,ja munivat vihreitä munia.
Tai muuta vastaavaa.

Vähemmän roduista tietävät mieltää silkiksi kaikki silkin näköiset. Pikemmin nämä ongelmat johtuu tietämättömyydestä kuin halusta huijata.
Tiedän joitain tuttujani,joilla on todella kauan ollut kanoja. Kuitenkaan heillä ei ole mitään käsitystä roduista tai eri maatiaiskannoista tai yleensä niiden eroista.

Tällainen kaikille avoin paikka kaupata,ostaa ja myydä on aivan ihana.
Mutta täytyy varautua siihen,et kaikki ei tiedä kanoista kuitenkaan yhtä paljoa tai yhtä vähää kuin itse tietää.

Itse kyllä erotan jo melko kauaksi jättikochin ja brahman. Mut joku näkee ne molemmat isoina sulkajalkaisina kanoina.
Taas värimuunnoksista en kyllä tiedä paljon mitään.

Välillä kyllä niskakarvat kohoaa,kun jossain lehtikuvissa tms väitetään hanhea ankaksi ja päinvastoin. :smt043
SannaKle

Viesti Kirjoittaja SannaKle »

Tämä nyt ei mitenkään liity alkuperäiseen aiheeseen mutta voiko puhtaalla silkillä olla punainen naama? Voiko olla värivihre/albiino vai onko ne aina sekuleita? Mulla on valkea kana jonka miellän silkiksi mutta sillä on punainen naamataulu. En tosin ole sitä puhtaana ostanut vaan saanut. Alunperin Lassilan tilalta lähtöisin joten sinänsä sama mikä on kun en ole näitä myymässä mutta rupesi vaan kiinnostamaan.
annemari

Viesti Kirjoittaja annemari »

Meillekin on tullut nelivarpaisia, ja niitä olen myynyt niin, että olen asiasta tiedottanut ostajalle. Nyt, kun olen itseltä vuosia karsinut kaikki 4varpaiset silkit pois, ei ole poikasissakaan tätä enää ollut. Silkeillä tmä kirjo on kyllä suurempi kuin muilla.

Minä olen nyt nähnyt niin törkeitä tapauksia, että ihmettelen, esim. Orpington (puhdas tai sekoitus) on myyty jättikochina ? Mikä ihme tähän on motiivina, tietämättömyydestä tuskin on kyse kun kyseessä on vuosikaudet harrastanut ihminen. Nuo Sannikin esimerkit jättikochien harjoista ovat kyllä karseita, toivottavasti näitä ei levitetä edelleen puhdasrotuisina.
Maattari
lindell

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Juuri tuota minäkin tarkoitin että niistä puhtaista voi tulla vääränlaisia jotka sitten ulkonäön perusteella leimataan sekarotuisiksi vaikka eivät sitä ole, kuten nelivarpaiset silkit, sulkajalkaiset orpit tai muuten vain väärän väriset kanat. Tähän päälle tulee vielä eri linjojen erot. Joten ei kannata heti syyttää myyjää huijariksi. Itse käytin sulkajalkaisia orppeja omaan jalostukseen jos munivat hyvin ja/tai olivat isokokoisia. Eikä sieltä paljon sulkajalkoja jälkeläisiin tullut. Sekin on ihan kasvattajasta kiinni mitä rodussa pitää tärkeänä. Toki rehellinen myyjä kertoo ostajalle mutta rillan kanssa samaa mieltä että kyllä ostajallakin on jonkinlainen vastuu vaikka olisi kuinka aloittelija ja tietämätön, tietoa on kuitenkin helposti saatavilla. Mä haluan uskoa että suurin osa myyjistä myyvät sitä mitä sanovat mutta aina joukkoon mahtuu huijareitakin. Jos epäilyttää ei ole pakko ostaa. Itse olen ostanut paljon kanoja ja siitosmunia usealta eri henkilöiltä ja huijatuksi olen tullut yhden kerran. Aion jatkossakin tehdä kauppoja enkä epäile jokaista myyjää huijariksi.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
rilla

Vielä tota ostajan vastuuta:
Jos ajattelee,et haluaa jotain tiettyä rotua olevan kanan/kanoja,eikä tunne rotuja etukäteen.
Kannattaa etsiä tietoo tärkeimmistä rotumääritelmistä ja sitten myös olla tarkkana,että ostettava eläin vastaa kuvausta.

Minullekin on kaupattu mille fleureina isoja maatiasien kokoisia kanoja. Sulkajalkoja kyllä vähän löytyi ja väri oli semmonen aika perus mille.
Mut koko ja rakenne oli ihan erilainen. Tää myyjä oli katsonu kuvia,ja kuvan perusteella olis voinu luullakin,et ovat millejä?
Kuvassa vaan ei ollut tullut ilmi se kokoero!

Joskus kun meillä on käyny joku lintujen kyselijä/ostaja,niin on ihan itse päätelly jostain minun kanasta mitä rotua se on. Väittää vielä vastaankin,kun sanoin,et ei ne ole puhtaita,et puhtaalla pitäis olla erilainen harja tai sileät jalat tms.

Vielä vuosikymmeniä sitten (n. 20 vuotta) Kulki joku lintuauto josta sai käydä ostamassa maatiaiskanoja. Minäkin sieltä hain komean harmaan kukon.
En tiedä oliko puhdas. Mut naapuri haki maatiaiskanoja sieltä. Kaikilla oli sellanen tukkalaite,siis harja oli höyhentupsun peitossa.
Muuten ne oli kyllä maatiaisen näkösiä. Minäkin silloin luulin,et ne on puhtaita.

Sittemmin hankin Merja-Liisan kirjan Suomen kanaroduista. Siellä kerrottiin,ettei se tukkalaite kuulu joukkoon.
Kaikki ei kuitenkaan ole niin innostuneita,et alkaisivat haalia tietoa enempää. Sitte kuitenkin haluttais jotain hienoja kanoja.
Helppo nakki myydä tietämättömälle mitä vaan kanoja,jos ei ole mitään tietoja millainen sen pitäis olla.

Joku on väittänyt ihan tosissaan jotain täplikkäitä kanojaan helmikanoiksi. Ehkä syystä että ne täplät näyttää helmikirjailulta,mut oikea helmikana on jotain ihan muuta.

Vastuuta kuitenkin täytyy olla myyjälläkin. Ettei suostu uusiin rotumäärityksiin,jos ostaja sanoo haluavansa ostaa tuon mille fleurin ja oikeasti se ei ole mille, tms.

Menee niin mutkikkaaksi mun sepustukset,etten enää itekään pysy kärryillä,mut tässä tapauksessa jätän osan vastuusta mahdolliselle lukijalle. :smt040
Vastaa Viestiin