Tipsin eka kerta (ankkavauvoja tahtoo tahtoo tahtoo)

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Muusa kirjoitti: Eihän sillä ole niin väliä jos makkarissa on aste lämpimämpää tai kylmempää mutta asteen nousu ruumiinlämmössä oikeuttaa jäämään töistä kotiin.
Tuossa joku vuosi sitten mä heräsin aamulla aivan kuolemansairaana, en tietystikään mennyt kouluun. Kuitenkin olo parani heti, kun lähdin ulos hoitamaan eläimiä. Katsoin sitten lämpömittaria, meillä oli sisällä taitamattoman leivinuuninkäytön vuoksi yli 30 astetta lämmintä. Eli myös riittävä nousu huoneenlämmössä oikeuttaa jäämään kotiin. :smt080
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja tipsi »

hihihihi, nyt mulla on munia :smt008 Ja munat koneessa. Kiitos Pekkikselle :smt006 ! Mies sanoi tänä aamuna, että ne on "tee-se-itse ankkoja" :smt005 Voikun pitäs vielä 28 vrk ootella..

Heti oli kosteusprosentti vain 40, vaikka konekäytössä oli 55 :smt012 No, eiköhän se tästä.
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Älä heti muuttele mitään, kyllä ne siitä tasaantuu. Mulla kävi toisin päin: tyhjä kone oli 55 % ja kun laitoin munat koneeseen, nousi yli 70 %, mutta laski kyllä sitten nopeasti takaisin. Tais olla munat aika kosteita, kun emon alta ne siirsin..
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4452
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Kovasti onnea tipsin haudontaan! Ihanaa, että sulle tulee vaakuttimia :smt007
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Kiitos onnen toivotuksista! :smt006

Kosteus on tasantunut tasan 55%:iin, mutta tajusin eilen että lämpötila taitaa sittenkin olla liian alhainen. Se oli siinä 37, tosin mittari oli reunassa. Nostin lämpötilaa, ja nyt se on tasaantunut 37.5 asteeseen, niin kun sen pitäisi ollakkin. Mutta kun tuota alempaa lt ehti olla 3/4 vrk alusta. Mahtaakohan olla pahaksi? :smt017
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Ainakin mua on aina lohduteltu, että ei se alhaisempi lämpötila niin haittaa, vähän saattaa hidastaa kehitystä. Mutta mun vähäisellä kokemuksella en kyllä osaa sanoa asiaan oikein mitään..
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Mites, kun oppaissa neuvotaan pistämään tyo suippo pää alaspäin. Mutta mites sen laitat niin ritilän päällä? Nyt munat ovat kyljelleen.. haittaakohan? Vai pitääkö tehdä joku viritelmä että menevät oikein päin?

Vitis, mä oon niin kärsimätön. Vielä 26 päivää jäljellä! :smt015
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Äh, kyllä ne voi olla kyljellään, onhan ne emon allakin. Mun mielestä se on säilytysohje se suippo pää alaspäin.
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja tipsi »

:smt041 :sunny: Hihii, testailin että voisiko led-otsalamppua käyttää munien läpivalaisuun, ja vilkaisin huvin vuoksi yhtä ankanmunaa; oikeastaan ne kannattaisi läpivalaista vasta ylihuomenna kun viikko tulee täyteen. Ja mitäs, siellähän oli verisuonet! Jippii, jippii, ei ainakaan ole aivan metsään vielä voinut mennä. Voikun aika kuluisi nopeasti. :clock:

Mietityttää vieläkin tuo lämpötila, kun säädin sen ekan päivän jälkeen niin että keskellä on tasan 37.5, mutta reunoillehan se viilenee. Mittailin tuossa yön reunalta, ja se näytti reunalla vain 36.5C. Tosin niin reunalla ei ole munia. Mutta nostin hieman lämpöä, nyt keskellä on 37,8 ja vähän siitä reunalle päin 37,3. Oonkohan mä vähän liian neuroottinen tuon suhteen.. kun kerta (ainakin yksi) ovat lähteneet kehittymään?
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
Matti

Viesti Kirjoittaja Matti »

Hyvähyvä! Onnea loppuhaudontaan! :smt006
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Kiitos onnentoivotuksista :smt003 Läpivalaisin kaikki, ja viisi seitsemästä oli hedelmöittyneitä. Kaikki neljä kirjavan ankan munaa, mutta vain yksi valkoisen ankan muna. Eli kaksi pois heitettyä oli valkoisen. Tuo jäljelle jäänyt valkoinen on hassun mallinen muna, siitä ei pysty sanomaan kumpi on terävä kärki. Vaikeuttaakohan se kuoriutumista tuo munan malli?
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4452
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Olikos siinä hassussa munassa ilmatila vain toisessa päässä? Jos oli, niin pitäisi olla ok, jos on säilytetty ja kuljetettu niin, että on ollut se ilmatila ylinnä. Hienoa---viisi ankkaa tulossa :smt001
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Jee, vain toisessa päässä, tarkistin juuri äsken. ruksasin sen, että tietää kummassa kun munia kääntelee. Huh, kylläpä läpivalaisu vaikeutuu (muun kuin ilmatilan osalta), ilmeisesti läpinäkyvyys jotenkin huonontuu? Sai kauan pyöritellä ennen kuin tajusin miten se alkio siellä munassa on. Olipas kasvanut (ja onneksi hengissä!) :smt003 Mutta vielä 2,5 viikkoa, odottavan aika on yhä pitkä..
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Kääk, mahtaakohan ilmaan haihtuneesta tärpätistä olla m sikiölle haittaa? Kun hautomakone on samassa huoneessa missä maalaan öljyvärillä. Ja äsken jouduin käyttämään hieman tärpättiä, ja siitähän seurasi tietty kauhea lemppa (en tahdo ikinä muistaa miten ärtsyä ainetta se on). Kauhea huoneen tuuletus perään, mutta silti mietityttää. No mä nyt oon muutenkin hirmu neuroottinen munien ja ankkojen suhteen :smt004 Ne on niin rakkaita minulle! Hihi, munatkin siis jo, toivottavasti kaikki viisi kuoriutuu ja ovat hyvissä voimissa, vaikka alunperin tavoitteeni oli 4 ankkaa.

Mille muuten kuulostaa poikasaitaussuunnitelmani. Hommasin kaksi n. 45x70 cm sängynaluslaatikkoa, eli ne on noin 15 cm korkeita ja niissä on pienet pyörät alla. Meinasin rakentaa niiden ympärille kehikon siten, että laatikon reunojen tasalta alkaa lautakehys (ehkä n. 10-15 cm korkea) ja sitten tulee pienisilmäistä verkkoa n. 50 cm korkeudelle asti laatikon reunasta. Alareunan lauta ja verkko olisi kehikossa kiinni siten, että alla olevat sängynaluslaatikot olisivat vedettävissä pois. Verkkohässäkkään saisi tarpeen vaatiessa laitettua väliseinän, eli vaakut voisi ajaa toiselle reunalle, laittaa väliseinän ja sitten voisi vetää toisen lootan pois ja siivota sen.

Ankat olisivat ensin vain toisella puolella. Laatikot olisi täytetty siten, että pohjalle tulee kuiviketurvetta ja päälle purua. Täyttö olisi muovilootan reunaan saakka. Ongelmana voi olla, että kun lootat on yhdessä, niin niiden välille pitää laittaa joku juttu, sillä muuten laatikon päihin saumakohdassa voi jäädä rako. Ja tämä saumakohta tulisi muuta ylemmäksi. Kompuroisivatkohan ankat tällaisen korokkeeseen pahastikkin.. en osaa sanoa. Tietenkin siitä pitäisi värkätä mahdollisimman turvallinen (nousu saumaan olisi loiva, ja siitä saisi hyvän otteen räpylällä).

Kuulostaako ollenkaan järkevälle?
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4452
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Näppärältä kuulostaa! Helposti siivottava, kun saa putsattua vuorotellen. Jos se kuiviketäyttö on muovireunaan saakka, niin eipä siihen taida ylitsepääsemätöntä kynnystä jäädä? (Meillä kanatiput selviytyivät vaivatta noin viisisenttisestä portaasta pesän suulla...) Vai pitäisikö niitä lootien vastakkain olevia sivuja vaikka leikata matalammiksi?
Vastaa Viestiin