Keskustelua ja pulinaa kalkkunoista

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
hellu

Re: Keskustelua ja pulinaa kalkkunoista

Viesti Kirjoittaja hellu »

Meillä kuoritui 7 kalkun munasta 5 poikasta. Ovat nyt muutaman päivän ikäisiä ja hyvinvoivia.
Meidän kalkkunat on siis butin ja musta risteytyksiä, eivätkä tunnu omaavan minkäänlaisia haudonta viettiin viittaviakaan ominaisuuksia. Siispä munat menee koneeseen ja osa myyntiin.
Nuo kalkkunanpojat ovat tuolla samassa terrassa tipujen, helmari lasten ja ankanpoikien kanssa :smt003 Mut näyttäs sujuvan ainakin toistaiseksi hyvi. Tiput on mallikkaasti opettaneet nuo toiset lapsukaiset syömään.
Ankka vauvat muuttavat piakkoin pois meiltä, kun ovat kaverin ankan lapsosia meillä vain haudonnassa. Muutoin joutuisin alkaa järkkäämään ankoille omaa terraa, kun ne ei kyllä kohta voi olla kalkkujen kanssa samassa. Läträävät vedellä niin et varmaan tuo kokkidioosin riski kasvaa.
Nuki

Viesti Kirjoittaja Nuki »

Ihan hirrrvee kalkkukuume iski nyt kun lueskelin näitä juttuja. Ja kanala valmistuu vasta loppukesästä... Pronssipari pitää sinne saada ehdottomasti muiden sekaan, on ne niin upeita otuksia.
hellu

Viesti Kirjoittaja hellu »

Mistähän mahtaa johtua, että noista viidestä kalkkutipistä yksi on paljon muita pienempi??
Tipi on kyllä oikein virkku ja reipas. Syö hyvin, samoin juo, mutta ei kasva yhtä joutuin kuin nuo toiset.
Nyt hautomakoneessa piippaa 2 kalkun munaa joiden LA on huomenna. Saas nähdä kuoriutuuko nuo, ja voisinkohan laittaa tuon pienimmän nyt olevan kalkkutipin sitten näille kuoriutuville opettajaksi :smt017 kanatipuja kun just näillä näppäimillä ei ole.
Nuki

Nyt on sitten ne kalkkunat, ja ovat kyllä vielä ihanampia kuin muistinkaan. Hertta näyttää taas enemmän kanalta, kai se on vaan harvinaisen äijämäinen luonteeltaan äitinsä tapaan. Sillä on hauska tapa tulla hellästi nokkimaan mun vaatteita kun oon kanalassa. Jos selässä tuntuu pieniä kosketuksia, voi olla melkeen varma että Hertta se siellä tutkii takinselkämystä. Kalkut on tosi kesyjä, juoksevat heti luokse ja muutenkin tykkäävät hengata lähellä. Pitäis vaan saada Kyllikki-butille laitettua oma orsi tohon polvenkorkeudelle, rassu aina tähyilee munintapesien katolle mut eihän se sinne jaksa lennähtää :smt085
Vähän iski vauvakuumekin kun luin ketjun alusta asti läpi. Oon koko ajan toivonut että mun kalkut ja kanat ei jostain syystä omais hautomaviettiä, pelottaa se ylimääräisten kukkojen kohtalo. Mut olishan se aika suloista kun olis tipuja... Ehkä mun pitää vaan hommata toinen parakki tohon viereen ja perustaa sinne kukkola. Täälläkin on jatkuvasti tyrkyllä toinen toistaan houkuttelevampia kukkoja, kauniita ja sylikesyjä. :smt050
Onko pronssit kovia lentelemään? Kun monilla näyttävät lehahtelevan puihin tosta vaan. Lapsuudenkodin kalkatit vaan pyrähteli parin metrin matkoja, mutta nää omat vaikuttaa tosi vauhdikkailta, eivät vielä kyllä lennä. Välillä ne saa oikeen sekopääkohtauksia, säntäilevät ympäri pihaa ja Kylli-parka koittaa hoippua perässä.
vardenji

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Kuinka viileessä kalkkunat tarkenee? Kanalassa on puhaltimen kans lämpö yli nollan, mutta öisin kun puhallin on pois, laskee pakkasen puolelle. Pahimmillaan ollu -9 :smt009 Pehkun sain nyt palamaan, mutta lämpö ei pysy. Seinien eristeenä ollu puru on rottien ansiosta entinen :smt011 Koitan saada jostain uudet purut sinne.
Pari pronssia on tiedossa, kunhan vaan saisin ton pysymään nollan paremmalla puolen ja uskaltaisin luottaa ettei palellu.
mik

Viesti Kirjoittaja mik »

mulla on pronssit ulkona. 3 yötä ovat olleet sisällä, ne törkeet myrsky-yöt. Niil on sisälle vapaa pääsy, mut nukkuvat mieluummin ulkona.
vardenji

Viesti Kirjoittaja vardenji »

OIKEESTI?!?! Millä ihmeellä niiden kaulat pysyy kunnossa? :oops:
Paltsi

Viesti Kirjoittaja Paltsi »

Ei ole ongelma jos on lämmintä vettä riittävän usein ja topakkaa evästä että tarkenevat.
siimis

Viesti Kirjoittaja siimis »

Mulla tuo buttikin kiipeää orrelle hallaharsolla säältä suojatussa ulkokatoksessa, ennemmin kuin tulee sisälle kanalaan. Vapaa pääsy olis, ei vaan tule. Katoksessa on siis yhtä kylmä kuin ulkona, mutta sinne ei tuule. Täällä on ollut pari aika kylmää yötä, eikä näy vaikuttaneen mitenkään. Illalla saa aina viimeiseksi lämmintä vettä, evästä on edessä vapaasti jatkuvasti.
mik

Viesti Kirjoittaja mik »

meil ei oo ollut vielä kunnon pakkasia, yks tai kaks yötä on ollut koko talvena -13 muutoin 0 - -7. Mut ne kolme törkeetä myrsky-yötä nää oli sisällä. Ja kun ite menivät, niin valkkasivat pihaton yläkerran ja sinne katon rajaan palkkien päälle. Kait ne ite tietää, ku kyllä ne joka päivä sisällä käy tekemässä tarkastuksen. Sisällä on munintapesät ja pari kertaa siellä on myllättykin jo. Ja lämmintä vettä on 65 l eristetyssä astiassa sekä ulkona että sisällä. Kyseessä siis hevosten vesiastiat, joissa on n 5 cm uretaanivaahto eristeenä. Lämmin vesi aamuin illoin. Ja rehua on sekä ulkona että sisällä parin litran kuppi ja kyllä maistuu.
vetehinen

Viesti Kirjoittaja vetehinen »

Olen pitkästä aikaa laittamassa muutaman kalkkunan munan haudontakoneeseen. Viime kerrasta jäi harmittamaan, että vaikka hedelmöitysprosentti oli oikein hyvä, jäi kuoriutumisprosentti aika vaatimattomaksi. Munia avatessa huomasin, että kuoriutumattomat olivat kyllä ihan valmiita, mutta jostain syystä viime tipassa kuolleita tai eivät päässeet munasta ulos. Diagnoosini oli, että meidän koneessa ei saa kosteutta riittävän korkeaksi kalkkujen kuoriutua. Miten on, pitääkö olla enemmän kuin 70% kosteus kuoriutumisvaiheessa, vai keksittekö jokin muun syy kehnoon kuoriutumiseen? :smt017 En ole kalibroinut hautomakoneeni kosteusmittaria, mutta kanat ovat kyllä kuoriutuneet normaalisti.
Tällä kertaa minulla on kyllä kalkkunoissa ihan eri emolinnut, buttirouva ja hänen nuorikkomiehensä mustakalkkuna, joten hedelmöitysasioistakaan ei tällä kertaa tiedä.
Lyydia

Viesti Kirjoittaja Lyydia »

Pronssikalkkuna oli muninut tänään ensimmäisen munan :smt023
kaakatin

Viesti Kirjoittaja kaakatin »

vetehinen kirjoitti: Munia avatessa huomasin, että kuoriutumattomat olivat kyllä ihan valmiita, mutta jostain syystä viime tipassa kuolleita tai eivät päässeet munasta ulos. Diagnoosini oli, että meidän koneessa ei saa kosteutta riittävän korkeaksi kalkkujen kuoriutua. Miten on, pitääkö olla enemmän kuin 70% kosteus kuoriutumisvaiheessa, vai keksittekö jokin muun syy kehnoon kuoriutumiseen? :smt017 .
Ei minunkaan koneeseen saa kosteutta 70% enempää, mutta kaikki valmiit kalkut ovat kuoriutuneet.
Kuinkas usein olet avannut koneen kantta kuoriutumisen aikana? Viime keväänä mulla oli koneessa kalkkuja ja alhoja yhtä aikaa, kalkut kuoriutuivat noin päivää aikaisemmin, enkä malttanut pitää näppejäni irti koneesta kalkkujen kuoriutumisen aikaan. Sillä seurauksella, että alhojen kuoriutuminen vaikeutui, meinasivat kuivua kuoreensa. Vaikka kone näyttää kosteusprosentin nousevan aika nopeaan avaamisen jälkeen, luulen että hetkellinenkään kosteuden lasku ei on hyväksi kuoriutuvalle tipulle.
Mimm@

Viesti Kirjoittaja Mimm@ »

Harkinnassa on pari kalkkunaa.. Miten kalkkunat pärjäisivät kanojen kanssa isossa häkissä, vai pitääkö niille olla omansa? Ukko ja akka olisi hakusessa.
Talvisäilytys on vielä mietinnässä, mutta ehtiihän tässä, keväällä ajattelin vasta niitä ottaa jos siihen tulokseen päädytään..
Nuki

Mulla on kalkatit (4 kpl) ja kanat samoissa tiloissa ja hyvin pärjäävät. Oon laittanut kanoille myös korkeammalle ruoka-astioita ettei niiden tarvi yhdellä kipolla taistella jättiläisten kanssa. Uusimpana tullut Hilja-pronssiakka kurmotti alkuun vähän kukkoja, mutta nyt on paikat selvillä ja elo on taas sopuisaa.
Vastaa Viestiin