Minä en edelleenkään tiedä onko mulla olevat viirut kukkoja vai kanoja -paitsi ne 2 mistä tiesin jo tullessa..
Milläs sitä selvittäisin? Miten sen värityksen kanssa oli, kun noista ylläolevista kukon ja kanan kuvista en osannut löytää selkeää eroa niiden välillä..
Olisiko kenelläkään noista väreistä laittaa rinnakkain kukko ja kana, niin sais verrata?
Minkä ikäisiä ovat, varmin tapa on odottaa munimista. Takapuolesta niitä voi tiirailla, kukolla on sellainen paljas kyhmy pyllyssä. Ellen nyt ihan väärin muista...
Kyllä ne peräpäät on sukukypsillä ihan erinäköiset. Mutta lintu täytyy ottaa käteen ja katsoa oikein kunnolla, ei se päältä katsoen onnistu. Jos sulla on jo pari lintua, joista tiedät varmasti kumpia ovat, niin vertaapa niiden pyllyjä muihin. Saman näköiset on samaa ja erinäköiset sitä toista sukupuolta Kukolla on punainen "pahka" peräaukon yläpuolella, kanalla ei. Sen näkee kyllä ihan selvästi kun katsoo ja vertailee, rohkeesti vaan!
näiden kahden viiriäisen sukupuolet olisi kiva tietää. itse epäilen että toi oikean puolimmainen ois kukko mut en oo varma. eli ois tosi mukava jos joku osais auttaa.
Sen veran aikuisen näköisiä, et kukolla varmaan näkyis jo se punertava pahkura pyrstön alla. Muusta ei oikein osaa sanoa, kun kulta ja villi on kai ainoat, joista näkee väristä.
Hienon värinen tuo oikean puolimmainen!
Mä pakkaspäivän ratoksi leikin aiemmilta sivuilta löytyvällä viiriäisvärilaskurilla ja vertailin tuloksia noihin omiin viirulaisiini. Tulin siihen tulokseen, että mulla on tuossa porukassani vain ja ainoastaan yksi vaalentava geeni, se diluutio (laskurissa yw). Villivärisistä näyttää löytyvän sekä diluutioita että jo tupladiluutioitakin, samoin suklaista. Kultaisissakin on pari diluutiota ja ilmeisesti se on ainakin yhdellä valkoisellakin. Eli oikeaa kanelia mulla ei taida olla ollenkaan . Höh! Tai ainakaan en tunnista noista sitä. Onko muilla OIKEAA kanelia?
Ihastuneena vertailin noita kaikkia "kullanvärisiä" viirujani. Ne ovat uskomattoman eri näköisiä kaikki, vaikka perusväri on sama. Täytyy varmaa alkaa testaamaan mitä kaikkia geenejä niiltä löytyy . Vaikka se kaneli . (Ja hopea tietysti .) Ei muuta kun siitospareja valikoimaan....
Joo max, mä katoin sun kukon kuvan ja se näyttää semmoiselta oikealta kanelilta. Toivoa siis on . Varsinkin kun sulta tulleet kultapojat ovat erivärisiä kuin omat. Ovat muuten ihan reippaan kokoisia kavereita!
Tuo sun kuvassa oleva näyttää (varma en ole) siltä väriltä mitä mulla on paljon, se olis se diluutio. Jossakin on ollut nimellä fawn. Vai onko siinä hopeaa? Netissä vaan on niin kauhea sekasotku eri nimiä samoille väreille ja geeneille , ettei niitä saa itelleen mitenkään selvitettyä.