Pikkuvaakkujen ruokinta
Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko
Re: Pikkuvaakkujen ruokinta
Mä ostin apteekista oluthiivatabletteja. Purkissa on 300 kpl ja maksoin jotain vähän päälle 5 euroa, ei edes hinnalla pilattu.
Mun villiväriset vaakut olivat poikasina beigejä, paitsi selässä oli tumma juova ja päälaella. Tästä kuvasta saa ehkä jotain käsitystä:

Eli kahdesta tuli villivärisiä poikia (kuvassa vasemmalla ja oikealla takana), yhdestä tummanruskea naaras valkoisella silmäjuovalla ja kaularenkaalla (sekä nokan tyvi valkoinen mustapilkullinen), ja yhdestä valkoinen naaras.

Eli kahdesta tuli villivärisiä poikia (kuvassa vasemmalla ja oikealla takana), yhdestä tummanruskea naaras valkoisella silmäjuovalla ja kaularenkaalla (sekä nokan tyvi valkoinen mustapilkullinen), ja yhdestä valkoinen naaras.
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
Miten tuollasia oluthiivatabletteja annostellaan ankoille? Ja minkälaisina niitä syötetään niille? Kokonaisina vai murskattuna ruoan sekaan? Ja miten usein? Päivittäin vai viikoittain vai pari kertaa kuukaudessa?
Ihan uutta tietoa minulle tuo oluthiiva... Onneksi en o vielä ankkojani kerennyt hakea.
Vaikka tänään tosin koittaa sekin ilo! 

Kymmenes kuoriutui
Tuota oluthiivaa siis annetaan sen vuoksi, että sillä paikataan niasiinin määrää kananpojille tarkoitettua rehua syötettäessä. Ankanpoikien niasiinin tarve on suurempi kuin kananpoikien, puutos aiheuttaa niille jalkaongelmia. Näin olen ymmärtänyt.
Annostuksesta olis minunkin kiva saada ihan faktatietoa... Koska kyse on kuitenkin vesiliukoisesta B-ryhmän vitamiinista, niin sanoisin että joka päivä annetaan. Helpointahan se on antaa rehuun sekoitettuna jauheena. Veteen sekoitettaviakin B-vitamiineja on kaupan ainakin tuolla meidän K-maataloudessa, mutta niissä ei ollut juuri tuota niasiinia

Tuota oluthiivaa siis annetaan sen vuoksi, että sillä paikataan niasiinin määrää kananpojille tarkoitettua rehua syötettäessä. Ankanpoikien niasiinin tarve on suurempi kuin kananpoikien, puutos aiheuttaa niille jalkaongelmia. Näin olen ymmärtänyt.
Annostuksesta olis minunkin kiva saada ihan faktatietoa... Koska kyse on kuitenkin vesiliukoisesta B-ryhmän vitamiinista, niin sanoisin että joka päivä annetaan. Helpointahan se on antaa rehuun sekoitettuna jauheena. Veteen sekoitettaviakin B-vitamiineja on kaupan ainakin tuolla meidän K-maataloudessa, mutta niissä ei ollut juuri tuota niasiinia

Amerikkalaisenoppaan mukaan kananpojan rehuun pitää lisätä 5-7.5 pounds eläimille tarkoitettua oluthiivaa per 100 pounds kananrehua (tai 2-3 kuppia hiivaa per 100 pounds rehua). Nyt ei ole sanakirjaa hollilla, mutta joku voisi näpsäkästi katsoa onko se pauna tms. ja paljonko se on grammoina. Mutta siis, mulla on se fiilis että yllättävän paljon tuota oluthiivaa joutuu lisäämään. En tiedä onko amerikassa vitamiinipitoisuudelta millaiset kananrehut eurooppalaisiin verrattuna, mutta koska englantilaisessa ankkaoppaassa neuvotaan lisäämään niasiinia myös, niin luulen että aika samoilla jäljillä mennään suomessakin rehujen suhteen.
Oho, tuossa englantilaisessa kirjassa onkin näköjään annostusohje. 1 osa oluthiivaa ja 40 osaa rehua (paitsi että tässä ei spesifioida millaista tuo rehu on; samalla sivulla olevassa taulukossa puhutaan kuitenkin ankankasvatusrehusta).
Oho, tuossa englantilaisessa kirjassa onkin näköjään annostusohje. 1 osa oluthiivaa ja 40 osaa rehua (paitsi että tässä ei spesifioida millaista tuo rehu on; samalla sivulla olevassa taulukossa puhutaan kuitenkin ankankasvatusrehusta).
Pitääköhän sitä oluthiivaa olla jo pienestä pitäen ruuassa? Oliko se niin että poikasena se ois tärkeintä antaa?? Hyvä että jokin annosteluohje sille löytyi! 

Tuo pound on 454 g sanakirjan mukaan (naula, pauna).
Joo, sitä pitää antaa heti pienestä pitäen. Heikkojen jalkojen lisäksi se voi aiheuttaa pehmeetä nokkaa, jos niasiinia ei saa tarpeeksi.
Ja kuppi (cup) on reilu 2dl tilavuudeltaan.
Joo, sitä pitää antaa heti pienestä pitäen. Heikkojen jalkojen lisäksi se voi aiheuttaa pehmeetä nokkaa, jos niasiinia ei saa tarpeeksi.
Ja kuppi (cup) on reilu 2dl tilavuudeltaan.
Omassa vaakkukirjassani sanotaan että pehmeää nokkaa aiheuttaa D-vitamiinin puutos. Samaisessa kirjassa käsketään siirtämään ankat mahdollisimman nopeasti ulos jotta saavat auringosta tarvittavan määrän D-vitamiinia.
Pariviikkoisia vaakkujani en uskalla kyllä vielä ulos viedä piipahtamaan joten ostin piimää johon on lisätty D-vitamiinia. Varmuuden vuoksi otin laktoosittoman version
Miten nyt kun pitäisi vähentää proteiininmäärää. Vaakut siis nyt kaksiviikkoisia. Jostain täältä luin että lisätään kauraa poikasrehun sekaan. (vehnässä taisi olla eniten proteiinia) Laitetaanko sitten myös hiekkaa tarjolle kun lisätään kaura ruokavalioon?
Pariviikkoisia vaakkujani en uskalla kyllä vielä ulos viedä piipahtamaan joten ostin piimää johon on lisätty D-vitamiinia. Varmuuden vuoksi otin laktoosittoman version

Miten nyt kun pitäisi vähentää proteiininmäärää. Vaakut siis nyt kaksiviikkoisia. Jostain täältä luin että lisätään kauraa poikasrehun sekaan. (vehnässä taisi olla eniten proteiinia) Laitetaanko sitten myös hiekkaa tarjolle kun lisätään kaura ruokavalioon?
Oluthiivassa on muuten myös D-vitamiinia.
Hyvä näppituntuma soran tarjonnassa on lienee, että jos et itse saisi ruokaa nieltyä ilman pureskelua, laita soraa tarjolle
Veikkaisin, että kokonaiset kauranjyvät juuttuis kurkkuun..? Soran tarjoamisesta ei ole mitään haittaakaan.
Hyvä näppituntuma soran tarjonnassa on lienee, että jos et itse saisi ruokaa nieltyä ilman pureskelua, laita soraa tarjolle