Mikä on sopiva hinta hoidolle? Kauheata vaivaahan ei ylimääräisistä kanoista koidu verrattuna johonkin isompaan eläimeen. Eikä ruokintaankaan nyt ihan hirveitä kulu. Tiloja meiltä löytyy ihan hyvin, se ei oo ongelma mutta nämä käytännön asiat ja sopimiset. Olisin kiitollinen jos joku voisi auttaa, laittakaa vaikka yksäriä
Talvihoidon hinta??
Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri
-
jaanahi
Talvihoidon hinta??
Onko teistä kukaan ottanu talvihoitoon kanoja? Multa on nyt pari ihmistä kysellyt siitä mahdollisuudesta, ja arvelisin että jotku teistä on talvihoitoa järjestäneet. Miten ootte käytännössä sopineet talvihoidosta? Miten menetellään sairas-tai kuolemantapauksissa? Tää viime talvi näytti aika hyvin että kaikkea voi tapahtua noitten kanojen kanssa, kun yksi kuoli ilman mitään näkyvää syytä ennen aikojaan, ja toinen sai jostain, en tiedä yhtään mistä, tällin päähänsä ja kuoli ilmeisesti shokkiin.
Mikä on sopiva hinta hoidolle? Kauheata vaivaahan ei ylimääräisistä kanoista koidu verrattuna johonkin isompaan eläimeen. Eikä ruokintaankaan nyt ihan hirveitä kulu. Tiloja meiltä löytyy ihan hyvin, se ei oo ongelma mutta nämä käytännön asiat ja sopimiset. Olisin kiitollinen jos joku voisi auttaa, laittakaa vaikka yksäriä
-
jaanahi
Re: Talvihoidon hinta??
Halloo, eikö kellään oo tosiaan kokemuksia asiasta? Kommentoidakkin saa vaikkei ois kokemustakaan talvihoidosta, mitä itse velottaisitte/mitä sopisitte ehdoiksi? 
-
annemari
Hmm... ehkä laskisin jotenkin sillai, että jos vaikka sulla on itelläsi 5 kanaa ja sulle ois tulossa samanvrran hoidokkeja, niin laittais talvikustannukset esim. puoliksi ? siis sähkö, ruoka ja lämmityskustannukset. Ja aina kun kävisit ostaa rehusäkin tai kuivikepaalin, niin lasku puoliksi. voishan sitä laskea että jos rehusäkki kestää vaikka kuukauden sun kanoilla, niin sillon sitä rehua menis talvella kaksinkertainen määrä, + kuivikettakin vois laskee kaksinkertaisen määrän. Sähköstä mä ottaisin kympin kuussa ainakin, riippuu miten lämmität. Ja jos menee puita lämmitykseen, niin niihin saa varmaan laskee ainakin saman hinnan kuin sähkölle.
Ehdoista mä sopisin, että jos joku kana sairastuu niin OMISTAJA vastaa niistä kuluista ja hoidosta. Hoitaja on tietty velvollinen pitämään sitten niitä silmällä niin, että jos jotain sattuu, niin hoito älytään ajoissa aloittaa. Munat kuulu varmaan hoitopalkkana hoitajalle, mut voihan tästäkin sopia mitä vaan mieleen juolahtaa.
Ehdoista mä sopisin, että jos joku kana sairastuu niin OMISTAJA vastaa niistä kuluista ja hoidosta. Hoitaja on tietty velvollinen pitämään sitten niitä silmällä niin, että jos jotain sattuu, niin hoito älytään ajoissa aloittaa. Munat kuulu varmaan hoitopalkkana hoitajalle, mut voihan tästäkin sopia mitä vaan mieleen juolahtaa.
-
mirri
Kyllä toi Annemarin ehdotus kuulostaa ihan kohtuulliselle. Onko kukaan koskaan laskeskellut paljonko esim yksi kanan syö kuukaudessa?
Ja lisäkustannuksia tietysti aiheutuu, jos hoidokit on esim omassa kopissaan talven.
Tai jos ovat vähän kylmän arempia, esim, vaikka silkkejä. Niin pikkusen enemmän menee lämmitykseen jos joutuu laittaa lämpölampun.
Omistajan kanssa olisi hyvä sopia vielä erikseen, tarvitsevatko linnut talvella esim vaikka erikseen jotain vitamiineja ynm..
Ja lisäkustannuksia tietysti aiheutuu, jos hoidokit on esim omassa kopissaan talven.
Tai jos ovat vähän kylmän arempia, esim, vaikka silkkejä. Niin pikkusen enemmän menee lämmitykseen jos joutuu laittaa lämpölampun.
Omistajan kanssa olisi hyvä sopia vielä erikseen, tarvitsevatko linnut talvella esim vaikka erikseen jotain vitamiineja ynm..
-
Ana
Omat kanani on ollut talvihoidossa kolmessa eri paikassa, eikä se ole maksanut mitään. Entiset ruoat ollaan kaikki viety talveksi, mutta muuta kukaan ei ole pyytänyt. Ollaan me kyllä aina maksettu parisen kymppiä ihan omasta tahdosta, mutta pyydetty ei ole koskaan mitään. Tälleen meillä. On kyllä todella rasittavaa, kun ei aina meinaa löytyä sitä talvihoitopaikkaa. Viime syksynä oli kyllä ihan uskomattoman vaikeeta, kun entisen paikan pitäjän elämäntilanne ei sallinut enää kanoja. Kyllä siinä pikkuhiljaa alkaa huoli kanoista tulemaan, kun ei minnekkään tahdo saada. Kysyttiin viidestä paikasta, kunnes saimme.
-
jaanahi
Kiitos vastauksista. Mua on lähestytty sillä tavoin, että hoidon hintaa on kyselty ja kyllä mä siitä lähden, että ilmaiseksi en tänne meille kanoja hoitoon ota. Ehkä eri asia olisi, jos hoidon kyselijä olisi joku läheinen. Enemmän eläimiä on kuitenkin aina enemmän vaivaakin, ja jos tulevat vielä omaan häkkiinkin niin eivät mene vaan siinä sivussa vaan päivittäisen hoidon tarvitsevat niin kuin omatkin kanani. Mitään rahastusta ei mielessä ole ollut, vaan lähinnä se että kulut saisi katettua ja pientä vaivan palkkaakin siihen päälle. Ja jos liian kovalta kuulostaa hinta, mihin päädyn, voi aina viedä toisaallekkin hoitoon, enpä minä siitäkään pahastu 
-
PieniHopea
Olen samoilla linjoilla. Jos haluaa ihan omaksi ilokseen ottaa hoitoon, ottakoon, mutta en minäkään siitä innostuisi kun itellä jo vaikka mitä omastakin takaa. Rikastua ei tarvitse, mutta kyllä se "vaivanpalkka" on ihan paikallaan.
Niin se on, että ajattelet mihin rahaan olet valmis/halukas pitämään kanat talven. Sanot sen ja se sitten sopii tai ei sovi. Ajattele enemmän mikä itselle sopii kuin sille toiselle
Niin se on, että ajattelet mihin rahaan olet valmis/halukas pitämään kanat talven. Sanot sen ja se sitten sopii tai ei sovi. Ajattele enemmän mikä itselle sopii kuin sille toiselle
- HiltaHelikopteri
- kukkoilija
Eihän ne kanojen aiheuttamat kulut rahassa kovin paljon tee, mutta itsekin perisin todellisten kulujen lisäksi pienoisen vaivanpalkan lähinnä hoitokanojen aiheuttaman vastuun vuoksi. Ja jos omistajat eivät olisi tuttuja, niin tekisin ehkäpä ihan kirjallisen sopimuksen lähinnä noita sairaus- ja kuolemantapauksia ajatellen, niin eipähän sitten olisi jälkikäteen mitään “nokan koputtamista”. Ja etukäteen kannattaisi selvittää mm. se, että kumpi osapuoli tekee kanojen loishäädöt ja mitä tapahtuu, jos maksut jäävät rästiin tai kanoja ei haetakaan sovittuna päivänä takaisin sinne kesäpaikkaan.
Se pitää vielä sanoa, että on erittäin hieno asia, että talvihoitopaikkoja yleensä löytyy, koska kaikilla ei ole mahdollisuutta pitää kotkoja ympäri vuoden!
Se pitää vielä sanoa, että on erittäin hieno asia, että talvihoitopaikkoja yleensä löytyy, koska kaikilla ei ole mahdollisuutta pitää kotkoja ympäri vuoden!
-
gallia
Tuo on kyllä hyvä sopia! Tietty muutkin vastuukysymykset. Meillä on ollu joskus kanoja "talvihoidossa". Taitavat olla nyt kolmatta vuotta putkeen, kesät talvet.HiltaHelikopteri kirjoitti:...mitä tapahtuu, jos maksut jäävät rästiin tai kanoja ei haetakaan sovittuna päivänä takaisin sinne kesäpaikkaan.
-
mirri
HiltaHelikopteri kirjoitti:...mitä tapahtuu, jos maksut jäävät rästiin tai kanoja ei haetakaan sovittuna päivänä takaisin sinne kesäpaikkaan.
Tuokin on sellainen asia, että kannattaa sopia etukäteen. Ainahan voi ihmisten elämäntilanteisiin tulla muutoksia,tahtoipa tai ei.
Oliskos vaikka tyyliin... lintujen omistus oikeus siirtyy hoitopaikalle, jos hoitomaksua ei suoriteta(joku sopiva aikaraja?)
Ja että jos lintuja ei noudeta (aikaraja?) kuluessa. Tai sovita lisähoidon tarpeesta.
Aina kannattaa asiat puhella valmiiksi ja huomioida ne ikävämmätkin asiat.
Tuokin on sellainen asia, että kannattaa sopia etukäteen. Ainahan voi ihmisten elämäntilanteisiin tulla muutoksia,tahtoipa tai ei.
Oliskos vaikka tyyliin... lintujen omistus oikeus siirtyy hoitopaikalle, jos hoitomaksua ei suoriteta(joku sopiva aikaraja?)
Ja että jos lintuja ei noudeta (aikaraja?) kuluessa. Tai sovita lisähoidon tarpeesta.
Aina kannattaa asiat puhella valmiiksi ja huomioida ne ikävämmätkin asiat.
-
Ana
Olette ihan oikeassa, vaivanpalkka on tarpeen saada. Tottakai maksamme, jos pyydetään että ei todellakaan siitä ole kiinni. Vaikka mekin ollaan kysytty että mites hinta, niin ei ei ei mitään, muiden joukossahan ne menee. Aina ollaan kuitenkin vaivanpalkka maksettu ja tullaan maksamaankin
Nykyisen talvihoitopaikan omistajan kanssa sovimme kun kanat on jo niin vanhoja, että jos kuolee, he ilmottavat siitä meille ja hoitelee ne pois.
Käyttekö te talven aikana katselemassa ja moikkaamassa kanojanne? Minä käyn aina muutaman kerran talveen moikkaamassa niitä
Käyttekö te talven aikana katselemassa ja moikkaamassa kanojanne? Minä käyn aina muutaman kerran talveen moikkaamassa niitä
-
SannaT
Tämä onkin hyvä aihe, jota kannattaa yhdessä pohtia.
Täytyy myöntää, ettei itselle ole tullut edes mieleen, että voisi ottaa kanoja kesäksi ja laittaa sitten talveksi hoitoon.
Tosi kiva, että tällainenkin mahdollisuus on.
Olen vain kuvitellut, että jos joku ottaa kesäkanoja, niin ne sitten ennen talvea laitetaan lihoiksi...
Itse jos ottaisin kanoja talvihoitoon, niin laskisin suurin piirtein oikeat ruokinta kulut/kk ja siihen sitten vaikka n10-20 euroa päälle/kk. Riippuen ihan siitä, että joutuuko tekemään jotain erikois järjestelyjä ja joutuuko laittamaan vieraileville kanoille erikseen ihan oman lämpölampun.
Täytyy myöntää, ettei itselle ole tullut edes mieleen, että voisi ottaa kanoja kesäksi ja laittaa sitten talveksi hoitoon.
Tosi kiva, että tällainenkin mahdollisuus on.
Olen vain kuvitellut, että jos joku ottaa kesäkanoja, niin ne sitten ennen talvea laitetaan lihoiksi...
Itse jos ottaisin kanoja talvihoitoon, niin laskisin suurin piirtein oikeat ruokinta kulut/kk ja siihen sitten vaikka n10-20 euroa päälle/kk. Riippuen ihan siitä, että joutuuko tekemään jotain erikois järjestelyjä ja joutuuko laittamaan vieraileville kanoille erikseen ihan oman lämpölampun.
-
Ana
Joo ei meille ainakaan tule ollenkaan mieleen lihoiksi pikku kultia laittaa. Kotona kun ei ole mahdollisuutta pitää talvella kanoja, ei ole semmosta rakennusta, niin viedäämpäs aina hoitoon talven ajaksi. Mutta pakko myöntää että niitä kyllä ikävöi!