onko ns. liharotuisia kanoja&kukkoja?

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Suppis

onko ns. liharotuisia kanoja&kukkoja?

Viesti Kirjoittaja Suppis »

olisin kiinnostunut kasvattamaan parven liharotuisia kanoja pataan omalle perheelle onko tuommoisia rotuja olemassa??

ja miten helposti olisi saatavilla ostaa postin kautta hedelmöitettyjä munia omien kanojen alle kun kerta niillä ois intoa jo siihen..
Eepi

Re: onko ns. liharotuisia kanoja&kukkoja?

Viesti Kirjoittaja Eepi »

Kyllähän noita broileleita on, niitä ei vaan tahdo saada mistään... :smt017
kite

Viesti Kirjoittaja kite »

Kasvatetaanhan noita isoja kanoja myös lihaksi... Mut en mä kyllä myis moiseen yhtään munaa/tipiä :O
*suppea luonne kun olen*
kuukernuppi

Viesti Kirjoittaja kuukernuppi »

Plymouth rockeja ja niiden risteytyksiä kannattaa kasvattaa lihaksi. Kanat ovat hyviä munimaan ja kukkopojat kasvavat paistikokoon n. neljässä kuukaudessa. Ja mä myyn muuten sekä poikasia että siitosmunia myös tuohon tarkoitukseen. "epäsuppea ja lähiruokaa kannattava luonne kun olen"
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Orpingtonit on myös erittäin hyvä valinta lihakasvatukseen. Nehän on yhdistelmärotu, munivat hyvin ja ovat tuotteliaita myös lihan suhteen. Painoa on hyvin nopeasti puolet enemmän kuin keskivertokanalla samassa ajassa. Nopeakasvuinen faverolle on myös hyvä valinta ja on myös alkuperältään sekä liha- että munintarotu.

Tosi hienoa että harrastelijat pyrkivät kasvattamaan myös syömänsä lihan! Minusta se on kaikinpuolin hyvä asia, erityisesti kanojen kannalta. Ja kun valitsee lihakkaan, hyväkasvuisen ja ison rodun, saa kasvatettua kunnon fileet ja koivet eikä pelkkiä luita.
Suppis

Viesti Kirjoittaja Suppis »

KUUKERNUPPII hei sä asut Hankasalmella missä päin siellä myö asutaan Haukivuorella ja meillä on kalalammikoita tuolla Venetmäessä ja siitä on kivenheitto sun paikkakunnalla mutta asutko toisella laidalla??

joo mie oon lähisapuskan kannattaja nytkään ai häirihe tuo lakko yhtään kun leipä leivotaan itte jauhoista jotka haetaan tuonne lammikoille mennessä pikkumyllyltä ja liha haetaan tuosta tuttavien pakkasesta kun ne on "beeffin" (katsokaan netistä) kasvattajia ja no maitotuotteet kaupasta ja kala paikallisilta kalastajilta ja kana kun sitä haluaa täytyy ostaa kaupasta niin aattelin koklata jos viittis kasvattaa itte niitä ruuaksi.

vanhempi lapsitakin muistaa kun viime syksynä syötiin maatiaskukon poikaa ja hää kehu sitä hirmu hyväksi :smt027 mulla meinas olla itku puserossa mutta hienosti mie niittä kohtelin ja kasvatin koko kesän :smt037

täs on vaan yks mutta mie en vielä tiiä otanko kasvamaan kun miun pitäis poksahtaa jälkeen kahtia elokuussa siis lisääntyä niin oishan tuota hommaa jo ennestään kahen pojan kanssa :smt003
kuukernuppi

Viesti Kirjoittaja kuukernuppi »

Asun Kovalanmäellä, Niemisjärven ja Aseman välillä. Eli suunnilleen samalla puolella pitäjää kuin teidän kalalammikot :)
SaMaTa

Viesti Kirjoittaja SaMaTa »

Minä myös kannatan lähiruokaa ja oman ruuan kasvattamista hyvissä oloissa, se jos mikä no eläinsuojelua.
Minulla no oprington ja faverolleja, orpington on nyt puolet faveja nuorempana kolme kertaa isompi kuin faverollit :smt003
Eli liharotuna äänestän orppeja :smt023
Indica

Viesti Kirjoittaja Indica »

En tiedä kuuluuko tää kysymys tähän ketjuun, mutta kokeillaanpa :)
Syökö kukaan maatiaisia? Vai onko se ihan jotain normeja ja hyvää kanankasvatusta vastaan? Mietin vaan, että mitäs sitte jos mulla ois vaikka alhoja parvi ja ne haluaa hautoa vaikka kuinka. Eli tipuja tupsahtelee maailmaan sitten ennemmän kuin voin itte pitää. Ja eihän ne kaikki voi sopia säilytysohjelmaan..? Niin oisko se ihan järkyttävää jos niitä sitte popsisi? Vai onko maattarit sillä lailla "uhanalaisia" kun on nuo säilytysohjelmatkin?
Xaus

Viesti Kirjoittaja Xaus »

Kyllä maatiaisiakin syödään, mut niistä ei tule niin isoja fileitä.
Suwitsu

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

Kyllä meillä menee kaikki ylimääräiset maatiaiskukot pataan ja hyviä ovat :smt023 . Koossa kyllä häviävät ns. liharoduille mutta kukkoja kun ylimääräisiä tulee niin pakko niitä on pois laittaa . Kukkoja kun ei saa menemään vaikka ilmaiseksi antaisi, enpä ole enää paljon yrittänytkään, hyvää lihaahan se on!
Xaus

Viesti Kirjoittaja Xaus »

Ja koiratkin tykkää, kun saavat kaikki liikenevät osat. :smt002
Indica

Viesti Kirjoittaja Indica »

Mihinköhän ketjuun laitoin äsken viestin, kun ei se ainakaan tähän ilmestynyt :smt003 ups..
Mutta koetin sitä kysyä, että minkä ikäisenä kukko pistetään lihoiksi? Esim. maattari tai orppi.
Paltsi

Viesti Kirjoittaja Paltsi »

Ikäkysymys vaikuttaa lähinnä kypsennysaikaan :smt003
Jos on leivinuuni ja hyvä haudutuspata käytössä niin yläikärajaa ei ole.
siimis

Viesti Kirjoittaja siimis »

Sellaisen kysymyksen heittäisin, että ruokitteko patakukkoja jotenkin eri tavalla?

Mulla on tuolla nyt kasvamassa kolmen rodun risteytyskukkopoika, jättikochin/plymouth rock/orpington. Miten sitä kannattais ruokkia, että se kasvais patavalmiiksi nopeasti ja tulis hyvää lihaa..?
Vastaa Viestiin