Kanan aivot?

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
mik

Kanan aivot?

Viesti Kirjoittaja mik »

Mä alan koht ymmärtää "kanan aivot"-sanontaa.

Tässä eräänä päivänä mä keräsin poimulehteä ja voikukkaa kanoille ja itseeni tyytyväisenä vein kanalaan. Ja mun nuorikkokanat pelkäs niitä :smt005 Sissos, sentään mikkä mekkala! HÄLYTYS! HÄLYTYS! HÄLYTYS! HÄLYTYS! PRII! PRIII! PRIII! Vihreät ulkoavaruusoliot hyökkäävät. PRIII! PRIII! PRIII!

Noh, äsken menin sinne salaatinjämien ja itujen kanssa, kippasin ruokakuppiin, mutta jätin kourallisen ituja käteeni ja tarjosin nuorikoille. Sama juttu: pienen pienet vihreät avaruusoliot yrittivät käydä pahaa aavistamattomien kanojen kimppuun *kiäh-kiäh-kiäh*

Ja voin kertoo, et Ellun-kana on sit aivottomin olio, mitä maa päällänsä kantaa ja Helmi-Emiliakin on tämän huomannut. Se saattaa hypätä Ellun-kanan päälle pesän päältä tai vaanii jossain nurkassa ja hyppää niskaan. Ellun kana juoksee sen jälkeen pitkin kanalaa siivet levitettyina ja pirisee :smt044

Vai onks teillä muka älykkäitä kanoja ja mulle tuupattu aivottomat?
mirri

Re: Kanan aivot?

Viesti Kirjoittaja mirri »

:smt005 Joo on ne sinne tuupattu!
Ei vaiskaan, yleensä järkevä kana suhtautuu varovaisuudella uuteen asiaan, muuten saattaa vaikka henki lähtee jos ei varo. Ja tuo Ellu-kanan kurmutus , varmaankin on ihan normi nokkimisjärjestyksen mukaista. Helmi-emilia on vaan arvojärjestyksessä korkeampi.
Oikeesti kana on älykäs, niillähän koulutetaan koirankouluttajia :smt005 :smt005 :smt005 :smt005
(http://www.trainerschoice.fi/suomi/asia ... ivikki.php)
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Hauskasti ja elävästi kerrottu juttu :smt043 Just tuommoisia nuorikot ovat, kaikki uusi on kauhistuttavaa ja varsinkin silloin, kun porukalla niin päätetään :smt005
Ihan tipuina ovat jotenkin uteliaampia ja luottavaisempia uusia asioita kohtaan, koska eivät ehkä osaa vielä varoa/pelätä.
Ps. Siirsin yleiskeskusteluun, kun ei ole offia.
Kalle
bankiva

Viesti Kirjoittaja Kalle »

En kyllä alleviivaisi tuota kanan aivot-juttua tuollaisenaan. Luonnollistahan on, että nuorikot, varsinkin jos on vähän kokeneita aikuisia parvessa, toimivat joskus ylireagoiden. Parempi kuitenkin niin kuin tyhmänrohkea. En tiedä Mik mitä kanakantaa Sinulla on mutta meidän alhot kyllä osoittavat monessakin toiminnassaan huomattavan järkevää toimintamallia.
Hyvä esimerkki mm haukka taivaalla, sinne marjapensaiden alle kukon kurahduksen kuultuaan säntäävät niin nuoret kuin vanhatkin. Viimekesäinen saunakamarin sohvan alla haudonta ilman minkäänlaisia jälkiä kulkemisesta, osoittanee mielestäni kohtuullista kekseliäisyyttä. Homma paljastui vasta untuvikkojen ääniin.
Kokemuksen siirtäminen nuoremmille on ihan silmiinpistävää lauman sisällä. Pari viikkoa emon kanssa ulkona opettaa pikkutirpoille lukuisia asioita.
Muuten älykkään ja viisaan ero; älykäs selviytyy siitä mihin viisas ei koskaan joudukkaan.
sasu

Viesti Kirjoittaja sasu »

Muistan, kun meille tuli ensimmäinen kana ja kukko. Valkoinen tehotyttö ja alholainen kukko. Hyvin pian tulin siihen tulokseen, että tyhmyydellä ja kanalla samassa lauseessa, ei ole mitään teko keskenään! Minulle kun oli opetettu, että kana on tyhmä luin saapas, eikä muuhun kykene, kuin nokkimaan jyviä maasta. Niinpä olinkin todella hämmästynyt, kun kanojen monipuolinen kommunikointi monipuolisine äänineen alkoi avautua. Varsinaisen vaikutuksen minuun teki, kun siirrettiin pariskunta kesäkanalaan. Saivat pihalla vapaana tepsuttaa. Rouva kuitenkin kävi aina talvikanalassa munimassa. Yhtenä aamupäivänä kukko sitten huusi tallissa niin vimmatusti. Kovaa ja kiukkuisesti. Ei ollut hälyääni, mutta ei jutteluakaan. Vaan selvästi kiukkuisena paasasi. Paasaaminen vaan jatkui, ja menin katsomaan, mikä on hätänä. Joku kelvoton oli laittanut talvikanalan oven kiinni, eikä rouvansa päässyt munimaan. sitä tuo kukko minulle huusi. Eka kesä tämän pariskunnan kanssa teki syvän vaikutuksen, ja muutti näkemystäni kanasta kertakaikkiaan!

Kun tehotytöstä aika jätti, ja tilalle tuli maatiaisrouva, vaikutus vain syveni! Maatiaisrouva olikin selkeästi vielä älykkäämpi ja paremmilla vaistoilla ja toimintamalleilla varustettu!

Kana on kyllä todella viehättävä eläin! En olisi ikuna uskonut, että tähän voi näin "hurahtaa". Niiden touhuja katselee ihan ilokseen, ja niiden touhujen seuraaminen saa hyvälle tuulelle!
kite

Viesti Kirjoittaja kite »

sasu:n juttu niin totta.. :)

Mä en aiemmin edes tiennyt, että kanoilla on niiiiin monta erilaista ääntä ja paapatusta kertomaan eri asioita :)

Tulkin kun vielä joskus sais osaan tarinoista, niin johan alkais juttu luistaa.. Pitäis varmaan opetella itekin tuota kanan kieltä :smt005
mik

Viesti Kirjoittaja mik »

Mulla on maatiaisia, tyrnäväläisiä.

Kaks vanhempaa kanaa ottaa ihan iisisti ja nuori kukko on utelias, mut sekin tsiigaa hetken uutta asiaa. Mut noi nuorikkokanat ne ovat aivan ainutlaatusia, mulla on tosi hauskaa niitten kanssa.

Just koht meen viemään eilisen riisipuuron jämät sinne, katotaan mitä se saa aikaseks. Pitää muistaa käydä pissalla enste :smt003

Ja vappu-yllätyskin on valmiina: kylvin niille vihanneskrassia, jonka aion läjäyttää sinne huomenna. :smt003
kite

Viesti Kirjoittaja kite »

kuulostaa ihan nams. :smt060
Vastaa Viestiin