Kultafasut ja kanat?

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
ninnu

Kultafasut ja kanat?

Viesti Kirjoittaja ninnu »

Millaisia kokemuksia samassa tiloissa elelevistä kultafasuista ja kanoista?

Mullahan fasut on ihan keskenään, mutta mietin ja pohdin, jos laittaisin ulkotarhaan muutaman kanan ja kukon kanssa? :smt017

Vaihtoehtoisesti pienissä roduissa chabot, millet ja silkit, isoissa brahmat ja kochit...

Vai onko ihan tuhoon tuomittu ajatus ja pidän jatkossakin omassa tarhassaan...Fasut on viime kesäisiä, eri rakennuksessa kuin kanat, joten mitään tietoa niiden toimeentulosta edes verkon läpi ei ole...

Kaikki kanat ja kukot kyllä tosi sopeutuvaisia ja menee muitta mutkitta niin helmereiden, kalkkunoiden, ankkojen, hanhien ja myskien kanssa...
mirri

Re: Kultafasut ja kanat?

Viesti Kirjoittaja mirri »

Mulla oli talven kultafassu nuoriso riehumassa käppänöiden, ja viirujen kanssa. Taisipa siinä olla seassa joku pienempi tavallinen kanakin. Ei silloin ollut ainakaan mitään ongelmia.
ninnu

OK...pitää nyt miettiä keiden kanssa yhdistän, pikkurodun vai ison...
Mun fasut tykkää kyllä olla korkeissa puissa, joten olisikohan paras vaihtohto ottaa kaveriksi rotu, joka viihtyy enemmän matalalla, kuten silkit, niin jakautuisi hieman elämä eri tasoille tarhaa.

Mutta vaihtoehdot olisi nyt nämä:
A: Jatkavat eloon omassa tarhassa, sisätila 2x3 ja ulkotila n. 6x3, kulku siis ikkunan kautta. Tarha raknnuksen takaosassa,joka metsän/puuston reunalla, rauhallinen, varjoisa tarha. Sisätila heinää, sammalta, puita eri tasossa, hämyinen, kaikki seinät ja katto tummaa puuta.

B: Aurinkoinen tarha, näkyvällä paikalla pihalla, johon kyllä istutan nyt muutaman puun ja jotakin pensaikkoa, tuomaan varjoa ja näköestettä. Ohi kulkeepi lampaita ja vuohia, sekä muutenkin paljon tarhalla liikuskelen. Yhteensä viiden tarhan kokonaisuus, eli ainakin yksi seinänaapuri löytyy, jossa myös kanoja... Tunteekohan olonsa liian turvattomaksi, että olisiko tuo varjoinen ja rauhallinen oma mesta kuitenkin parempi?

Ja itseänihän tässä vain ajattelen, eli pääsisin paremmin ja useammin seurailemaan niiden eloa, mutta toki asian nyt ratkaisee ihan noitten fasujen kannalta permpi vaihtoehto :smt003 :smt045
Eivät ole säpsyjä, mutta ei nyt syliin tuppaa kun ruokin, mutta koskea kyllä antavat ihan hyvin....
mirri

Jos mä oisin se fassu niin taitasin mennä tonne piilommas :smt005 , mutta kivahan niitä olis nähdäkin.. ääk vaikee valinta
Rusina

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Jos olisin kultafassu, valitsisin tarhan A. Oma hämyinen rauha, kuten lajin kotiseudulla. Ja saattaisinpa innostua hautomaan ihan itse pesueenkin jonkun pensaan juurella :smt045. Jos olisin kultis...
ninnu

Niin se vaan taitaa olla, varmasti viihtyvät paremmin omassa tarhassaan :smt045
Mulla on muuten kaksi pariskuntaa, toinen keltakulta, toinen kulta. Jossain vaiheessa ne kuitenkin joudun erottamaan, vaikka vielä loistavasti toimeen tulevatkin :smt017 Jos sitten siirtäisi toisen parin....tai sitten ei :smt003
mirri

Melkovarmaan ero tulee, kun kukot ei oikein välttämättä pärjää samassa. Tietysti jos tilaa on. Mutta poikaset ei sitten ole välttämättä ihan oikean värisiä.
ninnu

Kyllä mä ne jossain vaiheessa laitan pareittain, mutta se, että laitanko silloinkaan toista paria tuonne tarhaan B, niin sitä pohdin, tai sitten molemmille varjoisat hämyisät tarhat...

Menee varmaan vielä tämän kesän kaikki samassa? Ikää siis kesällä tulee vuosi, vielä ei ole nahistelun merkkejä ollut...
ninnu

Onko muilla muuten onnistunut fasujen luonnolliset haudonnat? Parista paikkaa on sanottu, että munat pitää kerätä, koska rikkovat ne? :smt017 Tosin mullahan ei nyt munia tul pitkään aikaan, mutta olisihan se hienoa, jos itse poikasensa hautoisivat :smt007
fasunen

Viesti Kirjoittaja fasunen »

Itse valitsisin kesymmän parin B tarhaan. Itselläni on tavis fasut samassa tarhassa kanojen ja riikinkukkojen kanssa täysin ongelmitta. Toki jos aikaa riittää niin voisithan sen toisen hämytarhankin rakentaa ja kokeilla pesintöjä. :smt003
Vastaa Viestiin