ankalle turvallinen juoma-astia?

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

tipsi
riikinkukko

ankalle turvallinen juoma-astia?

Viesti Kirjoittaja tipsi »

MEidän Rebekka-neito aiheutti mulle (ja itselleen) supersäikähdyksen, nimittäin onnistu pomppaamaan nokka edellä juomaämpäriin siten että jäi jumiin pää veden alle. Onneksi seurailin ankkojen touhuja aitauksen oven takana, ja pääsin nopsasti onkimaan sen sieltä pois. Eihän se siitä mihinkään olisi päässyt ja hukkuminen oli siten lähellä. Ko. neitokainen teki samantapaisen tempun pariviikkoisena, mutta että vielä parivuotiaanakin :smt011 Mutta millainen turvallisen juoma-astian pitää olla? 10-l tavallinen sanko ei näemmä käy. Laitan väliaikaisesti kaksi vatia päällekkäin, johon ylempään vettä, mutta eivät pysty kunnolla huuhtelemaan silmiään tällaisessa. Päivisin pääsevät ammeessa kylläitseään huuhtomaan aina kun haluavat. Olisiko esim. 10-l sanko hyvä jota suurtalouskeittiöt käyttävät, eli sellainen aika avarasuinen? Vai pitäisikö sangon olla matala ja pieni?
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
smari

Re: ankalle turvallinen juoma-astia?

Viesti Kirjoittaja smari »

Ämpäri missä on kansi, ja kannessa aukko mistä mahtuu pää, mutta ei vartalo.
Paltsi

Viesti Kirjoittaja Paltsi »

Meillä käytetään kaikille muille elukoille paitsi kanoille mustia ns. rakennusämpäreitä, pienimmät 12 litraa, isoimmat jotain 65 litraa hepoilla ulkona. Ankoilla ja kalkuilla käytetyin koko on 12 tai 22 litraa (noin). Lampailla ja hevosilla karsinoissa tuo isompi. Ovat hyviä kun ovat joustavaa muovia ja tukevat metallikahvat, kestävät jopa possuilla kesän yli!
Myydään halpahalleissa ja rautakaupoissa, voipi olla myös laastisankon nimellä.
Alice

Viesti Kirjoittaja Alice »

Meillä on amme missä ne uivat,eikä erillistä juoma-astiaa ollenkaan.
hellu

Viesti Kirjoittaja hellu »

Kyllähän tuo ankan uimavietti on niin voimakas että se tuppaa menemään uimaan astiaan kuin astiaan.
Meillä on kanssa talvella vauvan punkka tuolla ankkalassa, eikä erillistä juoma-astiaa. Vesi täytyy vaihtaa päivittäin ja tarpeen mukaan vieläpä useampia kertoja päivässä.
tipsi
riikinkukko

Meilläkin on vanna tarhassa, mutta sen lisäksi erillinen juoma-astia joka on yöllä ankkojen kanssa kasvihuoneessa. Mietin, että auttaisiko leveämpiaukkoinen ja matalampi sanko, sillä siinä voisi mahtua kääntymään jos vahingossa nokak edellä sinne humsahtaa, ja jos se olisi matalampi niin ei tarvitsisi varvastella ja hyppiä. Rebekka on muita ankkoja pienempi, en usko että isommille sattuu moista sankotapaturmaa. Hm.. mä mietin kanssa tota aukollista snakoa, mutta siinä kävis kuitenkin niin että rebekka jämähtäisi aukkoon kiinni :smt017 Rebekka on ollut aika iisisti kylpyhommien suhteen nyt, taisi itsekkin säikähtää. Pitää vielä pohdisksella miten juomakipon järjestäisi, nykyinen vatisuysteemi (pienempi vati alla, isompi vedellinen päällä joka kivasti jumittaa alla olevaan -> on riittävän korkea ettei ankat mene helposti uimaan).
mutzi81

Viesti Kirjoittaja mutzi81 »

Meillä on ankoilla juoma-astiana sellainen leveä saavi. Ankan kokoinen astia. Mahtuvat siihen uimaankin mutta eivät siinä yleensä kyllä ui. Uiskentelevat ulkona. :smt001
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

Mulla ankka joi pienenä nippapullosta, kun oppi sen kanoilta :smt005
Mutta nyt niillä on kanssa vauvan kylpyamme. Vettä joutuu vaihtamaan useasti, kun sinne nokassa tukitaan kaikenlaista kivaa.
Mutta jos kuivana yrittää ankkalaa pitää, niin ei taida onnistua. Kun tuo vedenkanssa leikkiminen näyttää olevan ihan pakollista näille vekkuleille.
mesan

Viesti Kirjoittaja mesan »

Minulla on "ankkalassa" erillinen lampi missä uivat ja juoma-astiaksi ihan tavallinen pesuvati jonka olen laittanut tyhjän autonrenkaan sisään. Näin eivät pääse sitä ainakaan kaatamaan.
Pirjo

Millainen juoma-astia ankoille?

Viesti Kirjoittaja Pirjo »

Minkälaisia juoma-astioita teillä on ´ankkaihmiset`???
Pienoinen ongelma; olen kokeillut kaikenlaisia. :smt017 On kattilaa, mutta siihen mennään mielummin kylpemään ja vesi ei kauaa pysy astiassa ja on myös ns. juoma-automaatti mutta siitäkin suurin osa menee lattialle läträyksen takia, jolloin ei hetkeäkään niin juoma-astian säiliö on tyhjä: ankat läträävät vesiastiassa niin että 3/4 menee suupielestä lattialle.
omena

Re: Millainen juoma-astia ankoille?

Viesti Kirjoittaja omena »

Mulla on ihan vaan ämpäri ja kyllähän vettä on muualla ja sitä saa vaihtaa mutta uimaan sinne ei mennä. Mutta vain juomista ja päänkastamista varten laita ämpäriin kansi jossa on päänmentävä reikä.
milkkis]

Viesti Kirjoittaja milkkis] »

Kyl ne ankat vaan luttaa sen veden kanssa ja oonkin todennu että ei ne tarvi erikseen mitään juomakuppia kun kumminkin sotkevat sen alle 5 min :smt003 Meillä on ihan tavalliset pesuvadit, toisessa ruoka ja toisessa vesi
tipsi
riikinkukko

Ämpärissä on se vaara että ankka voi humpsahtaa sinne pää edellä eikä pääse pois ja voi hukkua... meillä kerran Rebekka onnistui tekemään niin, mutta onneksi näin tilanteen ja sain sen napattua pois ajoissa.
Ushva

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Mulla hukkui syksyllä ankka vesiämpäriin. :smt010
milkkis]

Viesti Kirjoittaja milkkis] »

Just ton hukkumisvaaran takia meilläkin on just noi pesuvadit
Vastaa Viestiin