Hautomakoneista

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
jaanahi

Hautomakoneista

Viesti Kirjoittaja jaanahi »

Hei!

Meiltä löytyy ennestään tuommoinen popcorn-kone, covatutto 16. Nyt on alkanu kyllästyttää tuo jatkuva mittailu, ruuvailu ja munien
kääntäminen. Meinaan satsata kunnon koneeseen, mikä ois pitäny tietysti tehä jo tota ekaa ostaessa, mutta... :smt019

Mietinnässä on siis kaksi täysautomaattikonetta, Rcom-20 ja Rcom PRO 20. Taitaa muuten olla sama kone, mutta jälkimmäisessä on
lajikohtaisia valmiita ohjelmia. Kaipaisin kokemuksia kummastakin koneesta, ja siitä onko jälkimmäisen valmiit ohjelmat käyttökelpoisia?
annemari

Re: Hautomakoneista

Viesti Kirjoittaja annemari »

Minulla on tuo rcom 20, eikä minulla ole siitä MITÄÄN negatiivista sanottavaa. Kuoriutumisprosentti on kaikissa haudonnoissa ollut aina sata. Helppokäyttöinen, tosi iso vesisäiliä, lämmöt ja kosteus pitää paikkansa, luotettava, kohtuu hiljainen, ainoa että soittaa kivan kipaleen kun kääntää munat. Munalautasta voi säädellä väliseinillä, yhtäaikaa voi hautoa monenkokoisia munia. Kannattaa satsata. Enkkukaupasta voi tilata varaosia ihan kääntömoottorista ja kosteusyksiköstä lähtien. Tosi helppo pestä ja putsata, kaikki osat irtoaa simppelisti. Parhaillaankin siellä munat potkii, yksi tipu on päässyt jo ulos asti.
jaanahi

Kiitos Annemarille vastauksesta. Taidan nyt laittaa tuon pro-mallin tilaukseen, täytyy laittaa sitten kommenttia miten toimii. Tarkotus on nyt sitten suunnilleen semmonen kone ostaa jota ei ihan heti tarvii uusia ja on helppo käyttää. Tuo 20 munan haudontakapasiteetti tulee meidän käytössä riittämään varmaan aina, kanankasvatushommaa kun tehään ihan harrastusmielessä.
annemari

Minulla on siis se ihan tavallinen, ei Pro. Siinä Pro-mallissa on se USB liitäntä että voi tietsikalla tarkkailla niitä lämpöjä ym. tilastoja tehdä. Minun ei ole kertaakaan tarvinnut mitään siitä säädellä, ollut tosi varma vehje. Juuri pesin sen ja nyt odottelen, liekkö nuo jättikochit ikinä enää munii mulle siitosmunia :smt009
jaanahi

Ei tossa Pro-mallissakaan tainnu sitä USB-liitäntää olla. Siinä on vaan niitä lintulajikohtaisia ohjelmia, mitkä mua kiinnostaa kokeilla että miten toimii.
Jos vaikka joskus kokeilis siinä viiriäisiä haudottaa, ja kalkkunatkin kiinnostais :smt002
Muuten pitäis olla sama kone kun sulla.

Meinaako jättikochit heittäytyä munimattomiksi, vai onko ne hedelmättömiä? Meille saapuu lauantaina jättikukko, tai ei se mikään jätti vielä ole
kun parikuinen :smt005 . Sitten kun sulta ne rouvat kotiutuu tänne niin on porukka kasassa :smt007
Poikasia niiltä voi odottaa varmaan sitten vuoden päästä.
annemari

Ne mitään hedelmättömiä ole, sinunkin kanasi on samoista isistä ja äideistä. Patskahousut vaan tympääntyivät, kun mieheni teki oppilaidensa kanssa niille uuden hienon munintapesän, joka ei näille hienostelijoille kelpaa. Palaan siis pahvilaatikkopesään, ja rivitaloasunto saa mennä varastoon odottamaan vähemmän ronkelimpaa kanaporukkaa. Perskeles, kaikenlaisia kaakattajia.
jaanahi

Kiittämättömiä kanoja kun eivät osaa hienoa uutta rivitaloa arvostaa :smt036
Mä täällä pähkäilen munintapesien rakentelun kanssa, mutta ei kai se sitten kannata kun hakea
babaanilaatikoita kaupasta, pääsenpähän helpommalla :smt002
jaanahi

Täytyy nyt tänne laittaa infoa tosta koneesta kun se eilen saapui ja laitettiin hyrräämään. Ensivaikutelma kyllä tosi positiivinen, alotuksessa ei ollu mitään hankalaa. Valikot on helppokäyttöisiä ja ohjelmia löytyy monelle lajille, koneella voi hautoa myös omilla asetuksilla.

Laitoin sinne nyt 20 kananmunaa koneen omalla ohjelmalla. Arvot on lämpö 37,5 ja kosteus (vain) 45%. Munia se kääntää tunnin välein ja lopettaa sen kääntelyn kolmeksi viimeiseksi päiväksi. Samoin se nostaa lopussa kosteuden 65 %. Pieniltä nuo kosteudet tuntuu mutta täytyy kyllä kokeilla miten näillä asetuksilla käy. Jatkoa seuraa!
jaanahi

Nyt on munasatsi läpivalaistu ja kolme hedelmöittymätöntä otin pois. 16 päivää jäljellä ja 17 munaa. Toivotaan että kaikki kuoriutuu. Mietin että mitä tapahtuu kun kannen avaa, mutta konehhan sammui omia aikojaan ja käynnistyi kun laitoin kannen kiinni. Hyvin on pysyny lämpö ja kosteus paikoillaan ja muutenkin toimii moitteettomasti, vettä oon lisäilly pari kertaa.
Vastaa Viestiin