Emo tappaa poikaset, mistä voi johtua

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Helmikuu

Emo tappaa poikaset, mistä voi johtua

Viesti Kirjoittaja Helmikuu »

Onko kellekkään käynyt näin, että haudottuaan munia, emo tappaakin poikaset niiden kuoriuduttua. Tämä ei tapahdu heti, vaan hetken näyttää siltä, että emo hoitaa poikasia. Tämä on todella traagista. Nyt jo kolme kuollutta tipua ja yksi muna vielä alla. Mitä teen? APUA!!
Viimeksi muokannut Helmikuu, 05 Touko 2009, 15:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Emonvaistot häiriintyneet! Ota tirpat keinohoitoon!
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Mä oon nähnyt emon tappavan muutaman päivän ikäisen tipun, jos se ei pysy muiden mukana, ei syö eikä juo, eli on ihan selkeästi emon mielestä elinkelvoton.

Toisenlainen tapaus sattui tänä keväänä, eli emo oli kylpenyt niin tarmokkaasti, että kolme tipua oli kuollut pehkuun kylpypaikan luo. Tämän jälkeen selvisi, että emolla oli kanatäitä. Kun ne hoidettiin, emo hoiti loput tiput mallikkaasti.

Jos mistään tällaisesta ei ole kyse, emo on tosiaan varmaan jotenkin häiriintynyt tai sitä on häiritty niin paljon (rottia?), että on stressaantunut.
Helmikuu

kanamummo kirjoitti:Emonvaistot häiriintyneet! Ota tirpat keinohoitoon!
Miten onnistun siinä? Ei ole aikaisempaa kokemusta. Lämpötila? Muuta?

Epätoivoinen
Helmikuu

Mimmi kirjoitti:Mä oon nähnyt emon tappavan muutaman päivän ikäisen tipun, jos se ei pysy muiden mukana, ei syö eikä juo, eli on ihan selkeästi emon mielestä elinkelvoton.

Toisenlainen tapaus sattui tänä keväänä, eli emo oli kylpenyt niin tarmokkaasti, että kolme tipua oli kuollut pehkuun kylpypaikan luo. Tämän jälkeen selvisi, että emolla oli kanatäitä. Kun ne hoidettiin, emo hoiti loput tiput mallikkaasti.

Jos mistään tällaisesta ei ole kyse, emo on tosiaan varmaan jotenkin häiriintynyt tai sitä on häiritty niin paljon (rottia?), että on stressaantunut.
Ei kyl pitäs olla rottia, mutta on sitä tipua käyty ite töllistelemässä. Ei kuitenkaan koko ajan. Näyttää siltä et on nokittu.
Mimmi

Onko samassa tilassa muita kanoja tai kukkoja, jotka voisivat nokkia? Sellaista mä oon joskus nähnyt..

Tipu johonkin laatikkoon, esim. styroksinen kylmälaukku on hyvä, mutta muutkin käy. Lämmön lähteeksi lamppu. Lämpötila sais aluksi olla ainakin osassa tilaa noin 35-36. Osa voi olla viileämpää, niin liikuskelee siellä ja tulee sit lampun alle lämmittelemään.

*Muoks* Laatikon pohjalle alustaksi purua, morttiröpöä, sanomalehteä tms.
Helmikuu

Mimmi kirjoitti:Onko samassa tilassa muita kanoja tai kukkoja, jotka voisivat nokkia? Sellaista mä oon joskus nähnyt..

Tipu johonkin laatikkoon, esim. styroksinen kylmälaukku on hyvä, mutta muutkin käy. Lämmön lähteeksi lamppu. Lämpötila sais aluksi olla ainakin osassa tilaa noin 35-36. Osa voi olla viileämpää, niin liikuskelee siellä ja tulee sit lampun alle lämmittelemään.

*Muoks* Laatikon pohjalle alustaksi purua, morttiröpöä, sanomalehteä tms.
Aluksi tämän emon kanssa oli toinen kana, joka myös esitti hautovaa ja luulinkin, että se oli tappanut ne tiput. Toinen kana otettiin kuitenkin eilen pois ja silti poikanen oli tapettu. Se oli ihan riekaleina jo.

Onkohan tuolla viimeisellä munalla mahdollisuus vielä. Pitäsikö sen kuitenkin antaa kuoriutua (jos kuoriutuu) emon alla vai pitäiskö yrittää ottaa muna nyt jo pois sinne lämmitettyyn styroks laatikkoon?

Harmittaa, kun kaikki meni niin hyvin tähän asti ja poikasetkin on kuoriutuneet hienosti.
Mimmi

On todella harmillista, otan osaa..

Kyllä tipun pitää antaa kuoriutua emon alla, jos sinulla ei ole hautomakonetta. Jos muna olisi ihan juuri kuoriutumassa, voisi ns. "hätähautomokin" onnistua, mutta helpompi olisi kyllä pelastaa kuoriutunut tipunen. Tässä kuitenkin varalta tuo hätähautomo-topic.

Oletko läpivalaissut vielä kuoriutumattoman munan? Näkyykö siellä sikiö?
Helmikuu

Mimmi kirjoitti:On todella harmillista, otan osaa..

Kyllä tipun pitää antaa kuoriutua emon alla, jos sinulla ei ole hautomakonetta. Jos muna olisi ihan juuri kuoriutumassa, voisi ns. "hätähautomokin" onnistua, mutta helpompi olisi kyllä pelastaa kuoriutunut tipunen. Tässä kuitenkin varalta tuo hätähautomo-topic.

Oletko läpivalaissut vielä kuoriutumattoman munan? Näkyykö siellä sikiö?
En ole läpivalaissut, enkä niitä muitakaan. Sehän se vasta harmi olisi jos siellä viimeisessä munassa ei oliskaan tipua. Kiitos kovasti avusta. Yritän ehtiä pelastamaan tipun.
kana.karoliina

Re: Emo tappaa poikaset, mistä voi johtua

Viesti Kirjoittaja kana.karoliina »

Hautomis/tipuongelmat jatkuu. Meille kuoriutui eilen/toissapäivänä tipuja ensikertalaiselle emolle. Eilen aamulla aikaisin kävin kanat syöttämässä ja samalla huomasin, että kanan alta kurkkii muutama tipu. Kaikki vaikutti olevan ok alkuun, sitten toinen tipuista tuli kokonaan esille, ja näin, että sillä oli haava selässä. Vähän aikaa siinä tarkkailin, mutta sitten tiput sukelsivat takaisin mamman mahan alle ja ajattelin, että vilkaisen haavaista tipua tarkemmin iltakäynnillä. Valitettavasti eilen meillä meni koko päivä poissa kotoa ja kun illalla tytön kanssa mentiin kanoja hoitamaan niin pesässä meitä odotti karmea näky. Yksi tipu oli nokittu kuoliaaksi, toinen oli vielä juuri hengissä, mutta niin pahasti nokittuna, että minun oli pakko heti lähteä lopettamaan se. (Se lopettaminen oli ehkä vaikeinta mitä olen joutunut koskaan tekemään, en ole ennen tarvinnut ketään lopettaa ja olin ajatellut, etten varmasti pysty siihen. Mutta näköjään siihen pystyy, kun sellainen tilanne tulee.) Eikä siinä vielä kaikki. Sitä mukaa kun tiput uskalsivat näyttää päätään emon alta, se alkoi vimmatusti nokkia ja viskellä niitä pitkin pesää. Ensin ajattelin, että ehkä se häiriintyi meistä, mutta kaikkia tipuja oli nokittu jo aiemmin. Vain yksi oli suht ehjän näköinen.

Emo jatkoi tipujen viskelyä ja tipit kiljui kuin hengenhädässä (eikä suotta), joten kun en muutakaan siihen hätään keksinyt niin nappasin kaikki tiput emolta pois ja tungin ne paidan sisälle lämpimään. Siinä sitten ihmettelin aikani, tiput piippaili rintaliivien sisällä ja emo ei välittänyt piippauksista mitään. Se rauhottui heti, keräili loput munat alleen ja jatkoi hautomista kuin mitään ei olisi sattunut. Minä aikani mietin, että mitäs nyt. En ollut valmistautunut keinoemoksi, ei mitään sopivaa paikkaa pikkuisille eikä mitään. No, kun en muutakaan keksinyt niin riipaisin mukaan lämpölampun ja alusia, ja kipitin sisälle tiput tukevasti paidan sisällä ja varustin niille väliaikaisen tipulan keittiön laatikkoon. Miehen ilme oli näkemisen arvoinen, kun se vähän ajan päästä saapui ja keittiölootassa piippasi neljä enemmän tai vähemmän maailman murjomaa tirppaa. (Mies on aina sanonut, ettei sisälle saa yhtään ulkoeläintä tuoda vaan samantien se noille heltyi ja alkoi järjestää niille paikkaa keittiön nurkkaan.) Illalla tipit oli aika väsyneen oloisia, runneltuja ja surkeita. Annettiin niille ruokaa ja vettä ja onneksi kaikki vähän söivätkin.

Nyt aamulla emo hautoo edelleen aivan tyytyväisenä, tiput olivat virkeämpiä kuin eilen, mutta on niitä aika tavalla kyllä runneltu. Takaisin emolle en taatusti niitä uskalla viedä. Millainen selviytymisennuste on tuollaisilla verille nokituilla pikkuisilla? Ja mikä ihme saa emon käyttäytymään noin? Mitähän sille emolle nyt kannattaisi tehdä, kun se jatkaa vaan hautomistaan? Itse haluaisin antaa sille vielä toisen mahdollisuuden, koska en voi uskoa, että se kohtelisi omia tipujaan noin ilman mitään syytä. Ajattelin nyt jälkeenpäin, että ehkä sen pesä on liian avoin. Itse se sen kyllä paikakseen valitsi. Mutta jos se samalla tavalla käyttäytyisi toisen tipueen kanssa niin sitten näkee kyllä kirveen lähikuvassa aika nopeaan.

Miten siis nyt kannattaa edetä? Mitä tirpoille tehdä, että saavat parhaan mahdollisen hoidon ja avun selvitäkseen? Entä emo? Nyt aamulla otin sen pois pesästään ja suljin avoinaisen pesän nyt kokonaan. Samantien se siirtyi toiseen pesään ja alkoi hautomaan siellä. Kannattaako sen enää antaa hautoa ollenkaan vai eristänkö sen jonnekin? (En tiedä minne, koska nyt se hautoi meidän eristys/tipujen turvahäkissä, joten sinne eristäminen ei ainakaan onnistu). Tiput käy vähän sääliksi, onneksi niillä on toisensa tuolla. Kohta lähden ostamaan niille tipurehua, ajattelin, että ehkä se on näille kaltoin kohdelluille nyt paras eväs. Siinä ainakin pitäisi olla kaikki ravintoarvot kohdallaan. Mistä muuten tiedän, millainen tipujen kakan kuuluu oikeasti olla? En ole pikkuisten ulosteita ennen tarkkaillut niin en sitten tiedä millainen kakka on normaali, millainen on ripulinen. Nyt niillä ei omasta mielestäni ainakaan ripulia ole. Onneksi.

Minä luulin, että tipujen saaminen on ihanaa ja helppoa, kun antaa kanan itse hoitaa homman alusta loppuun. Ja katin kontit. Jos nyt vielä joku saa haudonnan möhlittyä niin pistän kaikki hautovat myyntiin/pataan ja hommaan tilalle kanoja, jotka ei haudo millään ilveellä! Nämä jatkuvat ongelmat on hermoja raastavia! Onneksi eilen kuoriutui toiselle kanalle myös tipuja, ja siellä vaikuttaisi kaikki olevan vielä hyvin. Luojan kiitos.
Jemuli

Viesti Kirjoittaja Jemuli »

Tosi kurjaa ja pelottavaa luettavaa, toivottavasti tiput selviävät. Minkä rotuinen tuo kiukkuinen äitikananen on? Onko tämä kuinka yleistä kanoilla ja onko käytös yleisempää joillain roduilla kuin toisilla? Ja jos stressi aiheuttaa tuollaista, niin uskaltaako vastakuoriutuneita tipuja käydä ollenkaan katsomassa? Onkohan siitä apua, että opettaa hautovan kanan siihen, että sitä käsitellään eli päivittäin nostellaa ja kerätään ylimääräiset munat alta pois? Kamala kyselyvimma mulla, mutta kohta ekat tiput ittellä tulossa, toivottavasti!
kana.karoliina

Viesti Kirjoittaja kana.karoliina »

Toivottavasti tosiaan. Meillä tyttö koki elämänsä järkytyksen, kun törmäsi raadeltuihin tipuihin kanalassa. Nyt hoitaa tipuja täällä sisällä ja on niihin jo kovasti kiintynyt. Minä olen jo vähän varoitellut siitä, että on mahdollista etteivät ne selviäkään. Harmittaa kyllä tosi paljon tipujen, tytön ja itseni puolesta, jos ne eivät selviä koettelemuksistaan.

Meillä emo on Ilmajokinen ja en ole ainakaan kuullut, että niillä olisi tämänkaltaisia taipumuksia. Tätä emoa ei ole edes tarvinnut häiritä, kun muut eivät ole sen pesään päässet munimaan. Alkupäivinä läpivalaisin munat, mutta sen jälkeen niihin ei ole koskettu. Tipujakin katselin vaan kauempaa siihen asti, kunnes niitä raadeltuja alkoi näkymään enemmänkin ja emo alkoi niitä nokkimaan vimmatusti. Silloin kyllä nostin emon pois pesästä, että sain kaikki tiput pelastettua sieltä.

Viime kesällä meillä hautoi toinen kana, risteytys, jota oli pakko häiritä enemmänkin. Sen pesään ilmaantui päivittäin munia ja ne piti aina pois kerätä. Samaten sen pesä piti eristää loppuvaiheessa ja tipujen kuoriuduttua siirsin emon lattiatason pesään kaikkine tipuineen. Eikä tällä kaikesta häirinnästä huolimatta ollut mitään ongelmia haudonnan tai tipujen kanssa. Ja ensi kertaa oli tämäkin asialla. Myös kääpiökanat hautoi ilman isompia ongelmia kaiken hälinän keskellä (mm. vuohien heinähäkissä, kun vuohet söi pesätarpeita ympäriltä :shock: ). Ehkä se on vaan kiinni yksilöstä. Nyt meillä hautoo toinen Ilmajokinen, saas nähdä mitä se tuumii tipuistaan, kun ne aikanaan kuoriutuu.
kite

Viesti Kirjoittaja kite »

Hurja tarina. Toivotaan tipuille toipumisia! :smt056

Uskaltaako tämän tarinan jälkeen enää kanan antaa hautoakaan.. :shock:
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Tohtii. Vertaapa ilmajokiskeskustelu, nyt tää pölhö kana hoitaa onnellisena tipujaan samassa kopissa jossa se meinas aamulla teurastaa ne :smt002
pienikirahvi

Viesti Kirjoittaja pienikirahvi »

Olen aika uusi kanaharrastaja (viime kesästä) mutta kun meille syksyllä tuli pari ruskeaa tehotyttöä naapurista talvihoitoon ja heillä oli taipumusta kannibalismiin (?) ni sain ohjeeksi kokeneemmilta antaa niille veristä jauhelihaa... tai laittaa punaiset valot kanalaan. Ja mitään haavoja ei saanut jättää näkyviin (nokkivat yhtä kanaa heltasta/niskasta) kun eivät kuulemma voi olla nokkimatta verta jos sitä näkevät.
Annoin siis mimmeille raakaa nautajauhelihaa ja eristin nokitun kanan paranemaan. Ongelmat päättyivät, vaikken valoa vaihtanutkaan punaiseen.... Mietin vaan että olisko tolla emolla joku samankaltainen häiriö??

PS. Nyt olen alkanut pohtia pitäiskö nuo jauhelihaa syöneet kanaset madottaa? Anyone?
Vastaa Viestiin