tipujen orsi

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
reetta

tipujen orsi

Viesti Kirjoittaja reetta »

pikku piipparit ovat nyt kolmiviikkoisia, ja eilen illalla kun menin valoja laittamaan pois, ne alkoivat katsella ylöspäin tipuyksiössään, että missäs ois orsi! pari lensi emon selkään, yksi lennähti ihan vaan ilmaan. kauheasti kuikuilivat kaulat pitkinä ylöspäin. emokin pyöri levottomampana eikä tahtonut löytää sopivaa paikaa asettua lattialle. pitää niille sitten kai laittaa se orsi. mutta miten ne pysyy/mahtuu/onnistuu siellä emon alla orrella nukkumaan? ettei vaan joku putoa ja kylmety? pitäiskö niille jättää yöksi lämpölamppu että jos joku joutoo siiven alta pois? toisaalta se valo pitää ne hereillä sitten koko yön ja takuulla hilluvat vaan eivätkä nuku, kun ovat tottuneet nukkumaan yönsä pimeässä. voi pieniä orsieläimiä!
tiina

Re: tipujen orsi

Viesti Kirjoittaja tiina »

Ei ne sieltä orrelta tipu ja hyvin pääsevät emon siiven alle sielläkin. Emo vaan levittää siivet ihan levälleen. Mulla on jo tossa viikon ikäisillä semmosia harjotus-oksia, tipit tykkää keikkua niillä. Laita vaan orret tipeille, ihan ilman mitään lamppuja :smt001 Jos joku joutuu pois siiven alta, ei se kylmety, jos kanalassa on plussan puolella.
annemari

Viesti Kirjoittaja annemari »

Minä olen laittanut isommalle parvelle joskus ihan vaan kapulan maahan. Siinä on hyvä opetella orrella olemista, ja siihen on se lämpölamppukin helppo asentaa jos tuntuu etteivät sovi emon alle. Olen joskus myös rakentanut sellaisen opettelu-orren, joka on n. 50 cm korkeimman orren kohdalta, ja orsien väli on n. 15 cm. Siinä ne ekat yönsä nukkuu.
reetta

Viesti Kirjoittaja reetta »

laitoin tipsuille orren. kaksikin. harjoittelivat kovasti niitten käyttöä koko päivän! ja kyllä ne lentelee mielellään myös isojen orrelle kun päästän ne aamuisin jaloittelemaan isojen puolelle tipulasta. mutta eivät ne kyllä nukkumaan menneet orrelle, siellä olivat maassa äiteen alla kun kävin valot sammuttamassa. no, ittepähän tietävät ja saavat nyt sitten valita! sitä höösää noitten tipusten kanssa ihan turhaan, kyllä kai ne itse tietää parhaiten miten toimivat. mutta mulla on vähän semmonen syndrooma, että miten ne metsäneläimetkään osaa siellä metsässä elää ilman että mä oon vahtimassa ettei vaan satu vahinkoja ja löytääkö ne nyt syötävää ja mitenkä ne selviää kun on noin kylmäkin! oisko tää vähän kanaemo???!
annemari

Viesti Kirjoittaja annemari »

Musta tuntuu että se vähän ois :smt005 :smt005
tiina

Viesti Kirjoittaja tiina »

reetta kirjoitti:l mutta mulla on vähän semmonen syndrooma, että miten ne metsäneläimetkään osaa siellä metsässä elää ilman että mä oon vahtimassa ettei vaan satu vahinkoja ja löytääkö ne nyt syötävää ja mitenkä ne selviää kun on noin kylmäkin! oisko tää vähän kanaemo???!
Kuva
kite

Viesti Kirjoittaja kite »

:smt003

Mut olisko Suomen oloissa yhtään kanaa villinä metsässä jos ei niille ihmiset järjestäis "soveltuvia oloja" :shock:

*toinen joka teki joskus taannoin ketullekin petiä pihakuusen alle* :oops:
kite

Viesti Kirjoittaja kite »

Mietin muuten kanssa tuota orren laittamista tipusille.. Pitää laittaa matala ja lähelle lamppua -kun meillä ei ole sitä lämmittävää emoa nyt :(

Kovasti ne ainakin pomppivat ja "Muka-lentävät" siellä pienessä laatikossaan, notta kolina käy :smt002
Vastaa Viestiin