Konehaudottujen tipujen hoito A:sta - Ö:n

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

kite

Konehaudottujen tipujen hoito A:sta - Ö:n

Viesti Kirjoittaja kite »

Siis mitä, missäkin vaiheessa on ruokana (tipurehua pelkästään aluksi?), koska voi lisätä ns. normaaleja ruokia jne?

Millaisissa oloissa olette pitäneet, koska siirtäneet parveen, koska eivät enää tarvitse lämpölamppua jne...

Onnekseni olen huomannut, että täällä on muitakin "ensikertalaisia", joten uskallan näitä tyhmiä kysymyksiäni tänne laittaa :smt003
annemari

Re: Konehaudottujen tipujen hoito A:sta - Ö:n

Viesti Kirjoittaja annemari »

Minulla on ollut sikäli "hyvää" tuuria kun on aina ollut keinoemo konetipuille. Aina on joku silkki ollut hautomakuumeesa, ja on adoptoinut konetiput alleen heti niiden kuivuttua. Alussa olen antanut niille ( n. 3 - 4 vrk) raejuustoa, keitettyä kananmunaa, kermaviiliä ja kaurahiutaleita liotettuna. Sitten olen laittanut rehukupin erikseen, ja jokapäivä olen lisännyt tuota raejuusto/kaurahiutelemössöä. Sitä olen syöttänyt ehkä n. 2 viikkoa, jonka jälkeen annan pelkkää tipurehua ja kaurahiutaleita/liotettua leipää/keitettyä makaroonia. Ihan siis samaa kuin isoillekin kanoille, mutta rehuna vaan tuota poikasrehua. Jyviä sitten pikkuhiljaa, emo on opettanut ne syöntihommat. Vesikuppi tietysti aina tarjolla, ja siihen niin vähän sitä vettä kerrallaan ettei varmasti tipu pääse kastumaan eikä hukkumaan.

Minulla ei ole kokemusta tuosta "emottomasta" tipusta niin en osaa neuvoa sinua muuten. Lämpölamppuakaan eivät tarvitse, jos on emo, mutta kyllä emottomilla pitää olla 6 viikkoisiksi ainakin, jos ovat alle huoneenlämpöisessä tilassa. Sitten kun niillä alkaa olla oma höyhennys niin alkaavat tarjeta ilman lisälämpöä. Parveen siirtäminen riippuu paljon laumasta, miten sosiaalista ovat. Itse olen aina laittanut pienemmän verkkohäkin ison lauman karsinaan, ja sinne ne tiput. Siitä saavat tutustella aidan läpi, ja ehkä n. kolmen viikon kuluttua olen poistanut ensin osan verkosta, ja sitten lopuksi kaikki. Pitää vain olla omat orret pienille ja jotain laatikoita tai muita piiloja mihin voi mennä isoja kanoja alussa piiloon.

kysele vaan menemään, me autetaan minkä osataan !!! :smt005
kite

Siis pikkutipusillekin vois jo laittaa raejuustoa tai liotettua leipää??? :smt038

Mä olen ajatellut et ne pitää kasvattaa ensin tarpeeks isois tuolla poikasrehulla ja sit vasta kun niiden elimistö on tarpeeks kehittynyt ne voi saada muutakin.

Minkä kokoisena jyvät olis tuommotteen orppikanan suuhun sopivia? Nythän nuo on vielä pikkusia siihen, mutta jos laittaa näytille niin tukehtuvatko jos ovat liian pieniä vai onko niillä (edes jossain asiassa) järki päässä? :smt007
Sulosia ne on kuitenkin.. :smt055
SannaT

Viesti Kirjoittaja SannaT »

Asia tulee täälläkin taas kohta ajankohtaiseksi ja aloin miettimään, mitä viimeksi tipuille syötin.
(huomenna lataan koneen)
Näin se taisi mennä:

Toisena päivänä kun suurin osa tipuista oli kuoriutuneet tarjoilin vettä lasitölkin kannesta, jossa oli niin iso kivi keskellä, että reunoille jäi sentin kokoinen juomapaikka.
Pilttipurkin kannelle laiton kananmunan keltuais murskaa.
Näin mentiin pari päivää.
Sitten lisäsin murskattuja pikakaurahiutaleita. (pika on pehmeämpää, en tiedä onko mitään merkitystä :dontknow: )
Viikko näillä eväillä.(muistaakseni)
Viikon ikäisille tein sitten sellaista seosta, jossa oli raastettua kypsää perunaa ja raastettua raakaa porkkanaa puolet ja puolet munitus täysrehua. Välillä annoin kananmunaa ja raejuustoa.
Niin ja kalkkia myös.
Tipuset kasvoi ja pysyi terveenä.

Korjailkaa viisaammat, jos joku näyttää huonolta :smt004
kite

Miten tuo raaka porkkana... Kun meillä ei kukaan muu koske siihen kun kani.. ;) Joka sit syökin kaiken mitä sitä vaan saa..

Pitäiskö kokeilla keittää ja raastaa?
rituritu

Viesti Kirjoittaja rituritu »

KEITETYLLÄ KANANMUNALLA/RAEJUUSTOLLA,LIOTETUILLA KAURAHIUTALEILLA meilläkin on menty viikko kaksi sitten siirrytty poikasrehuun,meillä ollut niin pieniä tipu määriä että olen pari-kolme kertaa viikossa tarjonnut piltin vihannessoseita :smt036 , myös jos on keitto perunaa jäänyt yli niin haarukalla mussannut ..myös tonnikala hiutaleita ovat saaneet.
kite

Heh.. Tämä "kanafarmari" joutuu tällä erää ostamaan kaupasta tipusille sitten munia keitettäväksi :smt005

*miettii mitä ihmettä varten mulla on kanoja... :smt002 *
kite

Tarjoilin porukalle liotettuja kaurahiutaleita eilen illalla. Napsivat tohkeissaan :smt003

Raejuustokin kelpasi kiitettävästi. :smt001

Mutta syökö ne enää PikkuPunaHelttaa kun ovat vaan herkkuja saaneet välissä :shock:

:smt055 :smt054 :smt007
siellä vois tuijottaa tipusia n. 5h putkeen per päivä -tai jotain :smt060
tinttuli

Viesti Kirjoittaja tinttuli »

kite kirjoitti:Miten tuo raaka porkkana... Kun meillä ei kukaan muu koske siihen kun kani.. ;) Joka sit syökin kaiken mitä sitä vaan saa..

Pitäiskö kokeilla keittää ja raastaa?
Olen syöttänyt Pikku-Punaheltta (+ soraa + poikaskalkkia) ihan alusta asti, kun se on ihan siihen tarkoitukseen tehtykin :smt023 Saavat siitä kaiken tarvitsemansa, eikä tarvitse pelätä pöperön pilaantumista lämpölampun alla. Syöntikyky on niin pieni, että perusrehun täytyy olla täyspainoista apetta ja aina tarjolla; nehän syö miltei koko ajan
Pikku-Punaheltta
Raakavalkuainen 19,6 %
Raakarasva 4,2 %
Raakakuitu 4,0 %
Hehkutusjäännös 6,0 %
Metioniini 0,50 %
Porkkana /per 100g :smt017
Proteiineja 0,6 g
Rasvaa 0,2 g
Hiilihydraatteja 5,6 g
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

No mä olen raakaa porkkanaa tarjoillut tipumössön yhtenä ainesosana eli niinkuin SannaT jo kertoi perusreseptin:
SannaT kirjoitti:seosta, jossa oli raastettua kypsää perunaa ja raastettua raakaa porkkanaa puolet ja puolet munitus täysrehua.
Eihän porkkana kovin ravinteikasta apetta olekaan. Mutta toimii tuossa mössössä hyvin. Arvioin joskus että nuo vihannekset sopivasti "laimentaa" munituspuolitiivistettä joka tipurehuun verrattuna on aika vahvaa evästä. Samalla minusta rehun koostumus paranee kun rehu imee itseensä nestettä raasteista, tulee kivan kuohkeaa mössöä mitä on helppo nokkia ja niellä ja mikä ei kuitenkaan talloudu syömäkelvottomaksi litteäksi levyksi (niinkuin pelkälle porkkanaraasteelle käy kun tiput muutaman kerran juoksevat ruokakuppinsa yli).
Perunahan on hyvää lihotusrehua. Meillä on joskus ollut ongelmana että tiput kasvaa niin kovasti että kaikki energia menee kasvuun ja liikkumiseen ja ovat sitten laihoja.
Nykyään laitan yleensä vielä tuohon tipumössöön hernettä, liotettuna ja monitoimikoneella pieneksi myllytettynä. Kun kotimainen herne kuitenkin on mukavampi valinta kuin rehusoija. Vastaavasti lisään sitten puurohiutaletta mössöön.
Tipusta astihan on hyvä opettaa erilaisiin makuihin ja ruuan nokkatuntumaan etteivät nirsoile sitten liikoja isompanakaan.
Tuota tipumössöä voi varioida loputtomiin, kesällä esim. on kiva saksilla silputa ruohoa sekaan.
Kun vaan pitää mielessä että tiput saa tarpeekseen protskua ja sopivasti hiilareita ja vitamiineja ja kivennäisaineita.
Kerralla teen ison kulhollisen tipumössöä ja säilytän jääkaapissa ja tarjoilen sieltä sitten lämmitettynä.
Ja meillä on tiput hyvin kasvaneet vaikka itse kehunkin.
Poikasrehuhan on helpoin vaihtoehto ruokintaan.
Melkein mitä vaan kotiruokaakin voi tarjoilla pienillekin tipuille kun vaan pilkkoo tarpeeksi pieneksi silpuksi.
kite

Jos ne jäävät "liian isoksi silpuksi", niin mikä on suurin vaara? Tukehtuvatko vai eivätkö vaan syö???
kite

Palaan taas tähän aiheeseen kun olen tähän asti saanut pysymään tipuset hengissä ;)

Mitenkäs tuon lämmön kanssa, missä vaiheessa yhteen mahdollisesti muiden kanssa ja uskaltaako "tipukukkoa" laittaakaan ison kukon kanssa ?

Ihan pieninähän niitä ei vielä uskalla sekaan laittaa, mutta minkä ikäisinä, etteivät sitten ole jo keskenään tulleet liian aikuisiksi ja "omaksi porukakseen"..?
villeah

Viesti Kirjoittaja villeah »

Moniko vuotiaina tipuille voi sitten antaa jyviä?
kite

Kyllä mä olen jo kuukauden ikäisille laittanut niitä tarjolle nyt. Siis rehun viereen. Hävinneet on.. :)
Riippuu varmaan tipujen koosta (tai siis rodun koosta)kin jonkun verran..

Auringonkukan siemeniä saavat nyt, kauraa ja kanarehua.. Pitäsiköhän hakea sitä munitusrehua... :O

Kalkkia mulla on "ruokintakalkkina" ja sitä olen laittanut rehun sekaan. Lisäksi niitä munankuoria ja nyt saavat sitä ihanaa VIHREÄÄ RUOHOA :D

Voi sitä paapotusta kun näkevätkin sitä kädessä... :smt055

Eivät ole meillä siis vieläkään päässeet ulos, kun kanala on vielä kesken... :( Mutta kyllä se siitä.
jokunen

Viesti Kirjoittaja jokunen »

Kuinka pieleen menee, jos antaa turkkilaista jogurttia tipuille? Kun ajattelin että se on suunnilleen samaa tavaraa ku raejuusto/maitorahka, rasvasempaa vaan. :smt017
Vastaa Viestiin