Vieras kissa tallissa/kanalassa..

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
kite

Vieras kissa tallissa/kanalassa..

Viesti Kirjoittaja kite »

Löysin sitten uppooudon katin tallista (jossa siis kanatkin asuvat) yhtenä iltana. Meni kyllä minua karkuun, mutta mutta...

Nyt siis tiedän miks meidän kissat syö nykyään niin hirveen paljon enemmän kun aiemmin.. Liekö kesäkissa tai jotain. :(

Vaan miten sen sais a) pysymään poissa tai b) oppimaan talon tavoille.. Huoh..

Kenelläkään vinkkejä?
reetta

Re: Vieras kissa tallissa/kanalassa..

Viesti Kirjoittaja reetta »

jos et halua kesytellä sitä puoltatoista vuotta, jonka aikana se pyöräyttää pennut johonkin piiloon ja sitten sulla on 11 puolivilliä kissaa tallissasi, niin laita sille ansa johon saat sen kiinni ja vie oman paikkakuntasi löytöeläintaloon tai eläinsuojeluvalvojalle. sitä kautta se voi saada uuden kodin, ja ainakin se leikataan jos niin ei ole vielä tehty. ei kyllä ihmiset yhtään ajattele vastuuta eläimestä kun ottavat kesäkissoja! jos se nyt on sellainen, eikä naapurista paremman elämän toivossa pyhiinvaellukselle lähtenyt mirre..
Ushva

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Meillä oli samanlainen vierailija jota yritettiin loukuttaa vaikka kuinka kauan heikolla menestyksellä. Sai syötyä multa yhden kanin ja kaksi kanaa viime kesänä, eli nälkäinen oli mutta loukkuun ei mennyt. Omia kissoja sai senkin edestä vapauttaa sieltä loukusta. :smt012
Sattumoisin sain napattua sen nyt talvella yhtenä aamuna tallista missä oli ilmeisesti taas paistintoivossa, oli tullut varmaan ilmastointiluukusta välikaton kautta. Enpä ole niin matoista kissaa varmaan nähnytkään aiemmin. :puke:
Jos kissa on täysin villi, niin eipä siitä enää lemmikiksi ole. Jos on vain vähän arka mutta kuitenkin ihmisiin tottunut niin sitten löytöeläinkotiin.
G-mies

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Kiinni se olis saatava.
Meilläkin juoksi pihassa puolen vuoden ajan kisuli joka sitten vihdoin jouluna saatiin kiinni ja jäi taloon. Talon tavoille se oppi jo syksyllä kun tokaisin sille ulkohuussin kulmalla, että pihassa saat pyöriä kahdella ehdolla...kanoihin et koske ja koiria pitää varoa. Ihan kun se olisi ymmärtänytkin :smt003 koska antoi vapaana kulkevat kanat olla rauhassa ja koirat kiersi riittävän kaukaa. Martina-neiti oli onneksi leikattu ettei se päässyt tekemään villikisun poikasia. Turkki oli karmea ja kissa ihan matoinen. Onneksi ulkoloisia ei ollut. Syötin sille kolmatta tuntia nakkeja ennenkuin se tuli niin lähelle, että käteni koski sen poskea. Silloin sille välähti muisto menneisyydestä. Muisti ihmisen käden, jota vasten voi painaa päänsä, muisti miten ihmisen jaloissa on kiva pyöriä. Siinä oli mun hetkeni! Nappasin sen syliin ja kiikutin rimpuilevan katin sisälle. Nyt se nauttii elämästään, nukkuu mun kainalossa, katsoo Emmerdalea mun kyljen päällä ja pinkaisee isännän perään keittiöön herkkujen toivossa. Kanoihin koskemiskiellonkin se muistaa vielä koska tiput saavat olla ihan rauhassa. Kissa pelkää niitä :smt005
kite

Ei tuo ainakaan mun nähden ollut kiinnostunut kanoista (onneks ja vielä...), mutta omien kissojen ruoat sille kelpas kyllä nopeesti. :(

Meillä siis tallissa asuu jo 2 omaa (ja nyt tuo kolmaskin suunnittelee muuttoa sinne) ja niillä pitää olla vapaa pääsy sisään ja ulos, kun ovat siihen tottuneet.

Tuo vieras oli semmonen pitkäkarvainen hyvin kaunis savunharmaa ja mun mielestä kolli. Omat 2 talliasukkia on neitejä, mutta leikattuja, tuo pieni rääpäle on kolli myös, mutta liian pieni vielä leikattavaksi, minkä kyllä teen het kun on tarpeeks iso.

On lapsuudesta kokemusta miten käy jos kissa saa kulkea vapaana eikä ole leikattu (n. 40 kissaa, joista suurin osa täysin villejä -onneksi oli maatila ja lehmänmaitoa riitti kisseille ja viljalaarista löytyi hiiriä sun muuta evääksi.. Tosin siitä taitaa olla jo reippaat 35vuotta aikaa, jolloin suhtautuminen näihin oli aivan erilaista -varsinkin maalla) :smt043
helvi

Viesti Kirjoittaja helvi »

Meillä oli myös eilen vieras kollikissa navetassa. Meillä ei ole omia kissoja, ja toivon, ettei tuo keksi koloa päästä kanalaan. Naapurin tyttökissa houkuttelee paikalle milloin minkälaisiakin kolleja. Yleensä ne ovat lähteneet pois, kai koteihinsa.
kaakatin

Viesti Kirjoittaja kaakatin »

kyllähän kissan voi leikata aika nuorena, nykyään niitä leikataan jo ennen luovutusta, eli kolmekuisena.
reetta

Viesti Kirjoittaja reetta »

no niinpä! minä oon aina luullut, että elukan kuin elukan saapi leikata vasta kun se on sukukypsä. että sen kehitys aikuiseksi sujuu paremmin jos se saa olla leikkaamaton kasvuaikansa. mutta nyt mulle tuli kaksvuotias tyttökoira, joka on leikattu ennen sen juoksujen alkamista ja ihan hyvältä ja normaaliltahan tuo näyttää.
viiriäiset

Viesti Kirjoittaja viiriäiset »

Hommaat ison supiloukun sinne linnun suolet, tonnikalaa, kalaa, lihaa tms ja katti kun on loukussa niin naps nirri veks tai löyttäriin.piese of cake :smt005
Lumikeiju84

Viesti Kirjoittaja Lumikeiju84 »

reetta kirjoitti:no niinpä! minä oon aina luullut, että elukan kuin elukan saapi leikata vasta kun se on sukukypsä. että sen kehitys aikuiseksi sujuu paremmin jos se saa olla leikkaamaton kasvuaikansa. mutta nyt mulle tuli kaksvuotias tyttökoira, joka on leikattu ennen sen juoksujen alkamista ja ihan hyvältä ja normaaliltahan tuo näyttää.
Tää nyt on aika kaukaa haettu, mut poika-porsaat leikataan kolmen päivän iässä. Karjun liha kuulemma maistee virtsalle. Tähänkin tulee varmaan muutos, jolloin possulle tehtäisiin kemiallinen kartrointi.
kite

viiriäiset oli taatusti ihan tosissaan.. ???? :shock:

Siis ihan 300 prosenttisella varmuudella siellä olis kaikkein ensimmäiseksi nuo omat kissat tai kani tai kanat...
Ushva

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Ei ne omat elukat siitä kärsi jos hetken siellä loukussa joutuvat olemaan ja yleensä ne ei mene sinne toista kertaa. Meillä ainakin kissat kokeili jokainen vain kerran.
kite

Joo.. Mun tuurilla ne onnistuu jotenkin saamaan ittensä niin et siitä tulee jollain konstilla joku giljotiini niille :o

Siis meillä kun tapahtuu aina kaikenlaista, mitä ei oikeesti voi tapahtua...
Ja loppukaneetiksi:

*pessimisti ei koskaan pety* :smt003
PieniHopea

Viesti Kirjoittaja PieniHopea »

Meillä on kissa antanut pupujen olla ihan rauhassa, myös poikasten. Joulukuussa tuli 3kk ikäinen luppatyttö joka on yksin lammaskarsinassa, kissa on myös yksinäinen niin nämä muodostivat parivaljakon - ovat niin suloiset kun aina makoilevat yhdessä, kissa pesee pupua jne.

Kissa on nyt 7-vuotias, tuli aikanaan täysin villinä. Kauan kesti kesyyntyminen, mutta onnistui kuitenkin - nyt tulee aina luokse, puskee, saa ottaa syliin jne. Yksin kun olen tallissa niin seuraa jaloissa koko ajan.
kite

Ei meilläkään omat tee mitään noille. Tuo vieras siinä mietityttää ja kun ei ole omia tarvis mitenkään kouluttaa (loukuttaa??) niin en tahtoisi niiden sitten luulevan että heitä jostain rangaistaan vaikka eivät mitään teekään... Mä varmaan kuvittelen et ne ymmärtää oikeesti asiat niin ku ihmisetkin :smt005

Mutta eipä ole onneksi tallista tuota vierasta löytynyt sen jälkeen. Viime kesänä oli pihassa muutaman kerran, eli kyllä se jossain lähistöllä asustelee..
Vastaa Viestiin