Olen noita kaikenlaisia haavoja hoitanut mm. hevosilta ja koirilta, mutta kanoilta ja kukoilta vähemmän. Ennen laitoimme hevosen kantapolkemiin Ainu-sinkkivoidetta, se hienosti kuivatti haavan, ja se rupeutui ja parani tosi nopsaan. Voisikohan tuota sinkkisalvaa ajatella vaikka repaleiseen kukon harjaan ? sitten joskus märkiviin haavoihin laitoimme semmista salvaa kin Socatyl. Sitä ei vissiin enä suomesta saa ollenkaan. Se oli kanssa tehokasta ja haavat parani tosi äkkiä. Onkos kenelläkään kokemusta, nokkiiko muut kanat tuota salvaa toisen päästä kun se on valkoista ?
Oletteko koskaan laittanut kanoille haavoihin tai ihovammoihin Cothivetiä ? http://www.vetcare.fi/index.php?id=90 Pyoktanin / Terramycin on kyllä mullekin tuttuja, mutta mielestäni melko tehottomia.
Tuo on tosi tehokasta ainetta, mm. koiran iho paranee tosi äkkiä sen avulla ja sen yrttinen tuoksu estää haavan nuolemisen tosissaan. Meinaan vaan, että innostuuko kana tuosta yrtin tuoksusta entistä enempi ?
Haavanhoitoa.
Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko
- HiltaHelikopteri
- kukkoilija
Re: Haavanhoitoa.
Minä olen putsannut isoja haavoja Betadine-paikallisantiseptiliuoksella ja rupeutumisen jälkeen olen rasvannut Bepanthen-voiteella. Nykyisin mulla on käytössä myös O-infektion-haavaspray, jota suihkin (pienempiin) nirhamiin.
Viimeksi käytin sitä yhden kananuorikon harjaan, josta vanhempi kana nokkaisi ison 'lihakimpaleen' pois
Ensin pidin kylmällä vedellä kostutettua tal.paprua haavan päällä ja luulin verta tulevan aivan kamalasti eli varauduin juoksemaan kana kainalossa pirttiin etsimään laastaria tai suihkelaastaria, jota myös olen käyttänyt kanoille jonkun kerran. Mutta vuoto tyrehtyi nopeasti ja suikutin vain sinistä haavaspraytä nokkimisen estämiseksi.
Viimeksi käytin sitä yhden kananuorikon harjaan, josta vanhempi kana nokkaisi ison 'lihakimpaleen' pois

Re: Haavanhoitoa.
Olen käyttänyt kaikkien lintujen ihovaurioihin, siis haavoihin Desintania=alkoholi+tislattu vesi. Desinfioi, eikä hidasta arpeutumista, kuten antibioottiset haavavoiteet ja nesteet. Linnut aniharvoin tarvitsevat haavoihin keinotekoista suojakuorta tai kääreitä. Desinfioitu avoin haava arpeutuu nopeammin kuin suojattu.
Viime viikolla juuri yksi pesästä lähtenyt poikanen, sama "vuoden ensimmäinen", joka nokittiin aika pahasti pään päältä, kallo jo näkyi haavasta. Nyt linnun haava on paksulla ruvella ja lintu terve.
Viime viikolla juuri yksi pesästä lähtenyt poikanen, sama "vuoden ensimmäinen", joka nokittiin aika pahasti pään päältä, kallo jo näkyi haavasta. Nyt linnun haava on paksulla ruvella ja lintu terve.